Rijden in België ?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Rijden in België ?

Post by Jopet »

Tjah Luxemburg... inderdaad heel schoon wegen en zalig rijden maar tegen dat ik er ben heb ik al bijna 300km op de teller en zonder 1km ter plaatse te rijden zit ik al aan 600 tegen dat ik terug thuis ben, met een rit ter plaatse zit ik al vlug tegen de 900km, een jaar of 10 geleden had ik daar allemaal geen problemen mee maar tegenwoordig sputtert mijn lichaam toch een beetje tegen, vandaar dat voor lange ritten de moto op de aanhanger gaat en ik dan 2 à 300km kan genieten zonder al te veel last.
Wat onze wegen betreft, daar kunnen we inderdaad boeken schrijven, toch vind ik dat in mijn buurt (Brugge) niet echt mag klagen, temeer ik op nauwelijks goed 15km van Zeeland woon, maar het zijn natuurlijk niet de grote bochtige wegen maar eerder kleinere fun wegen.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Rijden in België ?

Post by Raketman »

Ik moet toegeven dat rijden in B mij bijna niet meer kan boeien. En al zeker niet meer in Vlaanderen...dat is gewoon te belachelijk voor woorden hoe traag ge hier overal maar moogt. Met die 70 overal onzin hebben ze zoveel mooie stukskes vermoord waar het perfect veilig was om rond de 90 te gaan hangen (en die zijn er eigenlijk nog altijd maar dan rijdt ge de hele tijd rond met "zware overtreding" in uw achterhoofd).
Maar goed, daarvoor heb ik dan een Hercules :ugeek: .

Van die ardennenrit ben ik hier onlangs een hoopke verfrommeld papier (tanktas) tegengekomen dat er nogal met de hand getekend uitzag...
Nil volentibus arduum

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Rijden in België ?

Post by Blackbert »

Ja, vroeger was alles beter.

De wegen in de Ardennen
De snelheidslimieten in Vlaanderen
Ons eigen gestel. Een dag van 800km was een goeie dag.

Nu ge 't zegt, ergens moet hier een map liggen met papieren RB's uit die goeie ouwe tijd.
Handgetekend door Dardennen, een perfecte rit zonder kilometeraanduiding, ...
En ook gescheurde michelinkaarten, vol met rode, groene en blauwe fluokronkels ...
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Rijden in België ?

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 24 May 2019 11:49
...

Maar ik vind hoe langer hoe meer dat kleiner en lichter spul zoveel meer rijplezier kan bieden. :ricky:

Jup! Als de rug meewil (wat momenteel niet 't geval is wegens serieuze ischias) amuseer ik mij best op de piepkleine baantjes hier in de streek, en daar is absoluut geen gebrek aan 8-)

Vlaams- en Waals-Brabant, Henegouwen, Vlaamse Ardennen, ... Allemaal in wielbereik! :ricky: :ricky: :ricky:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rijden in België ?

Post by Muug »

OK Bullet, Stefke en Raketman, allemaal goed en werk om een klein, traag motoke te kopen, maar ge moet toch toegeven dat er een gezond verschil is tussen u daarmee verplaatsen - ik vermijd bewust het woord motorrijden - en vlot vlammen waarbij ge de ideale lijn zo goed mogelijk probeert te benaderen.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Rijden in België ?

Post by Stefke »

Muug wrote: 25 May 2019 11:00 OK Bullet, Stefke en Raketman, allemaal goed en werk om een klein, traag motoke te kopen, maar ge moet toch toegeven dat er een gezond verschil is tussen u daarmee verplaatsen - ik vermijd bewust het woord motorrijden - en vlot vlammen waarbij ge de ideale lijn zo goed mogelijk probeert te benaderen.
tutut, kleiner en lichter spul is voor mij MT07, Tracer 700, CB500... Daar kunt ge behoorlijk lelijk mee doen... :ricky:
De allerleukste was eigenlijk een NX250... Plezierig spul zeker op de kleinere wegen, deftige lijnen moeten rijden om dat ding zo goed mogelijk op snelheid te houden en dat was dan nog veel sneller dan wettelijk toegelaten...

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Rijden in België ?

Post by TuttoTerreno »

Hoe lichter, hoe makkelijker het is om in die ideale lijn te vlammen, eh.

