defensief rijden

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
zappa
Posts: 4203
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: defensief rijden

Post by zappa »

och hier vandaag ook weeral van dadde, alhoewel ik verlof heb :roll: op den E411, 2 vakken, er is voor mij een vrachtwagen, ik geef aan lang op voorhand, dat ik naar links wil gaan, eerste auto laten passeren, komt nog een met 30m tussen, een meter of twee na de eerste ingevoegd op linker vak, gas goed ingedrukt zodat ik mee was met snelheid van voorligger. Die achter mij heeft niet moeten remmen, was nog plaats zat tussen, maar blijft gewoon flitsen met zijn faren :twisted:
Eenmaal de vrachtwagen voorbij voeg ik weer in op rechter vak, komt die flitser (franse nr plaat) al trekkend met zijn lichten mij voorbij.... mijn kookpunt is vlug bereikt , ik heb nog niet gaan ontspannen in het groen, autovrij... dus ik steek mijn pinkje op "klein pietje" maar hij kan daar niet mee lachen... laat zich afzakken en als ik die voorbij rij, doet hij teken dat ik mee aan de kant moet gaan, :evil: ventje mijn frustraties van een week op het werk wil jij niet brandblussergewijs tegen uw tanden krijgen, en hij gaat kort achter onze auto hangen... blijft volgen... ik rij gewoon verder... 15 minuten later, ik neem de afrit hij volgt... AHAA ! die gaat met zijn citroen c6 ding straks eens een baantje in rijden waar hij bodemvrijheid zal mankeren en waar hij gaat blijven haperen, zeker weten :devil: maar hij moet mijn gedachten gelezen hebben en is terug van de afrit de E411 opgereden. Man dit ging eens een ontlading zijn !!!

En mocht hij daar vast hangen, ik duwde een van de in de koelbox meegebrachte chioggiabietjes in de uitlaat van zijn auto met een stok !! :veryangry:
sig nature

Blackbert
Posts: 2466
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: defensief rijden

Post by Blackbert »

Marsman wrote:
27 Dec 2019 22:03
Stefke wrote:
27 Dec 2019 15:52
Gaan mij voorbij tegen 135 terwijl ik op de middenstrook reed tegen 110.
Middenstrookrijder??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :peepwall:
Aan 110??? :shock: :furious3: :mrgreen:
grease up your baby for a ball on the hill

Blackbert
Posts: 2466
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: defensief rijden

Post by Blackbert »

Anyways, buiten dat er veel denken dat hun auto een internetcafé is en de fietsende jeugd zich nog steeds onkwetsbaar acht als ze oortjes inhebben, is er vermoedelijk ook goed nieuws. Ik heb de laatste weken toch de indruk dat men het concept 'ritsen' eindelijk begint te snappen.
grease up your baby for a ball on the hill

Stefke
Posts: 1861
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: defensief rijden

Post by Stefke »

Blackbert wrote:
28 Dec 2019 06:18
Marsman wrote:
27 Dec 2019 22:03


Middenstrookrijder??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :peepwall:
Aan 110??? :shock: :furious3: :mrgreen:
aja, want ik was iemand aan 't volgen die 9u eerder nog nooit op een moto had gezeten, laat staan er mee had gereden... 8-)
2016: 45000 :ricky: 2017: 17000... 2018: ??? 2019: 40000

User avatar
Muug
Posts: 8165
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: defensief rijden

Post by Muug »

Een chance dat die gasten u allemaal zoeken om te kloten, zodat ik daar nooit last van heb. 8-)

User avatar
TuttoTerreno
Posts: 190
Joined: 30 Apr 2019 14:08

Re: defensief rijden

Post by TuttoTerreno »

Blackbert wrote:
28 Dec 2019 06:24
Anyways, buiten dat er veel denken dat hun auto een internetcafé is en de fietsende jeugd zich nog steeds onkwetsbaar acht als ze oortjes inhebben, is er vermoedelijk ook goed nieuws. Ik heb de laatste weken toch de indruk dat men het concept 'ritsen' eindelijk begint te snappen.
Eerst zien, dan geloven.

Daar is de Vlaming effenaf te lomp voor.

