Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2020

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by den Bullet »

Koeno wrote: 18 Dec 2020 10:03 Wie heeft hier allemaal aandelen bij Matthijs feitelijk? ;-)

...
Da 's gewoon een winkel waar heel goed gerief te vinden is aan schappelijke prijzen, en ik 'zie' ze vooral op oldtimerbeurzen.

Zoek maar es een andere zaak die hun assortiment aanbiedt :shock:

User avatar
Stefke
Posts: 2903
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Stefke »

Koeno wrote: 18 Dec 2020 10:03 Wie heeft hier allemaal aandelen bij Matthijs feitelijk? ;-)
niemand van hier denk ik :lol: maar een beetje auto/moto - knutselaar/DIY zoals wij zijn kan daar toch al jaar en dag zijn gerief vinden. 8-)

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Raketman »

Schijven kuisen doe ik weinig of nooit. Als ge serieus wilt gaan polieren hebt ge trouwens minstens drie sets borstels/schijven (grof, medium, fijn), met bijhorende compound voor de drie meest voorkomende soorten metaal bij motorfietsen : alu, RVS en chroom. Elk heeft zijn eigen specifieke compound. Gewoon de borstels wisselen op het machien.

Als ge veel gaat polieren voorziet ge best een aparte ruimte in uw werkplaats, want dat is een verschrikkelijke vuiligheid. Stukken borstels (vooral de lappenborstels zijn erg) en spetters compound tot tegen het plafond zelfs. Veiligheidsbril en stevige handschoenen zijn zeker geen luxe, en idd enorm opletten met gripperen van de schijven op het stuk. Vooral RVS is daar gevaarlijk voor. Een iets te groot oppervlak ineens, iets te hard duwen en dat stuk wordt uit uw handen gerukt en in een baan om de aarde gelanceerd. Bij alu moet ge opletten voor oververhitting, slechte kwaliteit chroom (te dun) is er direct af en dan eindigt ge met een stuk met mooie kopervlekken etc etc.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

Eindelijk de stuurkappen op de CRF gemonteerd.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by F M »

Gisteren: de 790 vuil gemaakt. Met veel plezier.

By the way, je moest geen kleine weggetjes opzoeken om modder te vinden. Toch een paar keer de wieltjes wat voelen wegglijden. Gelukkig waren we met heel wat voorzicht op de baan.

Het was vlakbij de Moto Guzzi dealer dat ik de grootste slipper voelde. Zou dat met een speciale betekenis zijn? :grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

Geprobeerd om een nieuwe band op de velg van de CRF te leggen.
Vervolgens geconstateerd dat ik niks heb om de voorkant van die moto van de grond te houden, zodat ik dat wiel eruit kan halen. :devil:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 21 Dec 2020 11:00 Vervolgens geconstateerd dat ik niks heb om de voorkant van die moto van de grond te houden, zodat ik dat wiel eruit kan halen. :devil:
een bierbak en 2 plankskes onder de bash plate?
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 21 Dec 2020 11:28
Muug wrote: 21 Dec 2020 11:00 Vervolgens geconstateerd dat ik niks heb om de voorkant van die moto van de grond te houden, zodat ik dat wiel eruit kan halen. :devil:
een bierbak en 2 plankskes onder de bash plate?
Geprobeerd maar dat stond griezelig wankel. :?
Vanavond eens proberen met een omgekeerde stalen emmer. :thumbsup:
En anders wordt het zoiets denk ik, kost 30 euro op 24mx :
Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by duibhce Kaelann »

Muug wrote: 21 Dec 2020 11:32 Geprobeerd maar dat stond griezelig wankel. :?
Vanavond eens proberen met een omgekeerde stalen emmer. :thumbsup:
En anders wordt het zoiets denk ik, kost 30 euro op 24mx :
Image
ik heb een vergelijkbare voor de enduro's. Dat werkt goed. Voor de Terra heb ik die ook wel eens gebruikt, maar da's imho al aan de bovengrens van gewicht dat ik er zou durven op zetten om met een gerust hart aan te werken. Voor de CRF zal dat zeker wel ok zijn.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

wel, zoiets mag toch ook maar 150kg hebben, dus eigenlijk zit de CRF er al een paar kilo boven. Afin, er zal wel een veiligheidsmargeke zijn zekers. :whistling:
En ze hebben dat ook in het oranje :mrgreen:

User avatar
Stefke
Posts: 2903
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Stefke »

Muug wrote: 21 Dec 2020 11:32
duibhce Kaelann wrote: 21 Dec 2020 11:28
een bierbak en 2 plankskes onder de bash plate?
Geprobeerd maar dat stond griezelig wankel. :?
Ik zet dikwijls een plankje onder de zijpoot, dan het rechterhandvat omhoogduwen (moto steunt dan op zijpoot en achterwiel) en dan ook rechts hup een bak onder de motor duwen. Moto steunt dan op achterwiel, zijpoot en bak, en het voorwiel bengelt 10 cm in de lucht. Al een keer of 10 zo gedaan met een 200kg motoke. 8-)

User avatar
Blackbert
Posts: 3442
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Blackbert »

Muug wrote: 21 Dec 2020 11:32
duibhce Kaelann wrote: 21 Dec 2020 11:28
een bierbak en 2 plankskes onder de bash plate?
Geprobeerd maar dat stond griezelig wankel. :?
Vanavond eens proberen met een omgekeerde stalen emmer. :thumbsup:
En anders wordt het zoiets denk ik, kost 30 euro op 24mx :
Image
Waddist 't verschil met een bierbak en een balkje of 2?
grease up your baby for a ball on the hill

