FJR1300 : sportief of niet?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by bompa »

Jopet wrote: 04 Apr 2020 17:04

Echter als 2de hands vind ik dat je met een FJR niet veel kunt miskopen want het blijft toch een plezant motoke 8-)

Groetjes,
Jopet

[URL=https://s408.photobucket.com/user/Jopet ... doi4zp.png
Als ik terug een sportief toermachien zou kopen zou het terug den Blackbird zijn, maar ik koop geen sportief toermachien niet meer , nergens nog plaats waar je dat deftig kan gebruiken , zonder op het laatst van den dag failliet aan boetes te zijn , of ik moest er een cross stuur opzetten dan zit je er recht op, ik heb er in den tijd zo zien rijden :grin: ,de GTR 1400 was ook een plezante moto en stuurde ook zeer goed maar spijtig genoeg te hoog voor mij , ik had die laten verlagen en die was eigenlijk nog te hoog voor mij , maar die was ook wel zeer snel en wendbaar.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by OzzePaa »

Ja, de mening van Raketman dat er "niks sportiefs aan de FJR" is kan ik toch ook niet onderschrijven :roll: Dat ge dat nu beweert van, zeg maar een Deauville of een Honda Shadow, laat staan een Victory of zelfs nen Div 900, als je zou vinden dat "sportief" gelijk moet staan met gooi-en-smijt-suprematie voorzien van 150 hoogtoerige kick-in-the-butt PK's waar ge al dan niet bijeengeplooid opzit, ja dan kan ik die stelling bijtreden.
Maar of het bewuste stuk ijzer enkel goed is voor kilometers ottostraat-cruisen aan 200 per uur vinnek toch wat kort door de bocht.
Log en zwaar sturen : ja. Heb al meermaals geschreven dattem als een blok beton tussen de benen aanvoelt de eerst 10km nadat ik van de GSA overstap, maar éénmaal weer de manier van aanpak gevonden hoe da spel wil en moet bereden worden, is het bochten aansnijden en eruit accelereren, kortom het rijplezier ermee evengroot. Anders, maar even plezant, alst moet intens, en evengoed een big smile onder mijnen helm toverend.
Zoals ik tevens al zei : allemaal in de wetenschap dat het voor mij allang sportief genoeg is als nog een beetje schaamrand op de bandjesrandjes zit ... en dat met eendert welken brommer 8-)
Niet dat dat iets bewijst, maar er zijn vast filmkes van FJR's die op circuits allerlei Gixxers, R1's en Duuks (al dan niet succesvol) proberen bij te houden.
Het feit dat het model, zonder erg ingrijpende wijzigingen, al van 2001 meegaat en door tig professionele rijders gebruikt wordt/werd, betekent toch ook wel dat er iets goeds moet aan zijn denk ik :grin:
Ook herinnerik me dat m'n motomaat destijds na een dagske bochtenrijden tijdens de gezamelijke heuvelachtige vakantieuitstappen, telkens minder fris van z'n VFR800 (een "echte sporttoerder :?: :dontknow: ) stapte dan bibi ;)

Kortom : als Muug er opperste plezier aan beleeft om "secure lijnen" te rijden en "in de flow" te komen van opeenvolgende bochtenreeksen, dan zeg ik dat dat ook met een FJR (misschien idd met wat harder werken en enig onschuldig stepjes-gekras :mrgreen: ) zeer goed mogelijk is.
Dat is bij gelegenheid in de Molignée of langs de Lienne perfect eens uit te testen ;) :ricky:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 04 Apr 2020 19:05 Kortom : als Muug er opperste plezier aan beleeft om "secure lijnen" te rijden en "in de flow" te komen van opeenvolgende bochtenreeksen, dan zeg ik dat dat ook met een FJR (misschien idd met wat harder werken en enig onschuldig stepjes-gekras :mrgreen: ) zeer goed mogelijk is.
Dat is bij gelegenheid in de Molignée of langs de Lienne perfect eens uit te testen ;) :ricky:
Jaja, waar is den - kinderloze - tijd dat mijn madam en ik ergens in de Oostkantons stonden te kijken op een schoon huis met twee garages dat te koop stond. Dat zou nog eens wat geweest zijn. 8-)

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Droopy »

Slecht kan die FJR toch niet zijn, er zijn heel wat korpsen waar de zwaantjes met een FJR rijden. :?
Er speelt bij zo"n aanbestedingen meer mee dan enkel de kwaliteit van de moto maar hun motor's moeten toch aan redelijk veel voorwaarden voldoen om uberhaupt in aanmerking te komen.
Zowel comfort als snelheid en wendbaarheid zullen toch hoog op dat lijstje staan.

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by F M »

Volgens mij zijn ze bij de Rijkswacht daar van teruggekomen. Ik meen dat Johan (van Vrom) ook niet echt tevreden was van de FJR.

Of hij sportief is hangt af van hoe je sportief definieert. Voor mij is wendbaarheid een belangrijk criterium. Reden dus dat het voor mij geen sportieve motor is. Maar als je dan Ozzepaa ermee ziet rijden, dan is er discussie mogelijk.
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by bompa »

Droopy wrote: 05 Apr 2020 13:00
Er speelt bij zo"n aanbestedingen meer mee dan enkel de kwaliteit van de moto maar hun motor's moeten toch aan redelijk veel voorwaarden voldoen om uberhaupt in aanmerking te komen.
Ik weet nog toen in den tijd hadden ze ook een Blackbird in de kleuren en klaargemaakt voor de test toen.

User avatar
Stefke
Posts: 2904
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Stefke »

Droopy wrote: 05 Apr 2020 13:00 Slecht kan die FJR toch niet zijn, er zijn heel wat korpsen waar de zwaantjes met een FJR rijden. :?
Zowel comfort als snelheid en wendbaarheid zullen toch hoog op dat lijstje staan.
Wat betreft wendbaarheid is de RT toch niet te kloppen. Zelfs de zwaardere zwaantjesversie keert ge op ne zakdoek met de vingers in de neus.

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Davy78 »

Stefke wrote: 05 Apr 2020 15:58 Wat betreft wendbaarheid is de RT toch niet te kloppen. Zelfs de zwaardere zwaantjesversie keert ge op ne zakdoek met de vingers in de neus.
Heb de RT altijd een indrukwekkende motor gevonden om die reden. Hij ziet er uit als een imposant groot blok beton, maar stuurt zo licht. Ik reed zelf nog op een vfr 800 toen ik mijn eerste testrit op een RT deed, en het viel me toen op dat hij eigenlijk niet veel zwaarder stuurde dan die vfr (en een vfr is nu toch ook geen lomp stuk ijzer)

Het enige probleem dat ik met die RT heb: het zadel is zo breed dat ik met mijn voeten slecht op de grond geraak.

Ik zeg al jaren: als ik volledig grijs ben koop ik een RT (zit nu op 80%, dus ik kom in de buurt :lol: )

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by F M »

Davy78 wrote: 06 Apr 2020 08:00 Het enige probleem dat ik met die RT heb: het zadel is zo breed dat ik met mijn voeten slecht op de grond geraak.
Maar het zadel is wel 11 cm lager dan dat van jouw KTM...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by Muug »

qed: iemand met een smal gat heeft het moeilijk op een RT. :thumbsup: Dus FM zijn gat is....

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: FJR1300 : sportief of niet?

Post by F M »

Muug wrote: 06 Apr 2020 13:27 qed: iemand met een smal gat heeft het moeilijk op een RT. :thumbsup: Dus FM zijn benen zijn iets langer dan die van Davy
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply