Mijn modderbrommer

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Mijn modderbrommer

Post by Muug »

Kijk,
ons gezinnetje, met de kleinste spruit in 't midden. :smitten:
Image

Een proper modderbrommerke:
Image

Klein genoeg zodat zelfs een hottentot met de voetjes aan de grond kan, licht genoeg (147kg) zodat ge hem desgewenst op de rug naar boven kunt dragen, just genoeg paardjes (23) om niet vast te blijven steken in de modder, een discreet uitlaatdempertje waar de konijntjes niet van verschieten. Pinkers, lichten en lampen zodat ge als een heer in 't verkeer kan rijden.

Image

Image

Image

De afwerkingsgraad van dit brommerke is extreem hoog, voor crossbrommers toch. Alles ziet er gelikt uit, perfect afgewerkt, modern, perfect passend. Hoewel het eerder een bromvlieg dan een moto is, is 'm voorzien van een pak high tech, zoals upside down voorvork en een serieus modern watergekoeld, injectie-moteurke dat extreem zuinig rond tottert. Men spreekt van 3L per 100km. Dus dat tankske van 7,7L is al genoeg voor meer dan 200km! Dat mooi, gelakt en dus corrosiebestendig, moteurke trouwens is voorzien van een ferme balansas, wat omzeggens alle trillingen neutraliseert. Ge hebt dus helemaal niet het gevoel van met een traktor onderweg te zijn, integendeel, dit motoke komt toch héél dicht bij wat een elektrische mountainbike is denk ik zo. :thumbsup:

Ook leutig zijn de onderhoudsintervallen: slechts alle 12.000km een klein onderhoud, en dat wisselt zoals vanouds af met het groot onderhoud waarbij de klepkes gesteld moeten worden. :rayof: Dees motoke zit op een goei 14.000km, dus de eerstvolgende oliewissel is binnen 10.000km!!! :w00t: En de klepkes dus pas op 24.000km. De droom van elke modderrijder. 8-)

Gisteren dus heb ik het, na een korte testrit met de KTM, voor de eerste keer van stal gehaald. Letterlijk. Ik had geen idee wat ik ervan moest verwachten. Dus eerst maar efkes voorzichtig over een akker getuft waarvan de mais was afgedaan. Stopt daar al meteen een wagen om te zien wat ik aan 't uitspoken ben, dus voor 't zelfde geld heb ik al een boete omdat ik meneer de boer zijn grond heb durven berijden. Afin, een veldwegske dan maar. Dat tuft wel lekker, maar ja, dees wegske is ook zo strak en glad dat ik hier met de KTM ook wel honderd durf te rijden. :oops: Een ander wegske dan maar. Eentje waarvan ik wist dat ie halverwege éénsporig zou worden, met wat sporen erin. En jawel, wat water in de sporen, en dat moeten we uittesten natuurlijk. Rustig tuffend ga ik er stapvoets door, je weet immers nooit hoe diep de sporen zijn. De CRF gaat stapvoets erin, erdoor en er weer uit gelijk of er niks aan de hand is. Ola, dat vraagt om meer! In de geburen is een bosje waar ik al wat sporen gezien heb. Even daar gaan kijken, ik ben er nog nooit in geweest. Tot mijn verrassing ontdek ik dat dit een klein paradijsje voor quad-rijders blijkt te zijn. Er wordt hier serieus gebaggerd, en hier en daar zijn de sporen toch wel een meter ongeveer diep! Die heb ik niet geprobeerd. De "rivier"crossing heb ik ook niet geprobeerd wegens efkes geen zin om het onderste uit de kan te proberen halen. De vele sporen van een halve meter bagger zag ik daarentegen wél zitten. 8-) Stapvoets wel te verstaan. :thumbsup: Verderop zie ik een mountainbikspoor langsheen de autostrade. Ah, waarom niet? Ik tuf over dat spoor, rij door de plassen, of ernaast, wissel van spoor gelijk het mij uitkomt, aan de geweldige snelheid van misschien 20km/u en ik amuseer mij rot. Het vertrouwen groeit. Op een gegeven moment duikt het spoor de struiken in naar beneden, vlak naast een brug over de autostrade. Proberen? Ja? Nee? Toch wel! En hop enkele seconden later rijden we onder die brug door, temidden van een gang doorheen het struikgewas, onzichtbaar voor iedereen. Ik woon en jog hier al twintig jaar maar met deze modderbrommer ontdek ik hier op driekwartier tijd hoeken en kanten in 't landschap waarvan ik het bestaan niet kon vermoeden! Wat later sta ik breed glimlachend en helemaal niet vermoeid thuis. Mission accomplished!
En volgende keer, zijn we weer, met meer .... modder!

