Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2020

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 15 Mar 2020 21:48 klopt... Blackbert heeft zo eens een bougiesleutel voor de Ktm gemaakt.
Boxers hebben ook dergelijk apart apparaat vandoen om hun ontstekingskaarsen uit de diepe krochten van hun kleppendeksels te halen. Beetje eigen aan moto's denk ' ... alle naft-otto's die ik mij herinner waren niet zo veeleisend op dat vlak.

Deze morgen volledig uitgedost den FJR buitengeschoven voor een Ollandritje (daar kon je toen nog een koffieke gaan drinken :mrgreen: ), maar er klonk enkel "PPRRRRRTT" bij het knoppeke-drukken :yikes:
WTF :!: :dontknow: ... en gisteren is die nog probleemloos tot voorbij Dinant en terug geraakt :krabje: (hij hing de nacht voordien wel aan de Optimate ;) )
Den Blaawe Geschelpte heeft wel een probleem met zijn neutraal-lampke : dat blijft nl branden, ook als het contact AF STAAT.
Dacht initieel : gisterenavond vergeten da spel in eerste te zetten, want dat is natuurlijk de standaard ik-zal-daar-wellis-naar-kijken-oplossing als ge wat lui zijt :mrgreen:
Maar nee, toen de Optimate er een uurke had aangehangen, kon ik vaag een "1" onderscheiden in het vitessen-vakske.

Daarnet dus nog efkes de multimeter gezocht en gaan checken : 12,3V op de polen en als de startmotor draait ging de terugval tot 8,7V :whistling:
De nieuwe Yuasha is dus reeds besteld :sweeet:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by den Bullet »

OzzePaa wrote: 15 Mar 2020 22:29
Muug wrote: 15 Mar 2020 21:48 klopt... Blackbert heeft zo eens een bougiesleutel voor de Ktm gemaakt.
Boxers hebben ook dergelijk apart apparaat vandoen om hun ontstekingskaarsen uit de diepe krochten van hun kleppendeksels te halen. Beetje eigen aan moto's denk ' ... alle naft-otto's die ik mij herinner waren niet zo veeleisend op dat vlak.

...
Met den 1150 nooit problemen mee gehad. Wel handig dat tooltje om de bougiekap eraf te halen ...

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by OzzePaa »

den Bullet wrote: 15 Mar 2020 22:37
OzzePaa wrote: 15 Mar 2020 22:29
Boxers hebben ook dergelijk apart apparaat vandoen om hun ontstekingskaarsen uit de diepe krochten van hun kleppendeksels te halen. Beetje eigen aan moto's denk ' ... alle naft-otto's die ik mij herinner waren niet zo veeleisend op dat vlak.

...
Met den 1150 nooit problemen mee gehad. Wel handig dat tooltje om de bougiekap eraf te halen ...
Probleem ist idd niet ; de smallere, langere pijpsleutel zit in Gertruud haar bescheiden materiaalkoffer. Maar met een "gewone" bougiesleutel gade bij dezen 1150 toch de bougiekes er niet uitpeuteren hé Bullet.
Zeer waar inderdaad ook wat je zegt van dat zwart raar stukje waar de meesten van denken "waar kan dat in hemelsnaam voor dienen" :grin:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by den Bullet »

OzzePaa wrote: 15 Mar 2020 23:01
Probleem ist idd niet ; de smallere, langere pijpsleutel zit in Gertruud haar bescheiden materiaalkoffer. Maar met een "gewone" bougiesleutel gade bij dezen 1150 toch de bougiekes er niet uitpeuteren hé Bullet.
Zeer waar inderdaad ook wat je zegt van dat zwart raar stukje waar de meesten van denken "waar kan dat in hemelsnaam voor dienen" :grin:
'tIs daarom dat ze dienen douille er bij geven hè?

Er zaten nog meer raadsels in da materiaalkofferke, zeker als ge er geen boekske bij had :lol:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by bompa »

OzzePaa wrote: 15 Mar 2020 23:01
den Bullet wrote: 15 Mar 2020 22:37
Probleem ist idd niet ; de smallere, langere pijpsleutel zit in Gertruud haar bescheiden materiaalkoffer. Maar met een "gewone" bougiesleutel gade bij dezen 1150 toch de bougiekes er niet uitpeuteren hé Bullet.
Zeer waar inderdaad ook wat je zegt van dat zwart raar stukje waar de meesten van denken "waar kan dat in hemelsnaam voor dienen" :grin:
Ik heb mij zo ooit een buissleutel afgeslepen omdat ik anders niet aan de bougie kon ,te dik,ik heb hem gewoon redelijk rond gemaakt en het lukte 8-)

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Droopy »

bompa wrote: 17 Mar 2020 01:18
Ik heb mij zo ooit een buissleutel afgeslepen omdat ik anders niet aan de bougie kon ,te dik,ik heb hem gewoon redelijk rond gemaakt en het lukte 8-)

Mijn bougiesleutel probleem is opgelost, mijn schoonvader had er een liggen, die man zijn "werkkot" is voor mij precies een grot van Ali Baba. :grin:

