trail braking

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
F M
Posts: 3156
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: trail braking

Post by F M » 13 May 2019 23:58

Stefke wrote:
13 May 2019 22:33
F M wrote:
13 May 2019 19:18
Ach, ik zwans maar wat, natuurlijk.

Maar waarom voelde ik me toch aangetrokken tot deze techniek ? Omdat ik wel het standpunt kan volgen dat er toch wel bochten zijn die je verkeerd had ingeschat, die zo dichtknijpen dat tegensturen en grotere hellingshoek niet meer helpen, waar je dus wel moet remmen om het er heelhuids van af te brengen.
Jaja, maar dan ben je al in de fout gegaan. En dikwijls ga je dan nog eens in de fout door niet al te subtiel te remmen, dikwijs nog met de voorrem.
Inderdaad, daar ben je al in de fout gegaan. Daar heb ik het net over.
Die mannen die trail braking promoten beweren dat als je al zacht aan het remmen bent, de motor anders reageert wanneer je vervolgens harder begint te remmen. Hij zou op hellingshoek blijven en door de verminderde snelheid wordt de radius van de bocht kleiner, terwijl als je vanuit het niets begint te remmen, de motor rechtop komt en rechtdoor gaat zoals jij beschrijft.

Nu, die bewering komt duidelijk niet van mij. Ik kan niet zeggen dat dat klopt. Maar als ze gelijk hebben, zou het juiste gebruik van trail braking op zulke momenten een pluspunt zijn qua veiligheid.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 7176
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: trail braking

Post by Muug » 14 May 2019 11:14

F M wrote:
13 May 2019 23:58
Die mannen die trail braking promoten beweren dat als je al zacht aan het remmen bent, de motor anders reageert wanneer je vervolgens harder begint te remmen. Hij zou op hellingshoek blijven en door de verminderde snelheid wordt de radius van de bocht kleiner, terwijl als je vanuit het niets begint te remmen, de motor rechtop komt en rechtdoor gaat zoals jij beschrijft.
Motorfietsdynamica is extreem, extréém ingewikkeld. Er zijn mensen die heel hun leven besteden aan de wetenschap erachter.

Deze persoon bvb : https://motochassis.com/

Over die bewering ga ik mij dus niet uitspreken, té glad ijs. :lipsrsealed2: Er zijn zo enorm veel subtiliteiten bij al die krachten die samen spelen dat ge quasi onmogelijk iets eenvoudigs kunt uitleggen. De kans om iets fout uit te leggen is groter dan om het juist uit te leggen eigenlijk :mrgreen:

bompa
Posts: 1531
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: trail braking

Post by bompa » 14 May 2019 12:59

Op mijne crossmoto en enduro gebruikte ik die vroeger toch regelmatig die achterrem, om dat achterwiel zo wat in de juiste richting mee te laten glijden in een U of 90 graden bocht ,of er moest een dammeke liggen dan niet, maar of dat het zelfde is gelijk waar ze het hierover hebben weet ik niet :dontknow: ,maar op het onverhard terrein werkte het wel. :mrgreen:

User avatar
F M
Posts: 3156
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: trail braking

Post by F M » 14 May 2019 13:03

O neen, dat is het zeker niet.
Ook niet waarover OzzePaa het had.
Het gaat echt over de voorrem.
En over verharde wegen.
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1531
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: trail braking

Post by bompa » 14 May 2019 16:53

F M wrote:
14 May 2019 13:03
O neen, dat is het zeker niet.
Ook niet waarover OzzePaa het had.
Het gaat echt over de voorrem.
En over verharde wegen.
Ok :thumbsup:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest