Dood hoekje

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Dood hoekje

Post by bompa »

Eigenlijk als ze willen kan men toch perfect het zicht rondom een vrachtwagen of eender welk voertuig bewerkstelligen , bij mij op de kraan het laatste jaar dat ik werkte, stond er een camera op ,daar mocht je vlak tegen de kraan gaan staan of een heel stuk er vandaan zo zag je altijd wat er gebeurde achteraan en die kon je uitbreiden naar de zijkant als je wilde ,maar langszij stonden daar 3 spiegels op aan elke kant en had je ook een zeer goed zicht, anders was het niet te doen in zeer smalle straatjes of eender waar om te manoeuvreren,

Dat moet bij een vrachtwagen toch ook vanzelfs kunnen volgens mij

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Dood hoekje

Post by OzzePaa »

bompa wrote:Eigenlijk als ze willen kan men toch perfect het zicht rondom een vrachtwagen of eender welk voertuig bewerkstelligen , bij mij op de kraan het laatste jaar dat ik werkte, stond er een camera op ,daar mocht je vlak tegen de kraan gaan staan of een heel stuk er vandaan zo zag je altijd wat er gebeurde achteraan en die kon je uitbreiden naar de zijkant als je wilde ,maar langszij stonden daar 3 spiegels op aan elke kant en had je ook een zeer goed zicht, anders was het niet te doen in zeer smalle straatjes of eender waar om te manoeuvreren,

Dat moet bij een vrachtwagen toch ook vanzelfs kunnen volgens mij
:stupid:
What i said ... Mijgedacht :geek:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Tux
Posts: 56
Joined: 30 Jan 2013 20:59

Dood hoekje

Post by Tux »

Die dode hoek is des te groter naarmate de "knik" die de trekker met zijn aanhanger maakt, groter wordt. In het filmpje is deze knik duidelijk aanwezig en demonstreert eigenlijk het effect dat je krijg wanneer een trekker met oplegger gaat afslaan of een bocht neemt (rond een rond punt). De achteras van de oplegger zal hier nog een veel kleinere bocht nemen dan de trekker waardoor de fietsers onder de wielen terecht komen. Ik weet niet of dit in de rijopleidng wordt meegegeven maar 't zou toch moeten.
Misschien een permalinkje onder "rijtechnieken" op deze webstek?

Post Reply