Rijden in België ?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Rijden in België ?

Post by Koeno »

Daarnet thuisgekomen van een Ardennenrit...
600km lang vertoefd (inclusief het naar daar rijden natuurlijk) en ik moet zeggen.... al bij al... heb ik mijn nieuwe bandjes tot op het randje kunnen gebruiken... dus zo slecht kan het niet zijn ;)

(al helpt de GS wel om de baan te compenseren, ik kan mij inbeelden dat een RT het lastiger heeft met de kwaliteit van de asfalt)

Dus tijd om die KTM te kopen he ;)

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Rijden in België ?

Post by Marsman »

thuis van een weekendje Luxemburg. Wat een verademing om daar rond te rijden. Tenminste...als er geen omleggingen zijn. Vrijdag van de ene naar de andere omlegging gereden :shock:
Maar soit, de wegen worden er tenminste onderhouden.
Gisteren een groot stuk Duitsland gedaan en langs de Oostkantons België en daarna weer Luxemburg binnengereden. Wat een verschil, zelfs op de achterafwegskes; in België, miserabel, smal, slecht onderhouden en dan steek je de grens over en wordt dezelfde weg minstens 2x zo breed, is biljartvlak en met perfect asfalt bekleed.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we hier in België niet in staat zijn om onze wegen op een degelijke manier te onderhouden???
Ondanks de forse belastingen die op auto (en motorrijden) geheven worden
:furious3:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Rijden in België ?

Post by Wipr »

Voor in de Ardennen of verder te geraken en de mooie baantjes op te zoeken heb je tijd nodig en dat is nu net datgene dat ik niet heb. Meteen de reden waarom ik steeds terug een scooter koop. En dan maken we onszelf wijs dat we er tijd voor gaan maken en kopen we weer een volwaardige motorfiets.

En traag rijden, met een motor of zelfs een scooter (waar ik het zelfs nog moeilijkere mee heb om me aan de snelheden te houden) is simpelweg niet leuk. ALS als als ik in de bergen zou wonen dan zou ik MISSCHIEN me wel amuseren met een deftig misschien maar ALS en MISSCHIEN staan niet in de woordenboek dus laat het maar zo.

Bompa zegt Zeeland..... een mooie streek maar evengoed recht op recht allemaal en veel banen waar je maar 1 rijstrook in beide richtingen hebt dus dat is ook aanschuiven.

In de 20j waar ik het meest van genoten heb was effectief in den beginne met de motor eens in de Ardennen rijden en verder vind ik nachtelijke ritten op de autostrade tegen een goed tempo aangenaam. En dan denk ik nog veel aan de VFR, welke dat dit met verve deed. Zoemend tegen een 140-150 van punt a naar punt B rijden.

Nu heb ik sinds enkele tijd een 170PK sterk rijtuig waar de cruissnelheid een 95km/u is. Tergend traag maar andere leuke voordelen :mrgreen:

Ik betrap me er op hoeveel ik nog met motorfietsen bezig ben maar telkens mezelf tot rede moet brengen en duidelijk maken dat ik amper nog tot rijden toekom. Het feit dat de geografische ligging en het verkeer afstompend is dragen er ook bij toe, zoveel is zeker.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Rijden in België ?

Post by bompa »

Wipr wrote: 03 Jun 2019 00:28

Bompa zegt Zeeland..... een mooie streek maar evengoed recht op recht allemaal en veel banen waar je maar 1 rijstrook in beide richtingen hebt dus dat is ook aanschuiven.
Ja maar je moet die grote wegen niet nemen ,ze mogen er nu en dan wel bij tussen zitten of je geraakt niet altijd over het water :mrgreen: , maar ik neem nogal is die kleinere wegen ,en al is hier en daar wat dijken ,en verder naar Gelderland of de achterhoek mag ook al is, ik vind het daar mooi :ricky:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Rijden in België ?

Post by Wipr »

bompa wrote: 03 Jun 2019 20:03
Wipr wrote: 03 Jun 2019 00:28

Bompa zegt Zeeland..... een mooie streek maar evengoed recht op recht allemaal en veel banen waar je maar 1 rijstrook in beide richtingen hebt dus dat is ook aanschuiven.
Ja maar je moet die grote wegen niet nemen ,ze mogen er nu en dan wel bij tussen zitten of je geraakt niet altijd over het water :mrgreen: , maar ik neem nogal is die kleinere wegen ,en al is hier en daar wat dijken ,en verder naar Gelderland of de achterhoek mag ook al is, ik vind het daar mooi :ricky:
Dat het daar mooi is kan ik beamen. We zitten daar heel regelmatig met de camper.

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Rijden in België ?

Post by Jopet »

Rijden in Engeland.... toch niet in het Zuidoosten (Kent)....
Vrijdagavond beslist om zaterdagavond iets te gaan eten in Londen.
Eerst gekeken of ik ferry kon boeken, dat was geen probleem, daarna leuke B&B gezocht en gevonden.
Wij zaterdagmorgen vertrokken en om 10u30 reden we in Engeland, omdat ik geen route voorbereid had dan maar bochtige wegen aangevinkt richting B&B in Higham.... Man man man wat een ellende, ofwel heel smalle slecht onderhouden wegen waar je door de hoge hagen niets kon zien en je steeds een bult verschoot als er weer een auto aankwam ofwel de wat grotere wegen die beter berijdbaar waren maar dan weer vol met verkeer zaten, na 45 min ploeteren toch maar de de M2 genomen richting Rochester.
De zondag om weer te keren besloten ten westen van de M20 te rijden richting Bewl Water (waar je trouwens vanop de wegen rond het meer niets kan zien van dat meer) en zo richting kust naar Camber om via de kustlijn terug naar Dover te rijden.
De wegen daar waren ietsje beter maar toch steeds hetzelfde probleem, je rijdt er tussen hoge hagen en ziet nauwelijks iets van het landschap of wat er achter de bocht komt en de grotere wegen ook heel veel verkeer.

Besluit: wegen in Zuidoost Engeland (Kent) zijn zeker niet beter onderhouden dan de Belgische wegen en door al die hagen geen fun om kleine baantjes te nemen....

Niettegenstaande waren we content van ons bezoek aan The Bike Shed in Londen en de B&B was ook dik in orde.

Trouwens The Bike Shed Motorcycles, zou iedereen eens moeten aan doen, het is een Restaurant (morgen/middag/avondmaal), het is een Bar, er is een Lounge plaats met confortable zetels en canapé's, je kan daar zowel buiten als binnen eten of drinken, er is een motokledingszaak, je kan er motor geralteerde spullen kopen, er is een echte Barbershop, galerijruimte met diverse moto's enz enz enz... het is echt een speciale sfeer die daar hangt, en je kan ook niet overal zeggen dat je met de moto door het terras en dus tussen de mensen naar een overdekte parking kan rijden...

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Rijden in België ?

Post by Stefke »

Jopet wrote: 05 Jun 2019 02:30
Besluit: wegen in Zuidoost Engeland (Kent) zijn zeker niet beter onderhouden dan de Belgische wegen en door al die hagen geen fun om kleine baantjes te nemen....
dat is zoals klagen dat er zand in de woestijn ligt... toch?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Rijden in België ?

Post by F M »

Ja dat zand in de woestijn is een echte pest. :twisted:

Nu, ik zou het iets minder sarcastisch uitgedrukt hebben, maar die met hagen omzoomde wegen is nu eenmaal de charme van een groot deel van Engeland.

Ga je iets meer Noordelijk, dan zie je minder begroeiing, en worden het de lage muurtjes (bv in de Yorkshire Dales). In die streken vond ik het zalig motorrijden. Maar Kent is nu eenmaal drukker. Op mijn allereerste motorweekend ooit heb ik me nochtans ook geamuseerd in dat graafschap. Het kan wel zijn dat voor mij de lat toen nog heel laag lag :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Rijden in België ?

Post by toeternietoe »

Ieders verwachtingen zijn anders en wat de ene mooi vindt, vindt de andere maar niks.
Maar met de stelling dat de wegen in GB niet beter onderhouden zijn dan de Belgische kan ik toch echt niet akkoord gaan, integendeel. Ik vertoef regelmatig in Kent en Surrey en ik ben er nog zo goed als geen putten en bulten tegengekomen. De wegen zijn inderdaad smal en met de fiets zou ik er mij niet op mijn gemak voelen, maar met de moto zijn ze goed te doen en de streek zelf is geweldig. Je moet er wel een andere rijstijl hanteren dan bv. op de snellere Luxemburgse wegen.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rijden in België ?

Post by Muug »

Hm.
Wil ik een topic openen "Rijden in Engeland"? ;-) Of doet iemand van jullie het? :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Rijden in België ?

Post by F M »

Muug wrote: 05 Jun 2019 11:32 Hm.
Wil ik een topic openen "Rijden in Engeland"?
Neen. het topic gaat over het weinig plezier aan rijden in België. Dan vind ik het best OK dat er vergeleken wordt met andere landen.

Over Engeland ben ik trouwens akkoord met toeternitoe. De wegen zijn er imo beter onderhouden. De begroeiing naast smalle wegen is typisch, maar het kan best dat iemand dat niet leuk vindt.

Dat hangt voor een groot deel af van wat je belangrijk vindt. Ik zou op dit moment, met mijn moto bv nooit van ze leven naar IJsland willen. Die ene ringweg die kilometers aan een stuk rechtdoor gaat, en voor de rest allemaal gravel wegen. BRRR. Maar anderen vinden dat een zalig motoland, net vanwege die gravelwegen. En de natuur natuurlijk.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rijden in België ?

Post by Muug »

F M wrote: 05 Jun 2019 12:50
Muug wrote: 05 Jun 2019 11:32 Hm.
Wil ik een topic openen "Rijden in Engeland"?
Neen. het topic gaat over het weinig plezier aan rijden in België. Dan vind ik het best OK dat er vergeleken wordt met andere landen.
:thumbsup:

In Engeland rijden is zalig, trouwens. Net een WE in Kent doorgebracht met mijn schoonouders. Het was de eerste keer dat ze links reden. Op die smalle wegen zijn ze toch een paar keer ferm verschoten ! :laugh3: :laugh3: :laugh3:
We werden trouwens redelijk hard door elkaar geklutst :whistling: want de wegen zijn wel vlak, maar om de zoveel meter voorzien ze een rioolputteke in de kant en 't is juist daar dat ge met uw rechterwiel rijdt :shock: En wat meer rechts rijden gaat ook niet want dan rijden ze er uwe rechterflank af! :w00t:

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Rijden in België ?

Post by den Bullet »

F M wrote: 24 May 2019 08:59 Hoe blij ben ik dat ik relatief dicht bij de taalgrens woon. Niet specifiek de taalgrens , maar eigenlijk het feit dat net over die taalgrens ook het motorplezier aanvangt.
...
Wallonië is bezig aan een inhaalbeweging ...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rijden in België ?

Post by Muug »

den Bullet wrote: 27 Jun 2019 09:53
F M wrote: 24 May 2019 08:59 Hoe blij ben ik dat ik relatief dicht bij de taalgrens woon. Niet specifiek de taalgrens , maar eigenlijk het feit dat net over die taalgrens ook het motorplezier aanvangt.
...
Wallonië is bezig aan een inhaalbeweging ...
Wel, als ze daar even hard knoeien met hun licenties en zo, dan mogen we nog een tijdje gerust zijn 8-)

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/69 ... ~a7765d82/

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Rijden in België ?

Post by bompa »

Als je de gewone gewestwegen neemt dan kom je nog wel is traject dinges tegen ,of die er in ieder geval al voor uitgerust zijn , maar ik neem nogal is die kleinere wegen, maar daar beginnen ze ook wel flitsers te zetten waar er een groep huizen staan, maar ik vind het op die kleine wegeltjes nog altijd plezant om te rijden.Soms 's avonds hierachter zo is twee uurtjes de moto uitlaten op die een baanvak baantjes en dan heb ik mij gewoonlijk weer goed geamuseerd .

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Rijden in België ?

Post by F M »

den Bullet wrote: 27 Jun 2019 09:53
F M wrote: 24 May 2019 08:59 Hoe blij ben ik dat ik relatief dicht bij de taalgrens woon. Niet specifiek de taalgrens , maar eigenlijk het feit dat net over die taalgrens ook het motorplezier aanvangt.
...
Wallonië is bezig aan een inhaalbeweging ...
ALs ze die camer's plaatsen in de bebouwde kommen, of op de grote doorgangswegen, geen probleem. Daar probeer ik me toch sowieso aan de snelheidsbeperkingen te houden.

Maar de mooie bochtjes, dat is iets anders...
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply