Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1218
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by TuttoTerreno »

En on topic. Dat de t700 motor kennelijk een hoogtoerig ding is, wordt dus niet tegensproken.

Dat was eigenlijk het enige opmerkelijke dat ik onthouden had van Muug's betoog.

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 03 Aug 2019 20:03 En on topic. Dat de t700 motor kennelijk een hoogtoerig ding is, wordt dus niet tegensproken.

Dat was eigenlijk het enige opmerkelijke dat ik onthouden had van Muug's betoog.
Nuance: je kan hoogtoerig maar je moet niet, en de moto vraagt er ook niet om.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Wipr »

Ale, veel tekst, weinig beeld. Fotoooo’s svp

Bwa, veel wat je leest is subjectief dus zelf testen is de boodschap. Ontelbare keren heb ik testverslagen gelezen, youtube filmpjes gezien en zelden is er een duidelijke voorkeur of winnaar. Tenzij een BMW GS en af en toe een Vstrom650 en een Ktm adventurer.

Smaken verschillen en dus ook het aanvoelen.

Onlangs ging mijn interesse naar een Honda CB500X maar als ik de testen moet geloven en dan nog de verkoper van Honda, dan moet ik daar naar mijn ervaring ver van wegblijven.

Ok het is geen vergelijk maar de scooter die ik nu heb wordt alom beschreven als een snelle scooter. Voor mij is het slak. De BMW zit nog te diep in t geheugen.

De Nieuwe Yam700 zal gene slechte motor zijn, net zoals de Ktm 790 adventurer dat ook niet is maar krijg het er niet warm van. Slechte motoren? Nee zeker niet maar smaken die verschillen he.

Niettemin toch geweldig dat je dit kon meemaken vind ik!

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by duibhce Kaelann »

Wipr wrote: 06 Aug 2019 00:42 Tenzij een BMW GS en af en toe een Vstrom650 en een Ktm adventurer.
Awel, ne Vstrom 650 eigenlijk een schoon vergelijkingspunt. De Tenere 700 is eigenlijk een verbeterde baby-strom. Die laatste heeft enkele jaren de "beste wapen voor de alpen"-trofee gewonnen van dat boekske uit Schellebelle. De Tenere is daar zeker even goed in. En bovendien ook verpakt in een even evenwichtig bang-for-your-buck pakketje.
De T7 is op alle vlakken beter dan de Vstrom: rijplezier op de baan, offroad capaciteit, comfort. En uiterlijk heeft ie ook wat meer allure. Maar net als de Vstrom blinkt ie in niks echt uit. Je krijgt het er niet vlug warm van, je hart gaat er niet vlug sneller van slaan. Gewoon degelijk, maar ook niet meer. Een motor die je met het verstand koopt eerder dan eentje die je met het hart koopt.
Heeft wel het potentieel om een even groot verkoopsucces te worden als de Strom.

en wat betreft foto's, hieronder alvast eentje van Sofie (courtesy of Maxxmoto)
Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 06 Aug 2019 18:22 Gewoon degelijk, maar ook niet meer.
Gosh, je klinkt verwend :-D :w00t:
Je kan ook zeggen dat ie eigenlijk overal heel goed in is. Zeer uitgebalanceerd, heet dat.
Diverse mensen spraken van een Honda-gevoel en dat is eigenlijk een zeer mooi compliment.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 06 Aug 2019 20:17 Gosh, je klinkt verwend :-D :w00t:
Je kan ook zeggen dat ie eigenlijk overal heel goed in is. Zeer uitgebalanceerd, heet dat.
Diverse mensen spraken van een Honda-gevoel en dat is eigenlijk een zeer mooi compliment.
als die even fun had aangevoeld als mijn 5 jaar oude thumpertje met 25 jaar oud motorblokdesign, was ik waarschijnlijk een stuk enthousiaster geweest. Er is op zich niets mis mee, maar volgens mij te veel gemikt op "goed genoeg".
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Wipr »

duibhce Kaelann wrote: 06 Aug 2019 20:40
Muug wrote: 06 Aug 2019 20:17 Gosh, je klinkt verwend :-D :w00t:
Je kan ook zeggen dat ie eigenlijk overal heel goed in is. Zeer uitgebalanceerd, heet dat.
Diverse mensen spraken van een Honda-gevoel en dat is eigenlijk een zeer mooi compliment.
als die even fun had aangevoeld als mijn 5 jaar oude thumpertje met 25 jaar oud motorblokdesign, was ik waarschijnlijk een stuk enthousiaster geweest. Er is op zich niets mis mee, maar volgens mij te veel gemikt op "goed genoeg".
Ben eens even gaan kijken naar de prentjes op het net en ziet er idd niet slecht uit! Ik heb de SV650 gehad en herinner me dit blok als heel aangenaam terwijl het lang mijn eerst motorfiets niet was en er toen al zwaardere exemplaren de revue gepasseerd waren. Ik herinner me dat het me toch rijsensatie kon bieden.
Geen vergelijk maar pakweg een Street Twin met 55pk vond ik ook heel leuk rijden.
Het is, denk ik, een allemaal statement dat het blok van de mt-07 het blok van de versys en VStrom achter zich laat.

