2021 Ducati Multistrada V4

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Jopet »

Muug wrote: 06 Nov 2020 18:46 Enduro? Geloof ik geen snars van.
En waarom niet? Weegt iets minder dan de GS en een pak minder dan de GSa, en daar doen ze toch ook enduro toertjes mee?
Mijn KTM 1190adv had 150pk en als je die op enduro zet heb je maar 100pk, is de gasrespons anders, is de abs en tractiecontrole uitgeschakeld enz....
Bij mijn GSa is de electronica nog ietsje straffer, namelijk zo dat je zelfs kunt kiezen tussen Enduro en Enduro Pro waar bij het laatste je de elektronica zo kan instellen dat de motor weet dat je met noppenbanden rijdt ipv gewone banden.
Ducati zal wel net hetzelfde doen wanneer je die op enduro zet.
Dus waarom zou je met die Multistrada dan niet hetzelfde kunnen doen als met de ander zware hoogpoters?
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

Jopet,
Omdat enduro niet in de genen zit van Ducati. Daarom.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by pingu »

Enduro of niet, volgens Motoplus zou dat V4 blok geen desmodromische klepbediening hebben... :shock:
Is dat dan nog wel een Ducati?

User avatar
Stefke
Posts: 2908
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Stefke »

pingu wrote: 07 Nov 2020 22:57 Enduro of niet, volgens Motoplus zou dat V4 blok geen desmodromische klepbediening hebben... :shock:
Is dat dan nog wel een Ducati?
Zoals een BMW zonder boxer geen BMW is... 8-)

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Jopet »

Muug wrote: 07 Nov 2020 20:00 Jopet,
Omdat enduro niet in de genen zit van Ducati. Daarom.
Inderdaad Ducati heeft geen echt enduro verleden en ook geen echt enduro aanbod maar...

Hoeveel % van de mensen die een zware hoogpoter type Multistrade, GS(a), Versys, V-Strom, 1090/1290 Adv enz kopen doen er echte enduro mee? En dan bedoel ik niet een gravelbaantje of verhard landweggetje want dat deed ik met bvb mijn Yamaha FJR en zo ook...
Ik ben er zeker van dat 95% van de mensen die een zware hoogpoter kopen nooit geen enduro rijden met hun motor. Ik mag het niet dromen dat ik daar een slijkweg zou inrijden en keihard tegen de grond zou gaan met mijn GSa...

Dus laten we er van uitgaan dat de grootste groep die zo'n type machine koopt net enduro het minst belangrijk zal vinden, en of dat dit dan in de genen zit of niet zal bij de aankoop waarschijnlijk geen rol spelen.

Muug, ik daag je uit om eens zo'n nieuwe 1260 of V4 te gaan test rijden, ik denk dat je er van versteld zult staan hoe handelbaar die machines eigenlijk wel zijn 8-)
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Jopet »

pingu wrote: 07 Nov 2020 22:57 Enduro of niet, volgens Motoplus zou dat V4 blok geen desmodromische klepbediening hebben... :shock:
Is dat dan nog wel een Ducati?
Inderdaad, ik denk dat ze dit gedaan hebben om de motoren onderhoudsvriendelijker/compacter te maken, nu zouden de kleppen maar om de 60.000km meer moeten gesteld worden ipv om de 24 of 30.000 km bij desmodromische kleppen.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
den Bullet
Posts: 1477
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by den Bullet »

Jopet wrote: 07 Nov 2020 23:23
Inderdaad Ducati heeft geen echt enduro verleden en ook geen echt enduro aanbod maar...

...
Six Days

:whistling:

Koeno
Posts: 3205
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Koeno »

Muug wrote: 07 Nov 2020 20:00 Jopet,
Omdat enduro niet in de genen zit van Ducati. Daarom.
Toen KTM hun baanmodellen uitbracht zoals de dukes.. toen had ktm toch ook geen sport in hun genen? Hun multistrada enduro was toch ook niet mis?

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

den Bullet wrote: 08 Nov 2020 09:48
Jopet wrote: 07 Nov 2020 23:23 Inderdaad Ducati heeft geen echt enduro verleden en ook geen echt enduro aanbod maar...
...
Six Days
:whistling:
Bullet, ge leeft teveel in 't verleden jongen. :grin: ;)

Enduro enduro enduro, los van de filosofische vraag "wat is enduro en wat niet": enduro vraagt om een specifieke vering, het nodige ergonomische gemak wanneer men recht staat, een specifieke framegeometrie, de nodige grondspeling, de nodige crashbestendigheid etc etc Ik zie daarvan niks terug bij zo'n Multistrada. Dat dat perfect rijdt, daar twijfel ik niet aan. En van heel die beschrijving trek ik ook maar één hoofdstuk in twijfel en dat is dat "Enduro" hoofdstuk. Voor wie 't wilt weten: om over een schone brede veldweg te rijden heb je geen endurovoertuig nodig, dat kan met eender welke baanmoto. :thumbsup:

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by F M »

De Multistrada is voor mij qua looks de top in het motorsegment wat mij interesseert. Deze V4 vind ik dan ook fantastisch. De V4 zou lichter zijn, waardoor zowel het sportgehalte als het 'offroad'gehalte erop vooruit zou gaan.

Waarom ik toch nooit een Ducati gekocht heb? Nieuw zijn ze wel heel duur. En okkazie vind je er niet veel. En natuurlijk is er de heel slechte reputatie qua betrouwbaarheid, nog slechter dan die van KTM.

Qua elektronica gaat Ducati trouwens ook weer heel ver met de nieuwe V4.

De gast van het YouTube kanaal Long Way Home bespreekt de V4. Ik kan die wel appreciëren, wegens de aanzienlijke hoeveelheid sarcasme in zijn bijdragen.
https://www.youtube.com/watch?v=mNGgVbMHhsQ&t=2s
I am confused. Oh no, maybe not!

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 09 Nov 2020 16:13 De Multistrada is voor mij qua looks de top in het motorsegment wat mij interesseert. Deze V4 vind ik dan ook fantastisch. De V4 zou lichter zijn, waardoor zowel het sportgehalte als het 'offroad'gehalte erop vooruit zou gaan.

Waarom ik toch nooit een Ducati gekocht heb? Nieuw zijn ze wel heel duur. En okkazie vind je er niet veel. En natuurlijk is er de heel slechte reputatie qua betrouwbaarheid, nog slechter dan die van KTM.

Qua elektronica gaat Ducati trouwens ook weer heel ver met de nieuwe V4.

De gast van het YouTube kanaal Long Way Home bespreekt de V4. Ik kan die wel appreciëren, wegens de aanzienlijke hoeveelheid sarcasme in zijn bijdragen.
https://www.youtube.com/watch?v=mNGgVbMHhsQ&t=2s
Ik hoor nochtans heel veel goed van de kwaliteit van Ducati. Dat was vroeger heel problematisch maar dat zou helemaal niet meer het geval zijn. En dat in combinatie met de dealer in Aarschot, waar ik ook heel veel goed over hoor, heeft mijn idee over Ducati toch een beetje veranderd. Maar ja, allemaal van horen zeggen natuurlijk.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

Ik denk dat de slechte reputatie van Ducati dateert van de jaren 80 en vroeger. Mijn 900SS van 1997 was alleszins perfect betrouwbaar, zelfs in de sneeuw bleef die draaien. Verder denk ik dat veel mensen die moto's serieus mismeesterd hebben. Maar goed, de moderne generaties zijn volgens mij inderdaad heel betrouwbaar. Maar ik vraag me af hoelang reserve-onderdelen beschikbaar blijven. Voor de 900SS was er na tien jaar al heel veel niet meer beschikbaar, en daar verschoot ik wel van. Je krijgt dan echt schrik om iets voor te hebben. Stel dat je zo 25.000€ investeert, dan wil je toch dat er na pakweg 15 jaar nog steeds kuipdelen en zo aangekocht kunnen worden. En zeker als je zo een moto 2ehands koopt!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by F M »

Moet ik dan spijt krijgen dat ik de KTM gekocht heb, terwijl ik de bloedmooie Multistrada's aan me voorbij liet gaan?

Ze zijn natuurlijk nog altijd peperduur.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

F M wrote: 10 Nov 2020 09:21 Moet ik dan spijt krijgen dat ik de KTM gekocht heb, terwijl ik de bloedmooie Multistrada's aan me voorbij liet gaan?
Zeker niet. Ik heb zelf nog niet met zo'n moderne Multistrada gereden, maar Ducati kennende gaat hun vering niet zo goed zijn als die van uw KTM. Ducati heeft nl. al tientallen jaren de gewoonte om hun beste vering enkel op hun duurste topmodellen te plaatsen. En dan nog verloochent Ducati zijn race roots niet, ttz hun veringen zijn meestal vrij sportief - lees hard - van aard. Da's zalig op gladde asfaltwegen, maar niet op onze vlaamse wegen. Vraag het maar aan Zappa.
En vergeet mijn andere argument niet: hoe lang na de beëindiging van de productie van een model blijven ze reserve-onderdelen leveren? Vooral kuipdelen natuurlijk, want die worden het eerste en het meest beschadigd. Nemen we een 916, of één van de latere 999's: zijn alle kuipdelen daarvan nog gemakkelijk beschikbaar? :dontknow: Ik hou mijn hart vast.

User avatar
Stefke
Posts: 2908
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Stefke »

Tja, als reservestukken een argument is dan kunt ge beter stoppen met spullen te kopen van een jaar of 10 oud. Alleen bij premium merken kan je nog wel eens een classic-afdeling vinden waar onderdelen beschikbaar zijn. en dan spreek ik nog van automerken als VW, BMW, Mercedes, Volvo, Porsche... We leven in een wegwerpmaatschappij, dus wisselstukken dat zal altijd minder en minder worden. Dat is niet anders voor electro en andere gebruiksvoorwerpen... :furious3:

User avatar
Muug
Posts: 11775
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

Stefke wrote: 10 Nov 2020 12:23 Tja, als reservestukken een argument is dan kunt ge beter stoppen met spullen te kopen van een jaar of 10 oud. Alleen bij premium merken kan je nog wel eens een classic-afdeling vinden waar onderdelen beschikbaar zijn. en dan spreek ik nog van automerken als VW, BMW, Mercedes, Volvo, Porsche... We leven in een wegwerpmaatschappij, dus wisselstukken dat zal altijd minder en minder worden. Dat is niet anders voor electro en andere gebruiksvoorwerpen... :furious3:
Mja, ge zult ergens wel gelijk hebben.
Voor de oude BMW's maken ze gewoon al veel jaren alle onderdelen opnieuw, op basis van de originele ontwerptekeningen.
Honda heeft ook altijd megaveel en megalang onderdelen ter beschikking.
Maar 't is een feit dat de zijkanten van de kopkuip van mijn KTM ook al niet meer beschikbaar zijn. :oops: :?
Wegwerpmaatschappij. Zonde. :devil:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Jopet »

Muug wrote: 10 Nov 2020 13:23 Maar 't is een feit dat de zijkanten van de kopkuip van mijn KTM ook al niet meer beschikbaar zijn. :oops: :?
Wegwerpmaatschappij. Zonde. :devil:
Zou een 3D printer hier geen soelaas kunnen brengen?
In Wheeler Dealers en Kindig Customs heb ik hen toch al een paar keer een onderdeel zien laten namaken, 3D scannen, fouten/schade eruit halen en printen en dat alles in nauwelijks 2 minuten :o .... op TV :lol:
Alleen de vraag is dan tegen welke prijs?
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Raketman »

Jopet wrote: 11 Nov 2020 12:39 Zou een 3D printer hier geen soelaas kunnen brengen?
Het printen zelf is relatief goedkoop...maar het inscannen of vastkrijgen van de files, daar zit de moeilijkheid. De GPS-houdervoet op mijnen Twin is ook 3D-print, dat heeft bijna niks gekost.
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Wipr »

Raketman wrote: 11 Nov 2020 12:56
Jopet wrote: 11 Nov 2020 12:39 Zou een 3D printer hier geen soelaas kunnen brengen?
Het printen zelf is relatief goedkoop...maar het inscannen of vastkrijgen van de files, daar zit de moeilijkheid. De GPS-houdervoet op mijnen Twin is ook 3D-print, dat heeft bijna niks gekost.
Klopt!

Ik weet dat het over printen gaat maar als ik een ontwerp wil laten snijden uit metaal kost dat snijden me niet veel meer. De meerkost van bijv 9 extra exemplaren te laten bijmaken bovenop het eerste is eigenlijk verwaarloosbaar.

Dat inscannen en invoeren in de computer is de grote kost.

Laten printen van bijv je zijkappenvraag toch al een uit de kluiten gewassen printer lijkt me.

User avatar
Stefke
Posts: 2908
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Stefke »

On topic; in de boekskes zijn ze nogal wild van die nieuwe Multistrada. 8-)

Post Reply