Om nog efkes bij batterijperikelen te blijven :
Zoals ergens hierboven vermeld, is er dus een nieuwe Yuasha besteld voor den FJR. Nu ben ik ondertussen tot de vaststelling gekomen dat die uitgave misschien (nog) niet nodig was geweest
Of tenminste : datter nog wat meer loos is dan een waarschijnlijk op z'n laatste poten lopende batterij
de metingen gaven immers een terugval naar 8,7V bij startknopdrukken.
Vermits mijn autodidactische ellentrikkennis niet echt op niveau is, en ook om jullie wat bezigheidstherapie te bezorgen in quarantaine-tijden, wil ik deemoedig beroep doen op deze van mensen die hier eventueel wel echte kaas van gegeten hebben
Ik schreef al dat bij uitgeschakeld contact, het neutral-lampke blijft branden. Omdat de batterij na volledig opladen (Optimate geeft groen lampke) zo rap weer leegloopt dacht ik (heel onnozel, kweetet
) dat de combinatie van een slappe accu en dat lampke daarvan de oorzaak was. Mijn deskundige oplossing hiervoor om de boite in eerste te kletsen als den brommer op stal ging, werkt dus niet : na relatief korte tijd is de accu zo plat als een vijg.
Daarstraks tijdens een toerke naar Lierneux, zo'n 8 minuten met afgezette motor en contact AF wat aant prullen met de helmcamera. Draai ik de sleutel om : niks nada op den tableau
Startknopdruk leverde zelfs geen
"PPRRRRRTT" op. Gelukkig stond ik op nen bergaf en na 10m bollen in vijfde schoot da spel zonder probleem in gang.
Thuisgekomen één en ander dan toch maar eens blootgelegd om de boosdoener te zoeken : dat eigengereide lampke moet immers ergens permanent stroom krijgen
Een multimeter tussen accumin-pool en accu-massakabel liet een lekstroom van 1,3A zien
Eén voor één dus de zekeringen eruit en opnieuw meten. Bij zekering "6" wast bingo : geen weglopende ampèrekes meer
Blijkt nu dat dit de "back-up"zekering is langswaar het "immobilizer system", de klok, dagtellers en het motortje voor de bij contact-afzetten-zich-terugtrekkende-voorruit, permanent van stroom worden voorzien.
Een lange blik op het bedradingsschema leert dat de "aardingsdraad" voor het bewuste lampeke, komende van de versnellingsbakschakelaar, toekomt in dezelfde koppelstekker als deze waar dat motortje zijn stroomdraad toekomt. Die aardingsdraad gaat dan VIA het naftpomprelais naar het neutral-lampke.
De stroomdraad voor het neutral-lampke komt van de koppelstekker aan het voorruitmotortje waar dus dat spel zijn permanente en via-contact-stroomdraden toekomen, alsook de schakeldraden voor het ruitknopke en een aardingsdraad. Daar zit bovendien nog een soort "jumperstekker" die bewerkstelligt dat de voorruit in zijn beginpositie komt als het contact afgezet wordt. Als die jumper verwijderd wortdt, blijft de ruit staan in haar laatste positie.
Tot hier kan ik met mijn autodidactische ellentrikkennis nog mee.
Maar waar zit nu de fout
... Ik vermoed de permanente stroom op de fasedraad voor het lampke veroorzaakt wordt door een vals contact in de ruitmotorstekker tussen de permanente stroomdraad komende van zekering nr.6 en de fasedraad voor het lampke.
Misschien belangrijk : éénmaal de ruit, na afzetten contact, in zijn beginstand gezakt is, werkt de ruitmotor zelf NIET meer.
Die twee stekkers waarover sprake, zitten trouwens onnoemelijk moeilijk bereikbaar achter de kopkuip van de FJR ... zou dus handig zijn als ik er maar ééntje moet onderzoeken
vandaar mijn bede : heeft iemand enig idee waar de fout kan zitten ? Mijn dank zal alvast groter zijn dan de Corona-hamstergekte
Hieronder de (relevante stukken van) schema's waar heel de kabelsalade netjes voorgesteld wordt.
01 : contact
02/03 : regulator/magneto
06 : backup-zekering
08 : batterij
84 : neutrallampke
17 : koppelstekker waar permanent stroom van zekering en de massadraad van versnellingsbak toekomen
81 : naftpomprelais vanwaar de massadraad verder naar 't lampke loopt
105 : ruitmotertje
http://users.telenet.be/OzzePaa/Schema 1.jpg
http://users.telenet.be/OzzePaa/Schema 2.jpg
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla