Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2020

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by bompa »

Een rode reflector moet ik ook nog op de moto plaatsen, ik zal er straks is om rijden,maar ik moet nog kijken waar ik dat het beste plaats, naast het achterlicht , of onderkant plaat,Dan koop ik ook al is voor de eerste keer een verbouwde moto :? ,mooi is hij wel vind ik 8-) ,maar dan moet je nadien nog sleutelen om hem echt in orde te maken :whistling: , ik denk dat er zo veel rondrijden die niet echt in orde zijn voor het verkeer die ze verbouwd hebben,maar nu op mijne moto nog een katoog er op en dan is hij in orde volgens mij 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

Al vele decennia zijn nieuwe moto's achteraan voorzien van een aparte reflector, meestal op een lelijke plaats. Maar hoe dit in de wet staat?

User avatar
Blackbert
Posts: 3444
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Blackbert »

https://www.wegcode.be/actueel/65-kb/kb-101074/593-tab2

Hij moet verticaal hangen (niet onder een hoek) en goedgekeurd zijn voor gebruik op voertuigen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

Thanks, ik dacht wel dat er iets dergelijks achter zat.
Dus als je die sloopt dan is je voertuig niet in orde. Muggenzifterij kortom, die valt onder de categorie "motorrijders pesten"....

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by duibhce Kaelann »

Vandaag vooral staan wachten. Ondertussen de fixer haar werk laten doen. Motor ne keer gestart, getoond dat knipperlichten een rem lichten werken. Aangetoond dat elke motor voorzien was van een gevarendriehoek, medikit en fluo vestje. (Er moet overigens geen plaats voorzien zijn op de motor om dat te vervoeren, je moet dat gewoon kunnen voorleggen bij de "keuring".)
Naar de expert geweest wiens exclusieve taak het is om nummerplaten op te vijzen en na 4 uur vertrokken met nummerplaten, verzekering en papieren voor de Husqy's.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by duibhce Kaelann »

WhatsApp Image 2020-07-08 at 20.37.35.jpg
The man, The myth, the nummerplaatinstallateur
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

:shock:

User avatar
Stefke
Posts: 2909
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Stefke »

Muug wrote: 08 Jul 2020 19:05 Thanks, ik dacht wel dat er iets dergelijks achter zat.
Dus als je die sloopt dan is je voertuig niet in orde. Muggenzifterij kortom, die valt onder de categorie "motorrijders pesten"....
Serieus?? Een kentekenplaat is ook verplicht. Als je die sloopt ben je niet in orde. Muggenzifterij?...

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by den Bullet »

Stefke wrote: 08 Jul 2020 22:18
... Muggenzifterij?...
Nee, Muugenzifterij :mrgreen:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Tom Thumper »

duibhce Kaelann wrote: 08 Jul 2020 20:57 WhatsApp Image 2020-07-08 at 20.37.35.jpg

The man, The myth, the nummerplaatinstallateur
Wel een heel schrandere nummerplaatinstallateur! De toekomst lacht hem toe.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by F M »

Blackbert wrote: 08 Jul 2020 17:59 https://www.wegcode.be/actueel/65-kb/kb-101074/593-tab2

Hij moet verticaal hangen (niet onder een hoek) en goedgekeurd zijn voor gebruik op voertuigen.
Ik ben toch maar eens gaan checken. De 790 heeft een reflector onder aan de nummerplaathouder. A propos, mijn nummerplaat werd door een officiële nummerplaatplaatser geplaatst plaatselijk bij de dealer.

Nu moet ik er nog aan denken een geel fluovest mee te nemen in de topkoffer voor als ik nog eens naar Luxemburg of Duitsland rijd.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
zappa
Posts: 4509
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by zappa »

ai. Ik of liever mijn scrambo-tje is reflextorloos. Ook 't lampje boven de nummerplaat is foetsie, juist nog het gaatje en een stukje stroomdraad wijzen op dat het ooit aanwezig geweest is... niet trilbestendig dus :roll:

Heb nog wel een reflector liggen van wijlen mijn smt-tje, maar voor dat plak lampke? misschien kan ik een kaarsje aansteken, zo'n theelichtje en onder de nummerplaat hangen?
sig nature

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by petervdc »

F M wrote: 09 Jul 2020 11:34 Nu moet ik er nog aan denken een geel fluovest mee te nemen in de topkoffer voor als ik nog eens naar Luxemburg of Duitsland rijd.
ja, en originele papieren en gelijkv attest
en dempers in je uitlaat
en verbanddoos

allemaal op gecontroleerd een paar weken terug, en een paar gasten hadden ferme boets, 75euro per "fout"...
Keep going

Koeno
Posts: 3205
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Koeno »

petervdc wrote: 09 Jul 2020 14:56 ja, en originele papieren en gelijkv attest
en dempers in je uitlaat
en verbanddoos

allemaal op gecontroleerd een paar weken terug, en een paar gasten hadden ferme boets, 75euro per "fout"...
Volledig mee akkoord, maar toch ook niet...
In luxemburg is voor zover ik weet de verbanddoos aanbevolen maar niet verplicht...
dat vind ik toch op de meeste websites terug...

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

Stefke wrote: 08 Jul 2020 22:18
Muug wrote: 08 Jul 2020 19:05 Thanks, ik dacht wel dat er iets dergelijks achter zat.
Dus als je die sloopt dan is je voertuig niet in orde. Muggenzifterij kortom, die valt onder de categorie "motorrijders pesten"....
Serieus?? Een kentekenplaat is ook verplicht. Als je die sloopt ben je niet in orde. Muggenzifterij?...
We gaan ons toch niet heiliger dan de paus gaan gedragen aub? :roll:
Een kleine reflector achteraan zetten we toch aub niet op hetzelfde niveau als een nummerplaat zeg?
Al tientallen jaren worden elk jaar duizenden spatborden gemolesteerd of vervangen door korte en geen haan die er ooit naar gekeken heeft.
Het is verdorie hetzelfde met die standbeelden van de Leo. Plots wil iedereen die weg omdat ze - o hype - zo fout zijn meneer!

petervdc
Posts: 3460
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by petervdc »

Muug wrote: 09 Jul 2020 15:47 We gaan ons toch niet heiliger dan de paus gaan gedragen aub?
Moest jij een collega motard naast jou 75 euro boeten zien krijgen voor elk dingetje, je zou t anders bekijken denk ik ;-)
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by OzzePaa »

In een meer televant topic plaatste ik al een aantal links naar al dan niet officiële websites in dit verband.
Het komt soms dus nogal verwarrend en onduidelijk over wat waar moet ...
In Duitsland is een verbanddoos/buideltje inallegeval NIET verplicht ! Oostenrijk eist wél dat er zoiets onder je zadel of elders te vinden is. Luxemburg verplicht evenmin een verbanddoos ... wel moet je er een fluivesje meehebben.
In een heel aantal landen (waaronder België) is het verplicht één te dragen bij panne bv, maar kan je NIET beboet worden als bij controle blijkt dat je er geen meehebt !
Sommige landen verplichten zelfs het meevoeren van een gevarendriehoek ook voor gewone motorfietsen :pillepalle:
En Duib zalt wel weten, maar in Bulgarije gelden andere (lagere) maximumsnelheden dan voor d'ottoos :roll:
https://www.motorradonline.de/reise/mot ... standards/

Als Peter's vrienden dus in DE beboet zijn voor 't niet meehebben van een verbanddoos, hebben die kepi's efkes buiten het boekje gehandeld ... to put it mildly.

Die achterreflector is nog zo iets onduidelijk ... Moet dat een apart item zijn :?: De GSA heeft nl af fabriek een reflectorpaneeltje ingebouwd in het achterlicht : dat zal dan toch wel volstaan zeker :!: Den FJR z'n achterlichten hebben niet zo'n paneeltje en is er dus af fabriek eentje voorzien onder de nrplaat.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 08 Jul 2020 15:10 Al vele decennia zijn nieuwe moto's achteraan voorzien van een aparte reflector, meestal op een lelijke plaats. Maar hoe dit in de wet staat?
Zo dus : https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 4/593-tab2
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by duibhce Kaelann »

OzzePaa wrote: 09 Jul 2020 19:36Sommige landen verplichten zelfs het meevoeren van een gevarendriehoek ook voor gewone motorfietsen :pillepalle:
En Duib zalt wel weten, maar in Bulgarije gelden andere (lagere) maximumsnelheden dan voor d'ottoos :roll:
https://www.motorradonline.de/reise/mot ... standards/
't is waar. Maar enkel voor motoren van minder dan 3,5T en op stukken waar paard en kar expliciet verboden zijn. Er kraait overigens geen haan naar. Snelheidsboetes worden op veel gemakkelijkere plekken uitgedeeld en worden al kilometers op voorhand aangekondigd door tegenliggers.
De gevarendriehoek is echt een farce. Je moet die tonen bij de technische keuring, maar er wordt niet gekeken of je die ook ergens kan wegsteken op de motor. De inspecteur heeft me zien naar de camionette lopen om daar een 2e driehoek uit te vissen omdat ik er maar 1 bij had voor 2 motoren... Heeft zelfs niet met zijn ogen geknipperd. Medikit moet gewoon een rood of wit zakske met een kruis op zijn. Wat je er in steekt interesseert ze geen hol. Bij de vernieuwing van de keuring binnen enkele jaren moet ik misschien eens proberen om de gevaren driehoek en het fluo hesje daaruit te toveren.
Last edited by duibhce Kaelann on 10 Jul 2020 08:03, edited 2 times in total.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by F M »

En is nergens een reservewiel verplicht ? :dontknow:

Een verbanddoosje (of -zakje) kost nu ook weer niet zo veel.
bv:
https://shopvoorgezondheid.nl/collectio ... e-hulp-set
of
https://shopvoorgezondheid.nl/products/ ... d-ehbo-set

Ik ga me er misschien eentje bestellen. 10 euro betalen om geen 75 euro boete te riskeren, lijkt me nog wel OK. En dan steek ik dat in de opbergruimte van mijn zijpanel. Maar hopelijk ga ik het nooit nodig hebben voor mezelf, want niemand vindt dat daar ! :shock: :roll: :pillepalle: :mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

Locked