KTM 790 Adventure

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 20 May 2020 12:46 Een kettingsmeersysteem kunt ge ook gewoon zelf maken: http://destinationworld.be/home-made-ma ... ain-oiler/
Neen, Jo. Jij kan dat. En waarschijnlijk nog een pak anderen hier.
Ik kan dat niet.
:mrgreen:
I am confused. Oh no, maybe not!

robman
Posts: 121
Joined: 02 Apr 2015 19:01

Re: KTM 790 Adventure

Post by robman »

Met zo een Scottoiler ...zwiert die fameus veel olie in't rond ?
Hoe ziet de achterkant vn de moto eruit met zo'n systeem ?

Als cardanfanatiekeling ...ken ik dat niet :oops:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: KTM 790 Adventure

Post by Tom Thumper »

robman wrote: 20 May 2020 16:41 Met zo een Scottoiler ...zwiert die fameus veel olie in't rond ?
Hoe ziet de achterkant vn de moto eruit met zo'n systeem ?

Als cardanfanatiekeling ...ken ik dat niet :oops:
Ook met een scottoiler ziet de achterkant van een moto er uit zoals een achterkant van een moto er moet uitzien: vettig. :whistling:
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: KTM 790 Adventure

Post by Droopy »

Tom Thumper wrote: 20 May 2020 17:33 Ook met een scottoiler ziet de achterkant van een moto er uit zoals een achterkant van een moto er moet uitzien: vettig. :whistling:
Inderdaad, zeker als je vergeet dat je scottoiler een paar dagen volle bak staat ,dan kan je zelfs een plasje onder de moto hebben. :oops:
De scott olie is wel makkelijker te verwijderen dan spuitbus olie.😉

Edit @FM : op youtube en op de scottoiler site staan genoeg filmpjes en foto's die een duidelijke uitleg geven. ;)
Last edited by Droopy on 20 May 2020 19:22, edited 1 time in total.

User avatar
Muug
Posts: 11774
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

Droopy wrote: 20 May 2020 19:18
Tom Thumper wrote: 20 May 2020 17:33 Ook met een scottoiler ziet de achterkant van een moto er uit zoals een achterkant van een moto er moet uitzien: vettig. :whistling:
Inderdaad, zeker als je vergeet dat je scottoiler een paar dagen volle bak staat ,dan kan je zelfs een plasje onder de moto hebben. :oops:
De scott olie is wel makkelijker te verwijderen dan spuitbus olie.😉
Pardon?
Een moderne Scotoiler stopt toch met druppelen als je de motor uitschakelt? zéker als het elektrisch is. Dat zou het toch moeten zijn.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: KTM 790 Adventure

Post by Droopy »

Muug wrote: 20 May 2020 19:21
Pardon?
Een moderne Scotoiler stopt toch met druppelen als je de motor uitschakelt? zéker als het elektrisch is. Dat zou het toch moeten zijn.
Ja, ja maar ik had een redelijk grote rit gereden en dat ding stond al een paar dagen volle bak van een ritje in de regen dus de olie had tijd genoeg om overal goed rond te spetteren. :shock: :oops:

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: KTM 790 Adventure

Post by pingu »

OSCO systeem hier. De Soes is intussen de 4e moto waar dat zelfde systeem opstaat (al heb ik de oorspronkelijke nozzle intussen wel vervangen door een scottoiler-achtig systeem), dus echt duur kan je dat intussen niet meer noemen.

De eerste keer als volslagen groentje in moto-mand laten installeren door de dealer. Maar 't is eigenlijk simpel allemaal. Reservoir op de voetsteun van de passagier, leiding met tiewraps aan de moto bevestigen, nozzle tegen achterste tandwiel richten, klaar.

Als olie simpelweg synthetische kettingzaagolie, veel goedkoper en net zo goed (zoniet beter) dan het merkeigen spul. Om de 100 à 200 km nekeer het pompje laten werken, ketting vervangen om de 40.000 à 50.000km.

Ooit koop ik mij nog wel 's een volautomatische Pro-Oiler. Als de OSCO er de brui aan geeft. Alleen is zo'n OSCO precies onverwoestbaar...

User avatar
Muug
Posts: 11774
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

Hier ook Osco, met Scotoiler nozzle, met kettingzaagolie :w00t:

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: KTM 790 Adventure

Post by Marsman »

robman wrote: 20 May 2020 16:41 Met zo een Scottoiler ...zwiert die fameus veel olie in't rond ?
Hoe ziet de achterkant vn de moto eruit met zo'n systeem ?

Als cardanfanatiekeling ...ken ik dat niet :oops:
vóór de Scottoiler er was, smeerde ik met de spuitbus en de achterkant + de velg en de spaken waren vele malen smeriger dan nu, mét de Scottoiler. Nu wordt alles nog steeds vettig, maar in veel mindere mate dan vroeger en de weggeslingerde olie is bovendien veel makkelijker te verwijderen dan de vettigheid uit de spuitbus.
:thumbsup:

En 't is niet omdat ge een cardan hebt, dat daar geen onderhoud aan hebt hé... ;)
Toen ik met de Pan reed werd bij elke bandenwissel het vet van tussen de rondsels gehaald en voorzien van nieuw vet. :thumbsup:
Maar ik vermoed dat er weinig cardanfietsen zijn waarop zoiets effectief gebeurt omdat die, zogezegd, onderhoudsvrij zouden zijn en dan kom je al eens in een situatie terecht dat je plots geen aandrijving meer hebt omdat de rondsels compleet weggesleten zijn.
Ik heb dat geleerd ten tijde van mijn VX800: daar zaten nogal 'low budget' rondsels op en die lustten wel een lekje vet af en toe... :shock: :shock:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: KTM 790 Adventure

Post by Marsman »

Roadster wrote: 20 May 2020 11:37
Marsman wrote: 20 May 2020 11:27 de achtervork is hol
Dus zo'n Honda bestaat eigenlijk voornamelijk uit gebakken lucht?? :mrgreen:
da's dan nog steeds meer dan le grand néant onder uw hersenpan

:ImaPoser: :ImaPoser: :ImaPoser: :ImaPoser: :ImaPoser:
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Na de 30 km van vorige week woensdag, de 250 km van zaterdag, en de 395 km van vandaag was het wel eens tijd om de Davy-methode toe te passen met de Bullet- spuitbus.
Wat viel op vandaag? De hardheid van het zadel al veel minder. Precies dat ik er al wat gewend aan ben.
Dat motortje vind ik erg leuk. Zoals we het gewoon zijn van een KTM, wil die motor graag naar de hogere toeren. Hij vraagt om vooruit gestuwd te worden. Maar wat we niet gewoon zijn, is dat hij erg welwillend ook met wandeltempo tevreden is.
Waar ik met de RT weinig schakelde omwille van zijn lange versnellingen, ben ik met de 790 constant aan het schakelen. Maar dat is net zo leuk met de quikshifter.
Sinds ik vorig jaar op de volley mijn rechterknie licht gekwetst heb, krijg ik daar last van als ik te lang in dezelfde houding zit. Daardoor is de KTM een verbetering tov de RT. De beenhoek is minder scherp, en het is gemakkelijker om even recht te staan onder het rijden.
Kortom, tot nu toe heel tevreden met de motorwissel.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Update na 2 dagen motorvakantie.
Eerste dag 720 km, waarvan ca 600 km snelweg. Daarvoor had ik vooraf het meeste schrik. Geen caravanruit meer, een beenhard zadel... wel, dat viel heel goed mee. Natuurlijk moet ik nu oordopjes gebruiken, maar het windschermpje op de laagste stand doet de wind voornamelijk terechtkomen op de borst, en ik ondervind geen last van turbulenties op de helm. Ook het zadel is goed te verdragen. Misschien speelt de rugsteun die ik krijg van de zadelrol wel in het voordeel. En zoals ik al wist, cruise control maakt het rijden op de snelweg veel meer ontspannend.
Dag 2 brachten al wat cols onder de wielen. Grand Colombier, Madeleine en Telegraphe zijn de bekendste. En daar is het verschil met de RT immens. En verrassend genoeg niet bij het insturen. Enkel in haarspeldbochten wint de 790 duidelijk omwille van het veel minder invallend gewicht. Maar het grootste verschil zit in de motor, en vooral de trekkracht. Dat vind ik verrassend, want de RT is in feite de sterkste van de 2. Maar de 790 trekt zo veel indrukwekkender uit de bochten, ook uit de haarspeldbochten, zelfs vanuit lage toeren, dat ik het nauwelijks kan geloven. En ik blijf ontzettend gelukkig met de quickshifter. Je blijft lineair optrekken, zonder hapering van het schakelen. Midden in een bocht kan je gerust opschakelen. Dat kon ik niet met de RT, want dan kreeg je te maken met onbalans.

Maw, heel blij met de 790.😎

Minpuntje voor de reis: de Aliexpress helmbevestiging is afgebroken. Ik kan geen filmpjes meer maken...😑
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: KTM 790 Adventure

Post by OzzePaa »

F M wrote: 21 Jun 2020 23:38 .........
Maw, heel blij met de 790.😎

Minpuntje voor de reis: de Aliexpress helmbevestiging is afgebroken. Ik kan geen filmpjes meer maken...😑
Fijn om lezen dat de nieuwe bevalt :thumbsup: :!:
Is die helmbevestiging niet met van die straffe dubbelzijdige tape tegen uwen helm te plakken :?: Mijn Drift-bevestiging zit op die manier muurvast.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Daar had ik al aan gedacht. Maar ik ga dat niet vinden op de Galibier. Misschien morgenvoormiddag in Briancon.

