Kijken! En inschatten!

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Kijken! En inschatten!

Post by Marreke »

Nee, het heeft even niet direct met motorrijden te maken maar wel met kijken. Iets wat motorrijders over het algemeen meer doen dan koekblikrijders, en iets wat levens kan redden zoals ik vandaag gezien heb. Kijken en rijgedrag inschatten kan levens redden.

We reden vandaag vanaf een rond-punt achter een vrachtwagen. Door zijn rijgedrag hielden we al extra afstand. Zoekt ie iets? Waarom rijdt hij zo raar? Wat gaat hij doen? Ooooooh, shit!!!
Hij hield opeens rechts aan maar daar stond een auto geparkeerd. Echt, van die Dacia was niks over... En het ging maar tegen 10 per uur.

De chauffeur van de vrachtwagen was niet goed geworden, wist helemaal niet dat hij "iets" aangereden had.
Mijn man is het verkeer gaan regelen terwijl ik de chauffeur verzorgde.

Hadden we niet goed gekeken en de zaak niet goed ingeschat.... dan hadden we net zo goed slachtoffer kunnen zijn omdat we dan waarschijnlijk ingehaald zouden hebben... En die vrachtwagen had net zo makkelijk naar links kunnen gaan.

Zowel op de motor als in de auto zal ik nog beter gaan kijken. In de spiegel kijken en oogcontact maken om zeker te weten dat ik gezien ben. Geen oogcontact?, extra voorzichtig!

Man, ik ben echt geschrokken vandaag!

User avatar
zappa
Posts: 4496
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Kijken! En inschatten!

Post by zappa »

Zo iets of anders mee maken kan lang in gedachten blijven hangen.

Het kan soms eens slecht gaan, mijn ma heeft ook voor gehad dat ze ineens achter het stuur van haar zelve ging, terwijl m'n 10 jarige dochter naast haar zat, ze begon te roepen stop ! stop ! omdat er een bocht kwam, maar in plaats van te remmen bleek m'n ma haar voet op de gas te zitten en zijn ze veel te vlug de bocht uit gegaan recht op een in de kant geparkeerde auto.

Gelukkig geen van beiden gewond. Maar 1 total loss en een met veel kosten auto. En mijn ma die van toen nooit meer met de auto heeft gereden.

Niemand is daar vrij van :confused: maar we mogen er niet te veel aan denken. :wink:
sig nature

petervdc
Posts: 3442
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Kijken! En inschatten!

Post by petervdc »

zappa wrote: maar we mogen er niet te veel aan denken. :wink:
Hmm, idd, maar als motorijder moet je soms wel voor andere weggebruikers denken... we zijn kwetsbaarder op de moto dan in een auto h
Keep going

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Kijken! En inschatten!

Post by OzzePaa »

petervdc wrote:
zappa wrote: maar we mogen er niet te veel aan denken. :wink:
Hmm, idd, maar als motorijder moet je soms wel voor andere weggebruikers denken... we zijn kwetsbaarder op de moto dan in een auto h?
Kan me vergissen, maar zijn we ondertussen ook niet ingedeeld bij de "Zwakke Weggebruikers" :?: :war: ... er is alleszins daarrond wel iets te doen geweest, dacht ik.
Marreke en Bas hebben in allegeval goed geanticipeerd : iets wat je, zoals Peter ook hierboven al aangeeft, veel meer/beter moet doen/kunnen op een [strike]moto[/strike] ... correctie : tweewieler (inderdaad, Mario :smash: ) dan in een koekdoos ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Kijken! En inschatten!

Post by Mario »

als gewoon fietser ook trouwens

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Kijken! En inschatten!

Post by bompa »

Wat heb ik zondag geleerd , nooit nog met een voet wijzen als er iets op de baan ligt :confused2:
er lag een grote vettige vod op de baan , ik steek mijne voet uit om die achter mij aan het rijden was te verwittigen
dat daar iets op de baan lag , maar met naast de vod te rijden vliegt het bovenste stuk omhoog en hangt aan mijne tip
van mijne bot , ik probeer da er vanaf te schudden met gevolg ze vliegt rond mijne achtertrein, dan tussen de ketting en achter kamwiel.
wiel nu en dan geblokkeerd en ketting er vanaf ,en kon mij nog op het fietspad sturen :whistling: in een van de huizen een autowiel sleutel gaan vragen ,wiel los gezet, die prutsen er van tussen gedaan de ketting er terug opgelegd ,wiel vastgezet ,sleutel terug gedaan en ik kon verder :grin: en 's avonds die mens van die sleutel nog een fles wijn gaan geven , dat moest eigenlijk niet zegde hij , maar ik vond dat het ene plezier het andere wel waard was :grin:

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

Kijken! En inschatten!

Post by Marreke »

Die fles wijn moest van die mens niet, maar ik zou het ook gedaan hebben!
Sinds wanneer is het fout om te bedanken voor iets?

Jopet
Posts: 815
Joined: 22 May 2014 09:27

Kijken! En inschatten!

Post by Jopet »

Deze week ook een sterk staaltje van kijken en inschatten gezien, sta ik aan een rondpunt te wachten en zie ik een trekker met opligger op het rondpunt rijden, het autoverkeer van de straat rechts van hem wacht mooi aan de haaitandjes en laat de vrachtwagen passeren op het moment dat de chauffeur aanstalte maakt om het rondpunt te verlaten vliegen 3 jonge meisjes met hun fiets het rondpunt op, dus het voorrangs verkeersbord en de haaientanden op het fietspad negerend, gelukkig was de chauffeur zeer allert en smijt alles dicht en de 3 meisjes rijden luid lachend en giegelend rond de trekker, ik denk niet dat die meisjes beseften wat ze eigenlijk gedaan hebben, was die chauffeur niet zo allert geweest en had hij gewoon doorgereden dan zaten die 3 meisjes zeker onder de wielen van de opligger, ik zag de krantenkoppen al voor mij waar er in het lang en breed zou uitgesmeerd zijn, vrachtwagenchauffeur rijdt 3 meisjes dood, dodehoekongeval kost het leven van 3 meisjes of zo iets dergelijks en dit terwijl die meisjes op risico van hun eigen leven de verkeersregels dik aan hun laars lapten.
Die chauffeur krijgt van mij in ieder geval een 10 op 10 voor kijken en inschatten, terwijl die 3 meisjes een 0 op 10 krijgen.
Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Kijken! En inschatten!

Post by Bas »

Fietsers en voorrang geven, zie het hier dagelijks, die negeren alle borden en doen maar wat.
Zelfs de politie hier op de fiets, al kletsend rijden die zo over zonder maar te kijken.
En dan zo'n gebaar maken dat je rustig moet doen als je toetert.

Als zelfs de controlerende macht rustig afdraait met de combi zonder pinkers en zit te bellen achter het stuur dan begin je je toch af te vragen waarom er nog regels bestaan.
Wij motorrijders worden altijd aangepakt, maar als je ziet wat koekblikken en fietsers mispeuteren daar krijg ik het van :schieten:

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Kijken! En inschatten!

Post by Koeno »

Bas wrote:Wij motorrijders worden altijd aangepakt, maar als je ziet wat koekblikken en fietsers mispeuteren daar krijg ik het van :schieten:
Komkom, laten we niet kalimero?n...
Als je met de auto te snel rijdt wordt je ook gepakt.
Als je met de auto dronken rijdt, wordt je ook gepakt.
Ook met de auto mag je niet t? sportief rijden of je wordt gepakt
en ook met de auto heb je verkeers regels...

Fietsers mogen nu ook eenmaal meer als zwakke weggebruiker,
of dit betekend dat ze dit moeten doen? neen hoor, maar ze mogen nu eenmaal meer.
Naar mijn weten is er geen verplichting om richting aan te geven met de fiets.

Claxoneren is ook niet echt toegestaan he, enkel in hoogste nood ofzoiets?
en jij wordt geacht om altijd veilig te kunnen stoppen, dus worst case? Politie heeft nog gelijk ook ;)

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Kijken! En inschatten!

Post by the riding man »

Koeno wrote: Naar mijn weten is er geen verplichting om richting aan te geven met de fiets.
Bij mijn weten zeker wel, en dat lappen ze veelvuldig aan hun laars met gevaarlijke situatie's als gevolg.

Bij twijfel nemen we de wettekst er even bij:

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
1? zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1? zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Kijken! En inschatten!

Post by duibhce Kaelann »

the riding man wrote:Bij mijn weten zeker wel, en dat lappen ze veelvuldig aan hun laars met gevaarlijke situatie's als gevolg.

Bij twijfel nemen we de wettekst er even bij:

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
1? zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1? zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Die "indien mogelijk" is belangrijk. In de praktijk kan een fietser dus allerlei redenen aanhalen waarom de arm niet uitgestoken hoeft te worden.
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Kijken! En inschatten!

Post by Muug »

TRM heeft gelijk

@Koeno : fietsers mogen wettelijk gezien ?cht niet meer dan koekblikken. MAAAAAAR h?t grote probleem tegenwoordig is dat er enrom veel meer ged??gd wordt van dat soort bestuurders ! :whip: Z?lfs tijdens rij-examens heb ik al gekke situaties meegemaakt waarbij de leeringbestuurder onder zijn voeten kreeg omdat hij of zij niet voorzichtig genoeg was naar een fietser toe, terwijl die fietser op dat moment z?lf een overtreding beging.
Klein maar treffend voorbeeld : we naderen een zebrapad, op het voetpad komt er een fietser af die het zebrapad nadert. Mijn leerlinge ziet dat en laat het gas los waardoor de auto begint af te remmen. De fietser ziet de rijleswagen komen en vertraagt en stopt. Mijn leerlinge ziet de fietser stoppen en dus geeft die weer gas en rijdt door. Na het examen (waarop ze geslaagd was trouwens) krijgt ze nog een kritische opmerking dat ze niet voorzichtig genoeg was geweest naar die fietser toe!!!! Terwijl a) die fietser op het voetpad reed en b) initieel van plan was om over het zebrapad te fietsen (wat haar g??n ?nkel recht geeft). Maar inderdaad, had ze die fietser toen aangereden (wat ik vermeden zou hebben) dan zou de zwakste weggebruiker hier het pleit gewonnen hebben ondanks dat die twee overtredingen aan 't begaan zou zijn.
Afin, een simpel voorbeeld hoe de letter van de wet en de toepassing ervan schandelijk ver uit elkaar kunnen liggen. En Stefke zal wel nog een pakske meer voorbeelden hebben.

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Kijken! En inschatten!

Post by the riding man »

Nu we het hier toch over hebben wil ik hier nog iets aan toevoegen in de hoop nog een groot misverstand van de baan te ruimen.

Het is NIET zo dat een (auto)bestuurder altijd in fout gesteld wordt bij een ongeval met een zwakke weggebruiker. Wel is het zo dat de verzekering van de bestuurder van het voertuig altijd voor de kwetsuren opdraait van de zwakke weggebruiker, dit is zo opgenomen in de wet. Daarom denken heel veel mensen en ook heel veel zwakke weggebruikers dat ze altijd in hun recht zijn. Dit is dus niet zo, het feit dat de verzekering van het voertuig de kosten betaald zegt in dit geval totaal niks over wie er in fout is.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Kijken! En inschatten!

Post by OzzePaa »

the riding man wrote:Nu we het hier toch over hebben wil ik hier nog iets aan toevoegen in de hoop nog een groot misverstand van de baan te ruimen.

Het is NIET zo dat een (auto)bestuurder altijd in fout gesteld wordt bij een ongeval met een zwakke weggebruiker. Wel is het zo dat de verzekering van de bestuurder van het voertuig altijd voor de kwetsuren opdraait van de zwakke weggebruiker, dit is zo opgenomen in de wet. Daarom denken heel veel mensen en ook heel veel zwakke weggebruikers dat ze altijd in hun recht zijn. Dit is dus niet zo, het feit dat de verzekering van het voertuig de kosten betaald zegt in dit geval totaal niks over wie er in fout is.
7000 % juust :smash: :smash: :smash: :smash: :smash: :smash: :headbang: :headbang: (behalve de "d" in "betaald" dan :wink: :twisted: )
En Muug verwoordt het amoonavis ook perfect.
Een heel ondoordachte regeling is dat geweest om exact de reden die TRM aangeeft : mensen begrijpen dit niet en geven er hun eigen interpretatie aan en gaan daar dan ook naar handelen :|
Als iedereen zich gewoon aan de verkeersregels hield, was dit allemaal veel eenvoudiger ...
Ne schone reklaam vind ik dat spotje over "de hoffelijke bestuurder" : ... na U ! ... neenee, aub : na U!!! ... maar nee, doet u maar : na U!!!! .... en dan ist ambras :lol: :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Kijken! En inschatten!

Post by OzzePaa »

duibhce Kaelann wrote:
the riding man wrote:Bij mijn weten zeker wel, en dat lappen ze veelvuldig aan hun laars met gevaarlijke situatie's als gevolg.

Bij twijfel nemen we de wettekst er even bij:

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
1? zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de rechter richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :
1? zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Die "indien mogelijk" is belangrijk. In de praktijk kan een fietser dus allerlei redenen aanhalen waarom de arm niet uitgestoken hoeft te worden.
Ja, takkoord, Duib : ze hoeven zeker geen gevaarlijke situatie voor henzelf te cre?ren door op alle mogelijke manieren een arm uit te steken ... maar op z'n minst eens kijken of het manouever dat ze zinnens zijn veilig kan, is toch niet teveel gevraagd :ermm:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Kijken! En inschatten!

Post by Koeno »

Alle hup Motorrijders zijn dus echt allemaal calimero's :D :wav:

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

Kijken! En inschatten!

Post by Mario »

hehe, motorrijders die op fietsers kappen
fietsers die op automobilisten kappen
automobilisten die op camioneurs kappen
camioneurs die op voetgangers kappen
voetgangers die op blaffende honden kappen
enz
't is toch altijd iets

mij hebben een paar opvallende vonnissen me de ogen geopend die heel wat mensen toen schokten, want er is een tijd geweest dat ik als voetganger ook aan heel wat regels m'n laars lapte (nu nog, maar toch wat minder)
de politierechter die automobilisten (waaronder doodrijders) niet volledig in het ongelijk stelde, want de tegenpartij (vaak zwakke weggebruiker) had ook een fout begaan
dus : zelfs als zwakke weggebruiker wordt je geacht het verkeersreglement na te leven (en te kennen), zo niet, kan zich dat vroeg of laat wel eens tegen jou keren
bewustmaking zoals iemand hierboven al opperde, is heel belangrijk en niet zomaar wat wetten in het wilde weg invoeren
zou op school gerust een eindterm mogen worden wat mij betreft

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Kijken! En inschatten!

Post by OzzePaa »

Mario wrote:hehe, motorrijders die op fietsers kappen
fietsers die op automobilisten kappen
automobilisten die op camioneurs kappen
camioneurs die op voetgangers kappen
voetgangers die op blaffende honden kappen
...nu ieder nog zijn eigen en we zijn klaar :P
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

Kijken! En inschatten!

Post by Bas »

Koeno wrote: Als je met de auto te snel rijdt wordt je ook gepakt.

Fietsers mogen nu ook eenmaal meer als zwakke weggebruiker,
of dit betekend dat ze dit moeten doen? neen hoor, maar ze mogen nu eenmaal meer.
Naar mijn weten is er geen verplichting om richting aan te geven met de fiets.

Claxoneren is ook niet echt toegestaan he, enkel in hoogste nood ofzoiets?
en jij wordt geacht om altijd veilig te kunnen stoppen, dus worst case? Politie heeft nog gelijk ook ;)
Ik heb het niet over snel rijden, maar over iets anders.

Ik heb het over fietsers die regels aan hun laars lappen, zo moeten ze ook rechts voorrang geven, doen ze niet en rijden door.
Zo moeten ze voorrang verlenen waar verplicht is, doen ze niet.
Zo moeten ze stoppen voor rood, doen ze veelal ook niet.

Ik toeterde omdat ik opnieuw een bijna noodstop moest maken voor fietsers die de voorrang niet gaven. Ja dat is toegestaan, want je denkt voorrang te hebben en zo'n fietser fietst gewoon door.

Vraagje.....wanneer wordt een fietser geacht op tijd te kunnen stoppen?
En nog iets, wij motorrijders moeten vol in pak, al rij je 10km/u, maar een fietser tegen 50 per uur (is niet abnormaal) mag gewoon doen.

Post Reply