inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by zwiep »

bovenstaande lukt bij mij niet zo goed :-( geen idee waarom niet maar rechter haarspeldbochten worden recht en stapvoets genomen terwijl linker haarspeldbochten dan wel weer vlot gaan, zal wel iets te maken hebben met de straal van de bocht maar enfin, als ik voorrij ist altijd opstopping achter me bij een rechter knik
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

Bergop of bergaf maakt geen verschil?

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by F M »

Vanachter rijden dan. :peepwall:

De draaicirkel naar rechts is inderdaad kleiner. Ten tweede is mogelijk je linkeroog dominant, waardoor je gemakkelijker links achterom kijkt en dus ook beter links een haarspeldbocht neemt. En ten derde hebben velen ook nog eens een kant waar alles vloeiender gaat.

Dat kan je maar verbeteren door eraan te werken. Cursusje meepikken en veel oefenen.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by petervdc »

F M wrote:De draaicirkel naar rechts is inderdaad kleiner
Euh, waarom ?
Keep going

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by zappa »

Ik doe veel liever rechtse bochten dan linkse :blink:



Tenzij mee de enduro, een linkse kombocht :blob1:

gaat vlotter links, been naast de wiel, en tegen de schuine opstaande rand...hupla

en hier gaat rechts dan stugger ?

:dontknow:
sig nature

User avatar
Stefke
Posts: 2898
Joined: 19 Oct 2009 20:28

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Stefke »

dat is omdat uwe cardan links hangt, bij de oude GS met cardan rechts hebt ge dat probleem niet... :ricky:

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by F M »

petervdc wrote:
F M wrote:De draaicirkel naar rechts is inderdaad kleiner
Euh, waarom ?
Omdat wij rechts rijden, tiens !
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

F M wrote:De draaicirkel naar rechts is inderdaad kleiner. Ten tweede is mogelijk je linkeroog dominant, waardoor je gemakkelijker links achterom kijkt en dus ook beter links een haarspeldbocht neemt. En ten derde hebben velen ook nog eens een kant waar alles vloeiender gaat.Dat kan je maar verbeteren door eraan te werken. Cursusje meepikken en veel oefenen.
FM, ge kent duidelijk de theorie van het dominante oog maar ge hebt 'm juist omgekeerd - en dus foutief - in uw hoofd zitten.
Het is nl zo dat uw moeilijkste keerkant aan de kant van uw dominante oog zit ! En dus niet omgekeerd. Ik verklaar het efkes : als uw linkeroog dominant is, dan wil dat eigenlijk zeggen dat uw hersens alle info willen verzamelen met dat linkeroog. Kijk je naar rechts dan zit je neusbrug in de weg en je hersens gaan je hoofd automatisch harder in de goeie richting keren. Daardoor gebruik je automatisch beide ogen heel erg goed : het rechteroog heeft sowieso veel zicht want naar rechts zit er sowieso niks in de weg, en het linkeroog ook. Resultaat : je rechterbochten kan je ultrakort keren.
Maar bij Zwiep kan het zijn dat het rechteroog dominant is. In dat geval gaat zijn hoofd de moeite niet doen om hard over zijn rechterschouder te kijken want dat rechteroog heeft sowieso een zeer goed zicht op de weg. Het moet gewoon efkes naar rechts draaien in de oogkas. En ja, en als de chauffeur zijn hoofd niet goed verdraait, dan lukt het keren ook veel minder goed.

Verder zijn rechterhaarspeldbochten inderdaad een pak korter dan de linkse, want we rijden op de rechterhelft van de rijbaan.

Truk met de duif om kort keren rustig en stabiel uit te voeren, en al zeker bergaf : gebruik de achterrem licht slepend om de moto te stabiliseren. En laat de koppeling wat doorslippen en hou het gas er wat op zodat je ten allentijde over voldoende en vloeiende traktie beschikt en regel die traktie door met je koppeling te spelen.

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by TimS »

Awel, bedankt voor de uitleg. Ik dacht altijd dat het met links- of rechtshandig te maken had... :stomstom:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by susse »

linkeroog is meesteroog of dominant
linkerbochten liggen mij beter
maar ik ben dan ook nen averechtse
:rayof:
jommo... nagommenegank...

