Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Kletsen over moto's en andere motodingen.
Post Reply
User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by Muug »

Sjonge jonge, die ruit en die stuurkappen werken écht goed. Véél te goed. Je zit helemaal uit de wind, en ik ben dat écht niet gewend. Ofwel waren mijn motorfietsen nakeds, of ik haalde de ruit eraf. Of ik sneed er een stuk uit, zoals bij mijn VFR.

Maar bij de GS is het rijden zonder ruit helemaal niet zo leuk, toch niet voor mijn 1m75. Dus maar terug de ruit erop, met een hamsterspoiler erop als kers op de taart, om écht alle wind over me heen te jagen. Lekker comfortabel op de autostrade.

Maar, verdomd, dat is wárm, zo'n windstille stek!!! Stomend heet. Heb je ooit al eens het hoofd van een hond uit het venster van een wagen zien hangen, de oren en de tong flapperend in de wind, lekker verkoelend?! Wel, zo was ik op den duur scheef naast de ruit aan het hangen, om toch maar wat wind te vangen....

Nadien heb ik nog effe met mijn Ktm 950 adventure gereden, zonder ruit inderdaad, en jongens wat was het zálig om de wind doorheen mijn helm en jas te voelen waaien!!!

Gek genoeg hoor en lees ik daarover nooit iets. Je ziet dan overal van die multitesten waar ze de nieuwste GS, Multistrada, Ktm Adventure en Honda AT, H-D PanAm met elkaar op alle punten vergelijken en ze komen gewoon massa's superlatieven te kort in hun lof. Maar dan denk ik na vandaag van verdomd het moet op elk van die moto's toch gigantisch heet zijn???? Om maar te zwijgen over de volledig bekuipte toermoto's, mijn god!

Ah, Ik zal wel weer de enige zijn die hiervoor gevoelig is.

Dus, zie je binnenkort een gekke kerel op zijn GS scheef hangend naast zijn ruit kijkend rijden, wel, dan weet je welke kwast het is! 🤗

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by F M »

Muug wrote: 08 Aug 2021 19:57 Ah, Ik zal wel weer de enige zijn die hiervoor gevoelig is.
Yep.
I am confused. Oh no, maybe not!

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by Koeno »

Mijn GSa met GSa venster + extra wind deflectoren naast die venster geeft ook zo'n effect.
enkel dat met mijn lengte ik te veel stroom op voorhoofd krijg...

maar om nu te zeggen dat het zo heet wordt achter dat venster, dat merk ik niet..
Heb dan op beide CB1000R of GSa evenveel last van warmte feitelijk...

grote verschil is natuurlijk als je zo'n koelvestje aan doet, op een naked heeft dat echt effect op de GSa merk i kdaar minder van...

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by Stefke »

Heet? Als op een snelwegrit het display 40° buitentemperatuur blijft aangeven dan zou ik van heet durven spreken... 8-) Ik heb tijdens een hittegolf het scherm van de GS er eens afgehaald en nooit meer opgezet. Dat moet nu toch ook al een jaar of 15 geleden zijn...Rijdt voor mij veel aangenamer zo. Als hij start tenminste... :furious3:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by F M »

Maar nu serieus. Je hebt nog een opzetschermpje op de ruit staan, zodat de wind over je heen waait. Dan haal je dat er toch af? En je kan het windscherm van een GS toch in hoogte verstellen, dan zet je die toch in de laagste stand?

Hoe je met de huidige weersomstandigheden spreekt van 'heet' op de motor, dat begrijp ik echt niet. Je moet toch echt een warmbloedig mens zijn, denk ik.

In superhete temperaturen zette ik het windscherm van de RT ook niet op de hoogste stand. Maar in elke andere temperatuur ging die ruit omhoog op de snelweg. En weer omlaag op de leuke wegen, inderdaad om wat frisse wind te voelen.

En bij een RT zit je veel meer uit de wind dan op een GS, zeker weten.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by Muug »

Wel, 't is misschien wat literair overdreven ;) , maar gisterenmiddag, in de zon, mét mijn regenoverall aan, was het verdomd warm. 'k zat zo precies in mijn eigen sauna :| . Zelfs door mijn helm waaide geen wind. 't verschil toen ik ging rechtstaan/scheef hangen was groot. :-)
Het deed mij meteen afvragen in welke mate je op de toermoto's (Pan's, RT's,Goldwings,...) /Adventures (Multistrada's...) /andere moto's met een hoge voorbouw (of hoe heet dat) (zoals Tracer GT...) dan ook "te goed" uit de wind zit... Zeker bij de kleine ventjes speelt dat een rol.
Als ik dan lees dat Ozzepaa zijn grote VStream vitrine placeert, dan denk ik automatisch "amai die moet het daarachter serieus warm hebben"!
Afin, 't is wel voer voor een leuke discussie denk ik.
Als iedereen gelijk FM direct "yep" zegt, gaat het natuurlijk rap gedaan zijn. :grin:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by Muug »

F M wrote: 09 Aug 2021 10:52 Maar nu serieus. Je hebt nog een opzetschermpje op de ruit staan, zodat de wind over je heen waait. Dan haal je dat er toch af? En je kan het windscherm van een GS toch in hoogte verstellen, dan zet je die toch in de laagste stand?
Wel, als ik het opzetschermpje eraf haal, dan zit de turbulentie op mijne kop, ongeacht de stand van dat verstelbaar scherm.
Geloof me, ik heb al vijftig keer heen en weer gereden op een stuk steenweg bij ons in de buurt.
Het is voor mijn ogen en mijn zicht, voor mijn helm en voor mijn oren het rustigst met het windscherm in de laagste stand, en met het opzetstukske tamelijk recht.
Beetje vervelend dat ik half door dat opzetstukske moet kijken, maar dat went wel. Zeker als het schoon proper is, is het niet echt een issue.
Als ik het scherm geheel verwijder, dan zit ik nog steeds met mijn hoofd in de turbulentie.
Ik zeg het u, met mijn lengte heb ik op quasi alle moto's klodden. Mijn 900SS was op dat vlak nog steeds de allerbeste gekuipte, en mijn XJR1300SP en de NTV de allerbeste naked.

User avatar
Marsman
Posts: 477
Joined: 23 Sep 2018 02:48

Re: Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by Marsman »

Muug wrote: 09 Aug 2021 11:14
Het deed mij meteen afvragen in welke mate je op de toermoto's (Pan's, RT's,Goldwings,...) /Adventures (Multistrada's...) /andere moto's met een hoge voorbouw (of hoe heet dat) (zoals Tracer GT...) dan ook "te goed" uit de wind zit...
ik heb 8 jaar met een Pan 1300 gereden en die ruit stond ALTIJD op de onderste stand. Behalve bij regen want dan was er een welbepaalde stand van de ruit waarbij de regen, vanaf 40km/u, perfect van je vizier geblazen werd. Beter dan een ruitenwisser, als het ware. Van warmte achter het scherm heb ik nooit echt last gehad.
Van warmte uit de kuip echter... :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown:

De huidige Africa Twin heb ik tweedehands gekocht en daar stond een iets hoger (54cm, MRA) scherm op dan het originele. Ik heb dat daar 2 jaar geleden afgezwierd en vervangen door een veel kleiner exemplaar (34cm, Powerbronze) en dat bevalt uitstekend. :thumbsup: :thumbsup:

Groter is niet noodzakelijk beter ;)
lou tems passo
passo lou ben

Boo Ya

sunt prudentes qui tacent, cum nihil habent quod dicant

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by F M »

Klopt. Op de 790 heb ik 2 standen, en ik kies zonder twijfel voor de laagste van de 2. Dan heb ik de wind meer op de borst dan op het hoofd. En dat lichaamsdeel is meer bestand tegen de wind.

Maar nogmaals. Hitte achter het scherm? Ik mag aannemen dat dat wel degelijk een literaire overdrijving is. Tenzij het echt warm weer is.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by Muug »

F M wrote: 09 Aug 2021 13:00 Hitte achter het scherm? Ik mag aannemen dat dat wel degelijk een literaire overdrijving is.
Yep. :grin:

User avatar
Blackbert
Posts: 3401
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by Blackbert »

In de zon, in uw teletubbypakske, vaneigens dat ge het warm krijgt. :roll: Uw tomaatjes gaan wel rap rijp zijn zo. :mrgreen:
Probeer dat nog ne keer in uw BMW kostuum.
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: Héét!!! .... achter de ruit van een GS

Post by Muug »

Blackbert wrote: 09 Aug 2021 15:50 Probeer dat nog ne keer in uw BMW kostuum.
Inderdaad. Het is inderdaad een kwestie van oorzaak en gevolg. Nu begrijp ik beter waarom de verkoop van geventileerde motorpakken zo'n hoge vlucht genomen heeft. :thumbsup:

Post Reply