Test Yamaha Tracer 900 GT

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote: 01 Mar 2020 11:46 jaja, maar Sumitomo's ?? :dontknow: een virus ofzo :dontknow:
de fabrikant van de fameuze "bleu spots". Nog steeds de ongeëvenaard in mijn motorcarrière kwa "gevoel" en feedback. :thumbsup:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote: 01 Mar 2020 15:02 de fabrikant van de fameuze "bleu spots". Nog steeds de ongeëvenaard in mijn motorcarrière kwa "gevoel" en feedback. :thumbsup:
:idea: Hazo! Geen idee van waar die op Triumph kwamen, maar dat is toch ook goed gerief. 8-)

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Koeno »

Raketman wrote: 01 Mar 2020 01:19 Bij moderne, snel pulserende ABS-systemen is het type remleiding bepalend voor de werking ervan. Als daar standaard rubberen exemplaren opzitten, dan zal dat systeem enkel optimaal werken met die remleidingen en geen andere. De relatieve rek van de leiding is een noodzakelijk deel van de doseerbaarheid, die moet compenseren voor de hypergevoelige moderne pompen. Als ge die rek wegneemt dan zal dat systeem idd veel sneller gaan aangrijpen op momenten dat er helemaal geen noodzaak is voor ABS-werking. Zelfs zodanig snel dat het mega irritant kan worden en uw remmerij totaal onvoorspelbaar maakt. Ik heb al verschillende keren moeten teruggrijpen naar originele leidingen ipv de door de klant gewenste stalen remleidingen, enkel en alleen omdat er niet meer mee te rijden, of in dit geval te remmen viel. Zelfs bij de meest simpele en onschuldige remmaneuvres ging het ABS in werking bij het overschrijden van oneffendheden of verandering van ondergrond. Ook bij droog en warm weer.
In alle gevallen ging het over moto's met snelpulserend Brembo materiaal. Bij oudere en traag pulserende systemen (<5x /s) was dat effect er niet. Waarschijnlijk ook daardoor dat ge er bij nen R1150 geen last van zult hebben. Dienen Tracer heeft (dacht ik) Sumitomo's met een pomp die +50x /s kan pulseren.

De tijden dat een stalen remleiding op een moderne motorfiets per definitie beter is dan een rubberen licht al behoorlijk lang achter ons...
Maar ik snap het niet goed...
ik dacht dat ABS enkel in actie kan treden als de sensor ziet dat de abs ring niet meer draait (en dus blokkeert).
Ik snap dat de staalomwonden remleiding sneller tot dat punt kan leiden, maar al bij al wilt dat nog steeds zeggen dat het wiel zou blokkeren?

Of is het eerder dat de moderne rempomp/klauw icm staalomwonden remleiding té snel het wiel zou blokkeren?

Teach me oh mighty teacher ;-)

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Droopy »

En kijk, toevallig staat er in de weekend bijlage van Het Nieuwsblad een testverslag van de Yamaha Tracer 700. :)

Dat stemvorkje komt daar ook heel goed uit het testverslag (maar Stefke zijn verslag is wel gedetailleerder en realistischer). ;)

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Muug »

Koeno wrote: 02 Mar 2020 08:22Of is het eerder dat de moderne rempomp/klauw icm staalomwonden remleiding té snel het wiel zou blokkeren?
Té snel, inderdaad. :thumbsup:

Wat Raketman zegt is dat de technologie zo hoog-technologisch is geworden, dat zelfs de rek van de remleidingen er in mee gecalculeerd werd. Gelijk dat ze tegenwoordig ook de rek van uw chassis kunnen uitrekenen en nog van die straffe stoten. Dus verandert ge dan één parameter van die serieus ingewikkelde wiskunde, tja, dan gaat uwen ABS van slag zijn.
Voor de R1150GSsen is dat niet het geval, om de simpele reden dat de ABS-computers van toen zo rap/snel/accuraat niet waren. En als ge denkt aan de ABS-testen die gij en ik samen offroad gedaan hebben, dan komt dat wel overeen met onze bevindigen toen eh :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Hmmm, op het to do lijstje voor de garage staat al:
nakijken werking Cruisecontrol, werkt niet meer + knipperend lampje
nakijken verklikker ABS, geeft regelmatig foutmelding doch ABS blijft werken
corrosie zekeringkast rechts, hoe komt dat?
sinds vandaag extra op de lijst:
remlicht blijft branden, remschakelaars lijken in orde en tikken... :furious3:
en nog op de lijst:
"mij terug vertrouwen geven in Yamaha..." :mrgreen:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by pingu »

Stefke wrote: 03 Mar 2020 20:12 "mij terug vertrouwen geven in Yamaha..." :mrgreen:
Twee jaar terug stond die Tracer 900 bovenaan op mijn lijstje, samen met de V-Strom 1000. Was er toen een betrouwbare Yamaha dealer in mijn buurt geweest, dan had er hier ook zo'n Tracer op den hof gestaan. 't is uiteindelijk zo'n V-Strom geworden, puur omdat er een top Suzuki dealer op 5km van mijn deur zit. Als ik dit lees, dan mag ik precies niet klagen met mijn 2j en probleemloze 40.000km...

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Droopy »

Stefke wrote: 03 Mar 2020 20:12 ...
sinds vandaag extra op de lijst:
remlicht blijft branden, remschakelaars lijken in orde en tikken... :furious3:
Heb ik ook eens voorgehad, bleek uiteindelijk een klein steentje te zijn dat tussen het rempedaal en het motorblok zat waardoor dat rempedaal net niet helemaal naar boven ging en dat was net voldoende om contact te maken met het remlicht en net te weinig om het remmen te storen tijdens het rijden.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Muug »

Maar misschien moet Stefke er ne keer een gewoonte van maken om die moto één keer per maand grondig te wassen, zodat alle zekeringskes en contactjes proper blijven? :peepwall:

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Muug wrote: 04 Mar 2020 11:16 Maar misschien moet Stefke er ne keer een gewoonte van maken om die moto één keer per maand grondig te wassen, zodat alle zekeringskes en contactjes proper blijven? :peepwall:
8-) Nope, zekeringkast zit of zou goed beschut moeten zitten. De andere Tracer heeft een droge zekeringkast en wordt elke week gepoetst. En die heeft gelijkaardige problemen. Het zijn wel die twee die het meeste rijden. En die het meeste zout gezien hebben. 3 andere Tracers hebben geen problemen. :dontknow:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Muug »

Quality Control Issues dan, tengevolge van het grote succes.

Kwaliteit is alweer ondergeschikt aan kwantiteit. Nochthans heeft Pirsig jaren geleden al aangetoond dat dat fout is. :whip:

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Een probleem-GT gaan binnen doen en op stap met een standaard GT op Dunlop-banden.... :o sjongesjongesjonge... wat een ellende... :roll:
Maar joepie, een cruisecontrol die werkt!

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Bon, mijn probleem-GT terug. Alle elektrische problemen kwamen toch voort van het geoxideerde zekeringkastje. Blijkbaar is dat kastje niet zo bestand tegen dagenlang regenrijden en enkele voorjaarsstormen.... :?

Image

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Raketman »

Dus ge douwt daar nu ne goeien drets electrical grease in en dat probleem komt nooit meer terug...
Nil volentibus arduum

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Raketman wrote: 17 Mar 2020 18:19 Dus ge douwt daar nu ne goeien drets electrical grease in en dat probleem komt nooit meer terug...
Strak plan, maar toch zou dat droog moeten blijven vind ik... :?

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Bon, de CC blijft voor ergernis zorgen. Blijkt dat die te pas en te onpas afslaat. Zomaar zonder reden. :furious3:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Muug »

Ah dan is alles gelukkig normaal. 8-)

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

Héhé, de Tracer mag nog eens binnen voor een herstelling. De balhoofdlagers zijn er volledig aan voor de moeite. En dood punt om u tegen te zeggen in rechtuit stand. Ik had van de eerste kilometers al een flauw vermoeden dat die geen lang leven zouden beschoren zijn. Door de nogal harde demping kregen die naar mijn gevoel wel wat klappen te verwerken. Wat snelwegkilometers zullen er ook geen goed aan gedaan hebben. :roll:
Kan ik gelijk eens de garantiepolitiek op proef stellen... 8-)

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by F M »

En ik zit maar te denken dat je die ooit aan mij aangeraden hebt...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Test Yamaha Tracer 900 GT

Post by Stefke »

F M wrote: 18 Jun 2020 21:49 En ik zit maar te denken dat je die ooit aan mij aangeraden hebt...
Yep, doe ik nog steeds. Die twee, drie mankementen tot nu toe veranderen niks aan de kwaliteiten van de moto. Blijft er erg leuke en complete moto. Alleen is het voor mij erg vervelend dat ik die een paar dagen moet missen voor herstelling. Zelfs een gewoon onderhoud duurt mij eigenlijk te lang... :?

Post Reply