Jopet
Posts: 367
Joined: 22 May 2014 09:27

Re: defensief rijden

Post by Jopet »

Blackbert wrote:
28 Dec 2019 06:24
Ik heb de laatste weken toch de indruk dat men het concept 'ritsen' eindelijk begint te snappen.
Ritsen, breek er mijn mond niet over open.... de meeste bestuurders snappen gewoon niet wat ritsen is.
Voor de meesten is dat het verkeer op het rechter vak voorbij steken en aan de werken of versmalling invoegen op het rechter vak.
Al 100 X discussie over gehad dat ritsen zo niet werkt, steeds hoor ik dan jawel want je moet doorrijden en op het einde invoegen.
Ja inderdaad je moet op het einde invoegen maar nergens wordt gezegd dat je moet voorbijsteken tot op het einde, ritsen werkt enkel wanneer je beiden met dezelfde snelheid naar het het einde rijdt.
Ik probeer dan altijd de mensen duidelijk te maken wanneer je een rits dicht doet van een broek of jas je het toch ook tandje per tandje doet en aan dezelfde snelheid, de linker kant van je broek gaat toch geen 10 tanden overslaan om op het einde dan 9 tanden tussen de laatste 2 tanden in te voegen.
Zelf sommige wegenwerkers snappen het principe niet, op een autosnelweg kom je bijvoorbeeld al tegen dat auto's hun snelheid naar bvb 90 moeten verminderen en vrachtwagens naar 70 waardoor het principe van ritsen al niet toepasbaar is door verschil in snelheid, en wanneer na enkele 100den meters de snelheid dan bvb voor beiden op 50 gebracht is blijven de meeste automobilisten een hogere snelheid aanhouden en weer is het begin principe van het ritsen al om zeep.
Eénmaal aan de versmalling eisen de meeste invoegers ook dat je 5 auto's door laat ipv van voertuig per voertuig....

Ritsen werkt enkel wanneer elkeen op zijn baanvak blijft, beide baanvakken een gelijke snelheid aanhouden en dan op het einde voertuig per voertuig in elkaar ritsten.
Yamaha RD 50 & Honda MT 50 als 50cc motorfiets -
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure

User avatar
Muug
Posts: 8165
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: defensief rijden

Post by Muug »

in een rits zijn ook alle tandjes even groot....

User avatar
zappa
Posts: 4203
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: defensief rijden

Post by zappa »

Muug wrote:
28 Dec 2019 21:03
in een rits zijn ook alle tandjes even groot....

En in't geval daar een haarken of een velleken tussen geraakt, dan daalt de snelheid ook :mrgreen:

Nooit uw onderbroek vergeten meenemen op vakantie ;)
sig nature

Blackbert
Posts: 2466
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: defensief rijden

Post by Blackbert »

Jopet, helemaal mee eens.
Raar specimen, de doorsnee bestuurder. Op de snelweg wordt er als vanouds nog overassertief gereden, op de gewestwegen slentert iedereen voort, met een veel te grote tussenafstand. Die dan eigenlijk ook weer te klein is om deftig in te voegen uit een zijweg. De derde of vierde heeft het dan meestal zitten, ik zet mij er tussen. telkens verwacht ik dan wat groot licht geflikker, maar dat komt niet ...
Tussen de ring van Geel en die van Mol zit nog een stuk gewone 2vaksweg. Aan de overgangsrotonde staan ze altijd in 1 lange rij te schuifelen, het linkse vak leeg. Ik rij die rij dan rustig voorbij om ruim voor het niet meer kan snelheid en positie gelijk te maken met die naast mij. Ik heb dan ook telkens wat volgers, en het werkt wel. dat ritske haakt ineen en we zijn weg. Andersom ook, laat er ene tussen en achter u beginnen ze hetzelfde te doen. Het werkt niet als de linkse rijders te assertief afkomen.
Laatst ook in Beringen, waar de weg van Lummen uitkomt op die van Diest. 2 lange rijen wegens verkeerslichten iets verderop. Een beetje "aandringen", en ineens vallen er gaatjes in de rij uit Diest en kunnen die uit Lummen 1 voor 1 invoegen.
Maar ga ik nog eens richting Antwerpen, daar is die Kempens-Limburgse rustige aanpak precies nog niet doorgedrongen ...
grease up your baby for a ball on the hill

Post Reply