Dat is de uitleg die ik ook bij mijn dealer kreeg, heel wat motorijders halen met moeite de 3000 km per jaar en zo hoopt de constructeur toch dat die liefst jaarlijks of toch minstens tweejaarlijks langgaan bij hun garagist om de olie te laten verversen. Als je een doorrijder bent kan je gerust je motolaarzen lappen aan de interval uit je onderhoudsboekje.Stefke wrote: ↑30 Jan 2019 00:38haha om de 6000 of om de 10000... dat is goe als ge 3000km per jaar rijdt ofzo...zappa wrote: ↑29 Jan 2019 22:13 't enigste nadeel aan ne yam is dat die om de 6000 km op onderhoud moet, of als ge iets meer zou durven rijden , om de 10 000 volgens den dealer , maar volgens boekske 6d, wat als ge op 10d op onderhoud wil gaan en er is iet "mis" met het blok? Aja ge moest op 6d geweest zijn??
De nieuwe M&T
Re: De nieuwe M&T
Re: De nieuwe M&T
en waar moet je dan rekening mee houden?
ik rijd meestal ergens 12.000km per jaar.
heb mijzelf de gewoonte gekweekt om 1 keer per jaar op onderhoud te gaan.
Doe ik zo al met elke motor (CB750, VFR800, Varadero en nu met R1200GS).
Ga ik dan nog te veel?
remblokken, olie, remvloeistof, banden controleer ik regelmatig zelf.
(en sinds ik op de CB remblokken vervangen heb, zou ik het zelfs durven zelf doen )
ik rijd meestal ergens 12.000km per jaar.
heb mijzelf de gewoonte gekweekt om 1 keer per jaar op onderhoud te gaan.
Doe ik zo al met elke motor (CB750, VFR800, Varadero en nu met R1200GS).
Ga ik dan nog te veel?
remblokken, olie, remvloeistof, banden controleer ik regelmatig zelf.
(en sinds ik op de CB remblokken vervangen heb, zou ik het zelfs durven zelf doen )
Re: De nieuwe M&T
Als ik me niet vergis staat er voor een GS een olievervanging voorgeschreven om de 10.000 km, als je jaarlijks 12.000 km rijdt en ook jaarlijks je olie vervangt ben je dus goed bezig.
Re: De nieuwe M&T
Voor mijn 950 shrijft KTM nieuwe olie voor om de 7500km, wat redelijk kort is.
Ooit ne keer uit het oog verloren dat ik daar al 50% bijgedaan had, en ik begon het te voelen, in de koppeling oa.
Alleen het voorschrift 'Motorex olie' lap ik aan mijn botten, er moeten nog centen overblijven voor benzine ook.
Ooit ne keer uit het oog verloren dat ik daar al 50% bijgedaan had, en ik begon het te voelen, in de koppeling oa.
Alleen het voorschrift 'Motorex olie' lap ik aan mijn botten, er moeten nog centen overblijven voor benzine ook.
grease up your baby for a ball on the hill
Re: De nieuwe M&T
Gisteren nog een de nieuwe Motorrijder gekocht. En vandaag is die ongeveer uitgelezen.
Wat mij opgevallen is, de nieuwe CB500F is een leuk ding zeg, tof design! En de nieuwe Versys 1000SE is nog lelijker dan de vorige. Manmanman, dat ge zo een draak van een moto kunt ontwerpen...
Wat mij opgevallen is, de nieuwe CB500F is een leuk ding zeg, tof design! En de nieuwe Versys 1000SE is nog lelijker dan de vorige. Manmanman, dat ge zo een draak van een moto kunt ontwerpen...
Re: De nieuwe M&T
zijn waarschijnlijk bij BMW in de leer geweestStefke wrote: ↑03 Mar 2019 21:53 Gisteren nog een de nieuwe Motorrijder gekocht. En vandaag is die ongeveer uitgelezen.
Wat mij opgevallen is, de nieuwe CB500F is een leuk ding zeg, tof design! En de nieuwe Versys 1000SE is nog lelijker dan de vorige. Manmanman, dat ge zo een draak van een moto kunt ontwerpen...
Re: De nieuwe M&T
Mij doet hij eerder denken aan een Ducati Multistrada met een verdieping hoger. De verhoudingen kloppen niet voor mij.Mario wrote: ↑04 Mar 2019 07:47zijn waarschijnlijk bij BMW in de leer geweestStefke wrote: ↑03 Mar 2019 21:53 Gisteren nog een de nieuwe Motorrijder gekocht. En vandaag is die ongeveer uitgelezen.
Wat mij opgevallen is, de nieuwe CB500F is een leuk ding zeg, tof design! En de nieuwe Versys 1000SE is nog lelijker dan de vorige. Manmanman, dat ge zo een draak van een moto kunt ontwerpen...
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: De nieuwe M&T
Sinds 'em "nieuw" is, slechts het eerste exemplaar aangeschaft.
Maar nu toggis wat rondgeneusd op hun webstek ...
Wie weet brengt dit den Bullett op avontuurlijke ideeën
Ohja : de nieuwe Versys kan ook mij niet echt bekoren
Maar nu toggis wat rondgeneusd op hun webstek ...
Wie weet brengt dit den Bullett op avontuurlijke ideeën
Ohja : de nieuwe Versys kan ook mij niet echt bekoren
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
- den Bullet
- Posts: 1475
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: De nieuwe M&T
Vet artikel! Dit vat het helemaal samen:
"Of hoe een motorfietsje bedoeld om rond de kerk te rijden probleemloos kan ingezet worden voor het serieuzere toerwerk!"
Het enige nadeel van den 125 is dat ik moeilijk nog ritten kan doen met mijnen oudste; Scramblers en 900 SS'n wachten ni graag
Last edited by den Bullet on 07 Mar 2019 09:12, edited 1 time in total.
Re: De nieuwe M&T
Bof... dat hangt er van af met wie ge op pad zijt: zo'n 2 jaar geleden heb ik mij laten overhalen om met 3 GS'en naar het verre Albion te trekken. Met mijn tweeënhalfke had ik het op de snelwegen best moeilijk, maar op de kleine wegskes in de binnenlanden viel dat redelijk goed mee. En ik heb mij daar, tegen alle verwachtingen in, beestig goed geämuseerd met mijn petroletteken.den Bullet wrote: ↑06 Mar 2019 09:30 Het enige nadeel van den 125 is dat ik moeilijk nog ritten kan doen met mijnen oudste; Scramblers en 900 SS'n wachten ni graag
Moet wel toegeven dat mijn 3 toenmalige compagnons uiterst aimabele mensen waren (en nog steeds zijn)
Nog iets: op de terugweg was er file vanaf Mannekensvere tot in Groot-Bijgaarden en ge moogt eens raden wie er daar als eerste (met redelijk wat voorsprong) aan het tankstation toekwam
lou tems passo
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
passo lou ben
Boo Ya
sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant
- den Bullet
- Posts: 1475
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: De nieuwe M&T
Ergens samen naartoe gaan lukt wel (bv Chimay, Gedinne, Ninove, Wieze, ...) maar een 'echte' rit van >150km is toch vervelend als ge telkens moet wachten op die slak (100/u haal ik er wel uit maar da 's dan 't hoogste).
Ach, wie weet komt er ooit nog iets zwaarders ...
Re: De nieuwe M&T
Der is natuurlijk een groot verschil tussen 125cc op ballonbandjes <> 125CC CBR of YZF <> 250CC
Ik herinner mij nog goed ne goeie kameraad op zijn YZF125R standaard en diezelfde kameraad met diezelfde YZF125r met tuning...
zomaar een verschil van 8 of 9pk halen (dus 14pk tov 22pk) en dat was een serieus verschil qua rijden...
mjah, 't is ne mindset....
maar ik weet ook dat met de 125cc constant gas tegen de stuit trekken niet de leukste manier is om lange ritten te rijden.
En ik weet ook dat met nen snellere motor op ralenti rijden om iemand niet kwijt te raken ook niet het fijnste is (al had mijn madam toen het excuus dat ze nog niet veel gewend was op de 125cc....)
Ik herinner mij nog goed ne goeie kameraad op zijn YZF125R standaard en diezelfde kameraad met diezelfde YZF125r met tuning...
zomaar een verschil van 8 of 9pk halen (dus 14pk tov 22pk) en dat was een serieus verschil qua rijden...
mjah, 't is ne mindset....
maar ik weet ook dat met de 125cc constant gas tegen de stuit trekken niet de leukste manier is om lange ritten te rijden.
En ik weet ook dat met nen snellere motor op ralenti rijden om iemand niet kwijt te raken ook niet het fijnste is (al had mijn madam toen het excuus dat ze nog niet veel gewend was op de 125cc....)
Re: De nieuwe M&T
Met nen Duc 900SS van de jaren '90 wilt ge niet op ralenti rijden Dat klinkt en voelt alsof er grote stukken ijzer los zitten in de moteur.
Re: De nieuwe M&T
Jup da's weer
Ducati is nu een merk dat mij niet zozeer kan bekoren...
meer dan de helft van die modellen klinken nieuw uit de garage alsof ze net per total gereden zijn...
maar goed, ik heb ook lang genoeg "anti-bmw" gedacht om er nu toch ook mee rond te rijden
- den Bullet
- Posts: 1475
- Joined: 23 Oct 2009 11:18
Re: De nieuwe M&T
Tjah Ducati, ...
Altijd al een apart merk geweest met eigenzinnige concepten en vormgeving, en laat ik nu net daar van houden
't Is geen eenheidsworst en 't vraagt een liefdesverhouding om er van te genieten, en indien dat het geval is geniet ge daar effectief van
En da geluid? Op oldtimerraces hoor ik dat ook bij andere merken met een (aftermarket) droge zwevende koppeling. Niks mis mee dus.
Eens Taglionist, altijd Taglionist!!!
Altijd al een apart merk geweest met eigenzinnige concepten en vormgeving, en laat ik nu net daar van houden
't Is geen eenheidsworst en 't vraagt een liefdesverhouding om er van te genieten, en indien dat het geval is geniet ge daar effectief van
En da geluid? Op oldtimerraces hoor ik dat ook bij andere merken met een (aftermarket) droge zwevende koppeling. Niks mis mee dus.
Eens Taglionist, altijd Taglionist!!!