2021 Ducati Multistrada V4

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Tom Thumper »

F M wrote: 09 Nov 2020 16:13 De Multistrada is voor mij qua looks de top in het motorsegment wat mij interesseert. Deze V4 vind ik dan ook fantastisch. De V4 zou lichter zijn, waardoor zowel het sportgehalte als het 'offroad'gehalte erop vooruit zou gaan.

Waarom ik toch nooit een Ducati gekocht heb? Nieuw zijn ze wel heel duur. En okkazie vind je er niet veel. En natuurlijk is er de heel slechte reputatie qua betrouwbaarheid, nog slechter dan die van KTM.

Qua elektronica gaat Ducati trouwens ook weer heel ver met de nieuwe V4.

De gast van het YouTube kanaal Long Way Home bespreekt de V4. Ik kan die wel appreciëren, wegens de aanzienlijke hoeveelheid sarcasme in zijn bijdragen.
https://www.youtube.com/watch?v=mNGgVbMHhsQ&t=2s
Ik hoor nochtans heel veel goed van de kwaliteit van Ducati. Dat was vroeger heel problematisch maar dat zou helemaal niet meer het geval zijn. En dat in combinatie met de dealer in Aarschot, waar ik ook heel veel goed over hoor, heeft mijn idee over Ducati toch een beetje veranderd. Maar ja, allemaal van horen zeggen natuurlijk.
Me gusta la moto, me gustas tu.

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

Ik denk dat de slechte reputatie van Ducati dateert van de jaren 80 en vroeger. Mijn 900SS van 1997 was alleszins perfect betrouwbaar, zelfs in de sneeuw bleef die draaien. Verder denk ik dat veel mensen die moto's serieus mismeesterd hebben. Maar goed, de moderne generaties zijn volgens mij inderdaad heel betrouwbaar. Maar ik vraag me af hoelang reserve-onderdelen beschikbaar blijven. Voor de 900SS was er na tien jaar al heel veel niet meer beschikbaar, en daar verschoot ik wel van. Je krijgt dan echt schrik om iets voor te hebben. Stel dat je zo 25.000€ investeert, dan wil je toch dat er na pakweg 15 jaar nog steeds kuipdelen en zo aangekocht kunnen worden. En zeker als je zo een moto 2ehands koopt!

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by F M »

Moet ik dan spijt krijgen dat ik de KTM gekocht heb, terwijl ik de bloedmooie Multistrada's aan me voorbij liet gaan?

Ze zijn natuurlijk nog altijd peperduur.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

F M wrote: 10 Nov 2020 09:21 Moet ik dan spijt krijgen dat ik de KTM gekocht heb, terwijl ik de bloedmooie Multistrada's aan me voorbij liet gaan?
Zeker niet. Ik heb zelf nog niet met zo'n moderne Multistrada gereden, maar Ducati kennende gaat hun vering niet zo goed zijn als die van uw KTM. Ducati heeft nl. al tientallen jaren de gewoonte om hun beste vering enkel op hun duurste topmodellen te plaatsen. En dan nog verloochent Ducati zijn race roots niet, ttz hun veringen zijn meestal vrij sportief - lees hard - van aard. Da's zalig op gladde asfaltwegen, maar niet op onze vlaamse wegen. Vraag het maar aan Zappa.
En vergeet mijn andere argument niet: hoe lang na de beëindiging van de productie van een model blijven ze reserve-onderdelen leveren? Vooral kuipdelen natuurlijk, want die worden het eerste en het meest beschadigd. Nemen we een 916, of één van de latere 999's: zijn alle kuipdelen daarvan nog gemakkelijk beschikbaar? :dontknow: Ik hou mijn hart vast.

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Stefke »

Tja, als reservestukken een argument is dan kunt ge beter stoppen met spullen te kopen van een jaar of 10 oud. Alleen bij premium merken kan je nog wel eens een classic-afdeling vinden waar onderdelen beschikbaar zijn. en dan spreek ik nog van automerken als VW, BMW, Mercedes, Volvo, Porsche... We leven in een wegwerpmaatschappij, dus wisselstukken dat zal altijd minder en minder worden. Dat is niet anders voor electro en andere gebruiksvoorwerpen... :furious3:

