KTM 790 Adventure

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Na de 30 km van vorige week woensdag, de 250 km van zaterdag, en de 395 km van vandaag was het wel eens tijd om de Davy-methode toe te passen met de Bullet- spuitbus.
Wat viel op vandaag? De hardheid van het zadel al veel minder. Precies dat ik er al wat gewend aan ben.
Dat motortje vind ik erg leuk. Zoals we het gewoon zijn van een KTM, wil die motor graag naar de hogere toeren. Hij vraagt om vooruit gestuwd te worden. Maar wat we niet gewoon zijn, is dat hij erg welwillend ook met wandeltempo tevreden is.
Waar ik met de RT weinig schakelde omwille van zijn lange versnellingen, ben ik met de 790 constant aan het schakelen. Maar dat is net zo leuk met de quikshifter.
Sinds ik vorig jaar op de volley mijn rechterknie licht gekwetst heb, krijg ik daar last van als ik te lang in dezelfde houding zit. Daardoor is de KTM een verbetering tov de RT. De beenhoek is minder scherp, en het is gemakkelijker om even recht te staan onder het rijden.
Kortom, tot nu toe heel tevreden met de motorwissel.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Update na 2 dagen motorvakantie.
Eerste dag 720 km, waarvan ca 600 km snelweg. Daarvoor had ik vooraf het meeste schrik. Geen caravanruit meer, een beenhard zadel... wel, dat viel heel goed mee. Natuurlijk moet ik nu oordopjes gebruiken, maar het windschermpje op de laagste stand doet de wind voornamelijk terechtkomen op de borst, en ik ondervind geen last van turbulenties op de helm. Ook het zadel is goed te verdragen. Misschien speelt de rugsteun die ik krijg van de zadelrol wel in het voordeel. En zoals ik al wist, cruise control maakt het rijden op de snelweg veel meer ontspannend.
Dag 2 brachten al wat cols onder de wielen. Grand Colombier, Madeleine en Telegraphe zijn de bekendste. En daar is het verschil met de RT immens. En verrassend genoeg niet bij het insturen. Enkel in haarspeldbochten wint de 790 duidelijk omwille van het veel minder invallend gewicht. Maar het grootste verschil zit in de motor, en vooral de trekkracht. Dat vind ik verrassend, want de RT is in feite de sterkste van de 2. Maar de 790 trekt zo veel indrukwekkender uit de bochten, ook uit de haarspeldbochten, zelfs vanuit lage toeren, dat ik het nauwelijks kan geloven. En ik blijf ontzettend gelukkig met de quickshifter. Je blijft lineair optrekken, zonder hapering van het schakelen. Midden in een bocht kan je gerust opschakelen. Dat kon ik niet met de RT, want dan kreeg je te maken met onbalans.

Maw, heel blij met de 790.😎

Minpuntje voor de reis: de Aliexpress helmbevestiging is afgebroken. Ik kan geen filmpjes meer maken...😑
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: KTM 790 Adventure

Post by OzzePaa »

F M wrote: 21 Jun 2020 23:38 .........
Maw, heel blij met de 790.😎

Minpuntje voor de reis: de Aliexpress helmbevestiging is afgebroken. Ik kan geen filmpjes meer maken...😑
Fijn om lezen dat de nieuwe bevalt :thumbsup: :!:
Is die helmbevestiging niet met van die straffe dubbelzijdige tape tegen uwen helm te plakken :?: Mijn Drift-bevestiging zit op die manier muurvast.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Daar had ik al aan gedacht. Maar ik ga dat niet vinden op de Galibier. Misschien morgenvoormiddag in Briancon.

