Kijken! En inschatten!
-
- Posts: 651
- Joined: 23 Oct 2009 14:06
Kijken! En inschatten!
Zelfs al volgt kind 3 de verkeersregels, kijkt en anticipeert ze, toch kan ze fouten maken. Dat beseffen voorkomt al veel fouten
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...
Kijken! En inschatten!
bewijst just niks, ik heb er helaas ook een paar gekend die nog rondliepen, zelf in de 100 gestapt zijn en uiteindelijk toch overleden zijn aan interne bloedingen enzomeer...the riding man wrote:Van het laatste ongeval in het filmpje kan ik alvast een vleugje goed nieuws brengen dat heel waarschijnlijk alles in orde is gekomen met de motorrijder, daarvan heb ik de volledige versie van het ongeval bekeken en de gevallen motorrijder kon nog rechtstaan en ermee lachen (dat lachen zal ongetwijfeld van de emotie geweest zijn, maar bewijst wel dat hij er redelijk goed vanaf gekomen is).
Kijken! En inschatten!
Het kijken zal niet zo 'het probleem' zijn ... 't is het inschatten wat dikwijls fout loopt.
Het argument' ... ik had U niet gezien meneer... ', word nogal gemakkelijk gebruikt om foute inschattingen (dommigheden) goed te praten.
Ik blijf erbij (vanaf de eerste dag dat ik met een tweewieler rondrij) ... De dag dat ik geen schrik (vertrouwen) meer heb, stop ik met rijden ...
Het argument' ... ik had U niet gezien meneer... ', word nogal gemakkelijk gebruikt om foute inschattingen (dommigheden) goed te praten.
Ik blijf erbij (vanaf de eerste dag dat ik met een tweewieler rondrij) ... De dag dat ik geen schrik (vertrouwen) meer heb, stop ik met rijden ...
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...
Kijken! En inschatten!
Ik ook, defensief klinkt te tam en dom en is voor mij synoniem aan uitermate passief rijden. Anticiperend klinkt alert en slim en associeer ik met aktief rijden. Dus beetje gelijk het voorbeeld van Bas daarnet.OzzePaa wrote: Ik heb het dan liever over "anticiperend" rijgedrag dan "defensief" ...
Kijken! En inschatten!
Dit weekend weer, in Hasselt, ik zie een trien moeten remmen op de linker baan, zag het aankomen vinger al op de toeter, ja hoor die reed me bijna aan op de rechter baan.Muug wrote:Ik ook, defensief klinkt te tam en dom en is voor mij synoniem aan uitermate passief rijden. Anticiperend klinkt alert en slim en associeer ik met aktief rijden. Dus beetje gelijk het voorbeeld van Bas daarnet.OzzePaa wrote: Ik heb het dan liever over "anticiperend" rijgedrag dan "defensief" ...
Niks kijken, niks pinker....maar wel gaan.....na mijn getoeter reed die trien ineens een pak rustiger.
Defensief, actief en anticiperend zijn voor mij zaken die samengaan, niet de een of ander maar allen.
Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Wel die koekblikken dachten dat, want ik geef graag de schijn dat ik in gevaar ben, zo schrikken ze en letten ze volgende keer beter op, een toeter is een heel effectief instrument in deze
-
- Posts: 330
- Joined: 25 Sep 2014 18:50
Kijken! En inschatten!
soms in het gewoon veiliger om eens een dot gas te geven op de juiste moment ... om het gevaar achter je te laten ?Bas wrote:......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.Muug wrote:Ik ook, defensief klinkt te tam en dom en is voor mij synoniem aan uitermate passief rijden. Anticiperend klinkt alert en slim en associeer ik met aktief rijden. Dus beetje gelijk het voorbeeld van Bas daarnet.OzzePaa wrote: Ik heb het dan liever over "anticiperend" rijgedrag dan "defensief" ...
Wel die koekblikken dachten dat, want ik geef graag de schijn dat ik in gevaar ben, zo schrikken ze en letten ze volgende keer beter op, een toeter is een heel effectief instrument in deze
gene zever meer het is gepasseerd
Kijken! En inschatten!
Kon geen gas geven want er waren voor me nog een pak blikken.
En achter me kwamen er nog, toeteren en wat harder remmen dan normaal was de beste oplossing.
Voor wie de weg daar kent, het is de baan van het centrum langs McD naar de E313, een rampzalig stuk waar ze al jaren aan de weg rommelen zonder dat het verbeterd.
Trouwens, het klaverblad in Lummen zit al vol scheuren en gaten, het is nog maar 3 jaar open....
En achter me kwamen er nog, toeteren en wat harder remmen dan normaal was de beste oplossing.
Voor wie de weg daar kent, het is de baan van het centrum langs McD naar de E313, een rampzalig stuk waar ze al jaren aan de weg rommelen zonder dat het verbeterd.
