inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by TimS »

susse wrote:linkeroog is meesteroog of dominant
linkerbochten liggen mij beter
maar ik ben dan ook nen averechtse
:rayof:
Mja bij mij is het hetzelfde moet ik vaststellen. Linkeroog is dominant en links gaat me het beste af. Lijkt wel te kloppen met mijn theorie over rechtshandig zijn, maar dan zou voor de meeste mensen links het gemakkelijkst zijn? Dus tot daar mijn theorie :blink:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
zappa
Posts: 4501
Joined: 23 Oct 2009 11:44

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by zappa »

TimS wrote:
susse wrote:linkeroog is meesteroog of dominant
linkerbochten liggen mij beter
maar ik ben dan ook nen averechtse
:rayof:
Mja bij mij is het hetzelfde moet ik vaststellen. Linkeroog is dominant en links gaat me het beste af. Lijkt wel te kloppen met mijn theorie over rechtshandig zijn, maar dan zou voor de meeste mensen links het gemakkelijkst zijn? Dus tot daar mijn theorie :blink:
linkse bochten = :confused2: tenzij offroad, en ik ben rechts handig, maar ook een vrouw, dat kan er ook mee te maken hebben :roll: :grin: :grotegrijns
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

let wel : er is ook nog de kwestie dat wij vanaf onze peutertijd leren om links te keren. Wij doen dat dus al ettelijke jaren: eerst met driewielers, dan met minifietskes dan gewone fietsen dan brommers, moto's, auto's, bussen, whatever.... logisch dan ook dat links voor ons beter gaat. In Engeland zal dat net het omgekeerde zijn.

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by susse »

leren links keren als ik klein was :?:

wasmadavuziever :?: :?: :?:
jommo... nagommenegank...

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by F M »

Inderdaad. De susse is nooit klein geweest ! :ricky:
I am confused. Oh no, maybe not!

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by TimS »

Ik dacht ooit ook eens de uitleg te hebben gekregen dat mensen het aangenamer te vinden om een bocht te nemen waarbij hun dominante hand het verste van hen is. Dus bocht naar links -> meer vertrouwen voor rechtshandigen. Dit voornamelijk omdat bij een bocht naar rechts, dan de links hand eigenlijk het meeste controleert (wat rechtshandigen dan weer minder vertrouwen geeft).

Enfin, het is een uitleg zoals een ander he :mad:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by F M »

TimS wrote:Dit voornamelijk omdat bij een bocht naar rechts, dan de links hand eigenlijk het meeste controleert
:huh2:
Wat zegt het concept 'tegensturen' je ?
I am confused. Oh no, maybe not!

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by zwiep »

@muug
daar zeg je wat, omkeren over straat, of op een parking wordt onbewust linksomgedaan
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by TimS »

F M wrote::huh2:
Wat zegt het concept 'tegensturen' je ?
Ja begrijp je reactie en tegensturen is inderdaad iets wat dit tegenspreekt. Maar hier heeft Zwiep het voornamelijk (of toch zo lijkt het) over tragere en scherpe bochten. Voor het uitvoeren van manoeuvres zoals draaien in de straat of 8-jes maken werd me verteld dat mensen dat comfortabeler vinden met hun dominante hand ver van zich af ipv omgekeerd. Reden zou zijn dat je stuur een wel erg grote hoek maakt en dat ??n hand dan vrij ver van het lichaam is (wat het gevoel van minder controle zou geven).

Het klonk me toen allemaal plausibel al vind ik het "oog-verhaal" ook wel zeer plausibel :grin:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

zwiep wrote:@muug
daar zeg je wat, omkeren over straat, of op een parking wordt onbewust linksomgedaan
bwof, 't is niet echt onbewust, 't is gewoon een maatschappelijk gegeven. We rijden rechts, we lopen rechts, we fietsen rechts... dus we keren altijd naar links. Is gewoon een niet te onderschatten factor.

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

TimS wrote:Voor het uitvoeren van manoeuvres zoals draaien in de straat of 8-jes maken werd me verteld dat mensen dat comfortabeler vinden met hun dominante hand ver van zich af ipv omgekeerd. Reden zou zijn dat je stuur een wel erg grote hoek maakt en dat ??n hand dan vrij ver van het lichaam is (wat het gevoel van minder controle zou geven).
Niet vergeten dat links de koppeling zit en rechts de gas. Draai je uitermate scherp af naar rechts dan voelt je gas- en koppelingsbediening helemaal anders dan naar links, omdat je armen en polsen anders geplooid zijn.
Maar die uitleg van de dominante hand heb ik nog nooit gehoord. Die van het dominante oog daarentegen is (zou moeten zijn) algemeen aanvaard. Plus dus het maatschappelijk gegeven dat we rechts rijden en dus altijd links keren.
Verder k?n het bij sommige moto's die een gigantisch stuur hebben in combi met een erg kleine draaicirkel wel zijn dat ??n stuureind plots een meter ver komt te zitten, dat stuurt idd niet comfortabel ja. :mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

Ik zou in deze kwestie het tegensturen er absoluut niet in willen betrekken, dat heeft hier idd niets mee te maken denk ik.

User avatar
F M
Posts: 5044
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by F M »

Klopt. Bij mijn opmerking hield ik geen rekening met het gegeven van haarspeldbochten
I am confused. Oh no, maybe not!

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by vet on wheels »

Wat bij mij goed helpt om beter de rechtse te nemen is: u echt fixeren op de witte lijn aan de rechterrand van de weg (als die lijn er is natuurlijk...).
Ik ben dat deze zomer speciaal in de Pyreneen gaan doen, en ik heb gemerkt dat dat helpt!
Ondanks dat ik vind dat ik mijn bochten niet slecht nam, vind ik nu dat het beter ( en sneller) gaat. Vooral in een bocht die nog een beetje inschroeft is dat nuttig... :wink:

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

vet on wheels wrote:Wat bij mij goed helpt om beter de rechtse te nemen is: u echt fixeren op de witte lijn aan de rechterrand van de weg (als die lijn er is natuurlijk...).
Is perfect als toepassing.
Zo verplicht ge u om voor en tijdens die haarspeldbocht zwaar over uw rechterschouder te kijken, ge moet er zelfs uw bovenlichaam voor verdraaien. En zo gaat ge automatisch ook uw stuur meedraaien en het keren gaat dan vanzelf. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Stefke »

Muug wrote:Ik zou in deze kwestie het tegensturen er absoluut niet in willen betrekken, dat heeft hier idd niets mee te maken denk ik.
tutut, dat tegensturen of duwtechniek is bij een haarspeldbocht toch zeer bruikbaar? Meer zelfs, dat tegensturen gebruik je (onbewust) altijd om een bocht te pakken? Dus in rechtse (ruime) haarspeldbochten (naar beneden) gebruik je dat tegensturen/duwen zeker, in een zeer krappe rechtse heb je doorgaans minder snelheid (zeker bergop), dus minder duwen, dus kan je dus ook iets minder diep inkantelen toch?

En naar de witte lijnen kijken in een haarspeldbocht??? Heb ik nooit begrepen, ge moet kijken waar ge naar toe wilt toch? En dat is zeker niet de lijn rechts beneden naast ons...(als er idd al een lijn ligt!). Dus zo wijd mogelijk beginnen, zo ver mogelijk doorkijken over de schouder desnoods (indien echt scherp), insturen en progressief gas bij geven als het rechte stuk in zicht is. :ricky: En van de remmen blijven! :whip:
Enfin, iedereen weet dat ondertussen toch? :lipsrsealed2:

Ergens een memorabel weekend in de Vogezen, zonder lijnen, met de wijlen "Aldi-GS" voor mijn voeten. :mrgreen:
Foto: Lietje&Loetje
Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote:Ergens een memorabel weekend in de Vogezen, zonder lijnen, met de wijlen "Aldi-GS" voor mijn voeten. :mrgreen:
:mrgreen:
de nieuwe "Lidl-GS" zou de bocht daar nog een stukske korter nemen, over diene groene asfalt :Pyndn:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote: :mrgreen:
de nieuwe "Lidl-GS" zou de bocht daar nog een stukske korter nemen, over diene groene asfalt :Pyndn:
en verder nog tussen de bruine stammen....? :ricky:

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by vet on wheels »

naar de wite lijn kijken helpt om uw bocht scherper te maken, daar de topic-opener met moeite den bocht kan nemen, is het gevaar dat hij t? scherp afdraait quasi nihil... :w00t:
Ik weet ook dat ge rijdt naar waar ge kijkt, en ge moet op tijd uw blik weer op het baanvak richten. :wink:
het is enkel op het scherpste van den bocht dat "lijnkijken" helpt!

User avatar
Muug
Posts: 11758
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

vet on wheels wrote:naar de wite lijn kijken helpt om uw bocht scherper te maken, daar de topic-opener met moeite den bocht kan nemen, is het gevaar dat hij t? scherp afdraait quasi nihil... :w00t:
Ik weet ook dat ge rijdt naar waar ge kijkt, en ge moet op tijd uw blik weer op het baanvak richten. :wink:
het is enkel op het scherpste van den bocht dat "lijnkijken" helpt!
Stefke is ne moeilijke verstaander, ik had u wel goed begrepen. :wink:
Stef, ivm dat tegensturen : 't is allemaal te zien hoe rap ge door die bocht gaat. En dat zal sterk afhangen van de scherpte van die bocht. Van die haarspeldbochten die zo breed zijn dat twee autobussen elkaar kunnen kruisen kunt ge natuurlijk aan relatief hoge snelheid nemen en dan gaat dat tegensturen en het daaruit voortvloeiende omkantelende effect van het voorwiel zeker zijn nut hebben. Maar in van die ouwe geknepen speldbochten die eigenlijk meer een spitse punt dan bocht zijn, en het hoogteverschil aan de binnenbocht meer dan ne gezonde meter kan bedragen, daar gaat ge zo traag aan 't rijden zijn dat er niet al teveel gyroscopische effect meer zal overschieten....en van het zuivere tegensturen zal op dat moment ook niet al te veel sprake meer zijn. Z?ker niet op het allertraagste punt. :wink:

Post Reply