Mja bij mij is het hetzelfde moet ik vaststellen. Linkeroog is dominant en links gaat me het beste af. Lijkt wel te kloppen met mijn theorie over rechtshandig zijn, maar dan zou voor de meeste mensen links het gemakkelijkst zijn? Dus tot daar mijn theoriesusse wrote:linkeroog is meesteroog of dominant
linkerbochten liggen mij beter
maar ik ben dan ook nen averechtse
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
Today is the tomorrow you were promised yesterday.
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
linkse bochten = :confused2: tenzij offroad, en ik ben rechts handig, maar ook een vrouw, dat kan er ook mee te maken hebben :grotegrijnsTimS wrote:Mja bij mij is het hetzelfde moet ik vaststellen. Linkeroog is dominant en links gaat me het beste af. Lijkt wel te kloppen met mijn theorie over rechtshandig zijn, maar dan zou voor de meeste mensen links het gemakkelijkst zijn? Dus tot daar mijn theoriesusse wrote:linkeroog is meesteroog of dominant
linkerbochten liggen mij beter
maar ik ben dan ook nen averechtse
sig nature
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
let wel : er is ook nog de kwestie dat wij vanaf onze peutertijd leren om links te keren. Wij doen dat dus al ettelijke jaren: eerst met driewielers, dan met minifietskes dan gewone fietsen dan brommers, moto's, auto's, bussen, whatever.... logisch dan ook dat links voor ons beter gaat. In Engeland zal dat net het omgekeerde zijn.
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
leren links keren als ik klein was
wasmadavuziever
wasmadavuziever
jommo... nagommenegank...
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
Inderdaad. De susse is nooit klein geweest !
I am confused. Oh no, maybe not!
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
Ik dacht ooit ook eens de uitleg te hebben gekregen dat mensen het aangenamer te vinden om een bocht te nemen waarbij hun dominante hand het verste van hen is. Dus bocht naar links -> meer vertrouwen voor rechtshandigen. Dit voornamelijk omdat bij een bocht naar rechts, dan de links hand eigenlijk het meeste controleert (wat rechtshandigen dan weer minder vertrouwen geeft).
Enfin, het is een uitleg zoals een ander he
Enfin, het is een uitleg zoals een ander he
Today is the tomorrow you were promised yesterday.
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
TimS wrote:Dit voornamelijk omdat bij een bocht naar rechts, dan de links hand eigenlijk het meeste controleert
Wat zegt het concept 'tegensturen' je ?
I am confused. Oh no, maybe not!
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
@muug
daar zeg je wat, omkeren over straat, of op een parking wordt onbewust linksomgedaan
daar zeg je wat, omkeren over straat, of op een parking wordt onbewust linksomgedaan
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
Ja begrijp je reactie en tegensturen is inderdaad iets wat dit tegenspreekt. Maar hier heeft Zwiep het voornamelijk (of toch zo lijkt het) over tragere en scherpe bochten. Voor het uitvoeren van manoeuvres zoals draaien in de straat of 8-jes maken werd me verteld dat mensen dat comfortabeler vinden met hun dominante hand ver van zich af ipv omgekeerd. Reden zou zijn dat je stuur een wel erg grote hoek maakt en dat ??n hand dan vrij ver van het lichaam is (wat het gevoel van minder controle zou geven).F M wrote:
Wat zegt het concept 'tegensturen' je ?
Het klonk me toen allemaal plausibel al vind ik het "oog-verhaal" ook wel zeer plausibel
Today is the tomorrow you were promised yesterday.
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
bwof, 't is niet echt onbewust, 't is gewoon een maatschappelijk gegeven. We rijden rechts, we lopen rechts, we fietsen rechts... dus we keren altijd naar links. Is gewoon een niet te onderschatten factor.zwiep wrote:@muug
daar zeg je wat, omkeren over straat, of op een parking wordt onbewust linksomgedaan
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
Niet vergeten dat links de koppeling zit en rechts de gas. Draai je uitermate scherp af naar rechts dan voelt je gas- en koppelingsbediening helemaal anders dan naar links, omdat je armen en polsen anders geplooid zijn.TimS wrote:Voor het uitvoeren van manoeuvres zoals draaien in de straat of 8-jes maken werd me verteld dat mensen dat comfortabeler vinden met hun dominante hand ver van zich af ipv omgekeerd. Reden zou zijn dat je stuur een wel erg grote hoek maakt en dat ??n hand dan vrij ver van het lichaam is (wat het gevoel van minder controle zou geven).
Maar die uitleg van de dominante hand heb ik nog nooit gehoord. Die van het dominante oog daarentegen is (zou moeten zijn) algemeen aanvaard. Plus dus het maatschappelijk gegeven dat we rechts rijden en dus altijd links keren.
Verder k?n het bij sommige moto's die een gigantisch stuur hebben in combi met een erg kleine draaicirkel wel zijn dat ??n stuureind plots een meter ver komt te zitten, dat stuurt idd niet comfortabel ja.
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
Ik zou in deze kwestie het tegensturen er absoluut niet in willen betrekken, dat heeft hier idd niets mee te maken denk ik.
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
Klopt. Bij mijn opmerking hield ik geen rekening met het gegeven van haarspeldbochten
I am confused. Oh no, maybe not!
-
- Posts: 367
- Joined: 23 Oct 2009 11:09
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
Wat bij mij goed helpt om beter de rechtse te nemen is: u echt fixeren op de witte lijn aan de rechterrand van de weg (als die lijn er is natuurlijk...).
Ik ben dat deze zomer speciaal in de Pyreneen gaan doen, en ik heb gemerkt dat dat helpt!
Ondanks dat ik vind dat ik mijn bochten niet slecht nam, vind ik nu dat het beter ( en sneller) gaat. Vooral in een bocht die nog een beetje inschroeft is dat nuttig...
Ik ben dat deze zomer speciaal in de Pyreneen gaan doen, en ik heb gemerkt dat dat helpt!
Ondanks dat ik vind dat ik mijn bochten niet slecht nam, vind ik nu dat het beter ( en sneller) gaat. Vooral in een bocht die nog een beetje inschroeft is dat nuttig...
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
Is perfect als toepassing.vet on wheels wrote:Wat bij mij goed helpt om beter de rechtse te nemen is: u echt fixeren op de witte lijn aan de rechterrand van de weg (als die lijn er is natuurlijk...).
Zo verplicht ge u om voor en tijdens die haarspeldbocht zwaar over uw rechterschouder te kijken, ge moet er zelfs uw bovenlichaam voor verdraaien. En zo gaat ge automatisch ook uw stuur meedraaien en het keren gaat dan vanzelf.
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
tutut, dat tegensturen of duwtechniek is bij een haarspeldbocht toch zeer bruikbaar? Meer zelfs, dat tegensturen gebruik je (onbewust) altijd om een bocht te pakken? Dus in rechtse (ruime) haarspeldbochten (naar beneden) gebruik je dat tegensturen/duwen zeker, in een zeer krappe rechtse heb je doorgaans minder snelheid (zeker bergop), dus minder duwen, dus kan je dus ook iets minder diep inkantelen toch?Muug wrote:Ik zou in deze kwestie het tegensturen er absoluut niet in willen betrekken, dat heeft hier idd niets mee te maken denk ik.
En naar de witte lijnen kijken in een haarspeldbocht??? Heb ik nooit begrepen, ge moet kijken waar ge naar toe wilt toch? En dat is zeker niet de lijn rechts beneden naast ons...(als er idd al een lijn ligt!). Dus zo wijd mogelijk beginnen, zo ver mogelijk doorkijken over de schouder desnoods (indien echt scherp), insturen en progressief gas bij geven als het rechte stuk in zicht is. En van de remmen blijven!
Enfin, iedereen weet dat ondertussen toch?
Ergens een memorabel weekend in de Vogezen, zonder lijnen, met de wijlen "Aldi-GS" voor mijn voeten.
Foto: Lietje&Loetje
- duibhce Kaelann
- Posts: 2915
- Joined: 01 Dec 2009 23:39
- Location: Itch(B), Idilevo(BG)
- Contact:
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
Stefke wrote:Ergens een memorabel weekend in de Vogezen, zonder lijnen, met de wijlen "Aldi-GS" voor mijn voeten.
de nieuwe "Lidl-GS" zou de bocht daar nog een stukske korter nemen, over diene groene asfalt
When I'm nervous I count primes.
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
en verder nog tussen de bruine stammen....?duibhce Kaelann wrote:
de nieuwe "Lidl-GS" zou de bocht daar nog een stukske korter nemen, over diene groene asfalt
-
- Posts: 367
- Joined: 23 Oct 2009 11:09
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
naar de wite lijn kijken helpt om uw bocht scherper te maken, daar de topic-opener met moeite den bocht kan nemen, is het gevaar dat hij t? scherp afdraait quasi nihil...
Ik weet ook dat ge rijdt naar waar ge kijkt, en ge moet op tijd uw blik weer op het baanvak richten.
het is enkel op het scherpste van den bocht dat "lijnkijken" helpt!
Ik weet ook dat ge rijdt naar waar ge kijkt, en ge moet op tijd uw blik weer op het baanvak richten.
het is enkel op het scherpste van den bocht dat "lijnkijken" helpt!
inkantelen in rechtse haarspeldbochten
Stefke is ne moeilijke verstaander, ik had u wel goed begrepen.vet on wheels wrote:naar de wite lijn kijken helpt om uw bocht scherper te maken, daar de topic-opener met moeite den bocht kan nemen, is het gevaar dat hij t? scherp afdraait quasi nihil...
Ik weet ook dat ge rijdt naar waar ge kijkt, en ge moet op tijd uw blik weer op het baanvak richten.
het is enkel op het scherpste van den bocht dat "lijnkijken" helpt!
Stef, ivm dat tegensturen : 't is allemaal te zien hoe rap ge door die bocht gaat. En dat zal sterk afhangen van de scherpte van die bocht. Van die haarspeldbochten die zo breed zijn dat twee autobussen elkaar kunnen kruisen kunt ge natuurlijk aan relatief hoge snelheid nemen en dan gaat dat tegensturen en het daaruit voortvloeiende omkantelende effect van het voorwiel zeker zijn nut hebben. Maar in van die ouwe geknepen speldbochten die eigenlijk meer een spitse punt dan bocht zijn, en het hoogteverschil aan de binnenbocht meer dan ne gezonde meter kan bedragen, daar gaat ge zo traag aan 't rijden zijn dat er niet al teveel gyroscopische effect meer zal overschieten....en van het zuivere tegensturen zal op dat moment ook niet al te veel sprake meer zijn. Z?ker niet op het allertraagste punt.