Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Gisteren....
- Olie in de SV gegoten.
- Remmen een laatste keer ontlucht
- Koelvloeistofreservoir verder opgevuld.
- Banden op spanning gebracht
-.......... Motor gestart voor de eerste keer....
-......... Testrit gedaan in't straat....

De motor die we kochten in een groene/vuile/niet startende staat.... start, blinkt en rijdt....
Enkel de remmen nog een keertje bekijken die zijn (op zijn zachts gezegd) enkel vertragingsmiddelen en zeker geen remankers...
Zou het kunnen dat remblokken door lang stil te staan & buiten te staan ook niet meer grijpen?

Al bij al vree content met de uitkomst...
Beestje kan aan zijn 2e leven beginnen...

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

remblokken: schuurpapier op een glad oppervlak leggen. Dan met de hand die remblokken erover wrijven tot ge het idee hebt dat het remoppervlak weer proper is. Monteren en terug de remmen testen.
en natuurlijk niet vergeten: ontluchten, ontluchten en ontluchten.

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

En schuurpapier, aanwelke korrel moet ik denken? Echt grof zoals korrel 80? of eerder richting 2000?
(not kidding met deze vraag)

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Koeno wrote: 19 Jan 2021 09:50 En schuurpapier, aanwelke korrel moet ik denken? Echt grof zoals korrel 80? of eerder richting 2000?
(not kidding met deze vraag)
Opschuren met iets van rond de 100 ja. Desgewenst nog wat naschuren korrel 240 of zo.
Uiteindelijk moet er in principe niet veel af eh. Een tiende millimeter of zo? Of twee tiende?

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by duibhce Kaelann »

remblokken en schijven nakijken is zeker een goed begin. Maar ik zou zeker ook eens nagaan of de pistons in de remklauw nog vlot in en uit bewegen.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

duibhce Kaelann wrote: 19 Jan 2021 13:21 remblokken en schijven nakijken is zeker een goed begin. Maar ik zou zeker ook eens nagaan of de pistons in de remklauw nog vlot in en uit bewegen.
Ik heb de remklauwen er zelf afgehaald, volledig proper gemaakt, nieuwe stofring & dichting en met klein beetje vet op de piston gleed die er schoon in.
Alle remklauwen hebben nieuwe pistons gekregen ook...
Enkel achteraan ging hij niet schoon terug, maar daar heb ik dan ook nog wat lucht kunnen aflaten...
vooraan gaan ze goed in/uit.

het enige wat ik (naast de remblokken) kon bedenken was toch nog lucht in de leidingen ergens... maar er zitten 2 nieuwe remleidingen op die rechtstreeks naar de clip-on gaan.
dus kan mij niet inbeelden dat daar nog veel lucht kan verstopt zitten (in vergelijking met het originele systeem waar 1 leiding in 2 splits ).

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Truuk met de duif : voorrem goed aantrekken en nachtje vastzetten met touw/elastiek/velcrolint. Kan helpen om de remmen "harder" te krijgen.

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by bompa »

Koeno wrote: 19 Jan 2021 09:50 En schuurpapier, aanwelke korrel moet ik denken? Echt grof zoals korrel 80? of eerder richting 2000?
(not kidding met deze vraag)
Als je ze moet afschuren ,misschien is tussen de bankvijs spannen en met een houtvijl er over gaan , heb ik zo bij mijne ktm in den tijd
ook gedaan, en dat werkte.

