MX editie jr.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: MX editie jr.
Husqvarna EE 5 is aangekomen en "opgeladen"
Wat een techniek parel. Eerste rondje in den hof gedraaid net voor het donker werd.
Wat een techniek parel. Eerste rondje in den hof gedraaid net voor het donker werd.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: MX editie jr.
Gisteren 2 uur in actie geweest. Op een MX parcours voor volwassenen maar waar de gevaarlijkste stukken afgesneden zijn voor de kids sessie.
begonnen op level 2, ideaal om eraan gewoon te worden. Na een tijdje op level 3 gezet, daar heeft het machientje al wat snelheid en dankzij de e-motor, giftig vanaf de eerste cm.
De laatste rondjes gingen al vlot.
Bij thuiskomst was nog meer dan 30% in de akku.
begonnen op level 2, ideaal om eraan gewoon te worden. Na een tijdje op level 3 gezet, daar heeft het machientje al wat snelheid en dankzij de e-motor, giftig vanaf de eerste cm.
De laatste rondjes gingen al vlot.
Bij thuiskomst was nog meer dan 30% in de akku.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: MX editie jr.
zo, een korte update.
Ik blijf erbij dat een elentrieken crosserke ideaal is om te leren, en wel omdat het vermogen perfekt instelbaar is (bij de KTM/Husky SX5E / EE5 met zes levels)
Junior is begonnen met "level 2" en rijdt nu heel de tijd rond met "level 3", wat al wel redelijk accelereert maar geen hoge topsnelheid haalt.
Dus om sneller rond te gaan .... moet hij rapper door de bochten gaan = techniek verbeteren, betere houding, beter kijken, enz enz.
En het geweldige is: dat werkt! Hij merkt dat zelf ook.
De vergelijkbare 50cc tweetakters zijn véél rapper op de rechte stukken, maar ge ziet hoe (veel) klein mannen sukkelen in de bochten, hoe ze matig bewegen, het verkeerde wiel belasten, enz. om volgaaaaas dengdengdeng vooruit te schieten, spectaculair ver en hoog springen, en dan keihard remmen om dan quasi in stilstand door de volgende bocht te gaan.
Die dingen zijn gewoon te giftig en veel te snel rechtdoor: automatisch ga je het bochtenwerk "overslaan", wegens overbodig.
Voor degenen die met 65cc beginnen, is het uiteraard nog erger.
Soit, ik vind dat junior nu wel klaar is met level 3, maar hij wil zelf nog niet upgraden.
Ik blijf erbij dat een elentrieken crosserke ideaal is om te leren, en wel omdat het vermogen perfekt instelbaar is (bij de KTM/Husky SX5E / EE5 met zes levels)
Junior is begonnen met "level 2" en rijdt nu heel de tijd rond met "level 3", wat al wel redelijk accelereert maar geen hoge topsnelheid haalt.
Dus om sneller rond te gaan .... moet hij rapper door de bochten gaan = techniek verbeteren, betere houding, beter kijken, enz enz.
En het geweldige is: dat werkt! Hij merkt dat zelf ook.
De vergelijkbare 50cc tweetakters zijn véél rapper op de rechte stukken, maar ge ziet hoe (veel) klein mannen sukkelen in de bochten, hoe ze matig bewegen, het verkeerde wiel belasten, enz. om volgaaaaas dengdengdeng vooruit te schieten, spectaculair ver en hoog springen, en dan keihard remmen om dan quasi in stilstand door de volgende bocht te gaan.
Die dingen zijn gewoon te giftig en veel te snel rechtdoor: automatisch ga je het bochtenwerk "overslaan", wegens overbodig.
Voor degenen die met 65cc beginnen, is het uiteraard nog erger.
Soit, ik vind dat junior nu wel klaar is met level 3, maar hij wil zelf nog niet upgraden.
Re: MX editie jr.
Tuffer, je pakt dat duidelijk goed aan! Ook de allergrootsten - toch in de vorige eeuw - stegen boven de anderen uit dankzij hun superieure rijtechniek die ze optimaliseerden op hun inferieure machines waarmee ze het jarenlang moesten doen.
Fotootjes?
Fotootjes?
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: MX editie jr.
Zoals bijna alles is ook MX onmogelijk tegenwoordig. Ik had eigenlijk de EE5 opgeladen voor een indoor sessie in een motocross hal, maar dat zal voorlopig niks worden.
Wat komt er na de EE5, normaliter ne 65cc 2T , ik heb het wel voor de Yamaha YZ65.
Maar gezien hij wellicht de EE5 zal moeten afgeven lang voordat hij de laatste 2 "levels" onder de knie heeft, ben ik per toeval op een soort van opvolger gestoten : https://www.hvr-bikes.com/60-4-new/
Die doen precies wat KTM/Husqvarna ook gewoon zouden kunnen doen, maar niet doen: hetzelfde e-gerief uit de "50" in een 65cc frame stoppen.
Wat komt er na de EE5, normaliter ne 65cc 2T , ik heb het wel voor de Yamaha YZ65.
Maar gezien hij wellicht de EE5 zal moeten afgeven lang voordat hij de laatste 2 "levels" onder de knie heeft, ben ik per toeval op een soort van opvolger gestoten : https://www.hvr-bikes.com/60-4-new/
Die doen precies wat KTM/Husqvarna ook gewoon zouden kunnen doen, maar niet doen: hetzelfde e-gerief uit de "50" in een 65cc frame stoppen.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: MX editie jr.
gezien we de Europese Motorindustrie toch aan het sponsoren waren, ook voor junior de opvolger besteld, de HVR 60.4 van een post hoger.
tevens lidkaart van een MX club aangevraagd en een MX weekend cursus bij het clubverband geboekt.
tevens lidkaart van een MX club aangevraagd en een MX weekend cursus bij het clubverband geboekt.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: MX editie jr.
als t goe weer is, komt er beduidend meer volk naar de MX training.
