Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Het voorwiel kan in "aquaplaning" gegaan zijn doordat het bandenprofiel tgv de toenemende snelheid niet meer in staat was om het straatvuil weg te drukken. Ergo: het voorwiel schuift eerst weg.
En waar ergens op uw kop hangt uw camera? Bij Koeno zit dat op een steelke ter hoogte van zijn rechteroor, en dat komt mij wel wat vreemd over. Maar soit, ook als dat geheel vanboven erop staat vind ik dat vreemd. En nóg vreemder vind ik de camera voor de kin. Afin, die dingen zijn simpelweg veel te groot vind ik. Niks gestroomlijnd, te vierkant, te lomp. Niet discreet genoeg afin.
voorbeeldjes:
En waar ergens op uw kop hangt uw camera? Bij Koeno zit dat op een steelke ter hoogte van zijn rechteroor, en dat komt mij wel wat vreemd over. Maar soit, ook als dat geheel vanboven erop staat vind ik dat vreemd. En nóg vreemder vind ik de camera voor de kin. Afin, die dingen zijn simpelweg veel te groot vind ik. Niks gestroomlijnd, te vierkant, te lomp. Niet discreet genoeg afin.
voorbeeldjes:
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Bij filmen moet je met enkele dingen rekening houden:
1. Hoe hoger de camera, hoe meer je de snelheid uit uw filmpje haalt... Dus eigenlijk best zo laag mogelijk.
2. Als je hem toch op je hoofd bevestigt, dan is het eigenlijk beter zo centraal mogelijk (dus bovenop de helm of de kin).
Voordeel van op het hoofd te bevestigen is simpel: Je filmt naar waar je kijkt, dus kan je landschappen, kastelen, vogels, blote madammen beter op beeld zetten...
Nadeel (in mijn geval) ik kijk blijkbaar nogal veel héén en wéér waardoor.... ik misselijk wordt van mijn eigen filmpjes soms...
Voordel van op de motor te bevestigen (vind ik) is dat het beeld strakker word, je krijgt naar mijn gevoel iets meer sensatie als het tempo naar omhoog gaat...
bij mijn varadero hing die vrij laag op de valbaar, waardoor je het voorwiel ook zag bewegen/inveren... dat gaf wat meer plezier...
eigenlijk is het beste een camera of 4 te kunnen bevestigen zodat je in editing achteraf het zotste filmpje ooit maakt...
1. Hoe hoger de camera, hoe meer je de snelheid uit uw filmpje haalt... Dus eigenlijk best zo laag mogelijk.
2. Als je hem toch op je hoofd bevestigt, dan is het eigenlijk beter zo centraal mogelijk (dus bovenop de helm of de kin).
Voordeel van op het hoofd te bevestigen is simpel: Je filmt naar waar je kijkt, dus kan je landschappen, kastelen, vogels, blote madammen beter op beeld zetten...
Nadeel (in mijn geval) ik kijk blijkbaar nogal veel héén en wéér waardoor.... ik misselijk wordt van mijn eigen filmpjes soms...
Voordel van op de motor te bevestigen (vind ik) is dat het beeld strakker word, je krijgt naar mijn gevoel iets meer sensatie als het tempo naar omhoog gaat...
bij mijn varadero hing die vrij laag op de valbaar, waardoor je het voorwiel ook zag bewegen/inveren... dat gaf wat meer plezier...
eigenlijk is het beste een camera of 4 te kunnen bevestigen zodat je in editing achteraf het zotste filmpje ooit maakt...
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Bij nadere studie van het filmke krijg ik deze twee gedachten.
1) je bent toch enigszins laks ten aanzien van de modderstroken. Jullie rijden er iets teveel in volgens mij. Hier en daar - seconde 13 tot 20 - zou ik persoonlijk zelfs dwars door de rechtse plassen zijn gereden omdat dat nu eenmaal de diepste plaats van het wegdek is en daar kan je dus niet meer wegglijden naar een lager deel. Verder is het mijn ervaring dat IN de plassen minder modder ligt omdat die door de vierwielers net wéggedrukt wordt. En dus in de plas is het minder glibberig dan op het randje ervan. Zo was je net voor je valpartij wat aan het rondkijken - wat ik ook zou doen hoor - en de moto ging wat mee heen en weer (je rijdt waarnaar je kijkt...) en toen (en nu gaan we naadloos naar punt 2)
2) ben je op 1:09 los over die dikke modderkluit gereden en ik dénk dat je wiel daar op dat moment zijn grip met de weg verloren is. Bijna op 't eind van je filmpje zien we trouwens dat die kluit vakkundig is plat gereden. Wat mijn vermoeden bevestigt.
Maar 't is heel simpel: gezien de staat van de weg had het iedereen kunnen overkomen. iedereen. Met gelijk welke moto. Het stond bij wijze van spreken in de sterren geschreven. Dus je hoeft je nergens schuldig over te voelen volgens mij.
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
De motocamera's mogen van mij vooral gestroomlijnder zijn, discreter, zoals de module van een Sena bvb. Buisvormig, penvormig, zoiets. En gene platte kubus met de vertikale voorkant van een lijnbus.
- duibhce Kaelann
- Posts: 2915
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
de nieuwste generatie 360-camera's kan daar een oplossing bieden. Als je ze op de motor bevestigt kan je achteraf alsnog de mooie uitzichten links of rechts in beeld brengen vanuit de software. Als de camera op de helm staat kan je in de software achteraf de bewegingen van het hoofd er uit halen waar nodig.Koeno wrote: ↑15 Jan 2021 08:40 Voordeel van op het hoofd te bevestigen is simpel: Je filmt naar waar je kijkt, dus kan je landschappen, kastelen, vogels, blote madammen beter op beeld zetten...
Nadeel (in mijn geval) ik kijk blijkbaar nogal veel héén en wéér waardoor.... ik misselijk wordt van mijn eigen filmpjes soms...
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
een ander nadeel, een kleintje maar, is dat ze dan misschien een camera uit uw hersenpan moet vissen na een crash. Niet dat dat dan nog nodig zal zijn maar bon...Koeno wrote: ↑15 Jan 2021 08:40 1. Hoe hoger de camera, hoe meer je de snelheid uit uw filmpje haalt... Dus eigenlijk best zo laag mogelijk.
2. Als je hem toch op je hoofd bevestigt, dan is het eigenlijk beter zo centraal mogelijk (dus bovenop de helm of de kin).
Nadeel (in mijn geval) ik kijk blijkbaar nogal veel héén en wéér waardoor.... ik misselijk wordt van mijn eigen filmpjes soms...
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Ik weet vrij (maar niet 100%) zeker... dat de camera gewoon afbreekt als die contact maakt op iets te harde wijze...
die bevestiging is niet van Adamantium gemaakt hoor...
Kheb zo al een bevestiging gebroken toen mijn ik mijn varadero in de garage duwde en de pombak een tikje gaf..
Maar inderdaad: die camera gaat bij een crash los in je hersenpan vliegen om dan af te kaatsen en via de anus terug te botsen wachtend op chirugische verwijdering die niet meer nodig is ...
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
lol, dat hebt ge weer goed gezien. Beroepsmisvorming wellicht?
Toch weer spijtig dat daar weer een bordje moet staan. Waarom toch? Begrijpen de besturen niet dat hoe meer wegen ze ontoegankelijk maken, hoe meer ellende ze veroorzaken op de weinig nog wel toegankelijke wegen?
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Vraag het eens aan Schumacher...Koeno wrote: ↑15 Jan 2021 10:30 Ik weet vrij (maar niet 100%) zeker... dat de camera gewoon afbreekt als die contact maakt op iets te harde wijze...
die bevestiging is niet van Adamantium gemaakt hoor...
Maar inderdaad: die camera gaat bij een crash los in je hersenpan vliegen om dan af te kaatsen en via de anus terug te botsen wachtend op chirugische verwijdering die niet meer nodig is ...
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Ik heb geen beroep, heb alleen maar hobby's... Maar die borden staan daar niet voor niks. Helaas worden hier in dit Pajottenland ook meer en meer wegen afgesloten voor gewoon verkeer. Omdat er gewoon teveel ellende komt op die kleine wegen natuurlijk. Het moet rap gaan hé, dus nemen we een shortcut. Dus we plaatsen een vrachtwagensluis, of een tractorsluis en shortcut afgesloten. En het probleem verlegt zich naar een andere weg... Hier zijn er de laatste jaren een 20-tal afgesloten, wegskes waar ik al gans mijn leven doorrij.Muug wrote: ↑15 Jan 2021 10:52 lol, dat hebt ge weer goed gezien. Beroepsmisvorming wellicht?
Toch weer spijtig dat daar weer een bordje moet staan. Waarom toch? Begrijpen de besturen niet dat hoe meer wegen ze ontoegankelijk maken, hoe meer ellende ze veroorzaken op de weinig nog wel toegankelijke wegen?
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Interessant... ik wist niet dat ze de camera bij schumacher uit zijn hersenen hebben moeten vissen...
Blijkbaar weet jij er meer van...
Alleszins, het kan de dingen inderdaad erger maken als dat ze moeten...
Maar als je zo redeneert kan je beter in je bed blijven liggen tot de dag dat je niet meer wakker wordt..
Dan ben je zeker dat een bepaalde keuze op een bepaald moment het niet erger gemaakt heeft...
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Bah nee want in uw bed blijven stinkt wel na een tijdje. Keuzes maken die het niet erger maken is wel de juiste insteek natuurlijk. Dus helm en motopak dienen om mij te beschermen, dus geen camera bovenop de helm, misschien wel onderaan opzij zoals mijn Sena en ook geen rugzakken voor mij of scherpe zaken in de jaszakken. Ik heb al veel op de eerste rij gestaan en kunnen zien wat een ellende die dingen veroorzaken.Koeno wrote: ↑15 Jan 2021 11:10 Alleszins, het kan de dingen inderdaad erger maken als dat ze moeten...
Maar als je zo redeneert kan je beter in je bed blijven liggen tot de dag dat je niet meer wakker wordt..
Dan ben je zeker dat een bepaalde keuze op een bepaald moment het niet erger gemaakt heeft...
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Ik volg de redenering en opmerkingen van KoenO i.v.m plaatsing van een dashcam en zijn opmerking omtrent het rondkijken helemaal, maar hier zit de Drift toch meestal rechts onderaan tegen de helm aan. Dankzij de handige (verticale-hoekinstelbare) bevestigingsclip, kan de camera ook makkelijk op een andere plaats bevestigd worden, bv voor- of achteraan op de motor zelf. De lens is daarbij 320° draaibaar om horizontale hoek in de stellen. Veel handiger dan de buizenconstructies die andere exemplaren soms bezigen
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Stef beantwoordt als eerste de onuitgesproken quizvraag , maar voorts ga ik 100% mee met Muug.Muug wrote: ↑15 Jan 2021 10:52lol, dat hebt ge weer goed gezien. Beroepsmisvorming wellicht?
Toch weer spijtig dat daar weer een bordje moet staan. Waarom toch? Begrijpen de besturen niet dat hoe meer wegen ze ontoegankelijk maken, hoe meer ellende ze veroorzaken op de weinig nog wel toegankelijke wegen?
Als er nog een beetje meer van die blauwe ondingen, gewone C3, C7 en C3 met onderborden van het type IV of M gaan neergepoot worden, zal op den duur een 100% toegelaten pleziermotorritje er bv. als volgt uitzien :
Mijnen oprit af en zo gericht mogelijk naar de N71, in Geel E313 op, R1, door de Kennedy, E17 en aan de wisselaar in Destelbergen (bochtjeeuuuuus ) R4 op. Vervolgens E40, E19 rond de "30-per-uur-stad" en aan de andere kant weer E40 tot Bertem, waar de E314 naar bochtenparadijs Lummen leidt.
Daarna nog slechts een stukje van op de prachtig vernieuwde E313 en we zijn rond
Al die "plaatselijk verkeer"- wegen, zijn/worden die trouwens ook betaald door de "plaatselijken" of hebben we daar allemaal mogen aan bijdragen ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Bij mij zit de camera ook onderaan op de zijkant van de helm. En de bevestiging breekt gemakkelijk af, heb ik tot mijn spijt gemerkt op vakantie vorig jaar. Daarna heb ik de camera bevestigd met velcro. Dan ben je wel zeker dat de camera er snel af vliegtStefke wrote: ↑15 Jan 2021 11:58 dus geen camera bovenop de helm, misschien wel onderaan opzij zoals mijn Sena
Bij Schumacher ging het om een skihelm. Ik mag hopen dat een motorhelm sterker is.
Ik denk eraan de camera toch naar onderaan de kin te verplaatsen. Zoals Koeno aangeeft, geeft dat een iets groter snelheidsgevoel. Anderzijds merk ik dat het monteren van muziek met een beat over de clips ook het snelheidsgevoel verhoogt. Dat is nodig bij mijn filmpjes...
I am confused. Oh no, maybe not!
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
Dankjewel voor de analyse, MuugMuug wrote: ↑15 Jan 2021 08:52 Bij nadere studie van het filmke krijg ik deze twee gedachten.
1) je bent toch enigszins laks ten aanzien van de modderstroken. Jullie rijden er iets teveel in volgens mij. Hier en daar - seconde 13 tot 20 - zou ik persoonlijk zelfs dwars door de rechtse plassen zijn gereden omdat dat nu eenmaal de diepste plaats van het wegdek is en daar kan je dus niet meer wegglijden naar een lager deel. Verder is het mijn ervaring dat IN de plassen minder modder ligt omdat die door de vierwielers net wéggedrukt wordt. En dus in de plas is het minder glibberig dan op het randje ervan. Zo was je net voor je valpartij wat aan het rondkijken - wat ik ook zou doen hoor - en de moto ging wat mee heen en weer (je rijdt waarnaar je kijkt...) en toen (en nu gaan we naadloos naar punt 2)
2) ben je op 1:09 los over die dikke modderkluit gereden en ik dénk dat je wiel daar op dat moment zijn grip met de weg verloren is. Bijna op 't eind van je filmpje zien we trouwens dat die kluit vakkundig is plat gereden. Wat mijn vermoeden bevestigt.
Maar 't is heel simpel: gezien de staat van de weg had het iedereen kunnen overkomen. iedereen. Met gelijk welke moto. Het stond bij wijze van spreken in de sterren geschreven. Dus je hoeft je nergens schuldig over te voelen volgens mij.
Ik volg je redenering i.v.m hoge en lage wegdelen gecombineerd met plassen, en er werd inderdaad niet het meest evidente tracé gevolgd, daar op dat laatste stukje geaccidenteerd asfalt voor het begin van de betonweg
Je ziet me er trouwens ook met meerdere kleine stuurcorrecties wat moeite hebben om rechts van de middenmodderstrook te komen.
Toch meer precaire omstandigheden dan even later, maar 't ging nog wel goed daar
Waarom juist het efkes verder NIET goed ging, sluit ik me bij jou opmerkzame blik aan : alhoewel er reeds tig kwakjes slijk onderdoor waren gekomen, was die modderkluit de oorzaak dat het voorwiel het rechtuit-spoor verloor ... Duidelijk te zien op nog een ander screencapture hieronder :
Lesson learned dus : niet meer over dikke moddekluiten rijden met den FJR.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla
Re: Heb ik onlangs gedaan aan mijn moto - 2021
... dus ga ik nu maar Gertruud verder optakelen
Gisteren trouwens gemerkt dat haar alternatorriemke met zo'n dikke 120.000km uiteindelijk wel aan vervanging toe is
Gisteren trouwens gemerkt dat haar alternatorriemke met zo'n dikke 120.000km uiteindelijk wel aan vervanging toe is
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla