Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Locked
User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by TuttoTerreno »

Guzzi bij de dealer achtergelaten voor het 20k onderhoud.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote: 18 Oct 2021 17:55
F M wrote: 18 Oct 2021 16:45 Ook ik gebruik 2 bijkomende lichten om diezelfde reden.
Ik durf te betwijfelen dat je die hebt om in het donker je tent te kunnen opzetten. :mrgreen:
:mrgreen:

User avatar
Schussboelie
Posts: 480
Joined: 17 Jan 2021 17:00
Location: Lommel

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Schussboelie »

Blackbert wrote: 18 Oct 2021 15:32
Schussboelie wrote: 18 Oct 2021 13:09
:stupid:
Meest overrated optie ooit.
Om zelf meer te zien misschiel, maar het helpt andere bestuurders wel om uw afstand en snelheid beter in te schatten tegenover een enkele koplamp.
Ik durf dat tegen te spreken.
Die dingen staan vaak gewoon te hoog afgesteld waardoor je als tegenligger net minder goed ziet, zeker in combinatie met het grootlicht dat zovele motards blijkbaar niet meer uitgezet krijgen.
Het zal misschien een persoonlijk gevoel zijn maar ik vind ze net wél enkel zinvol om 's nachts in onverlichte gebieden te gaan rijden aangezien je je lichtbundel ermee kan verbreden en meer van de bermen kan zien.
Ik heb ze op één motor gehad en dat was niet toevallig toen ik in 2014 e HardAlpiTour reed waarbij je je grotendeels 's nachts in de (onverlichte) bergen op offroadpaden bevindt.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Schussboelie wrote: 19 Oct 2021 08:41 Die dingen staan vaak gewoon te hoog afgesteld waardoor je als tegenligger net minder goed ziet, zeker in combinatie met het grootlicht dat zovele motards blijkbaar niet meer uitgezet krijgen.
EXTREEM ergerlijk inderdaad, als die te hoog zijn afgesteld. Uw tegenliggers verblinden zodat ze u niet meer zien, en bij uitbreiding u dus zelfs niet meer kunnen ontwijken, is een rare taktiek. Concreet maak je het dus voor iedereen gevaarlijker. En als je twijfelt, vraag het aan de konijnen, die ze lokken met een ferme lichtstraal.... :laughing:

Maar als ze goed staan afgesteld, en voldoende laag naar beneden schijnen, dan kan het vele voordelen hebben.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

In het donker rijd ik kwazie niet, dus zelf-voordeel zit er niet veel aan, maar ik heb toch ook het gevoel dat de PIAA's op Gertruud de tegemoetkomers een tikkeltje helpen mij beter/rapper te ontwaren en hoe snel ik eraan kom ;) :mrgreen:
Ze staan zoals Muug betoogt eigenlijk naar beneden gericht zodat van verblinding niet veel sprake kan zijn.
Dimlicht is een Xenonneke, en als het groot geschut wordt opgezet (staat normaal AF hé, Schuss ;) ) dan floept er nog een Xenon-verstralerkannonetje bij aan ... :whistling:
:? :krabje: Nudakket zelf zeg : ... met al die "pharen" zou ik eigenlijk vanzelf wat meer in 't donker kunnen rijden ;) :lol: :mrgreen:

Image
Last edited by OzzePaa on 19 Oct 2021 18:43, edited 2 times in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Sommige van die nieuwe motokes kunnen haast niet zonder een paar extra stralers. Neem nu die nieuwe MT07. Die heeft nu een LED straler zo groot als een pingpongbal. Dat ding ziet ge dus werkelijk niet rijden... :wall: :wall:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Muug wrote: 19 Oct 2021 11:28 Maar als ze goed staan afgesteld, en voldoende laag naar beneden schijnen, dan kan het vele voordelen hebben.
Yep. Ik blijf ze ook gebruiken. Al is het maar om een tent op te kunnen zetten.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Blackbert »

Schussboelie wrote: 19 Oct 2021 08:41
Blackbert wrote: 18 Oct 2021 15:32

Om zelf meer te zien misschiel, maar het helpt andere bestuurders wel om uw afstand en snelheid beter in te schatten tegenover een enkele koplamp.
Ik durf dat tegen te spreken.
Die dingen staan vaak gewoon te hoog afgesteld waardoor je als tegenligger net minder goed ziet, zeker in combinatie met het grootlicht dat zovele motards blijkbaar niet meer uitgezet krijgen.
Het zal misschien een persoonlijk gevoel zijn maar ik vind ze net wél enkel zinvol om 's nachts in onverlichte gebieden te gaan rijden aangezien je je lichtbundel ermee kan verbreden en meer van de bermen kan zien.
Ik heb ze op één motor gehad en dat was niet toevallig toen ik in 2014 e HardAlpiTour reed waarbij je je grotendeels 's nachts in de (onverlichte) bergen op offroadpaden bevindt.
Slechte afstelling ligt niet aan het licht, dat is 't manneke of vrouwke.
Ik kom ze ook wel eens tegen, de 'loud pipes save lifes' clubleden, en die denken vaak dat stadionverlichting ook helpt.
Op mijne 950 zit een Xenon dimlicht, ik probeer het glas proper te houden. Nog nooit geflikkerd geweest door een tegenligger.
Daaronder hangen links en rechts led lampen, 1 mist en 1 straal. ook nog nooit geflikkerd geweest.

Fietsers ben ik ook al tegengekomen met led verlichting. op een baan door het bos oa, 2richtingsfietspad aan mijn rechterkant. Daar zo'n fietser tegenkomen en je weet niet meer wat onder of boven is.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Blackbert wrote: 19 Oct 2021 14:05 Fietsers ben ik ook al tegengekomen met led verlichting. op een baan door het bos oa, 2richtingsfietspad aan mijn rechterkant. Daar zo'n fietser tegenkomen en je weet niet meer wat onder of boven is.
Ja dat is een nieuwe evolutie : gigantische schijnwerpers langs de zijkant van de weg die iedereen en alleman verblinden. :devil:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

duibhce Kaelann wrote: 18 Oct 2021 17:55
F M wrote: 18 Oct 2021 16:45 Alleen... Deze lampen worden als mistlampen beschouwd. Als de politie je tegenhoudt met ingeschakelde bijkomende verlichting, betekent dat een boete van ca 70 euro. :pillepalle:
tut, tut, het zijn daytime running lights :P
Hmmm. Toch maar even de wegcode erbij halen. https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /562-art13

Een motorfiets heeft als verplichte lichten:
1 Grootlicht
1 Dimlicht
1 standlicht
1 achterlicht
1 stoplicht
1 of 2 kentekenplaatlichten
1 achterreflector

Een motorfiets mag bijkomend uitgerust worden met:
parkeerlicht
mistlicht(en) voor
mistlicht(en) achter
voor- en zijreflectoren.

De kleurvoorschriften worden ook telkens bepaald.

Hieruit volgt dat als je vooraan bijkomende lichten plaatst, het mistlichten moeten zijn. Andere lichten zijn immers niet toegestaan.

Enige discussie is of die bijkomende lichten beschouwd kunnen worden als één met de normale lichten. Dat wordt hier beschreven:
2. Algemene voorschriften.

§1. Elke combinatie van twee of meer lichten, hetzij gelijke of niet, doch van dezelfde functie en dezelfde kleur, zal als een enkel licht worden beschouwd indien de projecties van hun lichtdoorlatende oppervlakten op een verticaal vlak loodrecht op het mediaanvlak van het voertuig niet minder bedragen dan 50 pct. van de kleinste rechthoek omschreven op de projecties van de genoemde lichtdoorlatende oppervlakten.
Spijtig genoeg snap ik die tekst niet. :dontknow:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Droopy »

F M wrote: 19 Oct 2021 14:27
F M wrote: 19 Oct 2021 14:27
2. Algemene voorschriften.