De HQV EE5 is nu echt te klein, en hij is aangekomen bij de laatste "Modus", dat begint goed vooruit te gaan.
EE5 krijgt zaterdag een nieuwe eigenaar.
HVR 60.4 blijft over, hij reed er eerst niet graag mee, maar nu is hij het gewoon.
we gaan uitkijken naar een 65cc om de HVR te vergezellen.
Tijd om te leren schakelen.
De HQV EE5 is nu echt te klein, en hij is aangekomen bij de laatste "Modus", dat begint goed vooruit te gaan.
EE5 krijgt zaterdag een nieuwe eigenaar.
HVR 60.4 blijft over, hij reed er eerst niet graag mee, maar nu is hij het gewoon.
we gaan uitkijken naar een 65cc om de HVR te vergezellen.
Tijd om te leren schakelen.
Re: MX editie jr.
Nog een geluk dat geen pony's zijn waar je iedere keer eentje met een hogere schofthoogte aanschaft en ze dan allemaal blijven op de hof lopen, want ze kijken zo lief
sig nature
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: MX editie jr.
ik zou dat ook liever bijhouden maar nu is het nog wat waard.
binnen 5 of 10 jaar zijn de batterijen wellicht veel beter en de eerste generatie toestellen hopeloos verouderd.
goedkoper zal MX nooit meer worden dan afgelopen jaar. Voor de HQV heb ik effenaf niks moeten kopen. opladen en 3x ketting spannen, that's it.
binnen 5 of 10 jaar zijn de batterijen wellicht veel beter en de eerste generatie toestellen hopeloos verouderd.
goedkoper zal MX nooit meer worden dan afgelopen jaar. Voor de HQV heb ik effenaf niks moeten kopen. opladen en 3x ketting spannen, that's it.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: MX editie jr.
EE5 verkocht
SX65 gekocht
SX65 gekocht
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: MX editie jr.
Het is onbegrijpelijk dat zowat iedereen in mijn geburen een KTM/HQV koopt voor de juniors.
Hoofdreden lijkt te zijn "dat iedereen een KTM/Hqv heeft"...
En dat terwijl de YZ op alle vlakken het betere product is, en het verschil is groot, heel groot.
En ca. 20% goedkopere kataloog prijs.
Start beter, schakelt beter, rijdt beter/vloeiender, technisch japanse kwaliteit ipv Oostenrijkse brol.
Gisteren heel grappig, aan het gedrag vd ouders kon je het merk raden:
campingstoel zittend =Japanners, versus
voorovergebogen met gerief in de hand rond de brommer/testritjes makend/naar onderdelen scharrelend = pompoen fractie.
Hoofdreden lijkt te zijn "dat iedereen een KTM/Hqv heeft"...
En dat terwijl de YZ op alle vlakken het betere product is, en het verschil is groot, heel groot.
En ca. 20% goedkopere kataloog prijs.
Start beter, schakelt beter, rijdt beter/vloeiender, technisch japanse kwaliteit ipv Oostenrijkse brol.
Gisteren heel grappig, aan het gedrag vd ouders kon je het merk raden:
campingstoel zittend =Japanners, versus
voorovergebogen met gerief in de hand rond de brommer/testritjes makend/naar onderdelen scharrelend = pompoen fractie.
Last edited by TuttoTerreno on 06 Sep 2021 11:02, edited 1 time in total.
Re: MX editie jr.
TuttoTerreno wrote: ↑06 Sep 2021 08:05 Gisteren heel grappig, aan het gedrag vd ouders kon je het merk raden:
campingstoel zittend =Japanners, versus
voorovergebogen met gerief in de hand rond de brommer/testritjes makend/naar onderdelen scharrelend = pompoen fractie.
Maar er is wel degelijk iets van aan, natuurlijk.
En extra bonus is dat uw kind een pak meer kan rijden en plezier hebben, dan die andere mannekes.
- TuttoTerreno
- Motorzot
- Posts: 1217
- Joined: 30 Apr 2019 14:08
Re: MX editie jr.
gisteren MX training van de club. dat is 30min training, 30minuten pauze.Muug wrote: ↑06 Sep 2021 09:45TuttoTerreno wrote: ↑06 Sep 2021 08:05 Gisteren heel grappig, aan het gedrag vd ouders kon je het merk raden:
campingstoel zittend =Japanners, versus
voorovergebogen met gerief in de hand rond de brommer/testritjes makend/naar onderdelen scharrelend = pompoen fractie.
Maar er is wel degelijk iets van aan, natuurlijk.
En extra bonus is dat uw kind een pak meer kan rijden en plezier hebben, dan die andere mannekes.
er komt ene wat te laat, papa laadt de KTM uit en begint te kicken. ik ben bij dertig pogingen gestopt met tellen... ik geloof dat die zoon nog twee minuten vd eerste sessie heeft kunnen meedoen.
dan komen ze vd sessie en bij degene ernaast, de toolbox daar staat al open en klaar.
Spannend: gaat de papa het in orde krijgen op dertig minuten?
ik zou dat eigenlijk moeten filmen.