950 vs 790: filmpje !

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

950 vs 790: filmpje !

Post by Muug »

Zééér schone, hele accurate beschrijving van de 950!

http://www.brake-magazine.com/retro-vs-modern-ktm/

"A 790 feels like a 950 but it just does everything a bit better and a bit safer when going offroad"
"The safety net that the 790 has around it is much broader"

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: 950 vs 790: filmpje !

Post by zappa »

awel , jij kan ook vergelijken? En uw bevindingen hier ne keer neertokkelen. :grin:


Zou de verwachte 889 cc paralleltwin zoals die nu in de Husq Norden zit, niet nog dichter bij de 950 komen om te vergelijken?
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 950 vs 790: filmpje !

Post by Muug »

zappa wrote: 03 Jan 2020 16:32 awel , jij kan ook vergelijken? En uw bevindingen hier ne keer neertokkelen. :grin:
Zou de verwachte 889 cc paralleltwin zoals die nu in de Husq Norden zit, niet nog dichter bij de 950 komen om te vergelijken?
Neeneen, ik kan niet vergelijken, ik heb zelfs nog niet op de 790 gezéten, laat staan mee gereden.

Maar 't is gelijk 'm zegt: de moto rijdt heel goed offroad, maar ge moet alert blijven, want als 't verkeerd gaat, dan gaan die kilo's u meteen ferm straffen! En jep, de vering is standaard niet echt voorzien of het zwaardere offroad werk. Maar er zijn genoeg specialisten die dat vrij gemakkelijk kunnen aanpassen. En de 950 carb-motor is enorm smeuig, en de remmen zijn perfect, en de koppeling is zalig licht en fijn bedienbaar: da klopt allemaal. Maar dat 'm zegt dat de 950 op asfalt nerveus aanvoelt, en te gemakkelijk in de bocht valt, dat vind ik dan weer niet waar. Zijn beschrijving van hoe de 790 zich op asfalt gedraagt, vind ik perfect van toepassing op mijn 950 op asfalt. :thumbsup: Maar mijn 950 is dan ook geen R, en mogelijks zit daar toch een verschil in.

Quasi zeker gaat die 889 ook in een KTM Adventure terecht komen.
En dan gaat er hier of daar toch een model moeten wegvallen. Ze kunnen toch moeilijk moto's per 100cc maken zeker? :pillepalle:
De Norden is bloedmooi trouwens. Zou ik meteen kopen, voor de looks alleen al.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 950 vs 790: filmpje !

Post by F M »

Muug wrote: 03 Jan 2020 15:35 Zééér schone, hele accurate beschrijving van de 950!

http://www.brake-magazine.com/retro-vs-modern-ktm/

"A 790 feels like a 950 but it just does everything a bit better and a bit safer when going offroad"
"The safety net that the 790 has around it is much broader"
Die had ik al gezien. Ook andere filmpjes van die gast. Die gast geeft uitgebreide meningen, en ze lijken me betrouwbaar.

Ik had nog ergens een vergelijkend filmpje op YouTube gezien van de 790 R vs 950. Daar had een semi-professionele crosser de 2 moto's over een crossterrein gejaagd. Zijn bevinding: met de 950 was zijn rondetijd een fractie sneller dan met de 790. Maar na die ene ronde met de 950 moest hij stoppen en uitrusten, terwijl hij met de 790 vele rondjes na mekaar kon maken.

EDIT filmpje gevonden. het was wel de 990, niet de 950. https://www.youtube.com/watch?v=e3iN3kNwuts
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 950 vs 790: filmpje !

Post by F M »

Muug wrote: 03 Jan 2020 16:52
En dan gaat er hier of daar toch een model moeten wegvallen. Ze kunnen toch moeilijk moto's per 100cc maken zeker? :pillepalle:
Nochtans heb ik gelezen dat ze ook nog een 490 aan het ontwikkelen zijn. :pillepalle:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: 950 vs 790: filmpje !

Post by Davy78 »

F M wrote: 03 Jan 2020 22:57 Nochtans heb ik gelezen dat ze ook nog een 490 aan het ontwikkelen zijn. :pillepalle:
Ik denk dat ze bij ktm niet goed weten welke modellen ze nu eigenlijk best in de markt zetten (zie 2-jarig bestaan van de goed onthaalde 1090 reeks)

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 950 vs 790: filmpje !

Post by Muug »

F M wrote: 03 Jan 2020 22:47 EDIT filmpje gevonden. het was wel de 990, niet de 950. https://www.youtube.com/watch?v=e3iN3kNwuts
Echt grappige mensen, heel leuk. Totaal iets anders dan veel van die wannebee's die een kwartier aan een stuk ratelen tot ge hersendood zijt. :grin:
Dat stukske over het opheffen van de moto was bvb zeer grappig. :mrgreen:
En toch weer de vermelding dat die voorvering zoveel beter is dan van de 950. Ergens logisch, we zijn immers 15 jaar en veel modellen verder.

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: 950 vs 790: filmpje !

Post by zappa »

Muug wrote: 04 Jan 2020 13:36
En toch weer de vermelding dat die voorvering zoveel beter is dan van de 950. Ergens logisch, we zijn immers 15 jaar en veel modellen verder.
ja ja :?
sig nature

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: 950 vs 790: filmpje !

Post by Cotthem »

Als ik die filmpjes zo bekijk kan ik alleen maar besluiten dat er in mijn garage een 990 Avdventure Tyrannosaurus Rex staat.... :grin:
"...the path is the destination"

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: 950 vs 790: filmpje !

Post by Blackbert »

zappa wrote: 04 Jan 2020 14:55
Muug wrote: 04 Jan 2020 13:36
En toch weer de vermelding dat die voorvering zoveel beter is dan van de 950. Ergens logisch, we zijn immers 15 jaar en veel modellen verder.
ja ja :?
Nee, ja. Ja
Het was mij al lang geleden opgevallen: Laat dat beest van zijn middenbok weer op zijn wielen vallen en kijk wat er gebeurd.
De voorkant veert ver door en komt weer wat terug. De achterkant komt neer, duwt zichzelf een cm of 2 naar beneden, komt evenver weer omhoog en klaar.
Voor ons Marokko uitstapje was het toch weer eens tijd om de vering te laten onderhouden. Ineens de voorkant laten aanpassen: vereen van een SE erin, shimpakket gewijzigd en nieuwe olie (Zo een beetje de DR. Bean setup). Daarna deed die voorkant hetzelfde als de achterkant. Het overdreven duiken tijdens remmen is er ook uit. Op de pistes ginder ging die overal door en over zonder zichzelf of mij dooreen te rammelen. Ook een strak toeristisch weekend in D ging perfect. Niks nerveus, niks oncomfortabel. Gewoon retestrak sturen.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: 950 vs 790: filmpje !

Post by zappa »

Blackbert wrote: 04 Jan 2020 17:24
zappa wrote: 04 Jan 2020 14:55

ja ja :?
Nee, ja. Ja
ik kreeg gewoon nekpijn van die "voorvering beter" "15 jaar en vele modellen verder" :mrgreen: en ik vrees ook dat ik de afgelopen 3 jaar hersenschade heb opgelopen :?
sig nature

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: 950 vs 790: filmpje !

Post by Wipr »

Muug wrote: 03 Jan 2020 16:52
zappa wrote: 03 Jan 2020 16:32 awel , jij kan ook vergelijken? En uw bevindingen hier ne keer neertokkelen. :grin:
Zou de verwachte 889 cc paralleltwin zoals die nu in de Husq Norden zit, niet nog dichter bij de 950 komen om te vergelijken?
Neeneen, ik kan niet vergelijken, ik heb zelfs nog niet op de 790 gezéten, laat staan mee gereden.

Maar 't is gelijk 'm zegt: de moto rijdt heel goed offroad, maar ge moet alert blijven, want als 't verkeerd gaat, dan gaan die kilo's u meteen ferm straffen! En jep, de vering is standaard niet echt voorzien of het zwaardere offroad werk. Maar er zijn genoeg specialisten die dat vrij gemakkelijk kunnen aanpassen. En de 950 carb-motor is enorm smeuig, en de remmen zijn perfect, en de koppeling is zalig licht en fijn bedienbaar: da klopt allemaal. Maar dat 'm zegt dat de 950 op asfalt nerveus aanvoelt, en te gemakkelijk in de bocht valt, dat vind ik dan weer niet waar. Zijn beschrijving van hoe de 790 zich op asfalt gedraagt, vind ik perfect van toepassing op mijn 950 op asfalt. :thumbsup: Maar mijn 950 is dan ook geen R, en mogelijks zit daar toch een verschil in.

Quasi zeker gaat die 889 ook in een KTM Adventure terecht komen.
En dan gaat er hier of daar toch een model moeten wegvallen. Ze kunnen toch moeilijk moto's per 100cc maken zeker? :pillepalle:
De Norden is bloedmooi trouwens. Zou ik meteen kopen, voor de looks alleen al.
De Duke R zal met die nieuwe motor uitgerust worden maar de adventurer 790 blijft nog een jaar met de 790, misschien een speciale R adventurer met het nieuwe blok.

De nieuwe Norden is niet voor dit jaar wist Ktm me te vertellen. Eens deze uitkomt dan zal Ktm hetzelfde blok wel gebruikende de adventurer. De Norden zal duurder zijn dan de adventurer, kwestie van exclusiever te blijven.

Nu, voor de adventurer en Norden zal dat niet opgaan maar als ik nu de dukes 390-790 vergelijk met de pilen-reeks 390-690 dan hebben de KTM’s in mijn ogen dat TFT scherm en boordinstellingen wel als voordeel.

Ik heb totaaaaal geen spijt van de aankoop, integendeel maar ik heb louter naar mijne portemonnee gekeken bij de aankoop van een 390. In eerste instantie had ik voor een Duke gekozen met aangenaam TFT scherm maar die was meer dan de voorop gestelde grens van de uitgave voor een motorfiets en achteraf is het all okay.

Kost allemaal een hoop geld dat speelgoed. Ik wil bewust niet gaan rijden met de 790 want dat geeft alleen maar twijfel.

Bij deze allemaal een heel fijn jaar gewenst! Zonder kleerscheuren en erger, geen vervelende diagnoses en gewoon is al gek genoeg!
:thumbsup:

Post Reply