§1. Elke combinatie van twee of meer lichten, hetzij gelijke of niet, doch van dezelfde functie en dezelfde kleur, zal als een enkel licht worden beschouwd indien de projecties van hun lichtdoorlatende oppervlakten op een verticaal vlak loodrecht op het mediaanvlak van het voertuig niet minder bedragen dan 50 pct. van de kleinste rechthoek omschreven op de projecties van de genoemde lichtdoorlatende oppervlakten.
Spijtig genoeg snap ik die tekst niet. :dontknow:
Je bent niet alleen FM :oops:

Wat ik na een beetje zoekwerk i.v.m. deze wettekst heb gevonden is dit :

...In die zelfde wet staat ook dat als er 2 lampen zijn gemonteerd, en de onderlinge afstand niet groter is dan de diameter van de kleinste van de twee, dit wordt gezien als EEN lamp.....

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Blackbert »

F M wrote: 19 Oct 2021 14:27
Een motorfiets heeft als verplichte lichten:
1 Grootlicht
1 Dimlicht
1 standlicht
1 achterlicht
1 stoplicht
1 of 2 kentekenplaatlichten
1 achterreflector

Een motorfiets mag bijkomend uitgerust worden met:
parkeerlicht
mistlicht(en) voor
mistlicht(en) achter
voor- en zijreflectoren.

De kleurvoorschriften worden ook telkens bepaald.
Richtingaanwijzers zijn niet verplicht en ook niet toegestaan als optie? :dontknow:
ah, wacht, die zullen hun eigen artikel hebben waarschijnlijk. :idea:
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by F M »

Artikel 13.6 🙂
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
TuttoTerreno
Motorzot
Posts: 1204
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by TuttoTerreno »

de rekening voor het 20k km onderhoud,
plus nieuwe bandenset plus binnenbanden plus montage, enzovoorts...betaald.

ik blijf wreed content van mijn Guzzi service point: alle bouten en vijzen die begonnen roesten, heeft ie vervangen, kabel vd Zumo XT tegoei onder de tank getrokken, dode vogel uit de motorbeschermingsplaat gehaald, enz. enz.

verder werden de (dure) bougies voortijdig vervangen, omdat de toestand vd oude hem niet beviel. En 't moet gezegd, de jongste 1500km verbruikte de Guzzi bijna 10% meer, en verscheen er roet op de einddemper... misschien is de oorzaak gevonden.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Stefke »

Een achterwiel losgevezen en bij de bandenboer binnengebracht. Overmorgen terug op te halen en 170 euro te betalen... :|

User avatar
FransST
Posts: 67
Joined: 20 Aug 2016 00:06

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by FransST »

Stefke wrote: 20 Oct 2021 20:31 Een achterwiel losgevezen en bij de bandenboer binnengebracht. Overmorgen terug op te halen en 170 euro te betalen... :|
Dat heb ik ook moeten betalen voor een Bridgestone T31 180/55-17. Maar daar kwamen nog kosten bij: voorband ( stuk goedkoper), bougies, olie en luchtfilter, motorolie, pakkingen voor kleppendeksel en afdichtingen voor de bougies, + werkuren. Oftewel een grote beurt. Gelukkig was de klepspeling nog goed.
Nu op naar de volgende beurt bij 190.000 km, met minder kosten.

Frans.
Nog steeds met een sprint ST 1050 en Zumo XT.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by OzzePaa »

FransST wrote: 20 Oct 2021 23:58 ...........
Nu op naar de volgende beurt bij 190.000 km, met minder kosten.

Frans.
Schoon standje al op den ST :grin: :thumbsup:
"Beurtjes" probeer ik zoveel alst kan zelf te doen ... Omdat het kouwe seizoen er aan komt, en Gertruud buiten slaapt, derjust bijvoorbeeld haar starter er nog eens af en uit mekaar gevezen. De magneten zitten nog stevig vast, en na een kuis-en-smeer-uurtje snort'em weer vrolijk rond zonder schrikwekkende "skriiieeeeetschj" :!: 8-)
Misschien toch ook eens peinzen over een verse accu, want die valt (zonder lampen aan) terug naar 9,2V bij het knopjesdrukken ... :roll: :?
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Vandaag de GSa nog eens uitgelaten op een iets steviger allroad ritje.
Organisatie door Greenlaneadventure, een goeie 180km allroad in noord frankrijk...
Motor altijd recht kunnen houden, maar wel regelmatig verschoten van wat ik er allemaal voor de kiezen kreeg...

om 6.45 naar Veurne = ijskoud.
om 19u terug naar huis, na een dagje zweten = ijskoud.
Motor gaan afspuiten van enkele kilo's modder = ijskoud..

Maar wat ne prachtige dag...

Terwijl ook nog eens het eerste serieuze bod ontvangen op de CB1000 die al tijdje te koop staat...
Goed dagje geweest dus :p

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Muug »

Prachtig om te lezen dat je genoten hebt!
Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de straffe dingen waarover je heden hebt. :-)

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021

Post by Koeno »

Wel...

Alpie/Jo en ik stonden daar tussen wat "grof" geweld (950 super enduro, 950 adventure, enkele Tenere 700, en Gs'en met warwounds).
We hadden (of dachten) snel door te hebben dat wij de "newbies" in de groep zijn.

Route was op track te rijden (dus eigen tempo).

Alpie had in de voormiddag wat moeite met zijnen draai te vinden, bij mij liep het direct vrij vlot.

Was onze eerste keer om 180km lang allroad baantjes aan elkaar te rijden.
om 6.45 in de kou vertrokken van Erpe mere naar Houtem/Veurne.

Voormiddag waren voor de bredere veldwegskes met af en toe wat stevige vettigheid.
Maar goed als "opwarming" met wat pit.

Namiddag was duidelijk technischer.
bv veldbaantje waar de 2 sporen bezaaid lagen met bakstenen & modder...
Dat rijdt niet zo vlot (en ik weiger om nen boer zijnen akker te verpesten door daar door te ploeteren).

Met banden vol modder een (blijkbaar legaal) bosbaantje in waar het vol met rottende bladeren ligt en zo bergaf...
Nadeel voor mij? Abs vergeten uit te zetten... Reed gelukkig als eerste, want abs schoot snel in gang waardoor remmen iets raar werd (les 1 geleerd: abs aan laten is niet altijd slim :p )

iets nadien stevig bergopje (foutje van mij, want ergens fout gereden en eigenlijk moesten we daar bergaf). Er waren 3 sporen, 2 van vorige 4x4-wagens en 1tje van water dat kriskras door de sporen gaat... Dat beklimmen was pittig...

En dan nadien het top-moment van de dag (waar ik werkelijk met oerkreten ben boven gereden).
de hele groep aan't aanschuiven om een bijzonder smalle beklimming van 100meter te doen...
net breed genoeg voor de GSa, maar vrij pittig quo ondergrond.
de eerste GS heeft echt gesukkeld, de adventure ook, de superenduro leek wel eens stil te vallen...

Mijne GSa? vlot naar boven gekacheld maar met bloed zweet en tranen. (domme doornen)
Alpie? Hoe moeilijker de baan werd hoe meer Alpie en berijder op hun gemak waren zo leek het wel...

Was het dan zo spannend? voor een getraind iemand misschien niet zo...
Voor ons was het soms vrij pittig... Al merk ik meer en meer op mijn gemak te zijn op de GSa.
Al dacht ik gisteren toch: 50kg minder zou precies geen straf zijn :D

Ach die route rijd ik nog een keertje, sowieso...
op't gemakske, en met minder lange "briefing" en middagpauze...
want om 6.45 vertrekken en om 21u thuis was wel pittig (en koud)

Locked