waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de bochten?

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by TRooPER »

wegens slipgevaar in den bocht als er beetje te fel op de gas de bocht gaan uitkomen,
en als ze denken dat ze gaan neerschuiven, effe voetje zetten en beetje rechter opkomen ?
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

Koeno
Posts: 3199
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Koeno »

Ik heb mij laten vertellen dat het zou dienen voor meer gewicht naar voor (en binnen) te brengen...
wat er van waar is: geen idee

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by zappa »

dat komt uit de motocross [url]

een super motard is van een crossmotor afgeleid en met baan banden, je hebt bij sommige merken die crossers verkopen, ook ongeveer dezelfde moto met baanbanden en iets andere veerweg.

Maar het hoeft niet pers? blijkbaar dat voetje bij SM d'r zijn er die ook knietje en zelfs elleboogje leggen : [url]

maar normaal zoals hier doen ze het met 't voetje : [url]
sig nature

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by F M »

Dat doet me denken aan TRX toen hij met zijn KTM over het circuit van Zolder scheurde: hij stak ook zijn voetje uit ? la supermotard. Image

Met zijn R6 zal hij dat wel niet doen, denk ik. Dus het type moto zal wel een grote invloed hebben.
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by bompa »

Op de motoGP steken ze tegenwoordig hun been ook uit waarom Image op een suppermoto denk ik dat het is dat je nog wat kunt corrigeren moest het mis gaan,maar in linkse bochten zetten ze hun voet veel eerder dan in de rechtse bochten, maar die rechtse voet hebben ze dan ook nodig om den drift te maken .
Op mijn crossmoto vroeger hing het af van den bocht , platte bocht was het voetje

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by duibhce Kaelann »

Op de motoGP steken ze tegenwoordig hun been ook uit waarom Image
Om het gat dicht te houden voor diegene die achter hun rijdt Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Muug »

wat ik geleerd heb, ooit :

een been weegt erg zwaar. Motocrossers zitten enorm kort op hun voorwiel. Als ge tijdens een bocht uw been naast uw voorwiel uitsteekt, dna heb je daar verschillende voordelen van.
1) heel veel gewicht op het voorwiel dat zich dus in de losse ondergrond vastbijt
2) heel veel controle over uw moto, he tmaakt niet uit wat het achterwiel doet, hou gewoon het voorwiel in de goei richting en gaaaaz erop.
3) ge kunt inderdaad een voetje zetten als het voorwiel toch nog een stapke opzij doet.


Er is nog een aspect dat wellicht eerder een invloed zal hebben bij hoge supermoto's of KTMs. Hoe hoger het zwaartepunt van een moto, hoe dieper hij in de bocht moet hangen om de balans tussen zwaartekracht en centrifugaalkracht te behouden, tenminste bij dezelfde snelheden en bochtenstralen natuurlijk. Want door het hoge zwaartepunt wordt de krachtarm groter en dus ook het moment. Vandaar, platter gaan. Maar dan zit ge wel rapper op de randjes van uw banden. En de bandjes zien ook meer af door al die grotere krachten.

Maar eigenlijk wilt ge nu dit boek lezen, van Tony Foale, die kan dat beter uitleggen: http://www.tonyfoale.com/

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by laouen »

Op de motoGP steken ze tegenwoordig hun been ook uit waarom Image
Om het gat dicht te houden voor diegene die achter hun rijdt Image
Da's een legendarisch mysterie h? Image Rossi is der mee begonnen en volgens de legende zou dat helemaal niks bijdragen maar was't enkel om te zien hoeveel zotten het zouden overnemen Image antwoord: zowat het hele peloton Image
Rossi doet het tegenwoordig nog zelden trouwens Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by duibhce Kaelann »

Rossi doet het tegenwoordig nog zelden trouwens Image
hij gaat ook niet meer hard genoeg he Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by bompa »

Bij crossers en off-road rijders niet alleen , de een keer zet je hem en de andere keer ni,dat hangt van het moment en den bocht af, ik heb al off-road rijders zien rijden die recht blijven staan in een korte bocht van 90 graden,waarom weet ik ook ni, dan kan je je voet niet gebruiken als het toch al is mis loopt ,
Ik rij gelijk ik het geleerd heb in de cross zittend in den bocht , dat heeft me toch al menigmaal van een tuimelpartij gespaard Image
En bij die supermotars zal het wel zijn om sneller te kunnen reageren als het nodig moest zijn denk ik, allee bij die wedstrijd rijden toch

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Blackbert »

Hiervandaan:

Rijtechniek
SuperMotard rijden vraagt om een zeer aparte rijtechniek. Het aanremmen van bochten en het nemen van bochten is heel anders als met bijvoorbeeld een wegracer.
Bij het aanremmen van een bocht zal de achterkant erg snel loskomen van het asfalt. Dit verschijnsel wordt veroorzaakt door het hoogliggende zwaartepunt, en het lage gewicht van de motor. Als de achterkant loskomt tijdens het aanremmen wordt de motor erg instabiel, bovendien is de vertraging niet meer optimaal. Uit ervaring blijkt dat als je de motor laat uitbreken, een bocht sneller genomen kan worden. Dit uitbreken wordt ook wel ?Sliden? genoemd, het ziet er erg spectaculair uit. Het sliden word bewerkstelligd door een goed samenspel van de voorrem, achterrem en koppeling. Het is de bedoeling om het achterwiel met ongeveer 75% van de snelheid van het voorwiel te laten draaien. Laat je het achterwiel blokkeren dan resulteert dit gegarandeerd in een crash.
[color=#FFBF00:gp7e6fuk]Tijdens het nemen van de bocht wordt meestal een voet uitgestoken, en geen knie zoals bij racers. Het doel van het uitsteken van je voet is om meer gewicht aan de binnenkant van de bocht te krijgen, hierdoor kan de bocht sneller genomen worden bij een gelijkblijvende hellingshoek. Racers steken hun knie uit om diezelfde reden. [/color:gp7e6fuk]
Bij het uitaccelereren gebeurd het vaak dat de achterkant van de motor wil uitbreken onder de zware belasting. Dit verschijnsel wordt ?Driften? genoemd. Het wordt zo veel mogelijk vermeden omdat het meestal resulteert in acceleratieverlies.
grease up your baby for a ball on the hill

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by bompa »

Ik dacht dat die mannen al gecontroleerd driftend den bocht in gingen (of 't zal misschien een andere naam hebben) om sneller door den bocht te gaan om minder snelheid te verliezen en het wiel niet te ver te laren uitbreken, daar komt het eigenlijk toch op neer Image

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... xYiWOJ59Vg

Theo
Posts: 553
Joined: 27 Oct 2009 16:39

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Theo »

Waarom Rossi dat doet?
Hij was de snelste en iedereen doet hem na.
Het voorbije jaar was hij een stuk langzamer, en dan steekt hij zijn voet niet meer uit om geen tijd te verliezen.
Al de rest doet dat wel nog, en dus blijft hij nu niet zo ver achter als je zou verwachten.
Image Image Image

Een mens moet vooruitziend zijn h?. Image

User avatar
Muug
Posts: 11763
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Muug »

[quote="Blackbert"
[color=#FFBF00:14fl9x8a]Tijdens het nemen van de bocht wordt meestal een voet uitgestoken, en geen knie zoals bij racers. Het doel van het uitsteken van je voet is om meer gewicht aan de binnenkant van de bocht te krijgen, hierdoor kan de bocht sneller genomen worden bij een gelijkblijvende hellingshoek. Racers steken hun knie uit om diezelfde reden. [/color:14fl9x8a][/quote]

Jamijnol, die gasten gaan ne keer een goed boek moeten leren over rijdynamiek zenne Image Ze hebben wel ergens klokkengelui gehoord, maar waar de klepel en de klok zich bevinden, ho maar ! Racers gaan heel hun lijf zoveel mogelijk naast die moto hangen om minstens twee redenen.
1) doordat zij naast de moto hangen kunnen ze hun moto wat meer rechtop houden zodat er meer grondspeling is zodat ze nog harder door de bocht kunnen gaan (waardoor dus de moto weer wat platter zal gaan). Vandaar dat ze tegenwoordig rond de 60? schuin hangen.
2) Om het gezamelijk zwaartepunt van moto en mens in die bocht zo laag mogelijk te krijgen. Dat heeft opnieuw met de balans tussen zwaartekracht en centrifugaalracht (een pseudokracht, ik weet het) en bandengrip te maken. Hoe dichter het gezamelijk zwaartepunt tegen de grond hoe rapper ze door de bocht kunnen.
En dat knietje, dat speelt daar een kleine rol in, maar dat dient [u:14fl9x8a]vooral [/u:14fl9x8a] als afstandssensor, zo van "hoe ver is dat asfalt nog eh en hoeveel platter kan ik nog gaan".

Hun uitleg over de specifieke supermoto-rijstijl kan ik dan wel weer snappen. Net zoals in de motocross wordt de achterkant dus superonstabiel , dus hoe meer gewicht op de voorwiel hoe beter. En laat die achterkant dan maar kwispelen en driften en zo.

Voor wie de uitleg graag in de praktijk toepast, gaat best ne keer een leske volgen bij iemand gelijk Villard De Wever, ook wel bekend (ooit) als Hornet911. Die gast geeft raceles aan racers.... er zitten er hier een paar die bij hem les gevolgd hebben dacht ik.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by duibhce Kaelann »

Voor wie de uitleg graag in de praktijk toepast, gaat best ne keer een leske volgen bij iemand gelijk Villard De Wever, ook wel bekend (ooit) als Hornet911. Die gast geeft raceles aan racers.... er zitten er hier een paar die bij hem les gevolgd hebben dacht ik.
Jups, ??n van de beste circuitinstructeurs die ik ken.
Best wel oppassen als 'm zegt "volg me maar een stukske", dat kan in de gracht eindigen (ik ga geen namen noemen Image ) Image
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Blackbert
Posts: 3435
Joined: 17 Oct 2009 15:30

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by Blackbert »

[url]

Wacht, versta ik 't dan verkeerd?

Van dat forum: been vooruit om binnenkant vooraan meer gewicht te krijgen om
1. motor rechter aan zelfde bochtensnelheid, voorwiel zwaarder, meer grip.
2. achterkant lichter, dus makkelijker dat wiel in een spin krijgen zoals die mens hierboven uitlegde.

zo 'plant' je de voorkant toch en stuur je die waar je heenwil, met behulp van de uitbrekende achterkant. eens je de bocht uitkomt weer 't gas erop. de motor staat vrij recht, dus kan je sneller op 't gas dan wanneer hij op zware hellingshoek zit.

?
grease up your baby for a ball on the hill

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

Re: waarom steken supermoto bestuurders benen uit in de boch

Post by laouen »

[url]

Wacht, versta ik 't dan verkeerd?

Van dat forum: been vooruit om binnenkant vooraan meer gewicht te krijgen om
1. motor rechter aan zelfde bochtensnelheid, voorwiel zwaarder, meer grip.
2. achterkant lichter, dus makkelijker dat wiel in een spin krijgen zoals die mens hierboven uitlegde.

zo 'plant' je de voorkant toch en stuur je die waar je heenwil, met behulp van de uitbrekende achterkant. eens je de bocht uitkomt weer 't gas erop. de motor staat vrij recht, dus kan je sneller op 't gas dan wanneer hij op zware hellingshoek zit.

?
zo had ik het toch ook altijd begrepen...
Voor wie de uitleg graag in de praktijk toepast, gaat best ne keer een leske volgen bij iemand gelijk Villard De Wever, ook wel bekend (ooit) als Hornet911. Die gast geeft raceles aan racers.... er zitten er hier een paar die bij hem les gevolgd hebben dacht ik.
Jups, ??n van de beste circuitinstructeurs die ik ken.
Best wel oppassen als 'm zegt "volg me maar een stukske", dat kan in de gracht eindigen (ik ga geen namen noemen Image ) Image
FU! Image

Maar Villard is by far de beste race instructeur die ik ooit ben tegengekomen en dat zijn er ondertussen toch al een aantal. Hersenloos er achteraan gaan als die zegt 'ik zal efkes voorrijden' heeft idd verstrekkende gevolgende. Maar de laatste keer dat 'm dat tegen mij zei, heb ik wel mijn eerste knieke gelegd Image
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

Post Reply