Ooit de locals in de bergen al eens bezig gezien op hun supermoto's? :o :pillepalle:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Rijden in België ?

Post by Marsman »

F M wrote: 24 May 2019 08:59 Dus, elke keer als ik een ganse dag heb om te rijden, trek ik tegenwoordig naar Luxemburg. Het land is een voorschoot groot, dus rij je elke keer ongeveer op dezelfde wegen. Je varieert door de zelfde toer eens in de andere richting te rijden, door de toer hier en daar een beetje aan te passen.

En toch loont zich dat, want je geniet elke keer weer van schitterend asfalt, constant bochten en regelmatig mooie uitzichten.
Bijgevolg trek ik morgen weer maar eens naar het Groothertogdom.
het is inderdaad zo dat de wegen er in Belgikistan er veelal absurd slecht bij liggen, maar laat u niet vangen: elders is het vaak ook huilen met de pet op. Ik heb ze er vanzeleve in de Eiffel, GH-Luxemburg en Frankrijk ook deplorabel weten bij liggen. Vooral Engeland is een waardige concurrent voor ons.
Hetgeen wél een verschil uitmaakt is dat ze ginder (behalve de UK) op termijn, binnen een redelijke tijdsspanne gerepareerd worden zoals het hoort en dat ze op die manier langer in goede conditie blijven.
Hier lossen ze dat helemaal anders op: de putten worden gedempt en aan het begin van de weg zetten ze dan een verkeersbord: "Weg in slechte staat" of "Route dégradée" en zo is de kous af. Als ze dan alsnog wél gerepareerd worden 'zoals het hoort', dan is de baan voor maanden afgesloten EN liggen ze er na uiterlijk 2 jaar weer even belabberd bij.
Zou dat kunnen te maken hebben met vriendjespolitiek, ofte smeergeld.....
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Rijden in België ?

Post by Jopet »

TuttoTerreno wrote: 25 May 2019 13:22 Hoe lichter, hoe makkelijker het is om in die ideale lijn te vlammen, eh.

Ooit de locals in de bergen al eens bezig gezien op hun supermoto's? :o :pillepalle:
Jip inderdaad...

Maar klein en traag vs groot en snel.... daar heb ik ervaring mee...

Halverwege jaren '80 koop ik mij een nieuwe Yamaha RD 125 LC, vol gas ging dat ding 120 km/u en met wind in de rug en wat naar beneden zelf 140!!!
2 Jaar later koop ik zijn supersnelle grote broer, de Yamaha RD 500 LC, geprepareerd voor het circuit liep dat ding 260km/u en trok keihard op.
In die tijd gingen we veel uit in Oostende, met de 125 was dat dus bij het verlaten van Brugge volgas, dus continu 120 km/u, tot in Oostende zonder ook maar 1 X van het gas te komen. Toen kocht ik mij die 500 en dacht nu ga ik dubbel zo rap in Oostende staan, je vergeet het maar hé, rechtdoor ging dat inderdaad een pak sneller maar in de bochten ging ik eigenlijk nooit sneller dan die 120 zoals met mijn 125cc....
Helaas dat waren de jaren '80 zonder al te veel snelheidscontroles of veel verkeer 's avonds/'s nachts.... en het rechte stuk waar ik doortrok tot 260 zijn ze nu bezig met traject controle aan het installeren :thumbsdown:
Jaja vroeger was alles beter..... (lees met mijn lichaam toch :? )

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Rijden in België ?

Post by F M »

Gisteren hebben we met zijn drieën geconstateerd dat de wegen in Luxemburg nog niet weg waren. Je moet al moeite doen om daar een rit te maken die niet leuk is.

En even terug komen op die befaamde mega ardennenrit. Waarom zit iedereen daar naar te zoeken? Ik heb de gps-route gewoon op de PC staan.

Meer dan 16 uur rijden volgens Basecamp. Moet echt plezant zijn...

En niet vergeten: er wordt in die rit een redelijk stuk Luxemburg in gereden :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Rijden in België ?

Post by Koeno »

Daarnet thuisgekomen van een Ardennenrit...
600km lang vertoefd (inclusief het naar daar rijden natuurlijk) en ik moet zeggen.... al bij al... heb ik mijn nieuwe bandjes tot op het randje kunnen gebruiken... dus zo slecht kan het niet zijn ;)

(al helpt de GS wel om de baan te compenseren, ik kan mij inbeelden dat een RT het lastiger heeft met de kwaliteit van de asfalt)

Dus tijd om die KTM te kopen he ;)

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Rijden in België ?