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by TimS »

susse wrote:linkeroog is meesteroog of dominant
linkerbochten liggen mij beter
maar ik ben dan ook nen averechtse
:rayof:
Mja bij mij is het hetzelfde moet ik vaststellen. Linkeroog is dominant en links gaat me het beste af. Lijkt wel te kloppen met mijn theorie over rechtshandig zijn, maar dan zou voor de meeste mensen links het gemakkelijkst zijn? Dus tot daar mijn theorie :blink:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by zappa »

TimS wrote:
susse wrote:linkeroog is meesteroog of dominant
linkerbochten liggen mij beter
maar ik ben dan ook nen averechtse
:rayof:
Mja bij mij is het hetzelfde moet ik vaststellen. Linkeroog is dominant en links gaat me het beste af. Lijkt wel te kloppen met mijn theorie over rechtshandig zijn, maar dan zou voor de meeste mensen links het gemakkelijkst zijn? Dus tot daar mijn theorie :blink:
linkse bochten = :confused2: tenzij offroad, en ik ben rechts handig, maar ook een vrouw, dat kan er ook mee te maken hebben :roll: :grin: :grotegrijns
sig nature

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

let wel : er is ook nog de kwestie dat wij vanaf onze peutertijd leren om links te keren. Wij doen dat dus al ettelijke jaren: eerst met driewielers, dan met minifietskes dan gewone fietsen dan brommers, moto's, auto's, bussen, whatever.... logisch dan ook dat links voor ons beter gaat. In Engeland zal dat net het omgekeerde zijn.

susse
Posts: 614
Joined: 12 Dec 2013 17:34

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by susse »

leren links keren als ik klein was :?:

wasmadavuziever :?: :?: :?:
jommo... nagommenegank...

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by F M »

Inderdaad. De susse is nooit klein geweest ! :ricky:
I am confused. Oh no, maybe not!

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by TimS »

Ik dacht ooit ook eens de uitleg te hebben gekregen dat mensen het aangenamer te vinden om een bocht te nemen waarbij hun dominante hand het verste van hen is. Dus bocht naar links -> meer vertrouwen voor rechtshandigen. Dit voornamelijk omdat bij een bocht naar rechts, dan de links hand eigenlijk het meeste controleert (wat rechtshandigen dan weer minder vertrouwen geeft).

Enfin, het is een uitleg zoals een ander he :mad:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
F M
Posts: 5049
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by F M »

TimS wrote:Dit voornamelijk omdat bij een bocht naar rechts, dan de links hand eigenlijk het meeste controleert
:huh2:
Wat zegt het concept 'tegensturen' je ?
I am confused. Oh no, maybe not!

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by zwiep »

@muug
daar zeg je wat, omkeren over straat, of op een parking wordt onbewust linksomgedaan
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by TimS »

F M wrote::huh2:
Wat zegt het concept 'tegensturen' je ?
Ja begrijp je reactie en tegensturen is inderdaad iets wat dit tegenspreekt. Maar hier heeft Zwiep het voornamelijk (of toch zo lijkt het) over tragere en scherpe bochten. Voor het uitvoeren van manoeuvres zoals draaien in de straat of 8-jes maken werd me verteld dat mensen dat comfortabeler vinden met hun dominante hand ver van zich af ipv omgekeerd. Reden zou zijn dat je stuur een wel erg grote hoek maakt en dat ??n hand dan vrij ver van het lichaam is (wat het gevoel van minder controle zou geven).

Het klonk me toen allemaal plausibel al vind ik het "oog-verhaal" ook wel zeer plausibel :grin:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

User avatar
Muug
Posts: 11764
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

zwiep wrote:@muug
daar zeg je wat, omkeren over straat, of op een parking wordt onbewust linksomgedaan
bwof, 't is niet echt onbewust, 't is gewoon een maatschappelijk gegeven. We rijden rechts, we lopen rechts, we fietsen rechts... dus we keren altijd naar links. Is gewoon een niet te onderschatten factor.

Post Reply