OzzePaa wrote: ↑04 May 2019 20:42
Maar en passant ... inderdaad toch weer een voordeleke van de cardan
Bah neen, heeft niks met cardan te zien. Maar wel met de structuur en opbouw van een achteras en toebehoren.
Triumph ST monobrug met ketting:
Best handig, uitlaat moet er af, centrale wielbout los, wiel komt er af en klaar. Monteren in andere volgorde en klaar.
Bij een Daytona met hoge uitlaat nog simpeler want de uitlaat kan blijven zitten.
BMW GS monobrug met cardan:
ook best handig maar meer werk: best uitlaat demonteren, 4 wielbouten lossen, bouten remklauw los, remklauw losmaken van de remschijf, wiel er af en klaar. Monteren in andere volgorde, helaas wat gesukkel om het wiel te centreren over de 4 boutgaten en er tegelijk de bouten in te draaien, helaas wat gepruts om de remklauw terug over de schijf te krijgen, monteren en remmen terug op druk zetten.
Kawasaki ER6 dubbele brug met ketting: wielas losmaken en uit kloppen, remklauw lossen en van schijf halen, abs sensor lossen, ketting lossen, wiel eruit halen, afstandsbussen kletteren tegen de grond, beugel remklauw eveneens. Monteren....haha... afstandsbussen in wiel steken, wiel monteren en ketting erover, wiel op zijn plaats proberen houden, afstandbussen vallen er terug uit, opnieuw beginnen, afstandbussen vallen er bijna uit, beugel remklauw kan daardoor niet over achterbrug geschoven worden, opnieuw herbeginnen, alles zit goed, beugel valt er terug uit, afstandbus ook, herbeginnen, alles zit goed vasthouden zo, beugel ook, wie zal er nu de as inschuiven...? omg...
De as moest er volgens Kawasaki aan de kettingzijde ingeschoven worden, dan duw je afstandbus en houder remklauw terug scheef... dus deed ik het andersom, iets gemakkelijker....en dan de rest nog monteren en remmen op druk zetten....
Yamaha MT07 dubbele brug, ketting. Wielas los, as uitkloppen, remklauw met beugel uit de houder schuiven, gaat met veel moeite, remleiding is net iets te kort, ketting los wiel er uit, afstandbussen vallen er uit, wielasgeleiders vallen er uit. Monteren, afstandbussen in wiel, blijven redelijk goed zitten, ketting erover, remklauw in geleider prutsen, wiel en schijf ertussen prutsen, wielasgeleiders juist monteren, wiel op plaats houden en as erdoor schuiven/kloppen... vastzetten, remmen op druk zetten en klaar.