ABS - zin en onzin

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

ABS - zin en onzin

Post by Mario »

tof nog eens van u te horen en vooral dat je het naar je zin lijkt te hebben

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ABS - zin en onzin

Post by petervdc »

Mario wrote:tof nog eens van u te horen en vooral dat je het naar je zin lijkt te hebben
Yep !
Keep going

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Raketman wrote: Nu, nen ABS die ingrijpt onder hellingshoek lijkt mij fantastisch. Maar dat zoiets wil zeggen dat een motorfiets ineens kan uitwijken tijdens een noodstop is natuurlijk onzin. Motorfietsen sturen en wijken voor 90% uit door toedoen van tegenstuur en slechts 10% door massa of gewichtsverplaatsing van de rijder. Bij een noodstop wordt het gewicht van de rijder vol tegen de beide stuurhelfen gedrukt, waardoor het fysiek nagenoeg onmogelijk wordt om nog meer tegendruk te gaan geven op ??n of andere stuurhelft. Komt daarbij nog dat sturen in een noodstop zelfs voor de meest getrainde rijders een psychisch z??r grote drempelvrees blijft geven. ABS en hellingshoek moet je dus volledig zien als een systeem dat uitgaat van de situatie waarbij de motorfiets reeds onder hellingshoek is, en in die context een noodstopremming moet inzetten. Dan zal het in werking gaan, maar ook slechts en enkel indien de hellingshoek niet te extreem wordt. Ik had ergens eens iets gelezen van maximaal 45? bij een maximale remvertraging van 6 m/s? (wat trouwens al behoorlijk fors is) maar ik kan het artikel niet direct terugvinden...misschien later nog.
Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Ik ben tegen ABS domweg omdat mensen erop gaan vertrouwen en onveiliger rijden dan ze anders zouden doen.
Als je niet kan remmen kan ABS je helpen, maar ABS werkt bv niet beneden 10 per uur, wat dan? Als je nooit geleerd hebt je rem los te laten zodat je kan sturen aan die snelheid ga je gewoon onderuit.
Ook mensen die niet vol durven remmen zonder ABS, is dom, want tegen 100 per uur kan je knijpen wat je wilt, de boel blokkeert niet, tenzij een van die oenen bent die denkt dat achter beter remt dan voor.
Mij stoort het enorm dat mensen op elektronica vertrouwen, maar zonder ineens niet kunnen remmen, wat is dat voor onzin?
Gaat ABS je redden als je ineens in zand met kuilen terecht komt? Ik ben zeker van niet, want dan moet je achter 50% remmen of je knalt nog op de boom die op je afkomt.
Waarom denk je dat de Politie op de motor lessen terrein-rijden krijgt? Dat is juist om remmen en driften gewoon te worden on omstandigheden die abnormaal zijn.
Je leert dan omgaan met een achterband die uitbreekt, ABS gaat je daar niet redden en tractie controle kan je doen crashen.
Zoals ik al lang zeg, rijden is meer dan elektronica.
En ja, al rij je 20 jaar, een rijles of cursus in deze zaken kan je leven redden.....zie dagelijks (alweer) in de krant, het zijn vooral de gasten van voor 1989 (rijbewijs) die overlijden.

Van de week weer achter een paar van die grijze baarden aangereden, man man man....

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Wipr wrote:Heel goede keuze Raketman. Vroeger (en nog) was automechaniek een beroepsopleiding maar tegenwoordig is dat niveau serieus de hoogte ingegaan.
Als men nog zou afvragen waarom je onderhoud zoveel geld moet kosten in de marmeren troonzalen die men garages noemt en de autodokters allemaal met een doktersassistent rondlopen die voor de gelegenheid wit is gekleurd. Mensen met bakkenist moeten ook betaald worden.
Echt? Het is niet meer dan een computer met sensors die de boel regelt.
Eigenlijk is het simpeler dan ooit geworden.
Veel garages naaien dan ook de mensen, met zaken als om de 5000km olie komen verversen, als je dat doet ben je een sukkel.
Olie gaat 100000km en meer mee, het is het oliefilter dat bepalend is, de meesten gaan 20000 a 30000km mee, dus kan je een beurt doen op die afstand.
Mercedes doet onderhoud om de 25000km.....Citroen om de 30000km.....en toch zijn er gasten die het om de 5000 doen....lees eens een service manual uit bv Nederland of Duitsland, in Belgi? naaien de garagisten de mensen.
Belgi? is het enige land dat ik ken dat zo vaak mensen doet binnenkomen voor "onderhoud"......DOMBO'S!!!!!! :lol:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ABS - zin en onzin