Trouwens, het klaverblad in Lummen zit al vol scheuren en gaten, het is nog maar 3 jaar open....
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Kijken! En inschatten!
Mo vent to. Gie mokt op een paar dagen tid meer mee dan ik in heil m'n motocarri?re van bijna 14jaar.Bas wrote:moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Trouwens op mien schrijfwijze moeje ni letten wi. Kben mien west vloams aant leiren. Mo how.
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kijken! En inschatten!
Ik rij dan ook elke dag, pak liever de motor dan de auto.
En Hasselt is net klein Brussel zoals ze daar rijden.
Draai een kleine 15000km per jaar op de motor.
En Hasselt is net klein Brussel zoals ze daar rijden.
Draai een kleine 15000km per jaar op de motor.
Kijken! En inschatten!
Nee maar eventjes serieus nu , een 10tal noodstoppen op een paar dagen , hoe rij je danBas wrote:Muug wrote:.OzzePaa wrote: ...
Defensief, actief en anticiperend zijn voor mij zaken die samengaan, niet de een of ander maar allen.
Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Ik heb dat belangena nog geen 10 keer moeten doen zolang ik al met de moto rij , zo alles in een keer dicht smijten denk ik, hoopenal ne keer of 4 en dan was er nog eentje of twee van de 4 bij op het crossterrein ,en ik rij nu toch al zeer veel jaren .
Kijken! En inschatten!
Ik rij 15000km per jaar, en wij hebben hier in Limburg maar een paar wegen waar alle verkeer door moet.
Snelwegen hebben we niet, ja naar Hasselt en verder een stukje Noord-Zuid.
Over de gewestwegen gaat alles, het is daar zo druk dat er veel (bijna) mis gaat.
Hoe vaak ze de weg niet opdraaien vanuit een parkeerplaats is niet eens te tellen.
We zijn al blij dat we vaak riool hebben, want dat is bepaald niet vanzelfsprekend.
Bovendien zijn hier vele wegen zo slecht dat je het verschil met Walloni? niet eens merkt.
Het is echter wel zalig wonen hier
Op dit moment geven we rijles aan de jongste dochter, hoe ze op een L reageren is niet te doen, bumperkleven tot inhaalacties die eigenlijk niet kunnen.
Om kort te gaan, het is hier een zooitje op de weg, begin te denken dat Brussel veiliger is.
Snelwegen hebben we niet, ja naar Hasselt en verder een stukje Noord-Zuid.
Over de gewestwegen gaat alles, het is daar zo druk dat er veel (bijna) mis gaat.
Hoe vaak ze de weg niet opdraaien vanuit een parkeerplaats is niet eens te tellen.
We zijn al blij dat we vaak riool hebben, want dat is bepaald niet vanzelfsprekend.
Bovendien zijn hier vele wegen zo slecht dat je het verschil met Walloni? niet eens merkt.
Het is echter wel zalig wonen hier
Op dit moment geven we rijles aan de jongste dochter, hoe ze op een L reageren is niet te doen, bumperkleven tot inhaalacties die eigenlijk niet kunnen.
Om kort te gaan, het is hier een zooitje op de weg, begin te denken dat Brussel veiliger is.
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Kijken! En inschatten!
Gij noemt dan ook niet Bas de almachtige he Bompabompa wrote:Nee maar eventjes serieus nu , een 10tal noodstoppen op een paar dagen , hoe rij je danBas wrote:Muug wrote: .
Defensief, actief en anticiperend zijn voor mij zaken die samengaan, niet de een of ander maar allen.
Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Ik heb dat belangena nog geen 10 keer moeten doen zolang ik al met de moto rij , zo alles in een keer dicht smijten denk ik, hoopenal ne keer of 4 en dan was er nog eentje of twee van de 4 bij op het crossterrein ,en ik rij nu toch al zeer veel jaren toch al half in de 40 jaar .
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kijken! En inschatten!
Wat kan jij zeiken vent.the riding man wrote:
Gij noemt dan ook niet Bas de almachtige he Bompa
Kijken! En inschatten!
Ik kom wel geregeld in Limburg, is't niet mee de motor dan toch met de fiets
Maar met de moto rij ik niet makkelijk over die ringwegen daar, alleen als het niet anders kan.
Maar ik heb daar eigenlijk toch nog niks abnormaler meegemaakt gelijk hier in de kempen.
Dat die riolen daar niet overal goed werken heb ik al mogen zien , we waren daar een paar jaar geleden aan het fietsen,
in een keer een stortbui en in het volgende dorpje stonden de wegen onderwater, de naam ben ik kwijt,den dorpskern ligt zowat dieper dan de omgeving
Maar met de moto rij ik niet makkelijk over die ringwegen daar, alleen als het niet anders kan.
Maar ik heb daar eigenlijk toch nog niks abnormaler meegemaakt gelijk hier in de kempen.
Dat die riolen daar niet overal goed werken heb ik al mogen zien , we waren daar een paar jaar geleden aan het fietsen,
in een keer een stortbui en in het volgende dorpje stonden de wegen onderwater, de naam ben ik kwijt,den dorpskern ligt zowat dieper dan de omgeving
Kijken! En inschatten!
Als ge aan -tig noodstops per week zit dan schreeuwt ge eigenlijk dat ge totaal niet defensief/anticiperend aan't rijden zijt...ik denk dat ik per jaar 1-2 noodstops moet doen die naam waardig (dus waarbij ik oncontroleerbaar knijp en in het ABS zit tengevolge van de menselijke aard die paniek noemt en die ik niet wens te ontkennen) en dan zit ik doorgaans niet te foeteren op de tegenpartij maar op mijn eigen. 'k Had maar beter moeten anticiperen :silly: :konijnetand .
Nil volentibus arduum
Kijken! En inschatten!
Raketman wrote:Als ge aan -tig noodstops per week zit dan schreeuwt ge eigenlijk dat ge totaal niet defensief/anticiperend aan't rijden zijt...ik denk dat ik per jaar 1-2 noodstops moet doen die naam waardig (dus waarbij ik oncontroleerbaar knijp en in het ABS zit tengevolge van de menselijke aard die paniek noemt en die ik niet wens te ontkennen) en dan zit ik doorgaans niet te foeteren op de tegenpartij maar op mijn eigen
En nu krijgen we een gans zeikverhaal dat ie w?l anticiperend rijdt... lol
Keep going
Kijken! En inschatten!
Nee hoor, hoogstens een opmerking van mij dat jullie ook de leestekens eens zouden moeten lezen. Zijn noodstoppen stonden toch "duidelijk" tussen aanhalingstekens.
Internet is een mooi medium maar voor veel mensen is het blijkbaar moeilijk om geschreven taal te lezen zoals het bedoeld is.
En leestekens zijn misschien ook niet voor iedereen even makkelijk...
'Let's eat grandma' is bijna hetzelfde als 'let's eat, grandma'. Maar interpunctie redt een leven in dit voorbeeld.
Internet is een mooi medium maar voor veel mensen is het blijkbaar moeilijk om geschreven taal te lezen zoals het bedoeld is.
En leestekens zijn misschien ook niet voor iedereen even makkelijk...
'Let's eat grandma' is bijna hetzelfde als 'let's eat, grandma'. Maar interpunctie redt een leven in dit voorbeeld.
-
- Posts: 330
- Joined: 25 Sep 2014 18:50
Kijken! En inschatten!
het waren nepnoodstoppen niewaarBas wrote: Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Wel die koekblikken dachten dat, want ik geef graag de schijn dat ik in gevaar ben, zo schrikken ze en letten ze volgende keer beter op, een toeter is een heel effectief instrument in deze
-
- Posts: 394
- Joined: 28 Jan 2015 17:14
Kijken! En inschatten!
Gij se slechte mens. Zomaar de woorden van de allerbeste en meest ervaren motorrijden van heel West Europa (en omstreken) in twijfel durven trekken. Ge moest u schamendiskeletlietje wrote:
het waren nepnoodstoppen niewaar
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.
Kijken! En inschatten!
Even advocaat van de duivel spelen:
hij geeft zelf toe dat het geen "noodstoppen" waren, maar wel meer een actie om de persoon in fout aan te tonen dat het gevaarlijk kon zijn...
Of dit effecient of dom is, daar spreek ik mij niet verder over uit.
Ik hoop gewoon dat de mensen achter bas ook door hebben dat er een fake-noodstop komt en dus ook tijdig op hunne rem staan...
ik kan mij anders inbeelden dat nen "bumper-in-den-hol" geen plezierig gevoel is...
:waardeloos:
hij geeft zelf toe dat het geen "noodstoppen" waren, maar wel meer een actie om de persoon in fout aan te tonen dat het gevaarlijk kon zijn...
Of dit effecient of dom is, daar spreek ik mij niet verder over uit.
Ik hoop gewoon dat de mensen achter bas ook door hebben dat er een fake-noodstop komt en dus ook tijdig op hunne rem staan...
ik kan mij anders inbeelden dat nen "bumper-in-den-hol" geen plezierig gevoel is...
:waardeloos:
Bas wrote: Moet wel zeggen dat de koek blikken de weer lekker bezig zijn als het even warm is......moest deze paar dagen alweer een 10tal "noodstoppen" maken.
Wel die koekblikken dachten dat, want ik geef graag de schijn dat ik in gevaar ben, zo schrikken ze en letten ze volgende keer beter op, een toeter is een heel effectief instrument in deze