Maar pas op, het is het plaatje dat op de helm plakt, wat kapot is. Ik kan moeilijk de camera tegen de helm plakken...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

FM,
stouterik!
Straks krijg ik nog goesting om mijn 950 om te ruilen! :lol:
Dat de 790 zo plezant uitacceleert is natuurlijk iets dat ze bij KTM "erin" hebben gestoken.
Ook de 950/990 generatie geeft een ferme schop onder uw gat vanaf zo'n 5000 toeren. Die karakteristiek hebben ze natuurlijk willen behouden.
Ook offroad is dat plezant, omdat de moto bij 't uitkomen van de bocht dan zo graag begint te spinnen en driften. :thumbsup:

De RT is natuurlijk niet zo, om de simpele reden dat daar doorgaans bravere rijders op zitten die het betere auto-gevoel willen ervaren. Of sla ik de bal mis?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: KTM 790 Adventure

Post by Koeno »

Muug wrote: 22 Jun 2020 12:05 FM,
stouterik!
Straks krijg ik nog goesting om mijn 950 om te ruilen! :lol:
Ne mens zou zowaar twijfelen he :p

Image

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: KTM 790 Adventure

Post by OzzePaa »

Koeno wrote: 22 Jun 2020 15:15
Muug wrote: 22 Jun 2020 12:05 FM,
stouterik!
Straks krijg ik nog goesting om mijn 950 om te ruilen! :lol:
Ne mens zou zowaar twijfelen he :p

Image
Waarom, KoenO :?: :? :dontknow: ...
Een koe kan daddook ... ;) :ricky: ... en zelfs zonder show-voetje-vooruit :mrgreen:

Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

3e dag: van Valloire naar Menton. Beginnen met de Galibier in de ochtendzon. De marmotjes waren pas wakker en vluchtten voor onze wielen in de bescherming van de rotsen.
Daarna volgden nog de Izoard, Vars en Bonette. Alle 3 in een vlot tempo, relatief weinig verkeer, schitterend zonnetje, perfect asfalt. Genieten van de KTM. Zelfs in de haarspeldbochten kan ik Guido bijna bijhouden, ondanks mijn slechte techniek hierin. Nogmaals, het optrekken is zo vlot en gezwind dat ik het fenomenaal durf noemen. Daardoor been ik Guido altijd weer bij. Moest ik nu nog zo plat durven gaan als op die foto"s, dan was er geen houden aan. :mrgreen:

Maar de dag eindigde met de col de Turini. Qua uitzichten meerdere categorieën lager dan de hogergenoemde cols. Maar de rijervaring mag ik toevoegen aan mijn verzameling 'wow'-momenten op de motorfiets. We hebben ons geamuseerd met het betere gooi- en smijtwerk, gas geven, remmen, schakelen, indraaien, uitaccelereren, kijken.... Hoe ontzettend jammer dat ik dit niet heb kunnen filmen.

Maar dit draadje gaat eigenlijk over de KTM, niet over de reis. Wat kan ik daar aan toevoegen? De vering, waar ik eerst niet van overtuigd was, draagt nu mijn goedkeuring weg. Vorig jaar op de Galibier merkte ik met de RT het slechte wegdek op, waar ik dat met mijn KTM 1190 Adventure jaren terug niet gemerkt had. En met de 790 worden de hobbels ook vakkundig gladgestreken. Een pluim voor de nochtans redelijk basic veren en schokdempers.

Klein minpuntje: ondanks dat ik de Scotoiler op een lage stand gezet heb, is de witte onderkant van het rechterachterzijpanel niet meer wit te noemen. Ook niet wit met zwarte plekken, maar eerder zwarte plekken met een beetje wit... Gelukkig merk ik daar niets van onder het rijden.

O wat ben ik blij dezelfde cols als vorig jaar nu met de 790 te kunnen afwerken :grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 22 Jun 2020 23:13 Een koe kan daddook ... ;) :ricky: ... en zelfs zonder show-voetje-vooruit :mrgreen:

Image
Neenee, Ozzepa, ge ziet toch dat die koe niet rijdt? Ze hebben die gewoon op zijn cilinder geparkeerd en de "rijder" hoopt gewoon dat de foto rap genoeg genomen zal zijn want zijn buikspieren doen zeer. :lol:

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: KTM 790 Adventure

Post by Droopy »

Ambetante topic, straks ga ik nog zin krijgen in een KTM 790 Adventure. :grin: :twisted:

Met andere woorden FM uw verslagen zijn tof om te lezen en geven zin om ook eens zo'n KTM te proberen, het amusement op je trip en blijven schrijven hé. ;)

En wat die scottoiler betreft : dat rondspetteren van die olie is normaal maar dat vet gaat er (normaal gezien :oops: ) gemakkelijk af. :)

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Droopy vraagt, wij draaien.
Maar eigenlijk heb ik niet veel meer toe te voegen. Tenzij, op de col de Glieres, waar we Julian Alaphilippe voorbijgereden zijn, toen die een toerrit aan het verkennen was, met Wilfried Peeters in de volgwagen, awel daar ligt een dikke kilometer gravel ipv asfalt. Tegenover vorig jaar waren er meer putten in die gravel. Maar de 790 heeft daar vanzelfsprekend geen moeite mee, en ik bijgevolg ook niet.
Ik krijg begot goesting om Ozzepaa zijn 'steilste van Belgie' nog eens te rijden :pillepalle:

Ik heb in een Brico velcro met een kleeflaag op de kop getikt, zodat ik opnieuw aan het filmen ben. Ik zal wel in de nabewerking het beeld zeker 30 graden mogen draaien, want de camera staat nu helemaal schuin geplaatst. Alleen in de eerste hairpin van de Cormet de Roselend moet ik het beeld niet draaien. Daar deed de 790 dat zelf. Een zwieper van jewelste, getekend achterwiel. Ik dacht dat de 790 tractiecontrole heeft, maar dan heeft die toch lang gewacht om in te grijpen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: KTM 790 Adventure

Post by Droopy »

F M wrote: 26 Jun 2020 01:45 Droopy vraagt, wij draaien.
....
:grin: :lurker: :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Vandaag voor het eerst met de 790 in d regen gereden. Hij kan dat. Beter dan ik.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

F M wrote: 26 Jun 2020 22:54 Vandaag voor het eerst met de 790 in d regen gereden. Hij kan dat. Beter dan ik.
Amai. En gij zijt daar feitelijk zeer goed in!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

Straf, men zegt hier thuis dat dat een schone moto is :shock:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Muug wrote: 26 Jun 2020 23:39
F M wrote: 26 Jun 2020 22:54 Vandaag voor het eerst met de 790 in d regen gereden. Hij kan dat. Beter dan ik.
Amai. En gij zijt daar feitelijk zeer goed in!
Nope. Ooit goed in geweest, maar al dat vertrouwen is al jaren weg...

En is het een mooie moto? Geen natuurlijke schoonheid. Maar je went aan het uiterlijk. In profiel ziet hij er gedrongen uit, als een kat die in elkaar gedoken zit voor ze aanvalt. Dat past bij het karakter van de 790. Ach, ik verzin maar wat om de looks op te waarderen😏.

Mijn onderschrift getrouw had ik toch nog altijd twijfels of ik niet beter mijn RT gehouden had. Maar na deze week door Alpen, Jura en Vogezen ben ik zeer tevreden. Gezien deze reis voor 90 % dezelfde was als september vorig jaar, weliswaar in de andere richting, kon ik de 790 perfect vergelijken met de RT op het best denkbare platform. De 790 geeft absoluut meer adrenaline dan de RT, laat me gemakkelijker, actiever en sneller door de ontelbare bochten gaan, en ik boet eigenlijk niet in aan comfort. De RT wint enkel qua windbescherming op de snelweg, en de gemakkelijke opbergruimtes. Maar met het windscherm in de laagste stand en het gebruik van oordopjes, is het verschil verwaarloosbaar, en het gebruik van een bagagerol is me ook goed bevallen. Ik verloor er geen eeuwen tijd mee, en ze diende bijkomend en ongewild nog als een comfortabele ruggesteun.

Conclusie: joepie!!😀
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: KTM 790 Adventure

Post by Koeno »

Wat ik mij feitelijk afvraag,

hoe verhoud de 790 adventure zich tot uw 1190 adventure?

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

Goei vraag. Ik ga proberen te vergelijken.