Post by bompa »

:lurker:
Hie bleft een ploat hange

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

bompa wrote::lurker:
Hie bleft een ploat hange
Daarom stem ik NVA! :rayof:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

ABS - zin en onzin

Post by bompa »

Je zal er ver mee komen :confused2:

Maar daar zetten ze de ploat af

diskeletloetje
Posts: 651
Joined: 23 Oct 2009 14:06

ABS - zin en onzin

Post by diskeletloetje »

Allez, proficiat dan met uw kracht van verarming! :icon: :roll: :mrgreen:
Sometimes the same is different, but mostly it's the same...

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ABS - zin en onzin

Post by Koeno »

Bas wrote: En ja, al rij je 20 jaar, een rijles of cursus in deze zaken kan je leven redden.....zie dagelijks (alweer) in de krant, het zijn vooral de gasten van voor 1989 (rijbewijs) die overlijden.

Van de week weer achter een paar van die grijze baarden aangereden, man man man....
Je rijdt zelf al van voor 89, en ook dus enkele jaren zonder rijbewijs... :whip:

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

Bas wrote:
Wipr wrote:Heel goede keuze Raketman. Vroeger (en nog) was automechaniek een beroepsopleiding maar tegenwoordig is dat niveau serieus de hoogte ingegaan.
Echt? Het is niet meer dan een computer met sensors die de boel regelt.
Eigenlijk is het simpeler dan ooit geworden.
Het zijn dit soort opmerkingen die mij en velen het harnas injagen.

Wij kennen Raketman als een integer persoon, met een zeer grote kennis op bepaalde gebieden. Zoals motorrijtechnieken, verkeersreglement, en ook motortechniek. We hebben allen al kunnen genieten van zijn restauratieprojecten e.d.

Als Raketman dan cursussen autechnieken volgt, en uit die en zijn vorige ervaringen zegt dat dit zeer ingewikkeld geworden is, veel moeilijker dan vroeger en dan motortechnieken, dan geloven wij dat.

Maar jij moet het zoals op alle gebieden weer beter weten. Want jij weet zowat alles beter.

Misschien dat je nu begrijpt waarom ik zo dikwijls tegen je in ga. En ik niet alleen.

Maar ik ben ook zo goed als zeker dat dit niets zal veranderen aan jouw (of zelfs jullie) bijdragen aan dit forum.

Het zij zo.
I am confused. Oh no, maybe not!

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ABS - zin en onzin

Post by petervdc »

:stupid:
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

:stupid:
Goed gezegd, FM, respect!

En Amen to that, gelijk ze zeggen.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

ABS - zin en onzin

Post by laouen »

:stupid:

Nu ja, het is allemaal een kwestie van perceptie h?:
Raketman heeft zich nu ondertussen al enige tijd behoorlijk intensief verdiept in die zaken en is tot de conclusie gekomen dat hoe langer je er naar kijkt, hoe ingewikkelder het wordt.

Bas daarentegen heeft een paar keer de computer uit een CBR1000RR gevezen, naar de befaamde Don Guhl verscheept een flashy ding terug gekregen. Dat ziet er allemaal heel simpel uit, ergo: het is allemaal veel makkelijker geworden!

Zalig zijn de simpelen van geest of zoiets zeker?
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS - zin en onzin

Post by OzzePaa »

laouen wrote::stupid:
Bas daarentegen heeft een paar keer de computer uit een CBR1000RR gevezen, naar de befaamde Don Guhl verscheept een flashy ding terug gekregen. Dat ziet er allemaal heel simpel uit, ergo: het is allemaal veel makkelijker geworden!
Ja, dat was echt wel supersimpel, h? Laouen : die is wegens alreeds race-ECU zijnde onveranderlijkerwijs van de Steets teruggekomen ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

ABS - zin en onzin

Post by Mario »

misschien is Bas een trol ?

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ABS - zin en onzin

Post by petervdc »

Mario wrote:misschien is Bas een trol ?
Nee, een (censuur)...
Keep going

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

ABS - zin en onzin

Post by TimS »

Terug on topic (maar niet nuttiger of informatievol): spijtig genoeg niets :mrgreen:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ABS - zin en onzin

Post by Wipr »

Bas wrote:
Wipr wrote:Heel goede keuze Raketman. Vroeger (en nog) was automechaniek een beroepsopleiding maar tegenwoordig is dat niveau serieus de hoogte ingegaan.
Als men nog zou afvragen waarom je onderhoud zoveel geld moet kosten in de marmeren troonzalen die men garages noemt en de autodokters allemaal met een doktersassistent rondlopen die voor de gelegenheid wit is gekleurd. Mensen met bakkenist moeten ook betaald worden.
Echt? Het is niet meer dan een computer met sensors die de boel regelt.
Eigenlijk is het simpeler dan ooit geworden.
Veel garages naaien dan ook de mensen, met zaken als om de 5000km olie komen verversen, als je dat doet ben je een sukkel.
Olie gaat 100000km en meer mee, het is het oliefilter dat bepalend is, de meesten gaan 20000 a 30000km mee, dus kan je een beurt doen op die afstand.
Mercedes doet onderhoud om de 25000km.....Citroen om de 30000km.....en toch zijn er gasten die het om de 5000 doen....lees eens een service manual uit bv Nederland of Duitsland, in Belgi? naaien de garagisten de mensen.
Belgi? is het enige land dat ik ken dat zo vaak mensen doet binnenkomen voor "onderhoud"......DOMBO'S!!!!!! :lol:
Kan allemaal zijn dat Belgen te vaak op onderhoud gaan etc. Dat we "genaaid" worden als we erbij staan maar daar ging het niet over. Het ging daar helemaal niet over.
Het ging over een lange afwezigheid van een gewaardeerd forumlid waar iedereen de spreekwoordelijke hoed voor afnam en nog inzake zijn bewezen kunde. Restauratieprojecten (zoals FM reeds aanhaalde) die evengoed een eigen TV show zouden kunnen krijgen en deze vergelijking is ook maar ter afspiegeling van zijn kunde.
En dat de man in kwestie zich wil verdiepen in de knowhow van de nieuwere motor technologie?n juichen we dan alleen maar toe.

En nu effe de olie op t vuur smijten... :devil:
Straffer nog. Zou zelfs durven stellen dat als Raket dat onder de knie krijgt, Guhl een waardige concurrent krijgt. :lipsrsealed2:

(en je moet daar niet over discussi?ren of een werkplaats gaan afhuren en die man laten overkomen uit de VS. en ze beiden een VFR laten afstellen. Nee het gaat hier gewoon om het statement dat hij een fantastische motorkenner in de actieve zin van het woord en dat hij door al die jaren heen veel waardering krijgt voor zijn projecten en als hij zich dan nog meer wil verdiepen in deze materie juichen we dat alleen maar toe)

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

laouen wrote::stupid:

Nu ja, het is allemaal een kwestie van perceptie h?:
Raketman heeft zich nu ondertussen al enige tijd behoorlijk intensief verdiept in die zaken en is tot de conclusie gekomen dat hoe langer je er naar kijkt, hoe ingewikkelder het wordt.

Bas daarentegen heeft een paar keer de computer uit een CBR1000RR gevezen, naar de befaamde Don Guhl verscheept een flashy ding terug gekregen. Dat ziet er allemaal heel simpel uit, ergo: het is allemaal veel makkelijker geworden!

Zalig zijn de simpelen van geest of zoiets zeker?
Neen, het was de ECU van Marreke en die heeft een CBR1000RR, haar computer stond al op Race-mode en was niet te verbeteren qua handeling.
De andere ECU's (meervoud) waren VFR1200-F/DCT en ja die motoren werden 1000x beter dan Honda ze verkocht.

Maar wat heeft dit met ABS te maken? ABS is een wondermiddel voor remmen volgens velen :gieren:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Koeno wrote:
Bas wrote: En ja, al rij je 20 jaar, een rijles of cursus in deze zaken kan je leven redden.....zie dagelijks (alweer) in de krant, het zijn vooral de gasten van voor 1989 (rijbewijs) die overlijden.

Van de week weer achter een paar van die grijze baarden aangereden, man man man....
Je rijdt zelf al van voor 89, en ook dus enkele jaren zonder rijbewijs... :whip:
Ja en neen, ik heb indertijd mijn rijbewijs in Nederland gehaald voor zowel motor als auto.
Ik heb toen al een examen gedaan wat nu normaal is.
Niet iedereen heeft het "gratis" gekregen. Daarom raad ik al mijn vrienden aan een paar lessen te nemen alvorens op een motor te stappen.
Wat ik wel vreemd vind is dat jij er blijkbaar een punt van maakt dat ik voor veiligheid ga.

Post Reply