KTM 790 Adventure

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Droopy vraagt, wij draaien.
Maar eigenlijk heb ik niet veel meer toe te voegen. Tenzij, op de col de Glieres, waar we Julian Alaphilippe voorbijgereden zijn, toen die een toerrit aan het verkennen was, met Wilfried Peeters in de volgwagen, awel daar ligt een dikke kilometer gravel ipv asfalt. Tegenover vorig jaar waren er meer putten in die gravel. Maar de 790 heeft daar vanzelfsprekend geen moeite mee, en ik bijgevolg ook niet.
Ik krijg begot goesting om Ozzepaa zijn 'steilste van Belgie' nog eens te rijden :pillepalle:

Ik heb in een Brico velcro met een kleeflaag op de kop getikt, zodat ik opnieuw aan het filmen ben. Ik zal wel in de nabewerking het beeld zeker 30 graden mogen draaien, want de camera staat nu helemaal schuin geplaatst. Alleen in de eerste hairpin van de Cormet de Roselend moet ik het beeld niet draaien. Daar deed de 790 dat zelf. Een zwieper van jewelste, getekend achterwiel. Ik dacht dat de 790 tractiecontrole heeft, maar dan heeft die toch lang gewacht om in te grijpen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: KTM 790 Adventure

Post by Droopy »

F M wrote: 26 Jun 2020 01:45 Droopy vraagt, wij draaien.
....
:grin: :lurker: :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Vandaag voor het eerst met de 790 in d regen gereden. Hij kan dat. Beter dan ik.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

F M wrote: 26 Jun 2020 22:54 Vandaag voor het eerst met de 790 in d regen gereden. Hij kan dat. Beter dan ik.
Amai. En gij zijt daar feitelijk zeer goed in!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

Straf, men zegt hier thuis dat dat een schone moto is :shock:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Muug wrote: 26 Jun 2020 23:39
F M wrote: 26 Jun 2020 22:54 Vandaag voor het eerst met de 790 in d regen gereden. Hij kan dat. Beter dan ik.
Amai. En gij zijt daar feitelijk zeer goed in!
Nope. Ooit goed in geweest, maar al dat vertrouwen is al jaren weg...

En is het een mooie moto? Geen natuurlijke schoonheid. Maar je went aan het uiterlijk. In profiel ziet hij er gedrongen uit, als een kat die in elkaar gedoken zit voor ze aanvalt. Dat past bij het karakter van de 790. Ach, ik verzin maar wat om de looks op te waarderen😏.

Mijn onderschrift getrouw had ik toch nog altijd twijfels of ik niet beter mijn RT gehouden had. Maar na deze week door Alpen, Jura en Vogezen ben ik zeer tevreden. Gezien deze reis voor 90 % dezelfde was als september vorig jaar, weliswaar in de andere richting, kon ik de 790 perfect vergelijken met de RT op het best denkbare platform. De 790 geeft absoluut meer adrenaline dan de RT, laat me gemakkelijker, actiever en sneller door de ontelbare bochten gaan, en ik boet eigenlijk niet in aan comfort. De RT wint enkel qua windbescherming op de snelweg, en de gemakkelijke opbergruimtes. Maar met het windscherm in de laagste stand en het gebruik van oordopjes, is het verschil verwaarloosbaar, en het gebruik van een bagagerol is me ook goed bevallen. Ik verloor er geen eeuwen tijd mee, en ze diende bijkomend en ongewild nog als een comfortabele ruggesteun.

Conclusie: joepie!!😀
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: KTM 790 Adventure

Post by Koeno »

Wat ik mij feitelijk afvraag,

hoe verhoud de 790 adventure zich tot uw 1190 adventure?

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Goei vraag. Ik ga proberen te vergelijken.

Vering. 1190 superieur. Verteert alles fantastisch. Waar ik de motoren voor mij zie 'springen' over bulten, voel je die nauwelijks op de 1190. Is ook elektronisch instelbaar. 790 minder, maar nog gewoon goed. Niet instelbaar, daarvoor moet je de 'R' hebben.
Motor. 1190 natuurlijk veel krachtiger. Maar 790 heeft ook meer dan genoeg power. En compenseert het verschil door de quickshifter die lineair optrekken mogelijk maakt. Wat voor mij in het voordeel spreekt van de 790: hij rijdt beschaafder aan lage snelheden. De 1190 vond ik enkel leuk 'op snelheid'.
Rijgedrag. Vergelijkbaar. 790 is iets lichter, maar heeft een groter voorwiel. Er zitten ook 2 motoren tussen , dus het gevoel van de 1190 is een beetje verdwenen...
Praktisch. Zithoogte van de 790 is veel beter aan mij aangepast. 1190 duidelijk hoger, wat voor jou natuurlijk geen bezwaar zou zijn. Zijpikkel was voor mij een issue bij de 1190, niet bij de 790. Windscherm van de 790 kent maar 2 standen en moet met gereedschap verzet worden. Maakt mij niet meer uit, rijd toch altijd in laagste stand (bij beiden). Rijbereik beduidend groter bij de 790. Even grote tank, maar veel lager verbruik bij de 790 (4 à 4,5 l/100 km tegenover 6 à 6,5 bij de 1190).
Elektrisch. 1190 moest aan de druppellader als hij meer dan een week stilstond. Met een nieuwe batterij. 790 heeft nog niet aan druppellader gehangen (hout vasthouden !).
Prijs. Groot verschil maar niet relevant, want als je een 1190 wil, moet hij toch tweedehands gekocht worden.

Conclusie. Ik vond de 1190 een geweldige motor, met net iets te veel praktische minpunten voor mij. De hoogte van het zadel, gecombineerd met een slechte zijpikkel waardoor ik niet via die steun durfde opstappen en de elektrische problemen waren daarbij voor mij doorslaggevend om hem te vervangen. De 790 geeft me even veel rijplezier aan een lagere kostprijs, en met een zithoogte die me ligt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

F M wrote: 01 Oct 2020 11:10 de 790: hij rijdt beschaafder aan lage snelheden. De 1190 vond ik enkel leuk 'op snelheid'.
Wel die 1290R is dus extréém soepel én rustig én beschaafd tot en met 2000 toeren. Ge kunt daar super rustig mee rijden, achter tien auto's en een traktor, of in 't stad wat filefilteren. Waw. Echt. :thumbsup: Terugschakelen naar één hoeft als het ware niet meer.
De quickshifter heb ik een paar keer gebruikt om te gebruiken, maar ik ben daar rap mee gestopt omdat je voor keren en stoppen en vertrekken toch dat aangrijpingspunt goed moet kunnen vinden. Dus dan is wat werken met de koppeling beter natuurlijk.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

O, je kon ook met de 1190 rustig rijden. Alleen vond ik de motor toch niet echt leuk aanvoelen dan. Misschien komt dat omdat ik hem vergeleek met mijn vorige, een rustige RT, terwijl jij hem vergelijkt met een KTM 950 spring-in-het-veld.

Ik vind de 790-motor echt veel rustiger en aangenamer 'spinnen' aan lage snelheden. En het oppakken naar hogere toerentallen is ook minder bruut. Ook daar vergelijk jij natuurlijk met de 950...

Wat de koppeling betreft, heb je een punt. Ik merk dat ik bij het manoeuvreren nog altijd het aanspreekpunt van de koppeling moeilijk vind. Waarschijnlijk omdat ik de koppeling zo weinig gebruik. Tegenwoordig durf ik zelfs al van 1e naar 2e schakelen zonder koppelen. Hoewel ik daar toch meestal wel de koppeling gebruik.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: KTM 790 Adventure

Post by Droopy »

Om het nog wat ingewikkelder te maken bij KTM brengen ze nu nog een 890 Adventure op de markt. :o
https://www.ktm.com/en-nl/models/travel ... r2021.html

Het nut van die extra 100cc ontgaat mij echter want die 790 versie is toch nog heel recent. :dontknow:

En ja, het is de schuld van FM met zijn lyrische verhalen die mijn aandacht op de KMT Adventure 790 en 890 hebben getrokken. :laughing: :whistling:

(Maar er komt voorlopig niets nieuws in mijn garage te staan) ;)

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

jah,
ik snap het ook niet goed.
Het gaat wat te rap, zou ik zeggen.
Elk jaar een ander model, een upgrade, een motor die ietske groter is :pillepalle:

Eigenlijk zou FM bij KTM 't zelfde "mopje" moeten gebruiken als wat 'm altijd bij mij en wipr gebruikt. :grin:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Het is allemaal nog onduidelijk, omdat KTM nog niet veel officieel nieuws verspreidde, maar sommigen vertellen dat de 890 R en 890 R Rally de 790 R en 790 R Rally zouden vervangen, maar dat de standaard 790 zou blijven, en er zou dan ook geen standaard 890 komen. Maar dat is nog heel speculatief.
I am confused. Oh no, maybe not!

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: KTM 790 Adventure

Post by Wipr »

F M wrote: 10 Oct 2020 17:27 Het is allemaal nog onduidelijk, omdat KTM nog niet veel officieel nieuws verspreidde, maar sommigen vertellen dat de 890 R en 890 R Rally de 790 R en 790 R Rally zouden vervangen, maar dat de standaard 790 zou blijven, en er zou dan ook geen standaard 890 komen. Maar dat is nog heel speculatief.
Zo heb ik het ook gehoord dat de 790 voorlopig zou blijven en dat dit 890blok zou gebruikt wordenin de nieuwe Husqvarna hoogpoter.

Ik zie het nut er ook niet van in maar goed, ik snap zoveel niet :mrgreen:

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2915
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: KTM 790 Adventure

Post by duibhce Kaelann »

Een 590 die max 170kg nat weegt, daar zou ik enthousiast van worden. De 790 is al meer dan fun genoeg, die extra cc's zijn echt niet nodig.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

:stupid:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

duibhce Kaelann wrote: 10 Oct 2020 19:18 Een 590 die max 170kg nat weegt, daar zou ik enthousiast van worden. De 790 is al meer dan fun genoeg, die extra cc's zijn echt niet nodig.
En moest dat dan een Honda zijn, dan zou ik nog ehthousiaster worden.

Oliewissel bij de KTM gedaan vandaag.
- carterbout los
- oliefilter los
- aftapbout oliereservoir los
- zeefje onderaan rechts los
- zeefje oliereservoir los


Bij Honda is dat doorgaans:
- carterbout los
- oliefilter los
Dat is toch een pak eenvoudiger. 8-)

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: KTM 790 Adventure

Post by TuttoTerreno »

honda cbx500 bestaat al

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: KTM 790 Adventure

Post by TuttoTerreno »

mss moeten ze er noppenbanden op steken en het ook nen "adventure" noemen :mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

TuttoTerreno wrote: 11 Oct 2020 15:12 honda cbx500 bestaat al
170 nat?
Zou kunnen.
Maar toch - en dat weet je zelf ook - teveel te fragiele plastiek. En toch wel te weinig grondspeling. En geen 21" voorwiel. En te korte veerwegen.
Dus toch maar niet.

Post Reply