Vering. 1190 superieur. Verteert alles fantastisch. Waar ik de motoren voor mij zie 'springen' over bulten, voel je die nauwelijks op de 1190. Is ook elektronisch instelbaar. 790 minder, maar nog gewoon goed. Niet instelbaar, daarvoor moet je de 'R' hebben.
Motor. 1190 natuurlijk veel krachtiger. Maar 790 heeft ook meer dan genoeg power. En compenseert het verschil door de quickshifter die lineair optrekken mogelijk maakt. Wat voor mij in het voordeel spreekt van de 790: hij rijdt beschaafder aan lage snelheden. De 1190 vond ik enkel leuk 'op snelheid'.
Rijgedrag. Vergelijkbaar. 790 is iets lichter, maar heeft een groter voorwiel. Er zitten ook 2 motoren tussen , dus het gevoel van de 1190 is een beetje verdwenen...
Praktisch. Zithoogte van de 790 is veel beter aan mij aangepast. 1190 duidelijk hoger, wat voor jou natuurlijk geen bezwaar zou zijn. Zijpikkel was voor mij een issue bij de 1190, niet bij de 790. Windscherm van de 790 kent maar 2 standen en moet met gereedschap verzet worden. Maakt mij niet meer uit, rijd toch altijd in laagste stand (bij beiden). Rijbereik beduidend groter bij de 790. Even grote tank, maar veel lager verbruik bij de 790 (4 à 4,5 l/100 km tegenover 6 à 6,5 bij de 1190).
Elektrisch. 1190 moest aan de druppellader als hij meer dan een week stilstond. Met een nieuwe batterij. 790 heeft nog niet aan druppellader gehangen (hout vasthouden !).
Prijs. Groot verschil maar niet relevant, want als je een 1190 wil, moet hij toch tweedehands gekocht worden.

Conclusie. Ik vond de 1190 een geweldige motor, met net iets te veel praktische minpunten voor mij. De hoogte van het zadel, gecombineerd met een slechte zijpikkel waardoor ik niet via die steun durfde opstappen en de elektrische problemen waren daarbij voor mij doorslaggevend om hem te vervangen. De 790 geeft me even veel rijplezier aan een lagere kostprijs, en met een zithoogte die me ligt.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: KTM 790 Adventure

Post by Muug »

F M wrote: 01 Oct 2020 11:10 de 790: hij rijdt beschaafder aan lage snelheden. De 1190 vond ik enkel leuk 'op snelheid'.
Wel die 1290R is dus extréém soepel én rustig én beschaafd tot en met 2000 toeren. Ge kunt daar super rustig mee rijden, achter tien auto's en een traktor, of in 't stad wat filefilteren. Waw. Echt. :thumbsup: Terugschakelen naar één hoeft als het ware niet meer.
De quickshifter heb ik een paar keer gebruikt om te gebruiken, maar ik ben daar rap mee gestopt omdat je voor keren en stoppen en vertrekken toch dat aangrijpingspunt goed moet kunnen vinden. Dus dan is wat werken met de koppeling beter natuurlijk.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: KTM 790 Adventure

Post by F M »

O, je kon ook met de 1190 rustig rijden. Alleen vond ik de motor toch niet echt leuk aanvoelen dan. Misschien komt dat omdat ik hem vergeleek met mijn vorige, een rustige RT, terwijl jij hem vergelijkt met een KTM 950 spring-in-het-veld.

Ik vind de 790-motor echt veel rustiger en aangenamer 'spinnen' aan lage snelheden. En het oppakken naar hogere toerentallen is ook minder bruut. Ook daar vergelijk jij natuurlijk met de 950...

Wat de koppeling betreft, heb je een punt. Ik merk dat ik bij het manoeuvreren nog altijd het aanspreekpunt van de koppeling moeilijk vind. Waarschijnlijk omdat ik de koppeling zo weinig gebruik. Tegenwoordig durf ik zelfs al van 1e naar 2e schakelen zonder koppelen. Hoewel ik daar toch meestal wel de koppeling gebruik.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply