Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by F M »

Mario wrote: 06 May 2019 10:23 als ik me niet vergis post er hier regelmatig nog ene die ooit eens grote problemen heeft gehad met de BMW-remmerij en de service was erg onbevredigend (of zelfs onbestaande)
sindsdien weigert die brave ziel nog met BMW's te rijden
Dat is Bompa
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TuttoTerreno »

Koeno wrote: 06 May 2019 10:03 Zodra ik stilstond (na enorme stank van blauwgebrande remschijf/remblokjes en alu-schilfers die in het rond vlogen) stond het wiel idd geblokkeerd.... Bout was ver genoeg uit om net tegen cardanhuis te komen...
Ongelooflijk. Ben eens curieus wat BMW daarvan zegt.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

Ik denk niet dat BMW zelf veel zal zeggen.
Motor is 11 jaar oud, heeft nu 99.000km.

Gekocht op 86.000km in januari 2018 (of was het december 2017)...
Het enige waar ik mij zorgen in maak, is dat volgens de duitse mekanieker er stukken kapot zijn, die normaal enkel stuk gaan als de as & cardan volledig naar de filistijnen zijn....
geeft mij het ongemakkelijke gevoel dat er ooit toch aan mijn gsa gefoefeld is....

waardoor het vertrouwen blijft dalen.......... :whip:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Muug »

Koeno wrote: 06 May 2019 11:49 waardoor het vertrouwen blijft dalen.......... :whip:
Het is een feit dat ze van die BMW's toch vrij regelmatig foto's op FB zetten met van die rare defecten, veelal gesitueerd rond de achterkant van de moto. :? Oneigenlijk gebruik, denk ik dan meestal. Maar in uw geval is dat niet het geval.

Allez 't wordt tijd voor nen anderen. :thumbsup:

Effe serieus : die moto moet dus gerepatrieerd worden? Of dat is al gebeurd? Wat zegt uw personal technician in Bornem er van?

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

Motor staat in de garage thuis.

Kheb vrijdag halve dag gelogeerd bij een Duitse BMW dealer, waar ze vakkundig de schijf en de schijfbevesting, de remblokken en nog ergens nen ring vervangen hebben, waardoor ik gewoon kon blijven rijden.

Morgen na't werk ga ik naar Bornem om te luisteren wat zijn mening van het verhaal is,
en om te kijken of alles ok is om te blijven rijden...

Tijd voor nen anderen?
Ik durf niet antwoorden.

Dit weekend echt gemerkt dat die GS mij goe ligt... plat platter platst en gas erop...
Sportief of rustig maakte totaal niet uit, dat ding deed wat ik wou dat hij deed....
dat soort vertrouwen is voor het eerst sinds de verkoop der VFR (en ik denk zelfs dat mijn kunde met GSa beter is dan met de VFR)

Mocht ik beslissen om deze weg te doen zou het gewoonweg kunnen zijn dat ik een andere GS zoek...
Of misschien is het tijd om de CB in te ruilen voor een speelvogel motor die sneller op een remork past....

als ze in Bornem mij kunnen overtuigen dat de huidige verder best OK is, dan....
moet ik gewoon wennen aan het feit dat moto's soms eens panne kunnen hebben....

Het enige wat mij blijft dwarszitten: bij het demonteren van de kapotte schijf was er op geen enkele bout blauwe loctite te bespeuren.
het eerste wat de mekanieker deed bij monteren was blauwe loctite op de bouten smeren....

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TuttoTerreno »

Koeno wrote: 06 May 2019 13:31
Het enige wat mij blijft dwarszitten: bij het demonteren van de kapotte schijf was er op geen enkele bout blauwe loctite te bespeuren.
het eerste wat de mekanieker deed bij monteren was blauwe loctite op de bouten smeren....
Tja, die schroeven/bouten mogen nooit uit zichzelf loskomen. Daar heeft iemand heel slecht werk geleverd :wall:

Hebt ge 't van ne knutselaar gekocht ?

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

Van een handelaar in motoren.
Wordt onmogelijk te achterhalen wie het knutselwerk gedaan heeft vrees ik...
Wie zou zo'n fout willen toegeven....

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TuttoTerreno »

ik peins niet dat er een groot probleem is voor de toekomst. After all heeft die Duitse dealer jouw motor weer vrij gegeven met nieuwe schijf, blokken, etc. Als er een technisch mankement moest zijn aan remklauw, zou hij dat niet gedaan hebben maar die meteen mee vervangen.
Met wat krassen hier en daar valt nog te leven.

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

Tetoet ni, den duitse meneer heeft duidelijk gemaakt dat ik de remklauw en sensor echt wel moet laten vervangen.
Maar dat rondrijden niet meteen dodelijk gevaarlijk is...
daarom dat ik morgen al eens naar Robby (mijnen bmw-meneer) ga, en alles ga proberen te explikeren...
kwestie dat ik binnen 2 weken feitelijk terug een dagtripje naar Luxemburg zou willen doen :p

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by bompa »

F M wrote: 06 May 2019 11:25
Mario wrote: 06 May 2019 10:23 als ik me niet vergis post er hier regelmatig nog ene die ooit eens grote problemen heeft gehad met de BMW-remmerij en de service was erg onbevredigend (of zelfs onbestaande)
sindsdien weigert die brave ziel nog met BMW's te rijden
Dat is Bompa
Ja maar nu is het toch al lang geleden he :whistling: sindsdien als ik op het motorsalon kom ga ik met een grote boog rond die bmw stand :mrgreen: ,als ik er dan toch nog is een zou kopen ,zou het een redelijke oude zijn waar nog niet te veel prullen opstaan ,maar dat gaat niet gebeuren denk ik
.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by duibhce Kaelann »

Er hangt hier ook nog ene rond die serieuze remmerijmiserie gehad heeft op een FJR.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by bompa »

Vandaag mijne Tenere gekuist.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by OzzePaa »

Koeno wrote: 06 May 2019 10:03 Zodra ik stilstond (na enorme stank van blauwgebrande remschijf/remblokjes en alu-schilfers die in het rond vlogen) stond het wiel idd geblokkeerd.... Bout was ver genoeg uit om net tegen cardanhuis te komen...

het kon (zacht uitgedrukt) een pak slechter afgelopen zijn... (weten dat ik de volledige dag in het spoor van een SuperDuke 1290 reed die in de bochten zijn beest goed de sporen gaf).
Daar denken we nu niet te veel meer over na, (al heb ik wel nadien wat moeten bekomen).
Dat had idd goed fout kunnen gaan :shock: Die bouten zitten niet echt héél vast (21Nm op de 1150) maar moeten idd onontbeerlijk "gesichert" worden met Loctite 243 :!:
Je hebt het over de "vakkundige verwijdering van de schijf en de schijfbevestiging" ... op een 1200 zit de remschijf idd niet op het wiel, maar op een flens (waar ook het wiel op vast zit) die over de uitgaande cardanas geperst is.
:arrow: Dat is (Stefke ;) ) superhandig bij het uitbouwen van het achterwiel.
Maar, alhoewel de remschijf vervangen omwille van deze constructie wel wat meer tricky wordt dan op de 1150, waar die gewoon tegen het wiel gevezen zit, moet die flens daarvoor niet gedemonteerd worden :!: ... Heeft hij die dus wél eraf gehaald :?:
Zou de redelijk hoge kost kunnen verklaren, want dat is niet één-twee gebeurd.
Inallegeval zal de remschijf inderdaad dus vermoedelijk nekeer op amateurische wijze vervangen zijn ...
Hopelijk is er, de woorden van de Duitse "schrauber" in gedachten, niet méér aan de hand in de cardan-regionen :? :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Raketman »

't Is overal en met alle merken altijd wel nekeer iets zenne...kan ondertussen al wel een meerdelig boekwerk schrijven van mijn ervaringen in de praktijk. Mijnen "onfeilbare" Honda heeft ook al geruime tijd een olielek. Niks erg, heb het gemeld binnen de garantieperiode maar den dealer lijkt ondertussen op de zwarte lijst van Honda te staan. Er komt totaal geen schot in de zaak. Ik zou het gemakkelijk zelf kunnen herstellen maar uit principe weiger ik dat voorlopig.
Nil volentibus arduum

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by OzzePaa »

Stefke wrote: 04 May 2019 23:00 Bah neen, heeft niks met cardan te zien. Maar wel met de structuur en opbouw van een achteras en toebehoren.

Triumph ST monobrug met ketting:
Best handig, uitlaat moet er af, centrale wielbout los, wiel komt er af en klaar. Monteren in andere volgorde en klaar.
Bij een Daytona met hoge uitlaat nog simpeler want de uitlaat kan blijven zitten.
Da's dus wel een aparte constructie hé Stef ... geen geklooi idd met de ketting noch remklauw. Lijkt gewoon de constructie van de BMW-1200 achterbrug (of is het vice-versa ;) ) ... maar dan met een ketting :mrgreen:
Stefke wrote: 04 May 2019 23:00 BMW GS monobrug met cardan:
ook best handig maar meer werk: best uitlaat demonteren, 4 wielbouten lossen, bouten remklauw los, remklauw losmaken van de remschijf, wiel er af en klaar. Monteren in andere volgorde, helaas wat gesukkel om het wiel te centreren over de 4 boutgaten en er tegelijk de bouten in te draaien, helaas wat gepruts om de remklauw terug over de schijf te krijgen, monteren en remmen terug op druk zetten.
Gertruud haar uitlaat hoeft er hoegenaamd niet af ... haar zwart schaam-spatlapje is edoch wel reeds lang verwijderd en dat helpt ;)
De FJR zet ik wel op een 2,5cm dik plankje om het achterwiel makkelijker eronderuit te kunnen schuiven. Remklauw en trekstang is daar wel ietofwat meer prutsen.
Wiel centreren en bouten indraaien op de GsA gaat poepsimpel sinds ik de pasbout van de A6 z'n concave (nep) Vossenvelgen gecopieerd heb. En als de remblokjes gans teruggedrukt worden, valt de remklauw zonder probleem over de schijf ... ja, ik weet dat je daar mee moet oppassen ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

Koeno wrote: 06 May 2019 13:51 Van een handelaar in motoren.
Wordt onmogelijk te achterhalen wie het knutselwerk gedaan heeft vrees ik...
Wie zou zo'n fout willen toegeven....
Tja vn die handelaar wordt wel een gefluisterd dat hij alleen maar geknutselde BMWmoto's verkoopt! Zou zelfs een behoorlijk magazijn hebben met wrakken... :roll: :lipsrsealed2:

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Koeno »

Stefke wrote: 06 May 2019 20:30
Koeno wrote: 06 May 2019 13:51 Van een handelaar in motoren.
Wordt onmogelijk te achterhalen wie het knutselwerk gedaan heeft vrees ik...
Wie zou zo'n fout willen toegeven....
Tja vn die handelaar wordt wel een gefluisterd dat hij alleen maar geknutselde BMWmoto's verkoopt! Zou zelfs een behoorlijk magazijn hebben met wrakken... :roll: :lipsrsealed2:
Ik heb (achteraf) gehoord dat hij wel eens geknutselde moto's durft verkopen.
maar als ik jou zo hoor is het eerder dat hij niets anders verkoopt? :wall:

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

Koeno wrote: 06 May 2019 21:05
Stefke wrote: 06 May 2019 20:30

Tja vn die handelaar wordt wel een gefluisterd dat hij alleen maar geknutselde BMWmoto's verkoopt! Zou zelfs een behoorlijk magazijn hebben met wrakken... :roll: :lipsrsealed2:
Ik heb (achteraf) gehoord dat hij wel eens geknutselde moto's durft verkopen.
maar als ik jou zo hoor is het eerder dat hij niets anders verkoopt? :wall:
Er zijn er wel meer die flink geknutselde moto's verkopen, en het niet eens goed kunnen verstoppen... :shock:
Mijn maat heeft zijn 2008 gsa flink in de kreukels gereden, zo goed als onherstelbaar. Heeft er nog netjes 8000 euro voor gekregen... :shock: Voor een wrak... :pillepalle: 'tmoet zijn dat er precies toch nog iets mee aan te vangen valt... :dontknow:

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Raketman »

Moest ge weten hoeveel perto's er terug in orde gezet worden en opnieuw verkocht...
Nil volentibus arduum

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Marsman »

Stefke wrote: 05 May 2019 14:08
Muug wrote: 05 May 2019 13:25 Moraal van 't verhaal:
...of ge laat alles door de garage doen aan 70 à 90 euro per uur... :roll:

à propos nog een opmerkelijke:
moto binnen doen in de garage voor een nieuwe achterband...kostprijs gemonteerd en al 180 eruo.
maand later ander los wiel binnen gedaan voor nieuwe achterband... kostprijs 180 euro.... :shock: dat is dan de bandencentrale waar wij dacht ik 40% korting krijgen :mrgreen: :mrgreen:
:dontknow:
Oei? Heeft de Glenn u in 't zak gezet??? :shock:

Nog een opmerkelijk verhaal:
vorig jaar heb ik daar 2 nieuwe banden laten steken (op losse velg) en vroeg hem of hij een middel wist om de velgen te "transformeren" om er tubeless banden op te kunnen leggen. Ik was voorafgaandelijk mijn licht al eens gaan opsteken op tinternet en vond daar een soort tape die je op de binnenkant van de velg moest aanbrengen waardoor de gaten van de spaken zouden afgedicht worden. Hij vond dat niet zo'n goed idee want "daar komen kweddelen van". Hij raadde me een productjeuuuh aan dat in de binnenband gespoten wordt en dat, in geval van oneigenlijke penetraatsie door een nagel, de binnenband automatisch zou vulcaniseren. Zo gezegd, zo gedaan en daar €36 voor op de tafel gelegd.
Twee weken geleden was het dus zover: lekke achterband. Het productjeuuuh heeft helaas geen kloten geholpen want dat gat was met geen stokken dicht te krijgen ondanks het feit dat het slechts een minuscuul gaatje was. Heb dan bij een dealer in de buurt een nieuwe binnenband laten steken en toen ik de oude terugvroeg vertelde hij me langs zijne neus weg dat die totaal onbruikbaar was omdat ge zo'n ding niet meer kunt repareren als er zo'n productjeuuuh heeft ingezeten.
Conclusie: twee keer gerold :roll:

Maar dat neemt niet weg dat ik één dezer toch maar eens ga proberen om daar een rustine op te mikken. Baat het niet, dan schaadt het ook niet :mrgreen:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Locked