Jopet wrote: ↑08 Aug 2019 00:04
Als ik de commentaren over banden lees bij de GS club Vlaanderen dan is de Pirelli Scorpion Trail II de beste band die er bestaat en is al de rest niet goed genoeg, al zeker niet de Michelin Anakee die er standaard op liggen, die Michelin's Anakee worden daar met de grond gelijk gemaakt terwijl ik er tot nu toe nog geen probleem mee ondervonden heb (rij het hele jaar door in alle omstandigheden).
Volgens Motoplus zijn er bij de grote merken geen slechte banden meer, op 350 punten zit er tussen de beste en minst goede band 18 punten verschil, nauwelijks 5 % dus, voor de meeste onder ons dus nauwelijks merkbaar. Volgens die test is de Continental Trail Attack 3 de beste band.
Op droge secundaire wegen krijgen de Pirelli Scorpion Trail 2 en de Dunlop Trailsmart Max identiek dezelfde score, een 2de plaats na de Continental, op nat testcircuit komt de Pirelli en Continental op plaats 2 en Dunlop op 3 met 2 punten op 100 minder, Michelin komt hier op 1....
Wat mij stoort bij sommige commentaren van motorrijders is dat ze zeggen wanneer ze ook Pirelli's gelegd hebben dat die band hun zo veel meer vertrouwen geeft dan hun oude (lees versleten) banden..... Wel ik wil die mensen hun commentaar ook eens horen wanneer ze bijvoorbeeld 12.000 km gereden hebben met hun Pirelli's en dan nieuwe leggen.... Als ze dan ook nog durven beweren dat ze dan geen verschil voelen tussen nieuw en oud dan wil dit zeggen dat het allemaal tussen de oren zit!
Wanneer een band begint te verslijten voel je dit nu éénmaal, wat niet wil zeggen dat de band er daarom helemaal versleten uit ziet. Bijvoorbeeld bij mijn FJR voelde ik al een duidelijk verschil na 3 à 4.000 km terwijl ze dan nauwelijks iets van slijtage vertoonden.
Ik begrijp best wanneer iemand eens een schuivertje opzij maakt met een band dat hij het vertrouwen in de band begint te verliezen, maar ik vrees dat onder dezelfde omstandigheden met een andere band dat het schuivertje er waarschijnlijk ook wel zou geweest zijn.
Groetjes,
Jopet
over Anakee heb ik nooit iet sgeegd, heb ik nooit gehad...
Conti, OEM op de 1190R was goede band maar droogde te rap
na 1 jaar overal haarscheurtjes
stond mijn ni echt aan
maar nooit op een fout kunnen betrappen
onroad, offroad, duo, gietende regen over Timmelsjoch met passagier...
gaf altijd vertrouwen
Dunlop heeft zeer stijve karkas en geeft alles door aan de Fingerspitzen als ge een heel stijf chassis hebt, dus op KTM is dat een regelrechte katastrofe
OEM op 1290R
allroad een ramp want elke steen dikken dan een teerling doet u van richting veranderen
onroad in't koppeke ni goe want als er in den bocht een lapke asfalt bovenop ligt doet dat redelijk vies...
in t recht stuk ook
en op dikke witte lijnen is dat het equivalent van tegen een stuurhelft te duwen
in de regen geen vertrouwen, was ook met duo in gietende regen op Timmelsjoch dit jaar, wel met dochter ipv madam ma bon... ni echt tof rijden
nu dus die Pirellikes
net terug van toerke Umbria
white road heaven
onroad tot de rand gereden, zalige band, ongelofelijk veel vertrouwen, ook als er in de bcht een stuk macadam weg is
doet mij denken aan Pirelli Scorpion die vroeger OEM op de 950 lag... maar dan beter
ook allroad, alhoewel hij er vele baangerichter uitziet
we zijn daar in Umbria paar leer zalig verloren gereden op de white roads en op single track mountainbike wegskes uitgekomen... met duo en beetje bagage azo...
wandelaars en mountainbikers verklaarden ons gek dat we verder gingen op die tracks
ik ga ni zeggen dat het makkelijk was en dat ik geen 47 liter gezweet heb maar we zijn overal door geknotst en gezwadderd... was kurkdroog, dat wel
denk niet dat er vele beter kan bestaan om op, allez onder nen dikken trial te leggen maar banden zijn zeer persoons en gevoelsgebonden
één de beste bombarderen is dus ei zo na onmogelijk
maar indien het wel zou unnen, dan zou de scorpion trail II toch aanspraak kunnen maken op die troon...