De bougiesleutel die ik heb was simpel maar goed genoeg voor de vorige 3 moto's, ik vraag me af of die schachten waar de bougies van de NCX inzitten zo diep zijn omdat de basis van de motor (heb ik ergens gelezen) een automotor is die ze hebben gehalveerd en aangepast voor een moto. :dontknow:

User avatar
den Bullet
Posts: 1475
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by den Bullet »

Droopy wrote: 17 Mar 2020 08:16
Mijn bougiesleutel probleem is opgelost, mijn schoonvader had er een liggen, die man zijn "werkkot" is voor mij precies een grot van Ali Baba. :grin:
...
Ik heb ook heel wat van dat materiaal geërfd.

Voor de Fé zijn SV bv. kon ik zijn bougies gemakkelijker uitvijzen met een simpele (korte) buissleutel van vader zaliger:

Image

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Stefke »

Naftprijs in dalende lijn, doe zo verder! Misschien moet ik toch eens een bakske leeg gaan rijden... :?

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Droopy »

Update, batterij plat... die was al wat slapjes op frissere ochtenden maar weer ok na een rit maar ik vrees dat de frisse ochtend en het meermaalds starten tijdens het onderhoud de doodsteek gegeven hebben. :bash: Even de batterijlader opzoeken. :-? :wink:

En Stefke : ik zou vandaag nog een ritje rijden, er zijn toch al wat "off the record" geruchten dat we binnenkort allemaal in ons kot zullen moeten blijven. :o

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by OzzePaa »

Om nog efkes bij batterijperikelen te blijven :

Zoals ergens hierboven vermeld, is er dus een nieuwe Yuasha besteld voor den FJR. Nu ben ik ondertussen tot de vaststelling gekomen dat die uitgave misschien (nog) niet nodig was geweest :wall: Of tenminste : datter nog wat meer loos is dan een waarschijnlijk op z'n laatste poten lopende batterij :arrow: de metingen gaven immers een terugval naar 8,7V bij startknopdrukken.

Vermits mijn autodidactische ellentrikkennis niet echt op niveau is, en ook om jullie wat bezigheidstherapie te bezorgen in quarantaine-tijden, wil ik deemoedig beroep doen op deze van mensen die hier eventueel wel echte kaas van gegeten hebben :bowdown:

Ik schreef al dat bij uitgeschakeld contact, het neutral-lampke blijft branden. Omdat de batterij na volledig opladen (Optimate geeft groen lampke) zo rap weer leegloopt dacht ik (heel onnozel, kweetet :whistling:) dat de combinatie van een slappe accu en dat lampke daarvan de oorzaak was. Mijn deskundige oplossing hiervoor om de boite in eerste te kletsen als den brommer op stal ging, werkt dus niet : na relatief korte tijd is de accu zo plat als een vijg.
Daarstraks tijdens een toerke naar Lierneux, zo'n 8 minuten met afgezette motor en contact AF wat aant prullen met de helmcamera. Draai ik de sleutel om : niks nada op den tableau :o Startknopdruk leverde zelfs geen "PPRRRRRTT" op. Gelukkig stond ik op nen bergaf en na 10m bollen in vijfde schoot da spel zonder probleem in gang.
Thuisgekomen één en ander dan toch maar eens blootgelegd om de boosdoener te zoeken : dat eigengereide lampke moet immers ergens permanent stroom krijgen :ugeek: Een multimeter tussen accumin-pool en accu-massakabel liet een lekstroom van 1,3A zien :w00t:
Eén voor één dus de zekeringen eruit en opnieuw meten. Bij zekering "6" wast bingo : geen weglopende ampèrekes meer :thumbsup:
Blijkt nu dat dit de "back-up"zekering is langswaar het "immobilizer system", de klok, dagtellers en het motortje voor de bij contact-afzetten-zich-terugtrekkende-voorruit, permanent van stroom worden voorzien.
Een lange blik op het bedradingsschema leert dat de "aardingsdraad" voor het bewuste lampeke, komende van de versnellingsbakschakelaar, toekomt in dezelfde koppelstekker als deze waar dat motortje zijn stroomdraad toekomt. Die aardingsdraad gaat dan VIA het naftpomprelais naar het neutral-lampke.
De stroomdraad voor het neutral-lampke komt van de koppelstekker aan het voorruitmotortje waar dus dat spel zijn permanente en via-contact-stroomdraden toekomen, alsook de schakeldraden voor het ruitknopke en een aardingsdraad. Daar zit bovendien nog een soort "jumperstekker" die bewerkstelligt dat de voorruit in zijn beginpositie komt als het contact afgezet wordt. Als die jumper verwijderd wortdt, blijft de ruit staan in haar laatste positie.