Knappe foto trouwens! :thumbsup:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by bompa »

Als ik lees dat hij 12000 toeren haalt ,dan is het niet echt een offroad moto meer volgens mij ,alleen goed voor harde zand ,grind en asfaltwegen , want ik zie nu niet echt veel motorrijders tegen bvb 8000 toeren op een zwaar offroad baantje rijden, beter een offroadmoto die veel minder toeren maakt en een redelijk koppel heeft op lage toeren, daar heb je veel meer geniet van op het onverharde ,maar de meeste van die moto's zullen heel waarschijnlijk ook geen onverharde baantjes zien denk ik.

User avatar
Stefke
Posts: 2910
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Stefke »

bompa wrote: 07 Aug 2019 00:57 Als ik lees dat hij 12000 toeren haalt ,dan is het niet echt een offroad moto meer volgens mij ,alleen goed voor harde zand ,grind en asfaltwegen , want ik zie nu niet echt veel motorrijders tegen bvb 8000 toeren op een zwaar offroad baantje rijden, beter een offroadmoto die veel minder toeren maakt en een redelijk koppel heeft op lage toeren, daar heb je veel meer geniet van op het onverharde ,maar de meeste van die moto's zullen heel waarschijnlijk ook geen onverharde baantjes zien denk ik.
Bof, even nuanceren. Het blok is van T700 is krak hetzelfde als dat van de MT07. Maximum vermogen wordt gehaald aan 9000tpm, maximum koppel ligt op 6500tpm. Op de tellerpartij geeft de tpm inderdaad max 12000 tpm weer met een rode zone die begint vanaf 10000 tpm. Mijn ervaring is dat dit geweldig leuke blokken zijn, reeds veel koppel onderin beschikbaar en lineair bruikbaar tot ergens 7000 tpm. Dat ding gaat prettig vooruit bij normaal gebruik, zelf met duo rijdt dat nog behoorlijk goed. Rij je dat constant boven de 6000 tpm dan ben je volgens mij asociaal bezig. Het kan perfect maar dit lijkt mij eerder geschikt voor hooligan circuitgebruik. :dontknow:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote: 07 Aug 2019 17:12 Bof, even nuanceren. Het blok is van T700 is krak hetzelfde als dat van de MT07. Maximum vermogen wordt gehaald aan 9000tpm, maximum koppel ligt op 6500tpm. Op de tellerpartij geeft de tpm inderdaad max 12000 tpm weer met een rode zone die begint vanaf 10000 tpm. Mijn ervaring is dat dit geweldig leuke blokken zijn, reeds veel koppel onderin beschikbaar en lineair bruikbaar tot ergens 7000 tpm. Dat ding gaat prettig vooruit bij normaal gebruik, zelf met duo rijdt dat nog behoorlijk goed. Rij je dat constant boven de 6000 tpm dan ben je volgens mij asociaal bezig. Het kan perfect maar dit lijkt mij eerder geschikt voor hooligan circuitgebruik. :dontknow:
Ik weet niet hoe het zit op de MT07 en of dat veel afwijkt van de T700. Maar op de Tenere vond ik het koppel iets té lineair en ook dat maximaal vermogen komt er nogal voorspelbaar uit. Niet gelijk op mijn Versys die een veel leuker "jaaaaa gaaaz!!" gevoel geeft als je wat meer toeren maakt. Ik twijfel er niet aan dat de T700 in absloute cijfers sneller gaat zijn dan de Versys, maar in rijgevoel is het toch een beetje bedeesder. Misschien eerder een "valse trage" op dat vlak.
En ja, de Tenere heeft koppel, maar het lijkt er wel allemaal zo braaf uit te komen. Misschien is het wel een gevolg van de keuze om geen electronica en rijmodi te voorzien. Iets dat op deze motor zeker een verdigbare keuze is. Maar het lijkt er wel op dat ze daarna het blok iets te braaf getuned hebben om het "controleerbaar" te houden voor de gemiddelde menselijke rechterpols?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by bompa »

Stefke wrote: 07 Aug 2019 17:12
bompa wrote: 07 Aug 2019 00:57 Als ik lees dat hij 12000 toeren haalt ,dan is het niet echt een offroad moto meer volgens mij ,de meeste van die moto's zullen heel waarschijnlijk ook geen onverharde baantjes zien denk ik.
Bof, even nuanceren. Het blok is van T700 is krak hetzelfde als dat van de MT07.,
Ik ken geen van beide moto's, maar ik ga maar verder van hetgeen ik lees ,en heb al genoeg op onverharde banen en zeer slechte banen gereden om toch wel te weten dat het makkelijker is om op de onverharde baantjes op de lager toeren een goed koppel te hebben, mijn eerste WR450 was sterk onderin, mijn tweede WR450 was minder sterk onderin, en dat scheelde dan toch wel een pak in het begin om daar even vlotjes mee te rijden op het onverhard gelijk met mijn eerste aan een aanvaardbare snelheid, die moest op meer toeren gereden worden,wat eigenlijk niet echt de bedoeling was om over die onverharde baantjes te rijden ,maar ik zou die T700 toch niet kopen, want dan had ik beter mijne XT660Z gehouden , die had zijn max. koppel op 6000 toeren, maar ik reed er het laatste onderhalfjaar te weinig mee.

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Tom Thumper »

Ik snap wat je bedoelt Bompa, maar misschien is het een beetje zoals de driecilinders van Triumph, die gaan ook hoog in de toeren als je wilt maar die hebben onderin toch genoeg koppel om op heel laag toerental gezellig te protten en u overal uit te trekken.
Me gusta la moto, me gustas tu.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Jopet »

Sinds gisteren is mijn buurman de eigenaar van een T700 Ténéré.... :rayof:

Enkel nog maar uit zijn garage zien rijden en dus nog niet van dicht kunnen bewonderen.

Groeten,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by F M »

Ik blijf maar denken aan de 790 Adventure. Gisteren heb ik op youtube een vegelijkingstest gezien (in het italiaans met summiere engelse ondertiteling) tussen de 700 Ténéré en de 790 Adventure (de niet-R). Ik had het nooit verwacht ( :pillepalle: ), maat de Ténéré is beter in het veld en de 790 beter op de weg...

Maar wat me opvalt als ik beide motoren vergelijk: niet alleen het zadel van de Ténéré, maar ook en vooral het stuur is veel hoger dan bij de 790. Dat lijkt me erg positief off road, maar op de weg leek het me in de bochten een op zijn minst ongewone houding, ik zou zelfs onnatuurlijk durven zeggen.

Niemand die dit zo ervaren heeft ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Muug »

F M wrote: 09 Oct 2019 09:26 Ik blijf maar denken aan de 790 Adventure. Gisteren heb ik op youtube een vegelijkingstest gezien (in het italiaans met summiere engelse ondertiteling) tussen de 700 Ténéré en de 790 Adventure (de niet-R). Ik had het nooit verwacht ( :pillepalle: ), maat de Ténéré is beter in het veld en de 790 beter op de weg...

Maar wat me opvalt als ik beide motoren vergelijk: niet alleen het zadel van de Ténéré, maar ook en vooral het stuur is veel hoger dan bij de 790. Dat lijkt me erg positief off road, maar op de weg leek het me in de bochten een op zijn minst ongewone houding, ik zou zelfs onnatuurlijk durven zeggen.

Niemand die dit zo ervaren heeft ?
Geen idee, ik heb nog niet gereden met een 790 Adventure en ik ben dat ook niet van plan. Die T700 was ik ook niet van plan om te testen, maar als ze het mij vragen ga ik geen neen zeggen natuurlijk.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by F M »

Euuhhh... ik vraag toch ook niets over de 790 ? :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Muug »

F M wrote: 09 Oct 2019 13:48 Euuhhh... ik vraag toch ook niets over de 790 ? :dontknow:
Ge vraagt naar ervaring toch? Mét een 790? In vergelijking met een T700? Neen? :twisted:
Ik heb natuuriljk wel mijn computerbril op, niet mijn leesbril. :lipsrsealed2:

Koeno
Posts: 3206
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Koeno »

Ik zie FM vooral vragen of iemand die met de T700 gereden heeft de zithouding als onnatuurlijk ervaren heeft....
't kan aan mij liggen: 'k heb genen bril op :peepwall:

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Muug »

Koeno wrote: 09 Oct 2019 14:52 Ik zie FM vooral vragen of iemand die met de T700 gereden heeft de zithouding als onnatuurlijk ervaren heeft....
't kan aan mij liggen: 'k heb genen bril op :peepwall:
Ah kijk (zonder bril).
Ge ziet, nen bril is niet zaligmakend. :geek:

User avatar
Blackbert
Posts: 3445
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Testritverslag Yamaha T700 Ténéré

Post by Blackbert »

bril bril, staat dat stuur nu abnormaal hoog of niet? :dontknow: :furious3:

:mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply