Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Koeno
Posts: 3202
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Koeno »

Niet voor mij, maar voor een vriend van mij.... (zo, dat zet de toon alvast)
was ik op zoek naar legale baantjes met een allroad karakter...
Omdat hij niet altijd tijd heeft om naar de andere kant van het land te rijden wordt regio beperkt tot oostvlaanderen.

Legaal (voor zover ik kan zien):
Puur tussen de velden = safe?

niet legaal (want het begint tussen velden, maar eindigt tussen bomen?)
Begint tussen velden, maar gaat vrij duidelijk op een moment tussen iets bos-achtigs :p

weet iemand van een verzameling van legale baantjes?
Of wordt dit een gevalletje: rondrijden, baantjes induiken en zodra je iets bosachtig tegenkomt omkeren??

bv deze is vrij lang zonder bomen (en dus legaal?) maar op een stukje plots toch bomen:
Begint & Eindigt tussen velden ,maar 1 stukje heeft bomen/bos errond?


Qua legaal zijn is de definitie soms wat moeilijk.
zodra er een verbodsbord staat, is het duidelijk.
als dat bord er niet van uit gaat dan dacht ik dat de veilige redenering is: zodra er bomen links/rechts van het pad staan = bosbaantje = verboden?


bv een routeke in mijn buurt waar nu enkele leuke veldbaantjes in zitten (de verbindingstukken zijn puur de korteste weg en dus regelmatig dwars door stads/dorpcentrums): Seems legit

lukt dat om te openen?

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by OzzePaa »

Het lukt om dat te openen, Koen ... :thumbsup:
En op een paar stukken waar ge een "Landbouwweg"-plakaatje voorbijrijdt, mijgedacht ook allemaal "legit".
Of ge er overal met de GSA ook überhaupt door kunt, ben ik niet 100% zeker : een paar stukjes lijken me op StreetView echt wel vree smal en/of van een middenpaaltje voorzien (stukje tussen Ruststraat en Keerstraat in Ottergem en dat tussen Koemeerstraat en Anderenbroek in Haaltert)
Op het stukje tussen Hollestraat/N272 en Ninoofsesteenweg in Tollembeek, gaat diejen boer halverwege ook niet echt blij zijn als ge daar dwars over z'n velden gaat doorboenderen vrees ik ... (aan Holleweg staat trouwens "Privaat"-bordje).
Voorts lijkt me dit op een paar stukken waar misschien het zand wat diep zou kan liggen (of alst nat is, het slijk) best overal te doen.
Voor de verbindingsstukken dwars door die (vele) centra zijn zeker alternatieven, zodat je er wel wat leute kunt aan beleven vermoed ik.

Den Bompa kan je er nog beter raad in geven, maar voor zover ik weet is een "bosweg" er pas één als er langs beide kanten minstens twee rijen bomen staan. En veldbaantje waar na 2km plots 100m2 bomen staan is mijgedacht geen probleem.
Wegskes met een verbodsborden waar een moto op staat, rijd ik niet in. Wel ga ik altijd plaatselijk verkeren.
En op voorwaarde dat er kan voorzien worden (tijdstip vd dag, weekend of vakantie, oogsttijd enz) dat er niet te veel fietstoeristen of boerenverkeer zal zijn, houden blauwe bordjes me ook niet tegen om het risico te nemen daar te worden gevraagd welk veld ik ga omploegen ;)
Maar bovenal : altijd en overal in zo'n geval (zeer) respectvol voor alles andere wat daar nog wandelt/fietst/galoppeert enz.

Het is een end vanuit waar jou huis woont, maar hier in de Stille Keimpe heeft Bompa een paar jaar terug twee all-road-ritjes in mekaar geknutseld die (eveneens 99,95% legit) zeer te smaken zijn. Maar mocht je er ooit tijd en zin voor hebben, kan daar eventueel wellis een retake van georganiseerd worden vermoed ik ;)
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3202
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Koeno »

Reden om dit google mapske op te zetten ( waar dus blijkbaar toch wat foutjes inzitten, al denk ik dat diejen boer wel een veldbaantje heeft "opgeëist") is omdat ne kameraad van mij sinds gisteren nen Transalp gekocht heeft om mee te willen allroaden met mij (want ik ben daar zo ne krak in).
Hij gaat zich nog mee inschrijven voor nen basis cursus mee te pikken zodat we alletwee met een basis kennis kunnen rond tuffen...
waarom eerst in de buurt? Omdat ik niet vergeten ben hoe vermoeiend ik het vond om allroad te rijden...

Zijnen transalp (nen 600 uit 1997) heeft natuurlijk ietskes minder gewicht (50tal kg wss) een ietske groter voorwiel (21inch) en heeft daar dan K60 heidenau rubber omliggen.
Voor mijn koe moet ik eerstdaags de knoop doorhakken welken band ik nu leggen zal... (al blijf ik het zonde vinden om banden te vervangen die nog niet echt versleten zijn).

ach kijk, 'k heb nog nen extra gelijkgezinde gevonden in mijn buurt.... 't groepke wordt groter...

Ne rerun van bompa zijn ritten wil ik zeker eens doen, nog kandidaten? :p

User avatar
Muug
Posts: 11770
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

utteretut ik wil ik ook wel nog allroadbaantjes doen met de KTM hoor ! :ricky: :ricky: :ricky: Durf mij niet niet uitnodigen! :grin:

Wat uw nog niet versleten bandjes betreft: hou ze gewoon bij, tot ge eens zin hebt om die weer te laten opleggen. Ik doe dat ook. :thumbsup:
Heidenau's is altijd een supergoede keuze.

User avatar
Muug
Posts: 11770
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

Koeno wrote: 14 Mar 2021 10:58
bv een routeke in mijn buurt waar nu enkele leuke veldbaantjes in zitten (de verbindingstukken zijn puur de korteste weg en dus regelmatig dwars door stads/dorpcentrums): Seems legit

lukt dat om te openen?
Is dat een route die ge zelf gemaakt hebt?
Ge mist er wel een aantal hoor. Regio Zonnegem/Vlekkem/Vlierzele. (die ik met u al eens gedaan heb trouwens). Ten zuidwesten van de lijn Aaigem/Heldergem. Plus 't is toch ook wel nog steeds heel veel gewone weg, zelfs steenweg. Misschien wat leukere binnendoorwegjes nemen?

Koeno
Posts: 3202
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Koeno »

IVM De route: Ik heb ze in elkaar geflanst, maar is momenteel puur een "verbind de allroad stukjes"-route.
Alles behalve finaal of leuk om te rijden. Sommige stukken moet ik gewoon eens gaan inspecteren, en dan notuleren of het haalbaar & legaal is.

Ik ben vrij zeker dat ik stukken mis, maar ik doe wat ik kan met huidige kennis.
Doel is om uiteindelijk een route te krijgen die echt allroad gericht is...

IVM gaan allroad rijden (die route of rerun van Bompa):
Zucht, nu moet ik kleur bekennen :lipsrsealed2:
ik ging u eigenlijk zowiezo meevragen... om dan stiekem ervoor te zorgen dat ge uw kennis nog eens zou willen delen met mij (en de getransalpte vriend) ​:grin:
Daarom dat ik ook rond mijn huiselijke stee een ritje in elkaar probeer te flansen dat legaal allroad doet.
Kheb nu toch al grind baantjes, modder-omvattende baantjes, nu nog iets met wat zand en dan nog iets met wat groffere stenen... :p


IVM: rerun van bompa zijn rit (als die rerun gebeurt) moet gij sowieso mee natuurlijk (en al de rest die mee wilt eigenlijk ook).... :w00t:

binnen dit en 2 maand heb ik bij backtrail ook een basis & intermediate cursus dag ingeplanned met de GSa,
kwestie van mijn kunnen bij te schaven en meer vertrouwen te kweken in mijzelf en mijn koe-beest.

User avatar
Muug
Posts: 11770
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

Lol, doe maar rustig an. ;-)

ik zou een manier moeten weten om op een schoon manier stukskes route aan te duiden op google maps. Zo'n overzichtje met aangeduide stukjes tracks op. Dus niet aaneen gesloten stukjes. Zou dat kunnen denk je? :dontknow:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by OzzePaa »

Muug wrote: 15 Mar 2021 11:00 Lol, doe maar rustig an. ;-)

ik zou een manier moeten weten om op een schoon manier stukskes route aan te duiden op google maps. Zo'n overzichtje met aangeduide stukjes tracks op. Dus niet aaneen gesloten stukjes. Zou dat kunnen denk je? :dontknow:
Nope : voor zover mijn GoogleMaps-kennis reikt, kan je in één Maps-sessie slechts van één punt vertrekken om een route te maken. Van daar kun je verschillende tussenpunten en een eindpunt zetten ("Bestemming toevoegen"), maar geen nieuw beginpunt voor een ander "interessant" stukje.
In BaseCamp of MapSource ... of een andere dedicated routeplanner is dat natuurlijk geen probeleem.
Last edited by OzzePaa on 15 Mar 2021 11:12, edited 1 time in total.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3202
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Koeno »

Ik ga gewoon richting basecamp.
mijn issue daar is dat de kaarten installed zijn op gps en niet op pc/mac
dus kan enkel routes maken als gps er aan hangt...

Daarom dat ik gistere eerste idee op maps uitgeprobeerd heb...
'k had ook routeyou geprobeerd, maar daar lukte het mij ook niet zo denderend...

User avatar
Muug
Posts: 11770
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

ik heb effe een andere topic geopend over kaartmateriaal. Daar moet veel mogelijk mee zijn. Wordt door verschillende offroaders gebruikt.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by F M »

OzzePaa wrote: 15 Mar 2021 11:08
Muug wrote: 15 Mar 2021 11:00 Lol, doe maar rustig an. ;-)

ik zou een manier moeten weten om op een schoon manier stukskes route aan te duiden op google maps. Zo'n overzichtje met aangeduide stukjes tracks op. Dus niet aaneen gesloten stukjes. Zou dat kunnen denk je? :dontknow:
Nope : voor zover mijn GoogleMaps-kennis reikt, kan je in één Maps-sessie slechts van één punt vertrekken om een route te maken. Van daar kun je verschillende tussenpunten en een eindpunt zetten ("Bestemming toevoegen"), maar geen nieuw beginpunt voor een ander "interessant" stukje.
In BaseCamp of MapSource ... of een andere dedicated routeplanner is dat natuurlijk geen probeleem.
Je kan In Google Maps wel je eigen 'kaart' maken, bv door een gpx-bestand met een track in te laden. Ik heb wel nog niet geprobeerd om verschillende tracks in te laden, maar denk wel dat het moet lukken. Maar ik moet dat weer opnieuw uitproberen op mijn PC, ik kan dat niet op mijn werklaptop doen.
Dus ten vroegste vanavond kan ik het eens proberen.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11770
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

Koeno wrote: 15 Mar 2021 11:11 Ik ga gewoon richting basecamp.
mijn issue daar is dat de kaarten installed zijn op gps en niet op pc/mac
Je kan voor je basecamp best OpenStreetMap-kaarten installeren. Die zijn extreem gedetailleerd. Zelfs de wandelpaden in stadsparken of zo staan er op.
Die kan je gratis downloaden. Per landsdeel, land, diverse landen, continenten, kies maar uit.
Hiero: http://garmin.openstreetmap.nl/

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by OzzePaa »

Koeno wrote: 15 Mar 2021 11:11 Ik ga gewoon richting basecamp.
mijn issue daar is dat de kaarten installed zijn op gps en niet op pc/mac
dus kan enkel routes maken als gps er aan hangt...
.........
Standaard installeert Garmin Express je kaarten alleen maar op het toestel als je voor "Installeer alles" kiest.
Maar die kaarten later ook op PC/Mac zetten is geen probleem, KoenO : via Garmin Express kan je dat kiezen.
Duurt ook geen uren.
Hang de GPS aan je computer en start Garmin Express (als dat al niet automatisch gebeurt).
Bij "Updates beschikbaar" kies "Kaartdetails", dan "Kaartopties". Hier kun je voor "Installeer op computer" kiezen.
Niet alles bij Garmin is altijd even evident, maar dit zou fluitje van een cent moeten zijn ... ;)

P.S Muug's idee om OSM-kaarten te installeren is idd aan te raden. Ik gebruik ze ook steeds in Mapsource/BC om te checken of het wegske dat in de CityNacigator kaart is opgenomen ook werkelijk eentje is dat bruikbaar is ... :thumbsup:
Bovendien inderdaad ook gratis, accurater en (veel) gedetailleerder ... wel iet of wat omslachtiger om het voor mekaar te krijgen.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by OzzePaa »

Koeno wrote: 15 Mar 2021 10:15 IVM De route: Ik heb ze in elkaar geflanst, maar is momenteel puur een "verbind de allroad stukjes"-route.
Alles behalve finaal of leuk om te rijden. Sommige stukken moet ik gewoon eens gaan inspecteren, en dan notuleren of het haalbaar & legaal is.
........
Dat is denk ik ook de beste manier, KoenO :thumbsup: ... Het stukje van "diejen boer" langs het OLV-kapelleke zou ik alvast toch opnemen in dat lijstje ;)

Image
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3202
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Koeno »

dat bordje privaat vind ik wel sterk...
hier in de buurt woonde ook iemand die zo een straatje wou toe eigenen... maar had geen poot om op te staan..

't kan natuurlijk altijd een héééééél lange privé oprit zijn... maar hoe weet je dat nu zeker :p

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by F M »

OzzePaa wrote: 15 Mar 2021 11:27
Standaard installeert Garmin Express je kaarten alleen maar op het toestel als je voor "Installeer alles" kiest.
Maar die kaarten later ook op PC/Mac zetten is geen probleem, KoenO : via Garmin Express kan je dat kiezen.
Duurt ook geen uren.
Hang de GPS aan je computer en start Garmin Express (als dat al niet automatisch gebeurt).
Bij "Updates beschikbaar" kies "Kaartdetails", dan "Kaartopties". Hier kun je voor "Installeer op computer" kiezen.
Niet alles bij Garmin is altijd even evident, maar dit zou fluitje van een cent moeten zijn ... ;)
Garmin heeft de installatie op de PC afgeschaft. Met de laatste versie van Garmin Express is die mogelijkheid verdwenen. En ik weet niet of je met een oudere versie van GarminExpress wel nog kan kaarten installeren.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by F M »

F M wrote: 15 Mar 2021 11:24
OzzePaa wrote: 15 Mar 2021 11:08

Nope : voor zover mijn GoogleMaps-kennis reikt, kan je in één Maps-sessie slechts van één punt vertrekken om een route te maken. Van daar kun je verschillende tussenpunten en een eindpunt zetten ("Bestemming toevoegen"), maar geen nieuw beginpunt voor een ander "interessant" stukje.
In BaseCamp of MapSource ... of een andere dedicated routeplanner is dat natuurlijk geen probleem.
Je kan In Google Maps wel je eigen 'kaart' maken, bv door een gpx-bestand met een track in te laden. Ik heb wel nog niet geprobeerd om verschillende tracks in te laden, maar denk wel dat het moet lukken. Maar ik moet dat weer opnieuw uitproberen op mijn PC, ik kan dat niet op mijn werklaptop doen.
Dus ten vroegste vanavond kan ik het eens proberen.
Dat kan dus inderdaad. Mits je een google account hebt.
In Google maps links boven klikken op 'menu' (de drie streepjes)
Dan kies je Mijn plaatsen
Je kiest het meest rechtse tabje 'Kaarten', vervolgens onderaan op 'kaart maken'
Vervolgens kan je kiezen voor 'importeren, en je kan je gpx importeren waar alle tracks instaan.

Vervolgens zie je al die tracks in Googl Maps staan. Je kan die tracks nog een ander kleurtje geven e.d. En je kan die kaart dan bewaren. Ze komt dan in de lijst te staan in 'Mijn kaarten'
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3202
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Koeno »

Dan nu de hamvraag.

Ik heb enkele allroad stukjes, die wil ik zo fixed mogelijk uit tekenen...
Daartussen moeten verbindingsstukjes komen die niet zo belangrijk zijn hoe ze eruit zien (al wil ik ze toch kunnen beïnvloeden).
In google loop ik na een tijdje tegen de beperking dat ik te veel adressen als tussenpunten wil gebruiken.

Ik had ook al deze gebruikt: https://www.gpsvisualizer.com/draw/
maar dan moet je ook alles in track gaan uittekenen.
in de vlaanders vind ik dat nu zooo plezant precies niet.

Zijn daar ook shortcuts voor?

User avatar
Muug
Posts: 11770
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

ik vrees dat okselzweet de enige oplossing gaat zijn.
Van al wat ik al gelezen heb, merk ik dat er simpelweg veel tijd in kruipt, en diverse tools, om uw einddoel te bereiken.

User avatar
Muug
Posts: 11770
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Allroad baantjes in Oost VLaanderen?

Post by Muug »

Koeno wrote: 15 Mar 2021 19:02 Ik had ook al deze gebruikt: https://www.gpsvisualizer.com/draw/
maar dan moet je ook alles in track gaan uittekenen.
Ik heb eens een paar weken geleden een poging gedaan om via zoveel mogelijk veldwegen (géén single tracks) tot in 't waasland te geraken. Met die tool. En zo erg vond ik het aanmaken van die track toch niet echt. En als er ene niet graag met die tools werkt, dan ben ik het wel. Zodus...

Post Reply