KTM 790 Adventure

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Ik wilde specifiek een middenbok op de KTM om geen paddockstand te moeten gebruiken. :devil:
Want ik weet dat ik gegarandeerd de moto daar meer als één keer af ga laten vallen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

den Bullet wrote: 19 May 2020 16:06 Zoals in de catechismus
Catechismus? Wasda ? :?:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Davy78 wrote: 19 May 2020 16:15 Hoe ik het nu doe:
1: moto aan het begin van de oprit zetten
2: rechtstreeks op ketting vanachter spuiten, het stukske dat over uw tandwiel zit
3: moto 4 tegels verder duwen
4: terug naar stap 2, ge merkt wel als ge rond zijt ...
En ge krijgt geen vuiligheid op de oprit ?
Want ik zal het ook zo moeten doen, maar als mijn madam ziet dat ik de pas gekuiste klinkers aan het vuil maken ben, dan zal het rap gedaan zijn met de KTM... :roll:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
red_zebra
Posts: 166
Joined: 26 Oct 2019 23:27

Re: KTM 790 Adventure

Post by red_zebra »

F M wrote: 19 May 2020 17:03 En ge krijgt geen vuiligheid op de oprit ?
Want ik zal het ook zo moeten doen, maar als mijn madam ziet dat ik de pas gekuiste klinkers aan het vuil maken ben, dan zal het rap gedaan zijn met de KTM... :roll:
Kartonneke gebruiken of een spuitbus kopen met spatbescherming: https://www.rad.eu/nl/c/p/47669-s100-ke ... erming.htm
Vi veri veniversum vivus vici. -V-

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: KTM 790 Adventure

Post by Davy78 »

Of goed mikken. Dat is ook een optie.

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: KTM 790 Adventure

Post by Droopy »

Euh : :grin:
F M wrote: 07 Mar 2020 16:57 Dat is inderdaad een issue voor mij. Maar dat moet ik er maar bij nemen. Wat smering betreft, denk ik me een Cobrra Nemo 2 aan te schaffen. En een ketting spannen zal me waarschijnlijk ook nog wel lukken...
😉

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Voor die Cobrra moet ik waarschijnlijk het zijpanel eraf halen. Want ik zie geen route om de slang van het stuur naar achter te krijgen.
Ten tweede zie ik dat iedereen de slang richt op de plaats waar de ketting op het tandrad achteraan aansluit. Dat kan niet bij de 790 omwille van de kettingbegeleider.
Ten derde, als ik de olie wil richten op de plaats waar de ketting in de kettinggeleider gaat, zit ik met het probleem dat de 'bracket' op een vlak oppervlak moet geplakt worden, terwijl de arm bij de KTM bol is.

Twijfels, twijfels, twijfels dus...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: KTM 790 Adventure

Post by Droopy »

Op mijn NCX heb ik een scottoiler gemonteerd en daar ben ik heel tevreden over.😊
Daar zit helaas geen bediening aan het stuur op maar het werkt goed en als ik dat zelf kan monteren dan kan zowat iedereen dat en ik vermoed dat je dit op een andere plaats aan de ketting kan bevestigen.😉

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Ik heb de 790 nog eens in detail gaan bekijken, qua plaatsing van een Cobrra Nemo 2.
Ik vind geen echt geschikte plaats om de slang te bevestigen in de buurt van de ketting. En als ik daar toch een minder geschikte plaats voor kies, heb ik geen idee hoe ik die slang door de moto moet geleiden naar het reservoir aan de voorkant.
Weer een illusie armer.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: KTM 790 Adventure

Post by Davy78 »

Scroll naar "step 3":
http://kbvps.scottoiler.com/article/790 ... 19-on.html

Lijkt mij een goei bevestigingspunt voor dat cobbra ding?

Het scottoiler systeem heeft sheila trouwens op haar street twin, wij zijn daar wel content van.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Davy78 wrote: 19 May 2020 20:01 Lijkt mij een goei bevestigingspunt voor dat cobbra ding?
Nope. Een scottoiler zou misschien wel kunnen. Dat Cobrra reservoir moet echt verticaal staan, je moet er redelijk gemakkelijk aan geraken om het te vullen en er aan te kunnen draaien (want het is manueel). Een scottoiler reservoir is wat dat betreft wat gemakkelijker denk ik.

By the way, geen enkele van die foto's toont natuurlijk een 790 Adventure.

Het kan nog zijn dat ik naar een vriend/mecanicien ga. Die zijn oordeel eens vragen. En misschien wil die het ook wel installeren voor mij.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

den Bullet wrote: 19 May 2020 16:06

Waarmee:
Image
Ik heb net gezien dat ik exact zulke bus nog heb liggen.
Van in de tijd van de 1190. Dat zal wel een hele tijd goed blijven zeker ? :?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: KTM 790 Adventure

Post by Blackbert »

red_zebra wrote: 19 May 2020 16:38 Anders zijn er handige Harry's (ook gekend als Blackbert's) die van die fantastische eigenmaaksel dingetjes gerbruiken, zo klein en handig dat je het mee in de tankzak kan nemen :thumbsup:
Ik laat het aan hem en zijn betere NL om uit te leggen hoe het in elkaar is want mijn uitleg zal maar zoeits zijn:
"het zijn twee metalen pootjes dat je van elkaar kan vijzen door een ding in het midden en als je het apparaat onder jouw frame, zet aan de andere kant van de motor/pikkel, en zo uitvijst, dan gaat de achterwiel van de grond omdat de motor verder op zijn pikkel in evenwicht ga ... un peu comme un cric de voiture en fait"

Man ik herlees me en ik vind het zelf niet duidelijk ...
Ask Blackbert
He's the genius !
You rang mylady?

