Alle generaties BMW GS 1200 : overzichtje sterke/zwakke punten

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Alle generaties BMW GS 1200 : overzichtje sterke/zwakke punten

Post by Muug »

Gelijk Jopet zegt, ondertussen bestaan er al diverse generaties 1200's in de GS-reeks. Van een collega op het werk heb ik al mogen begrijpen dat elke generatie zijn gekende zwakke punten heeft. Van iemand die een kleine GS te koop had, hoorde ik dat enkele van zijn kameraden hun 1250 asap weg gedaan hebben om terug een 1200 te kopen. Er moet dus echt wel iets goeds zijn aan die 1200's. Maar ook hier en daar iets slechts.

Misschien kan Jopet een aftrap geven, en wat overzichtelijk opsommen wat hij allemaal al weet over de diverse GSsen? Anderen mogen dat ook doen natuurlijk. Er mag ook van mening verschild worden. :laughing: Aan die collega ga ik eens vragen dat hij mij een mailtje bezorgt met daarin zijn overzichtje. Dan kunnen we eens kijken of er overeenkomsten zijn zo. :thumbsup:

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Alle generaties BMW GS 1200 : overzichtje sterke/zwakke punten

Post by Koeno »

fieuw, mijn geheugen zit niet zo snor, maar tijdens mij zoektocht heb ik ontdekt en onthouden:

De eerste 1200 modellen hadden een cardan waar de olie for always & ever in bleef zitten zonder te vervangen... Die draaiden blijkbaar makkelijk in de soep. ik dacht dat dat na 2007 veranderd is.

Pré 2007 moest je op de handkappen letten, terugroep actie omdat die soms iets met de remhendel misdeden...

vanaf 2008 hadden ze iets meer vermogen (ergens 5tal pk)

vanaf 2010 kregen ze DOHC. onder de vele fora die ik volg, wordt dat model van luchtgekoelde omschreven als: De beste. De beste De aller beste.

2013 LC versie en vanaf dan volg ik niet meer wegens te duur :p

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

Re: Alle generaties BMW GS 1200 : overzichtje sterke/zwakke punten

Post by vet on wheels »

in 2013 dus GS met stukjes van de motor gekoeld, Liquid Cooled ...
bijna nieuwe motor met veel meer kracht , veel meer info en instelmogelijkheden.
dan de GSA ...met 'maar' 30 liter tankinhoud, maar zuiniger ( 5.3 L/100 km bij mij, en dan mag ik goed vlammen!)
Quicksifter hier ook beschikbaar, en de mannen die het hebben zijn enthousiast!
Laatste jaar 1200 kreeg TFT-scherm ipv de klassieke klokken : een referentie qua duidelijkheid !
sinds 2019 dus de 1250 , met nog meer power, vooral bij de lagere toeren...en zou dus nog wat vlotter zijn ....
zwakheden heb ik nog niet dadelijk gehoord...

Post Reply