Maar pas op, het is het plaatje dat op de helm plakt, wat kapot is. Ik kan moeilijk de camera tegen de helm plakken...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11774
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

FM,
stouterik!
Straks krijg ik nog goesting om mijn 950 om te ruilen! :lol:
Dat de 790 zo plezant uitacceleert is natuurlijk iets dat ze bij KTM "erin" hebben gestoken.
Ook de 950/990 generatie geeft een ferme schop onder uw gat vanaf zo'n 5000 toeren. Die karakteristiek hebben ze natuurlijk willen behouden.
Ook offroad is dat plezant, omdat de moto bij 't uitkomen van de bocht dan zo graag begint te spinnen en driften. :thumbsup:

De RT is natuurlijk niet zo, om de simpele reden dat daar doorgaans bravere rijders op zitten die het betere auto-gevoel willen ervaren. Of sla ik de bal mis?

Koeno
Posts: 3204
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: KTM 790 Adventure

Post by Koeno »

Muug wrote: 22 Jun 2020 12:05 FM,
stouterik!
Straks krijg ik nog goesting om mijn 950 om te ruilen! :lol:
Ne mens zou zowaar twijfelen he :p

Image

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: KTM 790 Adventure

Post by OzzePaa »

Koeno wrote: 22 Jun 2020 15:15
Muug wrote: 22 Jun 2020 12:05 FM,
stouterik!
Straks krijg ik nog goesting om mijn 950 om te ruilen! :lol:
Ne mens zou zowaar twijfelen he :p

Image
Waarom, KoenO :?: :? :dontknow: ...
Een koe kan daddook ... ;) :ricky: ... en zelfs zonder show-voetje-vooruit :mrgreen:

Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

3e dag: van Valloire naar Menton. Beginnen met de Galibier in de ochtendzon. De marmotjes waren pas wakker en vluchtten voor onze wielen in de bescherming van de rotsen.
Daarna volgden nog de Izoard, Vars en Bonette. Alle 3 in een vlot tempo, relatief weinig verkeer, schitterend zonnetje, perfect asfalt. Genieten van de KTM. Zelfs in de haarspeldbochten kan ik Guido bijna bijhouden, ondanks mijn slechte techniek hierin. Nogmaals, het optrekken is zo vlot en gezwind dat ik het fenomenaal durf noemen. Daardoor been ik Guido altijd weer bij. Moest ik nu nog zo plat durven gaan als op die foto"s, dan was er geen houden aan. :mrgreen:

Maar de dag eindigde met de col de Turini. Qua uitzichten meerdere categorieën lager dan de hogergenoemde cols. Maar de rijervaring mag ik toevoegen aan mijn verzameling 'wow'-momenten op de motorfiets. We hebben ons geamuseerd met het betere gooi- en smijtwerk, gas geven, remmen, schakelen, indraaien, uitaccelereren, kijken.... Hoe ontzettend jammer dat ik dit niet heb kunnen filmen.

Maar dit draadje gaat eigenlijk over de KTM, niet over de reis. Wat kan ik daar aan toevoegen? De vering, waar ik eerst niet van overtuigd was, draagt nu mijn goedkeuring weg. Vorig jaar op de Galibier merkte ik met de RT het slechte wegdek op, waar ik dat met mijn KTM 1190 Adventure jaren terug niet gemerkt had. En met de 790 worden de hobbels ook vakkundig gladgestreken. Een pluim voor de nochtans redelijk basic veren en schokdempers.

Klein minpuntje: ondanks dat ik de Scotoiler op een lage stand gezet heb, is de witte onderkant van het rechterachterzijpanel niet meer wit te noemen. Ook niet wit met zwarte plekken, maar eerder zwarte plekken met een beetje wit... Gelukkig merk ik daar niets van onder het rijden.

O wat ben ik blij dezelfde cols als vorig jaar nu met de 790 te kunnen afwerken :grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11774
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 22 Jun 2020 23:13 Een koe kan daddook ... ;) :ricky: ... en zelfs zonder show-voetje-vooruit :mrgreen:

Image
Neenee, Ozzepa, ge ziet toch dat die koe niet rijdt? Ze hebben die gewoon op zijn cilinder geparkeerd en de "rijder" hoopt gewoon dat de foto rap genoeg genomen zal zijn want zijn buikspieren doen zeer. :lol:

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: KTM 790 Adventure

Post by Droopy »

Ambetante topic, straks ga ik nog zin krijgen in een KTM 790 Adventure. :grin: :twisted:

Met andere woorden FM uw verslagen zijn tof om te lezen en geven zin om ook eens zo'n KTM te proberen, het amusement op je trip en blijven schrijven hé. ;)

En wat die scottoiler betreft : dat rondspetteren van die olie is normaal maar dat vet gaat er (normaal gezien :oops: ) gemakkelijk af. :)

Post Reply