ABS - zin en onzin

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

ABS - zin en onzin

Post by Stefke »

OzzePaa wrote:Mnjah ... :war: :ermm: :dontknow: ... dat versta ik, dat van dat goed, hard opbouwend leren remmen ... dat dat iets is dat ge best ook beheerst, maar op texamen heet dat toch "noodstop" h? :?: ... zou denken dagge dan toch plompverloren die rechterhendel moogt intrekken : iet dat in zo'n ?cht scenario waarschijnlijk gebeurd :?: :dontknow:
Nope, dat is geen noodstop, dat is omschreven als "plots remmen". En dat is ook geen noodstop op't examen want ge weet dat ge daar moet remmen, dus kunt ge dat evengoed op deftige manier doen. Van mij mogen ze dat aanslaan van ABS ook als onvoldoende kwoteren... :roll: Een noodstop is evenwoudigweg in paniek de boel dichthakken. En dan weet ge niet meer wat ge doet want ge hebt het niet onder kontrole. Ik ook niet... :blush:

Op het einde van de tweede bocht moet u versnellen naar minstens
50 km/u, zowel op droog als nat wegdek. Eens voorbij de snelheids-
meter moet u zo remmen dat u op een zo kort mogelijke afstand tot
stilstand komt. Het belangrijkste is dat u zo kort mogelijk remt. De
maximum toegelaten remafstand is af hankelijk van uw bereikte
snelheid en van de staat van het wegdek (nat of droog). Indien de
motorfiets uitgerust is met een ABS-systeem, maakt het niet uit of dit
wel of niet in werking treedt.
Na het remmen moet u ??n of twee voeten op de grond plaatsen

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS - zin en onzin

Post by OzzePaa »

Ah, owkee, dan is m'n gedachtengang wat dit betreft vanuit een verkeerd gedacht vertrokken :wink:
Maar volgens je (schuingedrukte) tekst hierboven, Stef, kunde dus toch nie gebuisd zijn als je "al pulserend" binnen de marge tot stilstand komt :?:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

ABS - zin en onzin

Post by Stefke »

OzzePaa wrote: Maar volgens je (schuingedrukte) tekst hierboven, Stef, kunde dus toch nie gebuisd zijn als je "al pulserend" binnen de marge tot stilstand komt :?:
Helaas niet, want bij sommigen heeft het niks meer te zien met remmen, maar eerder met gewoon "gelijknendebiel dichthakken"... :ermm:

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS - zin en onzin

Post by OzzePaa »

Stefke wrote:
OzzePaa wrote: Maar volgens je (schuingedrukte) tekst hierboven, Stef, kunde dus toch nie gebuisd zijn als je "al pulserend" binnen de marge tot stilstand komt :?:
Helaas niet, want bij sommigen heeft het niks meer te zien met remmen, maar eerder met gewoon "gelijknendebiel dichthakken"... :ermm:
I see :headbang: Voor die tisten is ABS dan wel degelijk zinvol ... nee, wacht : gewoon een "must", moesten ze zich toch int verkeer mogen begeven :lol:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

fore
Posts: 1119
Joined: 23 Oct 2009 12:17

ABS - zin en onzin

Post by fore »

Ik ben niet voor of tegen.

Na aan paar ABS-stop ervaringen weet ik wat je kan verwachten:
1) minder kans op onderuit slippers
2) langere remweg.
The most dangerous part of my NC750X is the nut that connects the handlebars to the seat ...

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

ABS - zin en onzin

Post by diskeletlietje »

ik ben pro ABS als er en simpele aan/uit knop zou zijn

ik heb het al verschillende keren voelen werken maar nog geen enkele keer om mij echt uit een nood situatie te redden .
Door in vetzakkerij en modder te gaan bollen (maar daar kies ik dan zelf voor),
door bewust te proberen de ABS te doen werken , achterkant geen probleem om de boel te blokkeren maar vooraan als een spast de rem toekloppen duurde ietske langer,
en door ingrepen de baan, ja put deksels en wegmarkeringen in de gietende regen zal wel normaal zijn dat de ABS nu en dan eens rammelt van achter .
de grootste ergernis zijn de dwars ribbels (bobbels) die ze soms voor een stopstreep aan een kruispunt leggen om dat je niet zou vergeten dat je moet stoppen , maar door de ABS die bij het afrijden van elke bobbel denkt dat je wiel slipt sta je later stil dan gepland

het is voorlopig nog niet echt nuttig geweest maar dat kan veranderen :blink:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

Stefke wrote:Een noodstop is evenwoudigweg in paniek de boel dichthakken. En dan weet ge niet meer wat ge doet want ge hebt het niet onder kontrole. Ik ook niet... :blush:
:devil: Dan is er werk aan uw rijtechniek, Stefke, want Bas en Marreke kunnen dat wel ! :devil:

Sorry, ben in een slechte bui... :mottig:
I am confused. Oh no, maybe not!

TRooPER
Posts: 1976
Joined: 19 Oct 2009 11:57

ABS - zin en onzin

Post by TRooPER »

diskeletlietje wrote:
het is voorlopig nog niet echt nuttig geweest maar dat kan veranderen :blink:
gij rijdt dan ook met een "trut" h?,

:blbl:
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today

kirikoe
Posts: 297
Joined: 23 Oct 2009 13:38

ABS - zin en onzin

Post by kirikoe »

FM zijn advies ten harte genomen en deze morgen getest . Met de rem volledig dicht kan je inderdaad niet uitwijken . Zal dus blijkbaar eerst de reactie gehad hebben van uit te wijken en dan pas vol in de remmen te gaan .

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Muug wrote:
OzzePaa wrote:Hebben de (uniform) opgeleide instructeurs, en bij uitbreiding examinators :ohmy: misschien zelfs, daar dan geen gelijklopende visie en te hanteren beoordelingsregels voor :?: :shock:
Inderdaad niet.
Iedereen doet maar aan.
Uniformiteit in de opleiding, de stage, de beoordelingen, de gegeven uitleg en verklaringen is ver te zoeken.
Wat een contrast met Nederland waar men echt naar een daarvoor opgerichte instructeursschool moet gaan, waar iedereen eenzelfde programma en eenzelfde verklaringen aangeleerd krijgt. Verklaringen die bovendien wetenschappelijk onderbouwd zijn.

"Laat uwe moto maar stilvallen dat remt korter" wat een gelul zeg... :devil:
Bovendien is het gevaarlijk, als je batterij niet goed is en je boordspanning valt weg, dan is je ABS ook weg, wat dan?
Remmen met ABS is remmen op de motor maar remmen vol dicht (voor EN ACHTER!), koppeling op het laatst inknijpen als je bijna stilstaat.
ABS laat je juist wel toe te sturen terwijl je vol remt, zonder ABS is dat niet het geval.
Echter, remmen is lang niet altijd de juiste actie, soms is vol gas geven een betere, hangt van de situatie af.

ABS werkt enkel dan goed als je banden aan de situatie zijn aangepast.
Zo is ABS gevaarlijk in de sneeuw met zomerbanden, iets wat automobilisten niet snappen, wel het BIVV ook niet.
Zo is ABS in de modder ook gevaarlijk voor motoren (die offroad kunnen) maar zomerbanden hebben steken, je rem gaat niks doen en je verongelukt.

ABS is mooi met de juiste banden voor de ondergrond, heb je dat niet dan kan het 2x zo gevaarlijk zijn.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Stefke wrote:
OzzePaa wrote:Mnjah ... :war: :ermm: :dontknow: ... dat versta ik, dat van dat goed, hard opbouwend leren remmen ... dat dat iets is dat ge best ook beheerst, maar op texamen heet dat toch "noodstop" h? :?: ... zou denken dagge dan toch plompverloren die rechterhendel moogt intrekken : iet dat in zo'n ?cht scenario waarschijnlijk gebeurd :?: :dontknow:
Nope, dat is geen noodstop, dat is omschreven als "plots remmen". En dat is ook geen noodstop op't examen want ge weet dat ge daar moet remmen, dus kunt ge dat evengoed op deftige manier doen. Van mij mogen ze dat aanslaan van ABS ook als onvoldoende kwoteren... :roll: Een noodstop is evenwoudigweg in paniek de boel dichthakken. En dan weet ge niet meer wat ge doet want ge hebt het niet onder kontrole. Ik ook niet... :blush:
Sorry ik wel, ik heb er een gehad in de regen, kwam een auto van rechts en die leek door te rijden.
Geen ABS en uitwijken was niet mogelijk.
Ja alles dichtgedaan en het voorwiel begon te glijden, meteen voor los-gelaten maar nog steeds wat druk op de achterrem.
Dat ik niet op mijn muil lag was te danken aan die actie.
Een maat van me die achterop zat vroeg me later wat ik daar precies deed, hij wou gaan motor-rijden (met gratis A) en besloot toen toch maar wat lessen te nemen.
Hij heeft 2 les-motoren in puin gereden, maar rijd nu als de beste :wav:

Rijles is meer dan een paar oefeningen, het leert je kijkgedrag, anderen inschatten, bochten pakken die je niet kan overzien, etc.
Zaken die je met een gratis-A allemaal niet kent. Sorry.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Als mensen niet quoten kan je niet weten waar ze het over hebben, FM.

ABS heeft als doel dat je kan STUREN tijdens het remmen, zowel motor als auto.
Dat dit niet altijd goed werkt is voor velen blijkbaar niet duidelijk.

Rechtuit remmen met of zonder ABS is hetzelfde, echter zonder ABS rem je beter op droog wegdek en met ABS beter op nat wegdek.

Uiteindelijk blijft op een motor domweg KIJKEN de hoofdzaak of je crashed of niet.
ABS kan hier iets in helpen, maar meer dan een beetje helpen is het niet.
Als jij op je motor naar een BOOM kijkt dan knal je erop, met of zonder ABS.
ABS kan helpen bij gladheid, maar dat was het dan wel.

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

ABS - zin en onzin

Post by Stefke »

Bas wrote: ABS heeft als doel dat je kan STUREN tijdens het remmen, zowel motor als auto.
Dat dit niet altijd goed werkt is voor velen blijkbaar niet duidelijk.

Rechtuit remmen met of zonder ABS is hetzelfde, echter zonder ABS rem je beter op droog wegdek en met ABS beter op nat wegdek.
Onvoorstelbaar welke onzin je blijft uitkramen.... :w00t:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Stefke wrote:
Bas wrote: ABS heeft als doel dat je kan STUREN tijdens het remmen, zowel motor als auto.
Dat dit niet altijd goed werkt is voor velen blijkbaar niet duidelijk.

Rechtuit remmen met of zonder ABS is hetzelfde, echter zonder ABS rem je beter op droog wegdek en met ABS beter op nat wegdek.
Onvoorstelbaar welke onzin je blijft uitkramen.... :w00t:
Leg uit.

GoedAdmin
Posts: 8
Joined: 26 Mar 2013 12:29

ABS - zin en onzin

Post by GoedAdmin »

Ik heb een aantal reacties waarin mensen persoonlijk werden aangevallen, verwijderd.
Beperk u tot relevante reacties.
Verklaar uw mening met voldoende steekhoudende argumenten.
Iedereen kan zomaar gelijk wat beweren, dus bewijs uw mening.

Bas beweert bvb dat ABS ook bij moto's dient om te kunnen sturen tijdens het remmen : dat hij daarvoor dan op Google de nodige artikels zoekt.

En laat ook de anderen hun mening deftig argumenteren.

Afgesproken? :devil:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Hoe debiel de filmpjes ook zijn, het is altijd in de regen, nooit als het droog is.

https://youtu.be/dJ_UkAFW6cA

Als je goed kijkt doet de bestuurder ook vreemd.
ABS is niet zalig makend.

En hoe ze het promoten, de man ligt niet eens plat met een knietje tegen de grond, om je dood te lachen.

https://youtu.be/2h9MVbkpLZQ

Neemt iemand dit serieus?

Als het regent ja, dan werkt het......maar op droog is het onzin, kijk goed hoe ze het doen.
Er zijn geen gewone filmpjes te vinden die alles testen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

Bas wrote:Hoe debiel de filmpjes ook zijn, het is altijd in de regen, nooit als het droog is.

https://youtu.be/dJ_UkAFW6cA

Als je goed kijkt doet de bestuurder ook vreemd.
ABS is niet zalig makend.
Bas, ik versta u niet goed. Dit eerste filmpje dat je hier toont, toont al meteen de voordelen van ABS : de moto met ABS gaat niet onderuit ! De vertragingen tonen dat het wiel snel blokkeert en deblokkeert.

En wat is er mis met het tweede filmpke eigenlijk? Moto ligt plat in bocht en gaat op zijn bakkes omdat zijn simpele ABS dat niet aankan. Maar met de moderne ABS (MSC heet dat dan blijkbaar) blijft alles perfect onder controle. In mijn ogen komt ge nu zelf met bewijzen af die perfect aantonen dat ge uw eigen meningen dringend moet herzien...

Ah, ik herinner me artikels uit Moto73 van begin jaren '80 waarin ze allang wisten dat ABS (toen!) niet gebruikt kon worden om uit te wijken, om de simpele reden dat het systeem niet fijngevoelig was om te merken dat de band op hellingshoek minder grip over heeft om zo ferm te remmen. Spijtig dat ik die boekskes heb weggedaan!

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

GoedAdmin wrote:Bas beweert bvb dat ABS ook bij moto's dient om te kunnen sturen tijdens het remmen : dat hij daarvoor dan op Google de nodige artikels zoekt.
We wachten.

Ik heb al uitgelegd waarom je NIET kan uitwijken TIJDENS voluit remmen.
Kirikoe heeft dat uitgetest en moet me gelijk geven.
Ik heb dat trouwens niet zelf uitgevonden. Johan heeft die uitleg gegeven tijdens zijn motorcursus.

By the way, GoedAdmin (what's in a name :wink: ); met het verwijderen van sommige posts heb je de mijne per ongeluk terug on line gezet. :grin:
I am confused. Oh no, maybe not!

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Muug wrote:
Bas wrote:Hoe debiel de filmpjes ook zijn, het is altijd in de regen, nooit als het droog is.

https://youtu.be/dJ_UkAFW6cA

Als je goed kijkt doet de bestuurder ook vreemd.
ABS is niet zalig makend.
Bas, ik versta u niet goed. Dit eerste filmpje dat je hier toont, toont al meteen de voordelen van ABS : de moto met ABS gaat niet onderuit ! De vertragingen tonen dat het wiel snel blokkeert en deblokkeert.
Muug, die gast rijd als een idioot en knijpt alles vol in, dit leer je niet op een rijschool.
Die zeggen, loslaten zodra je voelt dat het mis gaat.
Sterker nog, die gast gooit het stuur om.
Waarom heeft die MET ABS geen beugels om vallen te voorkomen?
Ik kan dit in de regen ook net als die ABS gast.

Vreemd is dat er geen droge filmpjes zijn met ABS.
Dit is maar rechtuit, als je kan remmen heb je geen ABS nodig, regen of geen regen.

Ontwijken is iets anders IN DE REGEN, daar zou ABS iets kunnen doen.....maar kan er geen filmpjes van vinden, wel theoretische zaken.

Maar mijn ding is, ABS is goed in de regen....maar verder niet. Zwaar over gewaardeerd op een motor naar mijn idee.
Het gaat verplicht worden.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

F M wrote:
GoedAdmin wrote:Bas beweert bvb dat ABS ook bij moto's dient om te kunnen sturen tijdens het remmen : dat hij daarvoor dan op Google de nodige artikels zoekt.
We wachten.

Ik heb al uitgelegd waarom je NIET kan uitwijken TIJDENS voluit remmen.
Kirikoe heeft dat uitgetest en moet me gelijk geven.
Ik heb dat trouwens niet zelf uitgevonden. Johan heeft die uitleg gegeven tijdens zijn motorcursus.

By the way, GoedAdmin (what's in a name :wink: ); met het verwijderen van sommige posts heb je de mijne per ongeluk terug on line gezet. :grin:
Wel als je niet kan uitwijken met ABS op een motor, waarom bestaat het dan?
ABS zou dat juist mogelijk moeten maken.

Ik kan geen enkel fimplje vinden dat op droog ABS als beter laat uitschijnen, sterker nog, er is geen enkel filmpje over abs op droog (dat ik kan vinden).
Persoonlijk wil ik geen ABS en ook geen TC.

Post Reply