Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Kletsen over moto's en andere motodingen.
User avatar
Stefke
Posts: 2906
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Muug wrote: 15 Jan 2021 10:52 lol, dat hebt ge weer goed gezien. :thumbsup: Beroepsmisvorming wellicht? :lol:
Toch weer spijtig dat daar weer een bordje moet staan. Waarom toch? Begrijpen de besturen niet dat hoe meer wegen ze ontoegankelijk maken, hoe meer ellende ze veroorzaken op de weinig nog wel toegankelijke wegen? :dontknow:
Ik heb geen beroep, heb alleen maar hobby's... :mrgreen: Maar die borden staan daar niet voor niks. Helaas worden hier in dit Pajottenland ook meer en meer wegen afgesloten voor gewoon verkeer. Omdat er gewoon teveel ellende komt op die kleine wegen natuurlijk. Het moet rap gaan hé, dus nemen we een shortcut. Dus we plaatsen een vrachtwagensluis, of een tractorsluis en shortcut afgesloten. En het probleem verlegt zich naar een andere weg... Hier zijn er de laatste jaren een 20-tal afgesloten, wegskes waar ik al gans mijn leven doorrij. :furious3:

Koeno
Posts: 3204
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Stefke wrote: 15 Jan 2021 10:54 Vraag het eens aan Schumacher... 8-)
Interessant... ik wist niet dat ze de camera bij schumacher uit zijn hersenen hebben moeten vissen...
Blijkbaar weet jij er meer van...

Alleszins, het kan de dingen inderdaad erger maken als dat ze moeten...
Maar als je zo redeneert kan je beter in je bed blijven liggen tot de dag dat je niet meer wakker wordt..
Dan ben je zeker dat een bepaalde keuze op een bepaald moment het niet erger gemaakt heeft...

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Koeno wrote: 15 Jan 2021 11:10 Maar als je zo redeneert kan je beter in je bed blijven liggen tot de dag dat je niet meer wakker wordt..
Dan ben je zeker dat een bepaalde keuze op een bepaald moment het niet erger gemaakt heeft...
Dan ga je doorligwondes krijgen. :grin:

User avatar
Stefke
Posts: 2906
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Koeno wrote: 15 Jan 2021 11:10 Alleszins, het kan de dingen inderdaad erger maken als dat ze moeten...
Maar als je zo redeneert kan je beter in je bed blijven liggen tot de dag dat je niet meer wakker wordt..
Dan ben je zeker dat een bepaalde keuze op een bepaald moment het niet erger gemaakt heeft...
Bah nee want in uw bed blijven stinkt wel na een tijdje. Keuzes maken die het niet erger maken is wel de juiste insteek natuurlijk. Dus helm en motopak dienen om mij te beschermen, dus geen camera bovenop de helm, misschien wel onderaan opzij zoals mijn Sena en ook geen rugzakken voor mij of scherpe zaken in de jaszakken. Ik heb al veel op de eerste rij gestaan en kunnen zien wat een ellende die dingen veroorzaken. :?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Ik volg de redenering en opmerkingen van KoenO i.v.m plaatsing van een dashcam en zijn opmerking omtrent het rondkijken helemaal, maar hier zit de Drift toch meestal rechts onderaan tegen de helm aan. Dankzij de handige (verticale-hoekinstelbare) bevestigingsclip, kan de camera ook makkelijk op een andere plaats bevestigd worden, bv voor- of achteraan op de motor zelf. De lens is daarbij 320° draaibaar om horizontale hoek in de stellen. Veel handiger dan de buizenconstructies die andere exemplaren soms bezigen ;)

Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 15 Jan 2021 10:52
Stefke wrote: 15 Jan 2021 10:35
toch ,als je Image gewoon netjes voorbijkachelt... 8-)
lol, dat hebt ge weer goed gezien. :thumbsup: Beroepsmisvorming wellicht? :lol:
Toch weer spijtig dat daar weer een bordje moet staan. Waarom toch? Begrijpen de besturen niet dat hoe meer wegen ze ontoegankelijk maken, hoe meer ellende ze veroorzaken op de weinig nog wel toegankelijke wegen? :dontknow:
:stupid: Stef beantwoordt als eerste de onuitgesproken quizvraag :thumbsup: , maar voorts ga ik 100% mee met Muug.
Als er nog een beetje meer van die blauwe ondingen, gewone C3, C7 en C3 met onderborden van het type IV of M gaan neergepoot worden, zal op den duur een 100% toegelaten pleziermotorritje er bv. als volgt uitzien :

Mijnen oprit af en zo gericht mogelijk naar de N71, in Geel E313 op, R1, door de Kennedy, E17 en aan de wisselaar in Destelbergen (bochtjeeuuuuus :ricky: ) R4 op. Vervolgens E40, E19 rond de "30-per-uur-stad" en aan de andere kant weer E40 tot Bertem, waar de E314 naar bochtenparadijs Lummen leidt.
Daarna nog slechts een stukje van op de prachtig vernieuwde E313 en we zijn rond :mrgreen: :whip: :whip: :lipsrsealed2:

Al die "plaatselijk verkeer"- wegen, zijn/worden die trouwens ook betaald door de "plaatselijken" :?: of hebben we daar allemaal mogen aan bijdragen ... ;) :twisted:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
F M
Posts: 5050
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Stefke wrote: 15 Jan 2021 11:58 dus geen camera bovenop de helm, misschien wel onderaan opzij zoals mijn Sena
Bij mij zit de camera ook onderaan op de zijkant van de helm. En de bevestiging breekt gemakkelijk af, heb ik tot mijn spijt gemerkt op vakantie vorig jaar. Daarna heb ik de camera bevestigd met velcro. Dan ben je wel zeker dat de camera er snel af vliegt ;)
Bij Schumacher ging het om een skihelm. Ik mag hopen dat een motorhelm sterker is.
Ik denk eraan de camera toch naar onderaan de kin te verplaatsen. Zoals Koeno aangeeft, geeft dat een iets groter snelheidsgevoel. Anderzijds merk ik dat het monteren van muziek met een beat over de clips ook het snelheidsgevoel verhoogt. Dat is nodig bij mijn filmpjes... :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2906
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

OzzePaa wrote: 15 Jan 2021 12:23 zal op den duur een 100% toegelaten pleziermotorritje er bv. als volgt uitzien :
tenminste als uwen brommer voldoet aan emissienorm 6 ofzo en niet meer dan 50 decibel produceert.... :veryangry: :wall:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 15 Jan 2021 08:52 Bij nadere studie van het filmke krijg ik deze twee gedachten.
1) je bent toch enigszins laks ten aanzien van de modderstroken. Jullie rijden er iets teveel in volgens mij. Hier en daar - seconde 13 tot 20 - zou ik persoonlijk zelfs dwars door de rechtse plassen zijn gereden omdat dat nu eenmaal de diepste plaats van het wegdek is en daar kan je dus niet meer wegglijden naar een lager deel. Verder is het mijn ervaring dat IN de plassen minder modder ligt omdat die door de vierwielers net wéggedrukt wordt. :thumbsup: En dus in de plas is het minder glibberig dan op het randje ervan. Zo was je net voor je valpartij wat aan het rondkijken - wat ik ook zou doen hoor - en de moto ging wat mee heen en weer (je rijdt waarnaar je kijkt...) en toen (en nu gaan we naadloos naar punt 2)
2) ben je op 1:09 los over die dikke modderkluit gereden en ik dénk dat je wiel daar op dat moment zijn grip met de weg verloren is. Bijna op 't eind van je filmpje zien we trouwens dat die kluit vakkundig is plat gereden. Wat mijn vermoeden bevestigt.

Maar 't is heel simpel: gezien de staat van de weg had het iedereen kunnen overkomen. iedereen. Met gelijk welke moto. Het stond bij wijze van spreken in de sterren geschreven. Dus je hoeft je nergens schuldig over te voelen volgens mij. :thumbsup:
Dankjewel voor de analyse, Muug :headbang: :thumbsup:
Ik volg je redenering i.v.m hoge en lage wegdelen gecombineerd met plassen, en er werd inderdaad niet het meest evidente tracé gevolgd, daar op dat laatste stukje geaccidenteerd asfalt voor het begin van de betonweg :roll:
Je ziet me er trouwens ook met meerdere kleine stuurcorrecties wat moeite hebben om rechts van de middenmodderstrook te komen.
Toch meer precaire omstandigheden dan even later, maar 't ging nog wel goed daar :lol:

Waarom juist het efkes verder NIET goed ging, sluit ik me bij jou opmerkzame blik aan : alhoewel er reeds tig kwakjes slijk onderdoor waren gekomen, was die modderkluit de oorzaak dat het voorwiel het rechtuit-spoor verloor :!: :ugeek: ... Duidelijk te zien op nog een ander screencapture hieronder :

Image

Lesson learned dus : niet meer over dikke moddekluiten rijden met den FJR. :wall:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

... dus ga ik nu maar Gertruud verder optakelen :grin:
Gisteren trouwens gemerkt dat haar alternatorriemke met zo'n dikke 120.000km uiteindelijk wel aan vervanging toe is :whistling: :oops:

Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Blackbert
Posts: 3442
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Blackbert »

Koeno wrote: 15 Jan 2021 11:10
Alleszins, het kan de dingen inderdaad erger maken als dat ze moeten...
Maar als je zo redeneert kan je beter in je bed blijven liggen tot de dag dat je niet meer wakker wordt..
Dan ben je zeker dat een bepaalde keuze op een bepaald moment het niet erger gemaakt heeft...
Het meesterlijke filmpje Donnie Darko nog niet gezien zeker?
Image
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2918
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by duibhce Kaelann »

Blackbert wrote: 15 Jan 2021 19:50 Het meesterlijke filmpje Donnie Darko nog niet gezien zeker?
Brilliante film, inderdaad. Ik heb pas onlangs ontdekt dat daar een sequel op gemaakt is: S. Darko. Maar na het lezen van enkele reviews is mijn initiële enthousiasme serieus getemperd.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3204
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Aangezien de pakjes voor de moto's binnen zijn, ben ik begonnen aan de CB 1000...
't loopt wel beetje uit de hand... in het motokot staat nen Sv 650 waar ik aan't werken ben, nu in de garage de CB 1000...
ik krijg echt wel een plaats tekort ;-)

Nu, koelvloeistof is er mooi aan't uitlopen, volgende stap zal zijn de waterpomp eraf halen om de o-ringen in de waterpomp en de o-ring tussen waterpomp en blok te vervangen..;
't enige wat me niet 100% duidelijk is.... Als ik die waterpomp erafhaal... komt daar dan ook olie uit gedretst (aangezien die op één of andere manier aan de oliepomp hangt?)
Hoe ik het uit mijn handleiding begrijp niet... maar wil natuurlijk zeker zijn :p

p.229 -> http://koenonline.be/jGallery2/cache/al ... 29%201.pdf

User avatar
Stefke
Posts: 2906
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

moeilijk te zeggen, waarschijnlijk zal daar wel wat olie tevoorschijn komen. geen idee hoe hoog de olie in het carter staat. Maar als die CB nieuwe olie nodig heeft kunt ge die aflaten natuurlijk.

Koeno
Posts: 3204
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

olie laat ik er graag nog eventjes in tot ik de vervanging van de dichting kunnen testen heb...
ik vermoed dat er niet al te veel olie uitkan...

eerste doel is nu om de leidingen van de waterpomp te krijgen... maar dat lukt momenteel niet echt...
Alhoewel er 1tje duidelijk vocht verliest zit hij toch te strak om eraf te krijgen :(

haardroger ook al even laten verwarmen, maar dat helpt niet veel... niet warm genoeg?

User avatar
Stefke
Posts: 2906
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

De beugels die de leidingen rond het huis klemmen maak ik helemaal los en ik probeer die ver genoeg weg te schuiven. Met een kleine platte versleten schroevendraaier wrik ik de rubberen leiding voorzichtig los van de vaste buis. Desnoods wat wd40 tussenspuiten. Die leidingen kunnen serieus vastgekoekt zitten. Ik heb daar eigenlijk nog nooit een haardroger voor gebruikt, vermoedelijk is die zelfs niet warm genoeg. Een verfstripper is misschien beter.
Mijn plat schroevendraaiertje is ongeveer 4 tot 5 mm breed en heeft geen echt scherpe kanten meer. Voor de foto heb ik snel een andere gebruikt.
Image

Koeno
Posts: 3204
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Thanks voor de tip, door mijn koppigheid te laat gelezen...

heb uiteindelijk de waterpomp er uit gekregen en dan de darmen er kunnen afhalen met een draaiende beweging...
serieus wat drap tussen de wateleiding & de tut van de waterpomp (waar volgens mij ook water uit kwam).

De dichtingen zelf zagen er niet zooo fantastisch meer uit, die worden straks vervangen.
Vuiligheid is er wat afgeschuurd met scotchbrite.

Nu alles laten drogen, dan dichtingen vervangen, o-ring vervangen (maar eerst wat olie halen om daarop te smeren).
Alles monteren, spoelen met water, opvullen met koelvloeistof en testen maar :)

Image

Image

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

:thumbsup: :thumbsup:
En zelfs handschoentjes aan zeg. 8-)

Koeno
Posts: 3204
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Muug wrote: 17 Jan 2021 16:19 :thumbsup: :thumbsup: )C
En zelfs handschoentjes aan zeg. 8-)
Jom Jom, 'k was het beu om regelmatig met zwarte vingers rond te lopen, want soms kreeg ik de vuiligheid niet van mijn vingers...

Ondertussen lijkt de operatie geslaagd.
Daarnet een uurtje gaan rijden... en er zit nog steeds koelvloeistof in ;-)

Temperatuur bleef tijdens het rijden rond 75°C, aan een roodlicht eventjes tot 96°C en koelde weer mooi tot 75°C.
Nu staat hij terug in de garage met een opvangbakje eronder om te kijken of er iets roze komt uitgedrupt of niet...

Uitlaat gaat ook nog veranderen... zit nu (wel een schone) ixil op met van die korte pijpkes... zou normaal e-keur moeten hebben maar is véééééél te luid voor mijn gevoel... heeft ook wel wat last van valse lucht...

next up:
- Remvloeistof
- Koelvoeistof
- Olie
- warm weer en veel bochten :p


Toevoegsel: Er hangt toch weer een roos druppeltje onder... dus toch ergens nog een probleempje... nog even afwachten tot morgen hoe erg het is... lastig te zien van waar het juist komt... :(

User avatar
Muug
Posts: 11772
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Gisteren plaats gemaakt in mijn warm kot waar al twee moto's staan, en de CRF erbij gezet. Die stond nog in een koude winderige ruimte. Dus nu lekker warm. :thumbsup:

Locked