Tot hier kan ik met mijn autodidactische ellentrikkennis nog mee.
Maar waar zit nu de fout :?: :dontknow: ... Ik vermoed de permanente stroom op de fasedraad voor het lampke veroorzaakt wordt door een vals contact in de ruitmotorstekker tussen de permanente stroomdraad komende van zekering nr.6 en de fasedraad voor het lampke.
Misschien belangrijk : éénmaal de ruit, na afzetten contact, in zijn beginstand gezakt is, werkt de ruitmotor zelf NIET meer.

Die twee stekkers waarover sprake, zitten trouwens onnoemelijk moeilijk bereikbaar achter de kopkuip van de FJR ... zou dus handig zijn als ik er maar ééntje moet onderzoeken :arrow: vandaar mijn bede : heeft iemand enig idee waar de fout kan zitten ? Mijn dank zal alvast groter zijn dan de Corona-hamstergekte ;) :mrgreen: :mad:

Hieronder de (relevante stukken van) schema's waar heel de kabelsalade netjes voorgesteld wordt.
01 : contact
02/03 : regulator/magneto
06 : backup-zekering
08 : batterij
84 : neutrallampke
17 : koppelstekker waar permanent stroom van zekering en de massadraad van versnellingsbak toekomen
81 : naftpomprelais vanwaar de massadraad verder naar 't lampke loopt
105 : ruitmotertje

http://users.telenet.be/OzzePaa/Schema 1.jpg
http://users.telenet.be/OzzePaa/Schema 2.jpg
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Raketman »

Uwe logica ziet er redelijk goed uit,ge hebt toch al de kring gevonden waar het probleem zit...er zit dus niks anders op dan, moeilijk bereikbaar of niet, die ruitmotor eens uit te pluggen. Ik zou die fiche 17 zeker nazien, het relais van de naftpomp en de voet waar die inzit ook. Maar de grootste kans op miserie lijkt mij idd de ruitmotor. Eerst dat uitsluiten, dan verder zien.
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Stefke »

Yamaha en elentriek tegenwoordig... :roll: :mrgreen:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by OzzePaa »

Stefke wrote: 18 Mar 2020 11:03 Yamaha en elentriek tegenwoordig... :roll: :mrgreen:
Tuttut ... tis ene van begin 2006, dus zoe tegenwoordig issem niet ;) :lol:

@Raketman : merciekes voor de bevestiging van de veronderstelling der oorzakelijke reden :thumbsup: :grin: ... 't zal dus friemelwerk worden, of de kopkuip eraf.
Die sch**tejob valt in het niets met wadde gij voor de moment aan het presteren zijt, maar dat ik daar nu naar uitkijk :? :whistling:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Muug »

De KTM gewassen!

Nu nog eens de moed vinden om dat machien - weer eens - half uiteen te schroeven want als ik de gaazz toe draai KNALT HIJ VERSCHRIKKELIJK luid en veel. :furious3:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by bompa »

De moto is gestart ,laten warm draaien, en is door't straat gereden 100 m heen en 100 m terug :grin: en voor de rest wa sla en rode juin
in den hof gezaaid 8-)

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Wipr »

Tot de constatatie gekomen dat de lak van de vitpilen aan de ene kant mat is en aan de andere kant van de tank glanzend is en dat de info display (toerenteller enz) los staat, afgebroken zelfs.

Beklag gedaan bij Racing Center want heb er sinds nov 2019 geen 150km mee gereden en heeft steeds onder een hoes gestaan, verschil in lak kwam aan het licht toen hij eens onder de zonnestralen kwam.

Hun verklaring tot nogtoe is dat ze de lijmresten van de stickers testmotor hebben weggepolierd. Met alle Chinezen maar niet met den deze. Soms denken mensen echt dat een klant dom volk is dat ze alles kunnen wijsmaken. Maandag rij ik er langs.

User avatar
F M
Posts: 5047
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by F M »

Dat noem jij een 'noodzakelijke verplaatsing'?
I am confused. Oh no, maybe not!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Wipr »

F M wrote: 21 Mar 2020 22:57 Dat noem jij een 'noodzakelijke verplaatsing'?
Voor mij is dit belangrijk, zeker en vast!

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Raketman »

Wipr wrote: 21 Mar 2020 22:49 Tot de constatatie gekomen dat de lak van de vitpilen aan de ene kant mat is en aan de andere kant van de tank glanzend is
Misschien een onnozel lijkende vraag, maar hoe moet het zijn ? Helemaal glanzend of helemaal mat ?
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: Heb ik vandaag gedaan aan mijn moto - 2020

Post by Wipr »

Raketman wrote: 22 Mar 2020 00:36
Wipr wrote: 21 Mar 2020 22:49 Tot de constatatie gekomen dat de lak van de vitpilen aan de ene kant mat is en aan de andere kant van de tank glanzend is
Misschien een onnozel lijkende vraag, maar hoe moet het zijn ? Helemaal glanzend of helemaal mat ?
Als jij de vraag stelt is dat geen onnozel vraagje he ;)
Normaal is heel de motor afgewerkt met een mat witte kleur en enkel het zwarte gedeelte midden op de tank is glanzend. Ik probeer wat foto’s te posten.

Locked