inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

TimS wrote:Voor het uitvoeren van manoeuvres zoals draaien in de straat of 8-jes maken werd me verteld dat mensen dat comfortabeler vinden met hun dominante hand ver van zich af ipv omgekeerd. Reden zou zijn dat je stuur een wel erg grote hoek maakt en dat ??n hand dan vrij ver van het lichaam is (wat het gevoel van minder controle zou geven).
Niet vergeten dat links de koppeling zit en rechts de gas. Draai je uitermate scherp af naar rechts dan voelt je gas- en koppelingsbediening helemaal anders dan naar links, omdat je armen en polsen anders geplooid zijn.
Maar die uitleg van de dominante hand heb ik nog nooit gehoord. Die van het dominante oog daarentegen is (zou moeten zijn) algemeen aanvaard. Plus dus het maatschappelijk gegeven dat we rechts rijden en dus altijd links keren.
Verder k?n het bij sommige moto's die een gigantisch stuur hebben in combi met een erg kleine draaicirkel wel zijn dat ??n stuureind plots een meter ver komt te zitten, dat stuurt idd niet comfortabel ja. :mrgreen:

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

Ik zou in deze kwestie het tegensturen er absoluut niet in willen betrekken, dat heeft hier idd niets mee te maken denk ik.

User avatar
F M
Posts: 5046
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by F M »

Klopt. Bij mijn opmerking hield ik geen rekening met het gegeven van haarspeldbochten
I am confused. Oh no, maybe not!

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by vet on wheels »

Wat bij mij goed helpt om beter de rechtse te nemen is: u echt fixeren op de witte lijn aan de rechterrand van de weg (als die lijn er is natuurlijk...).
Ik ben dat deze zomer speciaal in de Pyreneen gaan doen, en ik heb gemerkt dat dat helpt!
Ondanks dat ik vind dat ik mijn bochten niet slecht nam, vind ik nu dat het beter ( en sneller) gaat. Vooral in een bocht die nog een beetje inschroeft is dat nuttig... :wink:

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

vet on wheels wrote:Wat bij mij goed helpt om beter de rechtse te nemen is: u echt fixeren op de witte lijn aan de rechterrand van de weg (als die lijn er is natuurlijk...).
Is perfect als toepassing.
Zo verplicht ge u om voor en tijdens die haarspeldbocht zwaar over uw rechterschouder te kijken, ge moet er zelfs uw bovenlichaam voor verdraaien. En zo gaat ge automatisch ook uw stuur meedraaien en het keren gaat dan vanzelf. :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Stefke »

Muug wrote:Ik zou in deze kwestie het tegensturen er absoluut niet in willen betrekken, dat heeft hier idd niets mee te maken denk ik.
tutut, dat tegensturen of duwtechniek is bij een haarspeldbocht toch zeer bruikbaar? Meer zelfs, dat tegensturen gebruik je (onbewust) altijd om een bocht te pakken? Dus in rechtse (ruime) haarspeldbochten (naar beneden) gebruik je dat tegensturen/duwen zeker, in een zeer krappe rechtse heb je doorgaans minder snelheid (zeker bergop), dus minder duwen, dus kan je dus ook iets minder diep inkantelen toch?

En naar de witte lijnen kijken in een haarspeldbocht??? Heb ik nooit begrepen, ge moet kijken waar ge naar toe wilt toch? En dat is zeker niet de lijn rechts beneden naast ons...(als er idd al een lijn ligt!). Dus zo wijd mogelijk beginnen, zo ver mogelijk doorkijken over de schouder desnoods (indien echt scherp), insturen en progressief gas bij geven als het rechte stuk in zicht is. :ricky: En van de remmen blijven! :whip:
Enfin, iedereen weet dat ondertussen toch? :lipsrsealed2:

Ergens een memorabel weekend in de Vogezen, zonder lijnen, met de wijlen "Aldi-GS" voor mijn voeten. :mrgreen:
Foto: Lietje&Loetje
Image

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2914
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Itch(B), Idilevo(BG)
Contact:

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by duibhce Kaelann »

Stefke wrote:Ergens een memorabel weekend in de Vogezen, zonder lijnen, met de wijlen "Aldi-GS" voor mijn voeten. :mrgreen:
:mrgreen:
de nieuwe "Lidl-GS" zou de bocht daar nog een stukske korter nemen, over diene groene asfalt :Pyndn:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Stefke »

duibhce Kaelann wrote: :mrgreen:
de nieuwe "Lidl-GS" zou de bocht daar nog een stukske korter nemen, over diene groene asfalt :Pyndn:
en verder nog tussen de bruine stammen....? :ricky:

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by vet on wheels »

naar de wite lijn kijken helpt om uw bocht scherper te maken, daar de topic-opener met moeite den bocht kan nemen, is het gevaar dat hij t? scherp afdraait quasi nihil... :w00t:
Ik weet ook dat ge rijdt naar waar ge kijkt, en ge moet op tijd uw blik weer op het baanvak richten. :wink:
het is enkel op het scherpste van den bocht dat "lijnkijken" helpt!

