Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

TuttoTerreno wrote: 08 May 2019 11:12 Als de carb goed afgesteld is, is dat kickstart only ding een gerief.
Kan maanden stilstaan, 1 of 2 keer stampen en ge zijt vertrokken.
Het enige niet zo fijne is als ge op uw muil gegaan zijt op een helling en de linkse voet geen grond raakt en rechts de kick te snel grond raakt.

Al de rest, piece of cake.
gij spreekt ook uit ervaring
een ander moeilijk moment is stilvallen in een rivier of diepe geulen waar ge bijna zo goed als niet kunt 'kicken'

maar idd, zo goed als geen elektronica dat kapot kan gaan, geen batterij, geen starters, ....
simpel olie-filters, luchtfilters, remmerij, en goei carb en gaan met dat varken.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by duibhce Kaelann »

passeert ge in de coté voor een uitstapje naar de vliegende schotel? :ricky:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

duibhce Kaelann wrote: 08 May 2019 19:07 passeert ge in de coté voor een uitstapje naar de vliegende schotel? :ricky:

are you talking to me?
:lol:


dichtste punt dat onze route zal passeren is dacht ik op ongeveer 170km van motocamp.
En dat zou ongeveer halfweg onze trip moeten zijn.

Zal er vanaf hangen hoe vlot de eerste week gaat en/of er een klein uitbreidingske bij kan gebreëen worden.
De einddatum kan ik niet verleggen dus...... het zal 'surprise surprise' of 'nougatbollen' zijn.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

alle bon,
gisteren dus vorkpoten erin, alles op moment gezet.

Hupla, af die motorsteun gewipt en klaar voor eerste testrit.
Choke in, benzinekraan open
Effe 3x gaskraan open, decompressie hendel ingetrokken, 3x rustig doortrappen op de kick door de compressie
Net voorbij dode punt, nog es klein tikje verder met decompressiehendel.
Kick naar boven en met één vlotte beenbeweging : GRRRRRRRRRRRRRoeeeeemmm

:shock:
Dat is denk ik de eerste keer in jaren dat die zo vlot start !

Effe snel ralenti en stationair bijstellen op het gehoor.

Yes , we are ready ....

Rustig vertrokken, effe remmen goed gebruiken om het roest van de schijven te wrijven en de remblokken zo ook weer op de beste positie te krijgen.
De veren es goed induwen en beetje dansen met de moto.

Ziet er allemaal goed uit.
Langzaam aan gaat het gas wat meer open. So far so good.
Een paar gravelwegjes , revisie van voorvork doet goed zijn werk ! Toppie

Ik blijf nog wat rijden en alles ziet er goed uit , behalve .....
Op lange rechte stukken waar ik VOLgas, kraan VOLLEDIG open trek, dan houdt de motor in. Het punt waar de acceleratie pomp werkt en dus die extra vestuiving van benzine door zijn keel ramt !

Ik probeer later met de circlip op de gasnaald te verplaatsen naar boven (van middelste naar top en terug naar beneden). Maar helaas krijg ik de volgas niet correct ingesteld. Ik heb te weinig verstand van carburator afstellingen om dit perfect te krijgen.
Op zich kan ik vlot starten/rijden/optrekken, enkel die volgas is niet OK. Geen drama voor het opkomend balkan ritje. Ik ga ginder niet racen.
Misschien lukt het volgende week nog om dit toch te verhelpen met een andere 'brandstofmengschroef' of .....
Ik vermoed dat die nu te rijk is in de hogere toeren/volgas.



Tijd voor bagage onderdelen te verzamelen:
-tent
-slaapmat
-stoeltje 'netnietclubmed'
-....
waarschijnlijk ga ik weer te veel meenemen , maar ik ga mijn brein instellen op 'easytravel' en dan juist gepast meenemen in de softtassen.



Tussendoor de KTM nog es wat laten werken op een woon/werk ritje.
Dat verschil in 'travelenduro' tussen een XR650r en een 950S blijft toch groot.
Die 950S blijft een zware moto en de XR daar voelt ge niet onder uw lijf.
Ja, zou die 790adv weer eentje worden zoals een 640adv, een 'doe het alles' moto?
Met de weinige km's die ik op een jaar nog doe, zou dat financieel interessanter zijn, maar kunnen kiezen tussen 2 moto's is ook leuk :lol:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Blackbert »

Waddist verschil tussen ralenti en stationair? :ugeek: :book2:

Wat dat inhouden betreft, zou het kunnen dat uw mengselschroef niet helemaal op de juiste positie staat? (moet blijkbaar tussen 1,5 en 2,5 toeren uit)
grease up your baby for a ball on the hill

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

Blackbert wrote: 09 May 2019 15:21 Waddist verschil tussen ralenti en stationair? :ugeek: :book2:

Wat dat inhouden betreft, zou het kunnen dat uw mengselschroef niet helemaal op de juiste positie staat? (moet blijkbaar tussen 1,5 en 2,5 toeren uit)
is geen standaard carb van xr650r, maar een mikuni tm40.
en die mengselschroef kan idd wel boosdoener zijn, want die kegelvormige naald is geen schone kegel meer..... er is een nieuwtje in bestelling , en net daarom maak ik mij daar nu geen zorgen over en probeer ik volgende week met een nieuwe mengselschroef nog eens opnieuw.

En laat ik voorlopig de circlips op de gasnaald op middelste stand, daar tuft die op z'n gemak zonder zenuwachtig te doen. En dat ben ik ook van plan ginder. Op tgemak tuffen = vakantie
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by F M »

TRooPER wrote: 09 May 2019 13:54 Ja, zou die 790adv weer eentje worden zoals een 640adv, een 'doe het alles' moto?
Met de weinige km's die ik op een jaar nog doe, zou dat financieel interessanter zijn, maar kunnen kiezen tussen 2 moto's is ook leuk :lol:
Ga eens proef rijden met de 790 adv R.

Elke motorjournalist die ermee test gereden heeft, is lyrisch over de off road capaciteiten. Terwijl hij even goed een reismotor is.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

De volle 65 km naar huis gereden. Om thuis de sleutelbos met huissleutel niet te vinden. Die hing nog op de topkoffer, een hele bos aan zo'n rood kutsleutelje van GIVI. Gelukkig had ik de baard al eens verlijmd in die rode greep want dat komt altijd los. En de koffer was niet eens dichtgeklikt... :o :roll: Een chanceke dat alles er nog aanhing en inzat.. ;)

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

Stefke wrote: 09 May 2019 23:22 De volle 65 km naar huis gereden. Om thuis de sleutelbos met huissleutel niet te vinden. Die hing nog op de topkoffer, een hele bos aan zo'n rood kutsleutelje van GIVI. Gelukkig had ik de baard al eens verlijmd in die rode greep want dat komt altijd los. En de koffer was niet eens dichtgeklikt... :o :roll: Een chanceke dat alles er nog aanhing en inzat.. ;)
daarom hangt mijn topkoffer sleutel aan mijn contactsleutel

en gebruik ik verschillende bossen , gelukkig zie ik de bomen nog door die bossen :laugh3:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Stefke »

TRooPER wrote: 10 May 2019 10:10 daarom hangt mijn topkoffer sleutel aan mijn contactsleutel
nee, aan de contactsleutel hang ik niets, hooguit een zachte sleutelhanger die geen krassen kan maken...