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

Stefke wrote: 10 Nov 2020 12:23 Tja, als reservestukken een argument is dan kunt ge beter stoppen met spullen te kopen van een jaar of 10 oud. Alleen bij premium merken kan je nog wel eens een classic-afdeling vinden waar onderdelen beschikbaar zijn. en dan spreek ik nog van automerken als VW, BMW, Mercedes, Volvo, Porsche... We leven in een wegwerpmaatschappij, dus wisselstukken dat zal altijd minder en minder worden. Dat is niet anders voor electro en andere gebruiksvoorwerpen... :furious3:
Mja, ge zult ergens wel gelijk hebben.
Voor de oude BMW's maken ze gewoon al veel jaren alle onderdelen opnieuw, op basis van de originele ontwerptekeningen.
Honda heeft ook altijd megaveel en megalang onderdelen ter beschikking.
Maar 't is een feit dat de zijkanten van de kopkuip van mijn KTM ook al niet meer beschikbaar zijn. :oops: :?
Wegwerpmaatschappij. Zonde. :devil:

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Jopet »

Muug wrote: 10 Nov 2020 13:23 Maar 't is een feit dat de zijkanten van de kopkuip van mijn KTM ook al niet meer beschikbaar zijn. :oops: :?
Wegwerpmaatschappij. Zonde. :devil:
Zou een 3D printer hier geen soelaas kunnen brengen?
In Wheeler Dealers en Kindig Customs heb ik hen toch al een paar keer een onderdeel zien laten namaken, 3D scannen, fouten/schade eruit halen en printen en dat alles in nauwelijks 2 minuten :o .... op TV :lol:
Alleen de vraag is dan tegen welke prijs?
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Raketman »

Jopet wrote: 11 Nov 2020 12:39 Zou een 3D printer hier geen soelaas kunnen brengen?
Het printen zelf is relatief goedkoop...maar het inscannen of vastkrijgen van de files, daar zit de moeilijkheid. De GPS-houdervoet op mijnen Twin is ook 3D-print, dat heeft bijna niks gekost.
Nil volentibus arduum

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Wipr »

Raketman wrote: 11 Nov 2020 12:56
Jopet wrote: 11 Nov 2020 12:39 Zou een 3D printer hier geen soelaas kunnen brengen?
Het printen zelf is relatief goedkoop...maar het inscannen of vastkrijgen van de files, daar zit de moeilijkheid. De GPS-houdervoet op mijnen Twin is ook 3D-print, dat heeft bijna niks gekost.
Klopt!

Ik weet dat het over printen gaat maar als ik een ontwerp wil laten snijden uit metaal kost dat snijden me niet veel meer. De meerkost van bijv 9 extra exemplaren te laten bijmaken bovenop het eerste is eigenlijk verwaarloosbaar.

Dat inscannen en invoeren in de computer is de grote kost.

Laten printen van bijv je zijkappenvraag toch al een uit de kluiten gewassen printer lijkt me.

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Stefke »

On topic; in de boekskes zijn ze nogal wild van die nieuwe Multistrada. 8-)

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

Maar die prijs eh :pillepalle:
Zo'n 950 lijkt mij wel wat.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Jopet »

Muug wrote: 10 Dec 2020 22:16 Maar die prijs eh :pillepalle:
Inderdaad Muug, zoals ik die zou nemen komt het op meer dan 30.000 euro :o
Dat komt zelfs duurder uit dan een full option GSa :?

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

Ducati is simpelweg één van mijn lievelingsmerken. Enerzijds bewonder ik ze omdat ze er als klein merk in geslaagd zijn om van oude brakke machines - met legendarische wegligging - hypermoderne bolides te maken, met nog steeds die legendarische wegligging. Het is een merk dat er in slaagt om bij mij warme gevoelens op te roepen, om één of andere reden triggert dat allerlei leuke, goedvoelende gevoelens, gedachten en warme, zuiderse zonnige dromen. Het is de Ferrari op twee wielen. Met ook een gelijkwaardige vorm van nuttigheid: totaal geen. Ge kunt op de meeste moto's niks meer kwijt dan een minitanktasje waarin met moeite een portefeuille past. De Mulitstrada is hierop een ferme uitzondering, daar is plaats voor mensen en bagage.
Straffe technologiën ook trouwens: bij deze motor worden zelfs de achterste twee cylinders uitgeschakeld in bepaalde omstandigheden, om de rijder niet te roosteren bvb.

pingu
Posts: 420
Joined: 09 May 2013 17:19

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by pingu »

Jopet wrote: 10 Dec 2020 23:57
Muug wrote: 10 Dec 2020 22:16 Maar die prijs eh :pillepalle:
Inderdaad Muug, zoals ik die zou nemen komt het op meer dan 30.000 euro :o
Dat komt zelfs duurder uit dan een full option GSa :?

Image
:shock:
Da's meer dan ik 2 jaar terug voor een nieuwe CX5 moest neertellen!

Ik vraag mij toch echt af hoe dat verkocht raakt...

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

Tja,
in Engeland bvb pushen ze de mensen enorm richting PCP (personal contract purchase: https://www.moneysavingexpert.com/car-f ... -purchase/ ), wat een persoonlijk leaseplan is. Ik heb een abonnement op BIKE en het is extreem duidelijk dat dat boekske zwaar misbruikt wordt om dat bij iedereen door het strot te duwen. Tot een jaar of 2, 3 geleden was dat niet het geval.
Dus bij alle nieuwe moto's die ze bespreken geven ze - zo heel terloops - ook efkes de maandelijke aflossing mee. Het moet zijn dat er genoeg zijn die op die kar springen. Waarschijnlijk bestaan er hier te lande ook van die systemen, maar doordat ik geen abonnement heb op een belgisch boekske weet ik dat niet.

Jopet
Posts: 823
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Jopet »

pingu wrote: 11 Dec 2020 08:20
:shock:
Da's meer dan ik 2 jaar terug voor een nieuwe CX5 moest neertellen!

Ik vraag mij toch echt af hoe dat verkocht raakt...
Ja maar je hebt dan ook een basic CX5 gekocht hé, die van mijn broer was toch een stuk duurder (2.5 full option) ;) , mijn dochter haar CX30 had ongeveer dezelfde catalogusprijs als die Ducati, maar wel bij Cools een heel mooie korting gekregen van bijna 14%.

Maar bij "hoe dat verkocht geraakt" kun je dezelfde vraag stellen bij een Mercedes GLA - C, BMW X1 - 3 of Audi Q3 - 5 series om ongeveer in dezelfde grootte te blijven, ze zijn allemaal een pak duurder dan je CX5 maar toch veel meer verkocht dan de CX5.... en daarom veel beter afgewerkt, neen hoor, Mazda vind ik voor hun geld heel proper en net afgewerkt! :thumbsup:

Bij motoren is dit niet anders want als je ziet dat de GS/GSa al jaren de verkooplijsten met ruime voorsprong aanvoeren en toch een pak duurder zijn dan de modellen die volgen in de verkooplijsten. Ook de stap van een full option GS/GSa naar die Ducati is dan ook niet zo groot als pakweg de stap van een Kawa Versys naar die Ducati, m.a.w. ook voor (te) dure motoren is er een markt of anders zouden ze ze niet produceren/verkopen.
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

User avatar
Muug
Posts: 11777
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Muug »

Voor dure spullen is er altijd een markt....

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by F M »

Als de zoon van mijn overbuur arriveert met zijn Porsche Panamera, zeg ik altijd tegen mijn vrouw: "hij heeft weer zijn goedkope wagen gekozen vandaag..."

Er zijn genoeg mensen die zich kunnen veroorloven zo veel geld uit te geven.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2912
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Stefke »

Muug wrote: 11 Dec 2020 08:20 Straffe technologiën ook trouwens: bij deze motor worden zelfs de achterste twee cylinders uitgeschakeld in bepaalde omstandigheden, om de rijder niet te roosteren bvb.
Dat bestaat toch al efkes. Er zijn een paar automerken waar de V- motoren ook maar op één cylinderrij werken onder deellast of bij rustig gebruik. Pas bij vraag naar meer vermogen krijgen alle cylinders ontsteking.

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: 2021 Ducati Multistrada V4

Post by Droopy »

Muug wrote: 11 Dec 2020 08:29 Tja,
in Engeland bvb pushen ze de mensen enorm richting PCP (personal contract purchase: https://www.moneysavingexpert.com/car-f ... -purchase/ ), wat een persoonlijk leaseplan is....
Het moet zijn dat er genoeg zijn die op die kar springen. Waarschijnlijk bestaan er hier te lande ook van die systemen, maar doordat ik geen abonnement heb op een belgisch boekske weet ik dat niet.
Bij Honda heeft dat de mooie naam Ballonfinanciëring . https://www.honda-finance.be/personal ;)

Ze hebben mij dit ooit nog voorgesteld en het klinkt aanvankelijk heel mooi want je betaald zogezegd veel minder af per maand maar op het eind van de rit ben je toch een pak meer kwijt dan bij een klassieke lening.
Je interestvoet is hoger en je blijft met een restwaarde zitten die je nog moet betalen of je wordt zachtjes gedwongen om weer een nieuwe moto te kopen en een nieuwe ballonfinaniëring aan te gaan.
Tiens, zou dat misschien de bedoeling van dat systeem zijn. :whistling: :lol:

Post Reply