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

vet on wheels wrote:naar de wite lijn kijken helpt om uw bocht scherper te maken, daar de topic-opener met moeite den bocht kan nemen, is het gevaar dat hij t? scherp afdraait quasi nihil... :w00t:
Ik weet ook dat ge rijdt naar waar ge kijkt, en ge moet op tijd uw blik weer op het baanvak richten. :wink:
het is enkel op het scherpste van den bocht dat "lijnkijken" helpt!
Stefke is ne moeilijke verstaander, ik had u wel goed begrepen. :wink:
Stef, ivm dat tegensturen : 't is allemaal te zien hoe rap ge door die bocht gaat. En dat zal sterk afhangen van de scherpte van die bocht. Van die haarspeldbochten die zo breed zijn dat twee autobussen elkaar kunnen kruisen kunt ge natuurlijk aan relatief hoge snelheid nemen en dan gaat dat tegensturen en het daaruit voortvloeiende omkantelende effect van het voorwiel zeker zijn nut hebben. Maar in van die ouwe geknepen speldbochten die eigenlijk meer een spitse punt dan bocht zijn, en het hoogteverschil aan de binnenbocht meer dan ne gezonde meter kan bedragen, daar gaat ge zo traag aan 't rijden zijn dat er niet al teveel gyroscopische effect meer zal overschieten....en van het zuivere tegensturen zal op dat moment ook niet al te veel sprake meer zijn. Z?ker niet op het allertraagste punt. :wink:

User avatar
F M
Posts: 5046
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by F M »

Muug wrote:Maar in van die ouwe geknepen speldbochten die eigenlijk meer een spitse punt dan bocht zijn, en het hoogteverschil aan de binnenbocht meer dan ne gezonde meter kan bedragen
Typevoorbeeld: de Stelvio aan de oostelijke zijde. In de rechterbochten was er geen sprake van tegenstuur. Enkel rechtop blijven.
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Stefke
Posts: 2896
Joined: 19 Oct 2009 20:28

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Stefke »

Muug wrote: Stef, ivm dat tegensturen : 't is allemaal te zien hoe rap ge door die bocht gaat. En dat zal sterk afhangen van de scherpte van die bocht. Van die haarspeldbochten die zo breed zijn dat twee autobussen elkaar kunnen kruisen kunt ge natuurlijk aan relatief hoge snelheid nemen en dan gaat dat tegensturen en het daaruit voortvloeiende omkantelende effect van het voorwiel zeker zijn nut hebben. Maar in van die ouwe geknepen speldbochten die eigenlijk meer een spitse punt dan bocht zijn, en het hoogteverschil aan de binnenbocht meer dan ne gezonde meter kan bedragen, daar gaat ge zo traag aan 't rijden zijn dat er niet al teveel gyroscopische effect meer zal overschieten....en van het zuivere tegensturen zal op dat moment ook niet al te veel sprake meer zijn. Z?ker niet op het allertraagste punt. :wink:
awel ja, ik schreef toch: "in een zeer krappe rechtse heb je doorgaans minder snelheid (zeker bergop), dus minder duwen, dus kan je dus ook iets minder diep inkantelen toch?" :oogrollen:

En om een of ander duistere reden heb ik ongelofelijk veel goesting om nog eens een paar ferme bergpassen te doen... :roll:

vet on wheels
Posts: 367
Joined: 23 Oct 2009 11:09

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by vet on wheels »

Ik heb altijd goesting om bergpassen te doen..... :wink: :P

User avatar
F M
Posts: 5046
Joined: 26 Oct 2009 21:45

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by F M »

Stefke wrote: En om een of ander duistere reden heb ik ongelofelijk veel goesting om nog eens een paar ferme bergpassen te doen... :roll:
Zwijg verdomme ! :devil: :furious3: :kwijl:
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

Stefke wrote: awel ja, ik schreef toch: "in een zeer krappe rechtse heb je doorgaans minder snelheid (zeker bergop), dus minder duwen, dus kan je dus ook iets minder diep inkantelen toch?" :oogrollen:

En om een of ander duistere reden heb ik ongelofelijk veel goesting om nog eens een paar ferme bergpassen te doen... :roll:
Allez dan , 't is goe :oogrollen:

Zeg mij wanneer ge vertrekt : ik ga mee. :ricky:

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by laouen »

Muug wrote: Zeg mij wanneer ge vertrekt : ik ga mee. :ricky:
ik ook :S
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by bompa »

Ja als het echt zou moeten :whistling: ik kan elke dag of heel de week weg naar ergens of naar nergens :mrgreen:

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Davy78 »

Ge zijt niet alleen zwiep :) Ik neem mijn bochten daar meestal ook wijder dan ik wil, en moet mijn best doen om niet op het ander rijvak te komen. Is bij mij wel enkel bij bochten naar beneden, naar boven heb ik dat eigenlijk helemaal niet.

User avatar
Muug
Posts: 11759
Joined: 17 Oct 2009 13:04

inkantelen in rechtse haarspeldbochten

Post by Muug »

Davy78 wrote:Ge zijt niet alleen zwiep :) Ik neem mijn bochten daar meestal ook wijder dan ik wil, en moet mijn best doen om niet op het ander rijvak te komen. Is bij mij wel enkel bij bochten naar beneden, naar boven heb ik dat eigenlijk helemaal niet.
Achterrem gebruiken om uw daalsnelheid te controleren.
Echt heel hard over uw schouder kijken, draai uw bovenlichaam maar goed in de richting waarin ge wilt rijden!

Post Reply