@Zappa, @Trooper, @anderen met een moddermachien: contacteer mij asap want ik wil met dat speelgoed spelen!
:blob1:

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1213
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Mijn modderbrommer

Post by TuttoTerreno »

:thumbsup:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: Mijn modderbrommer

Post by Jopet »

Nice man :rayof:
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Mijn modderbrommer

Post by OzzePaa »

Mijn favoriete biotoop is het niet, maar ge zijt m.a.w. dus verkocht :!: ;) :rayof: :ricky:
P.S. gebt' uwen Oostenrijker inderdaad pesies een beetje TLC gegund :o 8-) :thumbsup:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Mijn modderbrommer

Post by Muug »

OzzePaa wrote: 18 Oct 2020 12:37 Mijn favoriete biotoop is het niet, maar ge zijt m.a.w. dus verkocht :!: ;) :rayof: :ricky:
P.S. gebt' uwen Oostenrijker inderdaad pesies een beetje TLC gegund :o 8-) :thumbsup:
Er zijn zooooooveel biotopen, Ozzepa. Ik weet niet wat kiezen!
De Ktm staat schoon maar hij mag best wel nog vuil worden natuurlijk! (bij voorkeur op droge veldwegen en gravel)

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Mijn modderbrommer

Post by Koeno »

ge doet ne mens goesting krijgen...
maar ik peis dat mijne GSa zo'n baantjes niet kan verteren... alleh, toch niet met mij derop :D

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Mijn modderbrommer

Post by Muug »

Koeno wrote: 18 Oct 2020 16:29 ge doet ne mens goesting krijgen...
maar ik peis dat mijne GSa zo'n baantjes niet kan verteren... alleh, toch niet met mij derop :D
Wél met zware crossbanden. :thumbsup: Maar dan nog gaat ge de hele tijd bidden dat ge niet omvalt. :whistling:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Mijn modderbrommer

Post by F M »

Ik was vergeten dat je ook nog een BMW voor de vrouw had.
Je hebt alvast veel plezier gehad met je aanwinst. Doe zo voort :thumbsup:
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Mijn modderbrommer

Post by bompa »

Proficiat met uw aanwinst. 250 cc moto's zijn handige machientjes, heb ik met mijne Husqvarna en Kawa kdx 25O cc ook ondervonden, veel plezier met den uwe :thumbsup:

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Mijn modderbrommer

Post by Koeno »

Muug wrote: 18 Oct 2020 17:10 Wél met zware crossbanden. :thumbsup: Maar dan nog gaat ge de hele tijd bidden dat ge niet omvalt. :whistling:
Met mijn ervaring in modder maak ik meer kans met zij wieltjes erbij denk ik :p
maar als het 20km/u is, kan ik dan niet evengoed met de fiets mee? :p

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: Mijn modderbrommer

Post by pingu »

Die moddersporen, is dat standaard of deel van een optiepakket?
:peepwall:

Helaas niks voor mij, daarvoor ben ik teveel "asfaltmietje" vrees ik...

Maar gij gaat er in elk geval veel plezier aan beleven zo te zien!

User avatar
zappa
Posts: 4505
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: Mijn modderbrommer

Post by zappa »

Muug wrote: 18 Oct 2020 11:17 Kijk,
ons gezinnetje, met de kleinste spruit in 't midden. :smitten:
Image

Een proper modderbrommerke:
Image

r .... modder!

@Zappa, @Trooper, @anderen met een moddermachien: contacteer mij asap want ik wil met dat speelgoed spelen!
:blob1:
Voila ge roept en ik ben paraat ! :mrgreen: Volgend weekend ?
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Mijn modderbrommer

Post by Muug »

Koeno wrote: 18 Oct 2020 20:56 maar als het 20km/u is, kan ik dan niet evengoed met de fiets mee? :p
edde conditie genoeg? :)

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Mijn modderbrommer

Post by Muug »

pingu wrote: 18 Oct 2020 23:13 Die moddersporen, is dat standaard of deel van een optiepakket?
:peepwall:
Zelfs bij deze moto's is dat niet standaard. :?
Nu, ik hoef niet met alle geweld modder onder mijn gat, want da's vies en vuil en ik wil daar niet invallen. :peepwall:
Maar bij het soortement baantjes hier in de buurt en zeker met dit seizoen is dat zo goed als een zekerheid. 't is hier niet gelijk bij den bompa, waar ze alleen maar zand hebben. Hier is er alleen maar klei en leem, en da's net iets drasjeriger.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Mijn modderbrommer

Post by Muug »

zappa wrote: 18 Oct 2020 23:19
Muug wrote: 18 Oct 2020 11:17
@Zappa, @Trooper, @anderen met een moddermachien: contacteer mij asap want ik wil met dat speelgoed spelen!
:blob1:
Voila ge roept en ik ben paraat ! :mrgreen: Volgend weekend ?
In feite moet dat zeker kunnen! Al was het maar een uur of drie, da's meer dan genoeg.
Motorrijden en zeker modderrijden is uitermate corona proof, want: buiten, met veel tussenafstand, en we zullen met erg weinig mensen zijn. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Mijn modderbrommer

Post by F M »

En de moto is licht genoeg om alleen op te rapen.

Je hoeft natuurlijk ook niet te vallen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Mijn modderbrommer

Post by Muug »

F M wrote: 19 Oct 2020 12:01 En de moto is licht genoeg om alleen op te rapen.
Je hoeft natuurlijk ook niet te vallen.
Jep, dat is de insteek van deze aankoop: dat zelf kunnen recht zetten. :thumbsup:
Dat vallen hoeft niet natuurlijk, hoe minder hoe liever, maar soms doen die wielen niet wat ge wilt. :oops:
Daarom ook dat ik er GIGANTISCHE noppen onder wil. :mrgreen:
Daarom ook dat ik het zo spijtig vind dat mijn motorcross botten een gladde zool hebben. Ge kunt u daarmee dus niet schrap zetten. :( Echte crossers hebben dat natuurlijk liever niet, want die gebruiken hunne poot als stabilisator tijdens 't remmen, en die hebben niet zo graag dat zo'n laars plots grippeert. Ze zouden geen klein beetje iets voorhebben als dat been plots vast gaat zitten in de moor en de moto gaat aan 70 per uur verder :?
Misschien moet ik maar gewoon gaan modderrijden met mijn bergbottinnen aan. Dààr zitten tenminste ferme noppen op!
Die zijn ten andere ook van goretex voorzien.
Trouwens, de plastiek van die moto is zo van dezelfde plastiek als waarmee ze die Marino chocopotten maken: da breekt niet !
Image
Last edited by Muug on 19 Oct 2020 15:58, edited 1 time in total.

Koeno
Posts: 3200
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Mijn modderbrommer

Post by Koeno »

Muug wrote: 19 Oct 2020 15:33 Trouwens, de plastiek van die moto is zo van dezelfde plastiek als waarmee ze die Marino chocopotten maken: da breekt niet !
Klinkt als een uitdaging.... :p

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Mijn modderbrommer

Post by Raketman »

Muug wrote: 19 Oct 2020 15:33 Daarom ook dat ik het zo spijtig vind dat mijn motorcross botten een gladde zool hebben. Ge kunt u daarmee dus niet schrap zetten.
Daarom dat ik nooit crossbotten gekocht heb voor offroad rijden, maar trialbotten...Dat is in wezen hetzelfde dan een crossbot maar zonder de stijve enkelscharnieren en inclusief een zool met veel grip. Véél comfortabeler op die manier.
Nil volentibus arduum

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Mijn modderbrommer

Post by bompa »

Muug wrote: 19 Oct 2020 15:33
F M wrote: 19 Oct 2020 12:01 En de moto is licht genoeg om alleen op te rapen.
Je hoeft natuurlijk ook niet te vallen.
Daarom ook dat ik het zo spijtig vind dat mijn motorcross botten een gladde zool hebben. Ge kunt u daarmee dus niet schrap zetten. :( Echte crossers hebben dat natuurlijk liever niet, want die gebruiken hunne poot als stabilisator tijdens 't remmen, en die hebben niet zo graag dat zo'n laars plots grippeert. Ze zouden geen klein beetje iets voorhebben als dat been plots vast gaat zitten in de moor en de moto gaat aan 70 per uur verder :?
[/img]
Maar van die zolen van die crossbotten valt bij de mijn toch goed mee , ik heb op mijn enduro's nooit geen ander botten aangehad , er zitten toch wel rubben in de zolen in ,maar dan schuin naar achter zodat ze niet hinderen als je je voet is zet, ik reed er graag mee met die aan mijn voeten voelde veilig en was ook veilig , en zo schoof je ook niet van de voetjes van de moto.
Image

Post Reply