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by zappa »

TRooPER wrote: 10 May 2019 10:10
Stefke wrote: 09 May 2019 23:22 De volle 65 km naar huis gereden. Om thuis de sleutelbos met huissleutel niet te vinden. Die hing nog op de topkoffer, een hele bos aan zo'n rood kutsleutelje van GIVI. Gelukkig had ik de baard al eens verlijmd in die rode greep want dat komt altijd los. En de koffer was niet eens dichtgeklikt... :o :roll: Een chanceke dat alles er nog aanhing en inzat.. ;)
daarom hangt mijn topkoffer sleutel aan mijn contactsleutel

en gebruik ik verschillende bossen , gelukkig zie ik de bomen nog door die bossen :laugh3:
maar wel uw schoenen ergens in een Ardeens bos uit uwen topkoffer laten springen? :mrgreen:
sig nature

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

zappa wrote: 10 May 2019 15:01
TRooPER wrote: 10 May 2019 10:10

daarom hangt mijn topkoffer sleutel aan mijn contactsleutel

en gebruik ik verschillende bossen , gelukkig zie ik de bomen nog door die bossen :laugh3:
maar wel uw schoenen ergens in een Ardeens bos uit uwen topkoffer laten springen? :mrgreen:
:peepwall: :peepwall:
Dat was in het kader van een ecologisch woonproject voor nieuwe bewoners ......
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Marsman »

Stefke wrote: 10 May 2019 11:36 nee, aan de contactsleutel hang ik niets, hooguit een zachte sleutelhanger die geen krassen kan maken...
mietoe. De contactsleutel hangt bij aan de bos sleutels, maar is uiterst makkelijk verwijderbaar. Daarna gaat de rest van den bos in het tankzakje. Superhandig :thumbsup: :thumbsup:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Raketman »

@Trooper :

verzuipt uwe moto op volgas of krijgt hij niet genoeg naft ? Soms moeilijk om het onderscheid te weten zo. Met uw mengselschroef heeft dat inhouden niks te maken denk ik, da's enkel om het mengsel op ralenti en in lage toeren te regelen. Eenmaal uw gas halfopen staat heeft dat schroefke niet het minste effect meer.

Ralenti/laag toerental : mengselvijs en ralentisproeier
Midden toerental : stand gasnaald (dus ook geen regeling voor volgas)
Hoog toerental : hoofdsproeier

Het kan dus best zijn dattem een iets te grote of iets te kleine hoofdsproeier heeft.

Wat ge kunt doen om eens te testen (na opwarming) is een aantal keer naar volgas gaan, hem laten inhouden (zo lang mogelijk zonder stil te vallen), dan direct stilleggen en de bougie bekijken. Staat ze serieus vochtig/vettig dan is de hoofdsproeier te groot en verzuipt hij bij volgas. Staat ze kurkdroog en aan de bleke kant verkleurd dan is de hoofdsproeier te klein en krijgt em gewoon niet genoeg peut...

Acceleratiepomp verdenk ik ook niet direct, dan zou hij vanop lagere toerentallen ook slecht optrekken. Die werkt trouwens ook enkel alleen maar als ge ineens vol gas geeft en van een klein naar groot vacuum gaat. Da's dus de eerste anderhalve seconde nadat ge van kleine naar grote gasopening gaat. Daarna stopt die gewoon met inspuiten. Als ge relatief traag van weinig naar volgas gaat doet die zelfs helemaal niets.
Nil volentibus arduum

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

@raketman : merci voor de uitleg

ik baseerde mij ook op deze uitleg:
https://www.4takt.net/viewtopic.php?t=51


zoals in het begin ergens geschreven,
de gasnaald huis was dus defect.
Had deze meegenomen voor de juiste te bestellen en daar achtergelaten.
Laat ik nu bij montage van het nieuwe gasnaaldhuis zo onwetend aan het werk zijn geweest dat ik niet doorhad dat er geen hoofdsproeier inzat.... :peepwall: die zat nog in de defecte en weet ook de maat niet meer.

Nu dat 'probleem' is verholpen ben ik aan de slag gegaan met verschillende hoofdsproeiers.
Eerst 170, testritje, duidelijk aan het sputteren, verzuipen, te rijk.
Dan 162.5, nog steeds aan het sputteren maar al veel beter en sputtert nog beetje maar valt niet meer stil, en ik kan eigenlijk al serieus doortrekken.
Vervolgens 157.5 (wegens geen 160), zo beetje zelfde resultaat als 162.5 naar mijn bescheiden gevoel. Alhoewel ik denk dat 162.5 iets beter was. Dus ik vermoed dat ik toch een 160 ga moeten zoeken.

