ABS ( 18+ !!!)

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by zappa »

hmm op de natte en groene kasseitjes gaan proberen 't ABS "uit te lokken" .... moet er iets te zien zijn van lampkes? Of hoor je dat ?

Geen lampje gezien, en ik hoorde wel wat geklop, misschien het achterwiel op de kasseien? Was dat het dan?

Ben na een poging op 4 gestopt met stoppen Image , zou opdenduur omver gelegen van het kort stoppen en mijn voetjes aan de grond krijgen Image

Maar all?e op de eerste IST die ik mee ging rijden, toch PVDC niet in mijne nek gekregen, toen ik op m'n smt-tje alles dicht moest slaan voor +200kg zwaar, maar o zo schoon edelhert. Dat vlak voor me wiel de baan over sprong. Zijne ABS heeft toen gewerkt Image dus reken ik erop dat 't met Tuur ook gaat goed komen Image
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Muug »

wie zegt dat ge moet stoppen tot stilstand om uw abs te laten werken?

Een voorbeeldje : mijn schoonbroer heeft een K75S van 1990 met ABS gekocht. Hoe heb ik dat getest. Wel: efkes korte tijd de achterrem toestampen aan pakweg 50 per uur of rapper. Lang heb ik niet moeten stampen, het achterwiel begon meteen een streep te trekken. Dus wist ik dat het ABS op zijn minst achteraan niet ging. Vooraan heb ik het dan ook geprobeerd. Laat ons zeggen dat dat al meer tricky is : het voorwiel moet blokkeren maar als de ABS kapot is wilt ge niet op uw doos gaan natuurlijk. Dus OK, ferm geremd, voorwiel blokkeerde en hop de rem los. En de ABS is dus ferm kapot. Image

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Stefke »

hmm op de natte en groene kasseitjes gaan proberen 't ABS "uit te lokken" .... moet er iets te zien zijn van lampkes? Of hoor je dat ?
Geen lampje gezien, en ik hoorde wel wat geklop, misschien het achterwiel op de kasseien? Was dat het dan?
Ge kunt dat niet zien aan lampkes, dat lampke zou alleen mogen branden als het ABS niet stand-by staat of defect is.
Ge kunt dat inderdaad wel horen, er komt inderdaad nogal wat gerammel bij kijken.
Ge kunt dat voelen, uw rempedaal/hendel begint dan te pulseren

Maar zie, 50 per uur rijden en dan eens met uwe volle gewicht/hiel op uw rempedaal gaan staan...ge zou toch eea moet voelen... Image

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by susse »

da kieken op dienen BMW kan gene mete rrijden
maar hij heeft wel nen BMW voor de credibility h?
zonen adventure die nog zwaarder weegt dan ne gewone Image

enfin, moest die een beetje kunnen rijden hebben dan was hij vertrokken met zijne rechtervoet op het rempedaal

kieken... Image
jommo... nagommenegank...

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by susse »

ABS en offroad is geen goeie combinatie

den R gaat steevast in "Race" modus als ik een baantje induik
geen ABS
geen traction controle
alle beestekes wakker
en directe gasrespons
Image
jommo... nagommenegank...

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by susse »

zeg zappa,, hoe komde gij aan die foto's van mij?
jommo... nagommenegank...

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by zappa »

zeg zappa,, hoe komde gij aan die foto's van mij?
hola, ge zijt mijn oude koe uit de gracht aan 't halen, bij gebrek aan uw eigen koeien? Image


heb ondertussen al ondervonden dat abs eigenlijk iets is dat ik maar mottig vind, offroad den Verdun rit gewoon naar beneden geschoven met mijne achterfrein toe, tot op straat waar ik wel weer grip en rem had Image

Dat afzetten is ook wel omslachtig want van 't moment de motor stil valt ( te veel hotsebotsen) moogt ge die opnieuw afzetten Image Image

en aan mijn wei als er zand op den beton ligt en ik rem achter om een u bocht te maken, gaat Tuur nog ne meter ofzo gewoon rechtdoor Image alsof ik niet aan 't remmen ben.

Tuur heeft ook niet de remkracht van mijne smt, hoe zit dat met die 1190 ? Is dat beter?
sig nature

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by susse »

remt als de beesten dienen R Image

remmen als't steil bergaf gaat op onverhard... doe ik ni meer
techniek 4x4 = gas geven in eerste
van het moment dat uw achtewiel even snel draait als het zou schuiven hebt ge controle
volledig onnatuurlijk en moete efkes op oefenen maar werkt heel goed
met de 4x4 geleerd
nu op de moto aan't leren Image

met de 950 blokkeerde achterwiel door te veel motorrem en dan moeste gas bijgeven of zelfde effekt als achterrem toe en schuiven
met de 1190 zit het anders
TC en ABS af en koppeling efkes in en lossen, zit mechanishce anti-stuiter koppeling op die uw wiel ni helemaal laat blokkeren en dan kunt ge met zalig gedoseerde motorrem den berg af Image
jommo... nagommenegank...

User avatar
Harald
Posts: 689
Joined: 11 Aug 2012 06:42

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Harald »

Susse,
Als gij op motorrem neer beneden rijdt, dan vermoed ik dat uw achterwiel trager gaat ronddraaien dan je afstand aflegt, maw je hebt dan toch een beetje slip. Klopt dit? allez, met de moto bedoel ik.
Zou het dan ni kunnen dat met moderne ABS systemen dat gaat kunnen evenaren op beide wielen? Image

Ik ben dan ook nen leek in offroad rijden, zeker met de moto. Ik heb me dan ook gene moto gekocht die dat allemaal perfect kan doen, want dan wil ik dat ook kunnen, en zonder te vallen (dat zeer kan doen) leert ge niks h? Image
Daarom heb ik mijn ne velo gekocht, ge wordt daar moe van om mee naar boven te rijden, dus hoge afdalingen kom ik al ni tegen Image . ABS staat daar ni op, dus geen probleem mee, maar weet wel dat een net draaiend achterwiel u een beter gevoel geeft als ge naar beneden gaat dan een schuivend achterwiel. en onder ne velo van 10kg liggen doe minder zeer. Image

Ik zou toch willen weten hoe uw ervaring is met ABS naar beneden.

Image

User avatar
zappa
Posts: 4498
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by zappa »

remmen als't steil bergaf gaat op onverhard... doe ik ni meer
techniek 4x4 = gas geven in eerste
van het moment dat uw achtewiel even snel draait als het zou schuiven hebt ge controle
volledig onnatuurlijk en moete efkes op oefenen maar werkt heel goed
met de 4x4 geleerd
nu op de moto aan't leren Image
heb al steile dijken naar beneden gedaan ( als ik ze al omhoog kon Image BlackBert zij dak moest stoppen na een derde poging en schuif op mijne rug naar af Image ) met mijne husa, waar dat remmen en doorslippen gewoon u niet genoeg tegen hield, aan een rot vaart naar beneden. Daar naar beneden met beetje gas ... Image Het is in een "gedoog" gebied niet te doen met ne 4x4 of ne adv anders moest ge 't me maar eens komen tonen Image

Als het te steil is, dan met de motor af en op koppeling
sig nature

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by susse »

als ik met den ouwen BJ42 ergens moet afrijden waar ge te voet enkel op uw gat afkunt moogde mij altijd zeggen waar
zodra den ellentrik weer in orde is doen we da gewoon
Image


Harald, is een soort old-school hill descent control zoals ze op discovery's en Range rovers tegenwoordig hebben

't is simpel
als uw wiel blokkeert vertaagt ge zolang het ni te steil of te vettig is
als ge ni kunt vertagen is het best dagge controle hebt, dus moet ge even rap rijden als ge anders zou schuiven

als ge tijdens een offroad trophy in Transilvania of Kroati? 200 ? 300 meter lange hellingen zo naar beneden kunt waar anderen zich zekeren met de winch wint ge op een dag een uur of 2
jommo... nagommenegank...

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

Re: ABS ( 18+ !!!)

Post by Wipr »

susse wrote:
enfin, moest die een beetje kunnen rijden hebben dan was hij vertrokken met zijne rechtervoet op het rempedaal

kieken... Image
:grijns:

Post Reply