Post by Marsman »

thuis van een weekendje Luxemburg. Wat een verademing om daar rond te rijden. Tenminste...als er geen omleggingen zijn. Vrijdag van de ene naar de andere omlegging gereden :shock:
Maar soit, de wegen worden er tenminste onderhouden.
Gisteren een groot stuk Duitsland gedaan en langs de Oostkantons België en daarna weer Luxemburg binnengereden. Wat een verschil, zelfs op de achterafwegskes; in België, miserabel, smal, slecht onderhouden en dan steek je de grens over en wordt dezelfde weg minstens 2x zo breed, is biljartvlak en met perfect asfalt bekleed.
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we hier in België niet in staat zijn om onze wegen op een degelijke manier te onderhouden???
Ondanks de forse belastingen die op auto (en motorrijden) geheven worden
:furious3:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Rijden in België ?

Post by Wipr »

Voor in de Ardennen of verder te geraken en de mooie baantjes op te zoeken heb je tijd nodig en dat is nu net datgene dat ik niet heb. Meteen de reden waarom ik steeds terug een scooter koop. En dan maken we onszelf wijs dat we er tijd voor gaan maken en kopen we weer een volwaardige motorfiets.

En traag rijden, met een motor of zelfs een scooter (waar ik het zelfs nog moeilijkere mee heb om me aan de snelheden te houden) is simpelweg niet leuk. ALS als als ik in de bergen zou wonen dan zou ik MISSCHIEN me wel amuseren met een deftig misschien maar ALS en MISSCHIEN staan niet in de woordenboek dus laat het maar zo.

Bompa zegt Zeeland..... een mooie streek maar evengoed recht op recht allemaal en veel banen waar je maar 1 rijstrook in beide richtingen hebt dus dat is ook aanschuiven.

In de 20j waar ik het meest van genoten heb was effectief in den beginne met de motor eens in de Ardennen rijden en verder vind ik nachtelijke ritten op de autostrade tegen een goed tempo aangenaam. En dan denk ik nog veel aan de VFR, welke dat dit met verve deed. Zoemend tegen een 140-150 van punt a naar punt B rijden.

Nu heb ik sinds enkele tijd een 170PK sterk rijtuig waar de cruissnelheid een 95km/u is. Tergend traag maar andere leuke voordelen :mrgreen:

Ik betrap me er op hoeveel ik nog met motorfietsen bezig ben maar telkens mezelf tot rede moet brengen en duidelijk maken dat ik amper nog tot rijden toekom. Het feit dat de geografische ligging en het verkeer afstompend is dragen er ook bij toe, zoveel is zeker.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Rijden in België ?

Post by bompa »

Wipr wrote: 03 Jun 2019 00:28

Bompa zegt Zeeland..... een mooie streek maar evengoed recht op recht allemaal en veel banen waar je maar 1 rijstrook in beide richtingen hebt dus dat is ook aanschuiven.
Ja maar je moet die grote wegen niet nemen ,ze mogen er nu en dan wel bij tussen zitten of je geraakt niet altijd over het water :mrgreen: , maar ik neem nogal is die kleinere wegen ,en al is hier en daar wat dijken ,en verder naar Gelderland of de achterhoek mag ook al is, ik vind het daar mooi :ricky:

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Rijden in België ?

Post by Wipr »

bompa wrote: 03 Jun 2019 20:03
Wipr wrote: 03 Jun 2019 00:28

Bompa zegt Zeeland..... een mooie streek maar evengoed recht op recht allemaal en veel banen waar je maar 1 rijstrook in beide richtingen hebt dus dat is ook aanschuiven.
Ja maar je moet die grote wegen niet nemen ,ze mogen er nu en dan wel bij tussen zitten of je geraakt niet altijd over het water :mrgreen: , maar ik neem nogal is die kleinere wegen ,en al is hier en daar wat dijken ,en verder naar Gelderland of de achterhoek mag ook al is, ik vind het daar mooi :ricky:
Dat het daar mooi is kan ik beamen. We zitten daar heel regelmatig met de camper.

Jopet
Posts: 820
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Rijden in België ?

Post by Jopet »

Rijden in Engeland.... toch niet in het Zuidoosten (Kent)....
Vrijdagavond beslist om zaterdagavond iets te gaan eten in Londen.
Eerst gekeken of ik ferry kon boeken, dat was geen probleem, daarna leuke B&B gezocht en gevonden.
Wij zaterdagmorgen vertrokken en om 10u30 reden we in Engeland, omdat ik geen route voorbereid had dan maar bochtige wegen aangevinkt richting B&B in Higham.... Man man man wat een ellende, ofwel heel smalle slecht onderhouden wegen waar je door de hoge hagen niets kon zien en je steeds een bult verschoot als er weer een auto aankwam ofwel de wat grotere wegen die beter berijdbaar waren maar dan weer vol met verkeer zaten, na 45 min ploeteren toch maar de de M2 genomen richting Rochester.
De zondag om weer te keren besloten ten westen van de M20 te rijden richting Bewl Water (waar je trouwens vanop de wegen rond het meer niets kan zien van dat meer) en zo richting kust naar Camber om via de kustlijn terug naar Dover te rijden.
De wegen daar waren ietsje beter maar toch steeds hetzelfde probleem, je rijdt er tussen hoge hagen en ziet nauwelijks iets van het landschap of wat er achter de bocht komt en de grotere wegen ook heel veel verkeer.

Besluit: wegen in Zuidoost Engeland (Kent) zijn zeker niet beter onderhouden dan de Belgische wegen en door al die hagen geen fun om kleine baantjes te nemen....

Niettegenstaande waren we content van ons bezoek aan The Bike Shed in Londen en de B&B was ook dik in orde.

Trouwens The Bike Shed Motorcycles, zou iedereen eens moeten aan doen, het is een Restaurant (morgen/middag/avondmaal), het is een Bar, er is een Lounge plaats met confortable zetels en canapé's, je kan daar zowel buiten als binnen eten of drinken, er is een motokledingszaak, je kan er motor geralteerde spullen kopen, er is een echte Barbershop, galerijruimte met diverse moto's enz enz enz... het is echt een speciale sfeer die daar hangt, en je kan ook niet overal zeggen dat je met de moto door het terras en dus tussen de mensen naar een overdekte parking kan rijden...

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Rijden in België ?

Post by Stefke »

Jopet wrote: 05 Jun 2019 02:30
Besluit: wegen in Zuidoost Engeland (Kent) zijn zeker niet beter onderhouden dan de Belgische wegen en door al die hagen geen fun om kleine baantjes te nemen....
dat is zoals klagen dat er zand in de woestijn ligt... toch?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Rijden in België ?

Post by F M »

Ja dat zand in de woestijn is een echte pest. :twisted:

Nu, ik zou het iets minder sarcastisch uitgedrukt hebben, maar die met hagen omzoomde wegen is nu eenmaal de charme van een groot deel van Engeland.

Ga je iets meer Noordelijk, dan zie je minder begroeiing, en worden het de lage muurtjes (bv in de Yorkshire Dales). In die streken vond ik het zalig motorrijden. Maar Kent is nu eenmaal drukker. Op mijn allereerste motorweekend ooit heb ik me nochtans ook geamuseerd in dat graafschap. Het kan wel zijn dat voor mij de lat toen nog heel laag lag :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

Re: Rijden in België ?

Post by toeternietoe »

Ieders verwachtingen zijn anders en wat de ene mooi vindt, vindt de andere maar niks.
Maar met de stelling dat de wegen in GB niet beter onderhouden zijn dan de Belgische kan ik toch echt niet akkoord gaan, integendeel. Ik vertoef regelmatig in Kent en Surrey en ik ben er nog zo goed als geen putten en bulten tegengekomen. De wegen zijn inderdaad smal en met de fiets zou ik er mij niet op mijn gemak voelen, maar met de moto zijn ze goed te doen en de streek zelf is geweldig. Je moet er wel een andere rijstijl hanteren dan bv. op de snellere Luxemburgse wegen.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Rijden in België ?

Post by Muug »

Hm.
Wil ik een topic openen "Rijden in Engeland"? ;-) Of doet iemand van jullie het? :mrgreen:

Post Reply