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Tom Thumper »

Blackbert wrote: 21 Dec 2020 18:16
Muug wrote: 21 Dec 2020 11:32
Geprobeerd maar dat stond griezelig wankel. :?
Vanavond eens proberen met een omgekeerde stalen emmer. :thumbsup:
En anders wordt het zoiets denk ik, kost 30 euro op 24mx :
Image
Waddist 't verschil met een bierbak en een balkje of 2?
Mij lijkt een lege bierbak ook stabieler dan dit maar een lege bierbakken verkopen ze niet zoveel.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Blackbert
Posts: 3442
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Blackbert »

Lege bierbakken maken is DIY.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

Ah het moest een lege bierbak zijn :|

Koeno
Posts: 3203
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Koeno »

Muug wrote: 22 Dec 2020 07:36 Ah het moest een lege bierbak zijn :|
Zal ik even komen helpen om die leeg te maken? :laugh3:

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

Afin,
gisteren dan toch de voorkant van de CRF van de grond gekregen.
Uiteindelijk gewoon de carterplaat eraf gevezen en met een hydraulische krik die ik al elvendertig jaar heb het blok omhoog getild, en voorwaar, de rest ging ook omhoog. :shock:
Dan wiel eruit.
Mens dat is gemakkelijk op een crossmachine!
De wielas schroeft gewoon in de linkervorkpoot. Dus op de rechtervorkpoot moet je gewoon twee schroefjes losmaken en dan schroef je er de as uit. Bij de KTM is er een moer - ultra light titanium (waarom eigenlijk, op een moto van meer dan 220kg....) los te maken, moet je vier boutjes losmaken, dan die as eruit schuiven, dan vallen er wielspacers op de grond, dan merk je dat je ook één remklauw had moeten losvijzen etc etc etc Afin dat terzijde.
Vervolgens voor de allerallerallereerste keer in mijn leven de voorband eraf gehaald en een nieuwe er terug op.
Wel, dat kan tellen als een goeie workout. Het zweet parelde van mijn hoofd. Er staat dan ook niet veel haar op dat dat kan opnemen. Hoewel het tegenwoordig eigenlijk wel langer is dan normaal. :roll:
Maar verdomme dat was moeilijk om die band er weer op te krijgen ! :shock:
Die bandenlichters zijn trouwens echte moordwapens. Mits wat richten kan je daar volgens mij wel een kip of konijn mee doodkatapulteren. :pillepalle: Een mirakel dat er niks door mijn ribbenkast/hoofd/kruis/been (schrappen naar voorkeur) geschoten is. :yikes:
Halverwege ben ik van pure misérie toch maar naar een paar youtube-filmkes beginnen kijken om te leren hoe échte macho's het doen. Daar ben ik redelijk rap mee gestopt. Ene deed het midden in de bush met een voorband die zo slap was als de gemiddelde versleten pantoffel, dus dat was letterlijk saffelsaffel eraf en saffelsaffel erop. Een andere was er diep van overtuigd dat het invetten van de hele binnenband de béste oplossing was tegen de zogenaamde "pinches", want dankzij het vet kon de binnenband weg glibberen als de buitenband door een rots werd toegeknepen. Man, ge had moeten zien hoe gretig die met zijn handschoenekes in die vetpot greep om dan heel sensueel die lange zwarte sossis van dat glijmiddel te voorzien! :oops: :lipsrsealed2: Afin, ik ga nog wat filmkes moeten bekijken eer ik eentje gevonden heb die net iets meer waarheidsgetrouw is. Of anders moet ik er eens eneke maken van BlackBert of Tom Thumper, die doen dat ook in de middel van de boesh met twee vingers in de neus en een sigaret tussen de lippen. Afin, dat geheel terzijde.
Toch een gezonde twee uur bezig geweest voor dat ene bandje. En de binnenband was zelfs niet lek. Beginnersgeluk zeg maar.
Eén van mijn conclusies is dat ik ondertussen de spierkracht van een echte bureaunicht heb. Nougabollen dus. :devil: Ongetwijfeld één van de redenen waarom het zoveel tijd en kracht kostte.
Ach, waar zijn mijn superpowers van toen ik 18 of 28 was....
Nu moet ik alleen nog een oplossing bedenken om die hydraulische krik op de moto mee te nemen. :whistling:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2020

Post by F M »

:grin: :grin:
Het karweitje was misschien niet leuk , maar het verslag ervan is dat wel !
:grin: :grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2020

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 22 Dec 2020 11:18 Afin,
.................
Nu moet ik alleen nog een oplossing bedenken om die hydraulische krik op de moto mee te nemen. :whistling:
Trekhaak :?: ;) :dontknow: :mrgreen:
U pesies wel gammezeerd :thumbsup: 8-)
Met zo'n hydraulische krik op wieltjes, wat hout, spanband en veel nadenken de boite annex achtertrein van de GSA ook "millimeterprecies" weer over de prise-as kunnen schuiven. In de boesh ga ik daar wel niet aan beginnen denk'.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 22 Dec 2020 11:54 U pesies wel gammezeerd :thumbsup: 8-)
Geamuseerd ! :yikes:
Het was een bijna dood ervaring! :pillepalle: :pillepalle:
:wink:

Locked