User avatar
Raketman
Posts: 1254
Joined: 20 Oct 2009 19:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Raketman »

Sommige remmen moogt ge ontluchten langs de klauw zoveel ge wilt, dat blijven sponzen ten gevolge van hardnekkige luchtbellen in de pomp zelf. In zo'n geval kan het helpen om de remvloeistof er langs onder in te duwen met een grote spuit in de richting van het reservoir.
Nil volentibus arduum

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Raketman wrote: 19 Jan 2021 18:54 Sommige remmen moogt ge ontluchten langs de klauw zoveel ge wilt, dat blijven sponzen ten gevolge van hardnekkige luchtbellen in de pomp zelf. In zo'n geval kan het helpen om de remvloeistof er langs onder in te duwen met een grote spuit in de richting van het reservoir.
Dus remvloeistof uit het reservoir trekken met een spuit, en langs de ontluchtingsnippel er terug in duwen?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Koeno wrote: 19 Jan 2021 19:02
Raketman wrote: 19 Jan 2021 18:54 Sommige remmen moogt ge ontluchten langs de klauw zoveel ge wilt, dat blijven sponzen ten gevolge van hardnekkige luchtbellen in de pomp zelf. In zo'n geval kan het helpen om de remvloeistof er langs onder in te duwen met een grote spuit in de richting van het reservoir.
Dus remvloeistof uit het reservoir trekken met een spuit, en langs de ontluchtingsnippel er terug in duwen?
Doe dat dan toch maar voorzichtig-aan, en met afgedekt remoliepotje, want (zoals zelf ervaren) is een DOT4-fonteintje richting plafond rap gemaakt ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by bompa »

[quote=OzzePaa


Dus remvloeistof uit het reservoir trekken met een spuit, en langs de ontluchtingsnippel er terug in duwen?
[/quote]
Doe dat dan toch maar voorzichtig-aan, en met afgedekt remoliepotje, want (zoals zelf ervaren) is een DOT4-fonteintje richting plafond rap gemaakt ;)
[/quote]

Ook oppassen voor de lak .

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

De Ktm op zo'n parkeerhulp geplaatst. Handig! :rayof: :thumbsup: Meteen meer plaats en flex in ons kot.

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Muug wrote: 20 Jan 2021 23:07 parkeerhulp
Bij een auto zijn dat van die beepers als je een object nadert.
Dat zal hier wel iets anders zijn, zeker ? :whistling:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

F M wrote: 21 Jan 2021 09:34
Muug wrote: 20 Jan 2021 23:07 parkeerhulp
Bij een auto zijn dat van die beepers als je een object nadert.
Dat zal hier wel iets anders zijn, zeker ? :whistling:
:grin:
Dit zo: https://www.rad.eu/nl/c/p/40044-rad-par ... ndaard.htm

Had ik wellcht al tien jaar geleden moeten kopen. Nu kan ik die moto moeiteloos heen en weer bewegen, waardoor ik meer plaats genereer voor onze fietsen, of ik geraak weer gemakkelijk aan onze tuindeur, of als ik eraan sleutel kan ik meer ruimte creëren links of rechts van de moto, al naargelang. :thumbsup:

Image

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Ik heb er zo eentje:
Image

Maar eigenlijk niet zo tevreden van..
er oprijden, dan wilt dat ding regelmatig nog verschuiven...
maar natuurlijk die van jou werkt enkel met een middenbok... en slechts 50% van mijn motoren heeft dat.... :peepwall:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Muug wrote: 21 Jan 2021 10:46
Dit zo: https://www.rad.eu/nl/c/p/40044-rad-par ... ndaard.htm

Had ik wellcht al tien jaar geleden moeten kopen. Nu kan ik die moto moeiteloos heen en weer bewegen, waardoor ik meer plaats genereer voor onze fietsen, of ik geraak weer gemakkelijk aan onze tuindeur, of als ik eraan sleutel kan ik meer ruimte creëren links of rechts van de moto, al naargelang. :thumbsup:
Dus de 2 poten van de middenbok moeten op die steun terecht komen? Is dat gemakkelijk? Schiet die er niet af als je niet perfect mikt?

Dat lijkt me inderdaad makkelijk om de moto te verschuiven in de garage. Zou ik ook kunnen overwegen. Bij mij heeft 100% van mijn motoren een middenbok...
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

F M wrote: 21 Jan 2021 13:53 Dus de 2 poten van de middenbok moeten op die steun terecht komen? Is dat gemakkelijk? Schiet die er niet af als je niet perfect mikt?
Dat lijkt me inderdaad makkelijk om de moto te verschuiven in de garage. Zou ik ook kunnen overwegen. Bij mij heeft 100% van mijn motoren een middenbok...
Het ding heeft vier wieltjes en twee ervan kan je blokkeren. Minder kans op wegschieten. :thumbsup:
- Ik mik het onder de moto die op zijn zijpoot staat.
- Dan recht ik de moto en hou hem in balans, en ik klap de zijpoot toe
- ik laat de middenbok neer tot tegen de parkeerhulp (die dus geblokkeerde wieltjes heeft) en schup er wat tegen tot die heel schoon onder de twee pootjes van de middenbok zit
- dan is het een kwestie van de moto gewoon recht te trekken. OK, kost wat meer moeite omdat je hem 2 of 3 cm hoger moet trekken.
- Je lost de twee remmetjes
- En dan kan je een walsje doen met de moto want het rolt heel aangenaam licht :thumbsup:

oja, en ik had 15% korting omdat we in de soldenperiode zitten.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 21 Jan 2021 10:46 ...........
Dit zo: https://www.rad.eu/nl/c/p/40044-rad-par ... ndaard.htm
..............
Image
Wel, dat lijkt me nu ook eens een te verantwoorden aankoop zie :!: :thumbsup:
Aangezien één van de twee steeds buiten in het fietsenkot staat, en dat hok geen balzaal is, heeft het steeds nogal wat voeten in de aarde om Gertruud of Den Blaawe Geschelpte achteruit en eenmaal op den hofpad, in drie keer te draaien alvorens ik ermee kan vertrekken :roll:
Muug wrote: 21 Jan 2021 14:22
F M wrote: 21 Jan 2021 13:53 Dus de 2 poten van de middenbok moeten op die steun terecht komen? Is dat gemakkelijk? Schiet die er niet af als je niet perfect mikt?
Dat lijkt me inderdaad makkelijk om de moto te verschuiven in de garage. Zou ik ook kunnen overwegen. Bij mij heeft 100% van mijn motoren een middenbok...
..........
- En dan kan je een walsje doen met de moto want het rolt heel aangenaam licht :thumbsup:
.....
Als OsMaa dat gaat zien, zijn't slechte punten denk' want ik dans anders nooit ;) :mrgreen: :lol: :lol:

Voorlopig dus zonder parkeerhulp, maar vandaag den FJR uitgekleed om de gevolgen van zijne dubbele salto een tijdje terug beter te kunnen beoordelen ...

Image
Achter staat hij ietske uit het centrum ... of dat gaat gecorrigeerd worden weet ik nog niet goed. :?

Image
De ontkleedsessie levert deze hoop plastiek op ...

Image
... en dat geeft dit aan de voorkant. Tamelijk rommelig :whistling: :lol:

Image
Het subframe vooraan staat redelijk "uit den haak". Of die met gecontroleerd gericht geweld weer schoon paralel kan worden geplooid is maar de vraag.
Bij Gertruud's achterframe is dat wonderwel gelukt, maar dit is stukken compacter en vooral veel steviger van aard :? :dontknow:

Van de plastiek zijn alle behalve de grote zijstukken dermate kapot dat ze (ook niet met ABS-lijm-plak-werk) te herbruiken zijn. Gelukkig al een sloper gevonden waar alles toevallig int schap ligt. En nogwel in de goeie DPBMU-kleur ook :thumbsup: :rayof:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
den Bullet
Posts: 1472
Joined: 23 Oct 2009 11:18

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by den Bullet »

OzzePaa wrote: 21 Jan 2021 19:19
...

Wel, dat lijkt me nu ook eens een te verantwoorden aankoop zie :!:
...
Ge moet wel een vrij gladde vloer hebben om dat te kunnen gebruiken ;)

Locked