Bij halfgas blijft em mooi draaien zonder inhouden.
Mengselschroef (met deze sproeier) staat 1.5 uitgedraaid. Heb deze verder blijven uitdraaien tot de toeren omhoog gingen, dan terug ingedraaid waarbij de toeren terug zakten en gestopt van zodra er geen verschil in toeren meer merkbaar was.
Ralenti staat ook goed, start koud (met choke) en warm vrij makkelijk.

Airnozzle 1.1 en ongewijzigd gebleven van voor de ultrasoon reiniging.
Stationair: nu 25 ipv 30

Al bij al kan ik er perfect mee vertrekken, mocht ik nog tijd (en een 160 hoofdsproeier mikuni ) vinden kan ik nog es testen.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by zappa »

(niet zo) Totaal offtopic, maar 't gaat hier over sproeiers. Ons mazout chauffage walmde zwarte rook, ook na afstelling door een vakman, dus afgekeurd =nieuwe brander + ketel = ge kunt daar al een motoke voor kopen :?

Tot we een meneer die we al lang kennen, een krak in zijn vak, zei "ik krijg dat terug goed" en hij stak een 45° sproeier ipv een 60° sproeier en :o inderdaad geen co geen zwarte walm, geen gedaver en een netjes brandende chauffageketel.

Moraal van mijn verhaal, de mensen met kennis en de echte kraks liggen niet dik meer gezaaid, ze verdienen het rond gedragen te worden op een gouden zetel :mrgreen:
sig nature

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Tom Thumper »

@TR 8-) 8-) PER, strak plan om deze keer uw carburator in orde te zetten voordat je vertrekt! Wanneer ben je weg? Veel plezier alvast, ik ga aan jullie denken.
Me gusta la moto, me gustas tu.

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

Tom Thumper wrote: 12 May 2019 11:40 @TR 8-) 8-) PER, strak plan om deze keer uw carburator in orde te zetten voordat je vertrekt! Wanneer ben je weg? Veel plezier alvast, ik ga aan jullie denken.

:laughing:
De XR is en blijft een '🐽'
En daar moet ge de vuile manieren maar bijnemen. :pee:



Nog 6 keer slapen
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by TRooPER »

bon,
laatste poging om het 100% in orde te krijgen:
effe laten testrijden door de XR specialist in mijn buurt, en hij komt met dezelfde conclusie uiteraard, sputteren op hoog toerental.

Toen ik daar toch was, toch even gezocht naar mijn defect gasnaaldhuis waar mijn hoofdsproeier nog moest opzitten.
en gevonden, blijkt dat er voordien dus een 140 hoefdsproeier inzat.
Effe de onderste plug van de carbu losgemaakt, 157.5 sproeier eruit. 140 erin.
Testritje en :shock: :grin: :grin: :grin: back to the old power pig !
:rayof: :rayof: :rayof: :rayof: :rayof: :rayof: :rayof: :rayof: :rayof:
Alle andere instellingen zou zo gelaten, het ritje naar huis was met een grote D-tour on en offroad.
Vanavond de laatste details afwerken en we zijn er klaar voor.

Zo een klein aanpassing waarbij het plots terug op zijn plooien valt heeft alleszinds een positief effect op mijn gemoedsrust !
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

User avatar
Bij
Posts: 436
Joined: 01 Mar 2011 09:57
Location: Pallieterland

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2019:

Post by Bij »

Nog nikske gedaan alleen naar den Boxertoko geweest om wat onderdelen..
Schakelpedaal
en dan een nieuwe remleiding en blokken om die 4 zuiger remklauw er eindelijk eens op te zetten
Attachments
IMG_1554.JPG
(135.83 KiB) Downloaded 282 times
Oldtimer BMW fanaat :ricky:

Locked