Jjup, 5 moto's geleden of zoiets (bij mij is dat vele jaren). ZZR en Bandit zonder middenbok. Iets met draadstang, moeren en stukjes L-ijzer. rechts onder het uiteinde van de achterbrug, icm zijpikkel wiel van de grond. was voor mij handig genoeg om op de parking van de B&B de ketting te smeren.

Een scottoiler of osco is handiger.

Een ketting kuisen kan nodig zijn als ge de dag doorgebracht hebt in een modderbad. Daarbuiten onnodig.
Een ketting smeren doe je best aan de 'binnenkant', waardoor het smeersel eerst doorheen de ketting moet eer het eraf kan vliegen, tijdens het rijden.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Re: KTM 790 Adventure

Post by Davy78 »

F M wrote: 19 May 2020 22:29 Nope. Een scottoiler zou misschien wel kunnen. Dat Cobrra reservoir moet echt verticaal staan, ...
Heb je al een scottoiler overwogen? Wat zijn de grote voordelen van dat Cobrra systeem?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

:oops: goedkoper :oops:
En bij scottoiler moet je dacht ik een vacuum vinden. Dat gaat sowieso mijn petje te boven.

Vandaar. Maar ik begin scottoiler nu wel te overwegen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: KTM 790 Adventure

Post by Marsman »

F M wrote: 20 May 2020 10:07 :oops: goedkoper :oops:
En bij scottoiler moet je dacht ik een vacuum vinden. Dat gaat sowieso mijn petje te boven.

Vandaar. Maar ik begin scottoiler nu wel te overwegen.
ik heb mijn Scottoiler zelf gemonteerd en daar kwam inderdaad wel een zekere dosis aan technische kennis en wat durf aan te pas: de benzinetank moest eraf en de onderdrukleiding moest doorgeknipt.
Gelukkig heb ik bij de aankoop van de motor een kleine investering gedaan in de vorm van een originele technische handleiding. Die vind je vandaag de dag voor minder dan €100. Met een Revue Moto Technique of een Haynes ben je ook al een heel stuk verder. Demontage/montage van de onderdelen die er af moesten ging dus zeer vlot.
Nog een handigheidje op de AT: de achtervork is hol en daar zijn gaten in voorzien (afgesloten met een rubber dichting) om de olieleiding door te leiden. Op die manier zit die altijd beschermd tegen vuiligheid en steenslag.

En de Scottoiler zelf? Wel, die doet z'n werk voortreffelijk :thumbsup: :thumbsup:
Wel een beetje uitkijken dat je de motor niet te lang in z'n vrijloop laat draaien want van zodra die loopt krijg je smering en dat resulteert wel eens in een druppeltje olie, ergens op een mooie oprit :mrgreen:
En ook vergelijken waar je de olie koopt want de prijzen die ze daar voor durven vragen.... :o :o :o :pillepalle:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Roadster
Posts: 17
Joined: 16 Sep 2019 07:37

Re: KTM 790 Adventure

Post by Roadster »

Marsman wrote: 20 May 2020 11:27 de achtervork is hol
Dus zo'n Honda bestaat eigenlijk voornamelijk uit gebakken lucht?? :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Marsman wrote: 20 May 2020 11:27
F M wrote: 20 May 2020 10:07 :oops: goedkoper :oops:
En bij scottoiler moet je dacht ik een vacuum vinden. Dat gaat sowieso mijn petje te boven.

Vandaar. Maar ik begin scottoiler nu wel te overwegen.
ik heb mijn Scottoiler zelf gemonteerd en daar kwam inderdaad wel een zekere dosis aan technische kennis en wat durf aan te pas: de benzinetank moest eraf en de onderdrukleiding moest doorgeknipt.
Ik heb bij Scottoiler wat verder gekeken. Jij hebt de v-versie, die met vacuum werkt. Daar begin ik niet aan.
Maar voor het dubbele van de prijs heb je de x-versie. Die werkt met een elektrische pomp. Dat is gemakkelijker te installeren.
Alleen, het reservoir is 15 cm lang. Ik ben nog altijd aan het zoeken waar ik dat bij de 790 kwijt kan. Een rechtopstaande buis van het frame leek me de beste oplossing, maar die is net iets korter....
Aan de achterste voetsteun zou het kunnen, waarbij de onderkant van het reservoir een paar cm zou uitsteken onder de voetsteun...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Cotthem
Posts: 936
Joined: 17 Oct 2009 22:06

Re: KTM 790 Adventure

Post by Cotthem »

Ik ben al jaren content van de Spray Oiler....
"...the path is the destination"

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: KTM 790 Adventure

Post by duibhce Kaelann »

Een kettingsmeersysteem kunt ge ook gewoon zelf maken: http://destinationworld.be/home-made-ma ... ain-oiler/
ondertussen is die al wat verder geëvolueerd met andere reservoirs en nog wat eenvoudigere manier om de nozzle te richten. Staan zowel op onze Terra's als op de Kawa's.

Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Post Reply