ABS - zin en onzin

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ABS - zin en onzin

Post by petervdc »

:stupid:
Keep going

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

ABS - zin en onzin

Post by Muug »

:stupid:
Goed gezegd, FM, respect!

En Amen to that, gelijk ze zeggen.

User avatar
laouen
Posts: 1711
Joined: 29 Nov 2009 18:04
Location: Puy-la-Chapelle
Contact:

ABS - zin en onzin

Post by laouen »

:stupid:

Nu ja, het is allemaal een kwestie van perceptie h?:
Raketman heeft zich nu ondertussen al enige tijd behoorlijk intensief verdiept in die zaken en is tot de conclusie gekomen dat hoe langer je er naar kijkt, hoe ingewikkelder het wordt.

Bas daarentegen heeft een paar keer de computer uit een CBR1000RR gevezen, naar de befaamde Don Guhl verscheept een flashy ding terug gekregen. Dat ziet er allemaal heel simpel uit, ergo: het is allemaal veel makkelijker geworden!

Zalig zijn de simpelen van geest of zoiets zeker?
Ik geraak overal door! Ik ben namelijk ontspoord.

We're all equal but we need a fuckin' map!

http://www.destinationworld.be

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS - zin en onzin

Post by OzzePaa »

laouen wrote::stupid:
Bas daarentegen heeft een paar keer de computer uit een CBR1000RR gevezen, naar de befaamde Don Guhl verscheept een flashy ding terug gekregen. Dat ziet er allemaal heel simpel uit, ergo: het is allemaal veel makkelijker geworden!
Ja, dat was echt wel supersimpel, h? Laouen : die is wegens alreeds race-ECU zijnde onveranderlijkerwijs van de Steets teruggekomen ...
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Mario
Posts: 717
Joined: 23 Oct 2009 11:35

ABS - zin en onzin

Post by Mario »

misschien is Bas een trol ?

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ABS - zin en onzin

Post by petervdc »

Mario wrote:misschien is Bas een trol ?
Nee, een (censuur)...
Keep going

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

ABS - zin en onzin

Post by TimS »

Terug on topic (maar niet nuttiger of informatievol): spijtig genoeg niets :mrgreen:
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Wipr
Posts: 1984
Joined: 27 Oct 2009 01:38

ABS - zin en onzin

Post by Wipr »

Bas wrote:
Wipr wrote:Heel goede keuze Raketman. Vroeger (en nog) was automechaniek een beroepsopleiding maar tegenwoordig is dat niveau serieus de hoogte ingegaan.
Als men nog zou afvragen waarom je onderhoud zoveel geld moet kosten in de marmeren troonzalen die men garages noemt en de autodokters allemaal met een doktersassistent rondlopen die voor de gelegenheid wit is gekleurd. Mensen met bakkenist moeten ook betaald worden.
Echt? Het is niet meer dan een computer met sensors die de boel regelt.
Eigenlijk is het simpeler dan ooit geworden.
Veel garages naaien dan ook de mensen, met zaken als om de 5000km olie komen verversen, als je dat doet ben je een sukkel.
Olie gaat 100000km en meer mee, het is het oliefilter dat bepalend is, de meesten gaan 20000 a 30000km mee, dus kan je een beurt doen op die afstand.
Mercedes doet onderhoud om de 25000km.....Citroen om de 30000km.....en toch zijn er gasten die het om de 5000 doen....lees eens een service manual uit bv Nederland of Duitsland, in Belgi? naaien de garagisten de mensen.
Belgi? is het enige land dat ik ken dat zo vaak mensen doet binnenkomen voor "onderhoud"......DOMBO'S!!!!!! :lol:
Kan allemaal zijn dat Belgen te vaak op onderhoud gaan etc. Dat we "genaaid" worden als we erbij staan maar daar ging het niet over. Het ging daar helemaal niet over.
Het ging over een lange afwezigheid van een gewaardeerd forumlid waar iedereen de spreekwoordelijke hoed voor afnam en nog inzake zijn bewezen kunde. Restauratieprojecten (zoals FM reeds aanhaalde) die evengoed een eigen TV show zouden kunnen krijgen en deze vergelijking is ook maar ter afspiegeling van zijn kunde.
En dat de man in kwestie zich wil verdiepen in de knowhow van de nieuwere motor technologie?n juichen we dan alleen maar toe.

En nu effe de olie op t vuur smijten... :devil:
Straffer nog. Zou zelfs durven stellen dat als Raket dat onder de knie krijgt, Guhl een waardige concurrent krijgt. :lipsrsealed2:

(en je moet daar niet over discussi?ren of een werkplaats gaan afhuren en die man laten overkomen uit de VS. en ze beiden een VFR laten afstellen. Nee het gaat hier gewoon om het statement dat hij een fantastische motorkenner in de actieve zin van het woord en dat hij door al die jaren heen veel waardering krijgt voor zijn projecten en als hij zich dan nog meer wil verdiepen in deze materie juichen we dat alleen maar toe)

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

laouen wrote::stupid:

Nu ja, het is allemaal een kwestie van perceptie h?:
Raketman heeft zich nu ondertussen al enige tijd behoorlijk intensief verdiept in die zaken en is tot de conclusie gekomen dat hoe langer je er naar kijkt, hoe ingewikkelder het wordt.

Bas daarentegen heeft een paar keer de computer uit een CBR1000RR gevezen, naar de befaamde Don Guhl verscheept een flashy ding terug gekregen. Dat ziet er allemaal heel simpel uit, ergo: het is allemaal veel makkelijker geworden!

Zalig zijn de simpelen van geest of zoiets zeker?
Neen, het was de ECU van Marreke en die heeft een CBR1000RR, haar computer stond al op Race-mode en was niet te verbeteren qua handeling.
De andere ECU's (meervoud) waren VFR1200-F/DCT en ja die motoren werden 1000x beter dan Honda ze verkocht.

Maar wat heeft dit met ABS te maken? ABS is een wondermiddel voor remmen volgens velen :gieren:

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Koeno wrote:
Bas wrote: En ja, al rij je 20 jaar, een rijles of cursus in deze zaken kan je leven redden.....zie dagelijks (alweer) in de krant, het zijn vooral de gasten van voor 1989 (rijbewijs) die overlijden.

Van de week weer achter een paar van die grijze baarden aangereden, man man man....
Je rijdt zelf al van voor 89, en ook dus enkele jaren zonder rijbewijs... :whip:
Ja en neen, ik heb indertijd mijn rijbewijs in Nederland gehaald voor zowel motor als auto.
Ik heb toen al een examen gedaan wat nu normaal is.
Niet iedereen heeft het "gratis" gekregen. Daarom raad ik al mijn vrienden aan een paar lessen te nemen alvorens op een motor te stappen.
Wat ik wel vreemd vind is dat jij er blijkbaar een punt van maakt dat ik voor veiligheid ga.

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

F M wrote:Een Spaans filmke, met scooters. Iedereen, behalve Fore weet dat dit geen echte motoren zijn ( :wink: ) maar toch:
Als mijn Spaans goed genoeg is: de oranje scooter met ABS, de witte zonder ABS. Het zijn weer professionele rijders, geen beginners die niet kunnen rijden.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=2j32751P1tQ#t=139[/video]

1. Op droog wegdek: geen verschil tussen de scooters. Eerst lijkt de scooter zonder ABS iets sneller te stoppen, maar nadat de rijders gewisseld hebben blijkt dat de ene rijder iets sneller stopt dan de andere.
2. Op nat wegdek: de scooter met ABS duidelijk in het voordeel, bij beide rijders.
Zoals je kan zien op droog wegdek, geen verschil.
Regen, ja normaal.

Maar wat met Modder? Zand? Sneeuw?
Ik kan je al op voorhand voorspellen dan sneeuw, modder en zand zonder ABS met gewone banden beter remmen dan met ABS.
Waarom laten ze dat nooit zien? Zand is niet abnormaal en ligt zeker aan de kust veel op het wegdek.
Bladeren? In Limburg ligt in de herfst veel van dat spul op de baan, wat doet ABS bij bladeren?
Of landbouw gebied? Modder en groenten op de weg, wat doet ABS dan?

Regen en droog is veel te eenzijdig om conclusies te trekken met ABS en zomerbanden.

Zie en lach je dood, zomerbanden in de sneeuw: https://youtu.be/TiORWMH0_hY

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

ABS - zin en onzin

Post by F M »

Bas heeft wel gelijk.

Elke keer dat ik met mijn moto door de sneeuw rijd, zet ik de ABS af.
I am confused. Oh no, maybe not!

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

F M wrote:Bas heeft wel gelijk.

Elke keer dat ik met mijn moto door de sneeuw rijd, zet ik de ABS af.
Ik heb examen in de sneeuw gedaan met de moto...ABS bestond toen nog niet eens.
Ook heb ik motards zien stranden in de sneeuw, in Leopoldsburg, er lag 30cm!!

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

ABS - zin en onzin

Post by OzzePaa »

Bas wrote:
F M wrote:Bas heeft wel gelijk.

Elke keer dat ik met mijn moto door de sneeuw rijd, zet ik de ABS af.
Ik heb examen in de sneeuw gedaan met de moto...ABS bestond toen nog niet eens.
Ook heb ik motards zien stranden in de sneeuw, in Leopoldsburg, er lag 30cm!!
Dat herinner ik me ook nog (allez dat pak sneeuw h?) : 't was wel in Kleinen Brogel dacht ik ... begin '70tiger jaren of daaromtrent.
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ABS - zin en onzin

Post by Koeno »

Bas wrote:
F M wrote:Bas heeft wel gelijk.

Elke keer dat ik met mijn moto door de sneeuw rijd, zet ik de ABS af.
Ik heb examen in de sneeuw gedaan met de moto...ABS bestond toen nog niet eens.
Ook heb ik motards zien stranden in de sneeuw, in Leopoldsburg, er lag 30cm!!
Koeno wrote:
Bas wrote: En dat was 1988!!! ABS bestond niet eens.....
Wablief
De eerste proeven met motorfietsen werden in 1976 gedaan met een TRRL/Mullards-systeem dat voor de gelegenheid op een Norton Commando was gemonteerd. Fabrikanten werkten er pas vanaf 1985 aan (het FAG-Kugelfischer systeem voor de BMW K 100). Introductie volgde in 1988 (ABS I). In de praktijk grijpen de meeste ABS-en pas in als het wiel 20% slip heeft, want dan is de remvertraging het hoogst. Zie ook SCS.

ABS I: Anti Blokkeer Systeem I (BMW). Ge?ntroduceerd op de K 100 in 1988. ABS I had ten opzichte van andere systemen als voordeel dat er geen puls voelbaar is in remhendel en -pedaal.
Verder, ik kan niet rijden en zou ik graag abs gehad hebben op alle motoren die ik nu of in de toekomst zal besturen :)

Bas
Posts: 234
Joined: 01 Mar 2015 17:41

ABS - zin en onzin

Post by Bas »

Examens in Nederland werden al jaren gedaan en ABS bestond niet op de gewone motor.
Ja je kon er met kopen, maar het was allemaal niet geweldig.

Het is pas de laatste paar jaar dat het iets voorstelt, maar dan nog.

ABS op 2 wielen is niet geweldig.
Ik ben en blijf tegen ABS, je kan best zonder.

petervdc
Posts: 3447
Joined: 23 Oct 2009 11:45

ABS - zin en onzin

Post by petervdc »

Bas wrote:Ik ben en blijf tegen ABS, je kan best zonder.
Om het in jouw taal te zeggen : ah man, zeik niet...
Ik hoop dat je een "echte" noodstop overleeft zonder je abs.
Keep going

Marreke
Posts: 107
Joined: 07 Mar 2015 15:46

ABS - zin en onzin

Post by Marreke »

petervdc wrote: ah man, zeik niet...
Ik hoop dat je een "echte" noodstop overleeft zonder je abs.
Om het in Uwen taal te zeggen.... zeik zelf niet!
Ik hoop dat gij ook Uwen noodstop overleeft, m?t ABS .

Maar kunde ook stoppen met een "oude" moto, zo ene zonder ABS? Mijne duuzend bijvoorbeeld? Is van 2007 maar heeft geen ABS.
Uit ervaring: van 70 tot 0 lukt binnen de parameters van het rij-examen.
Zonder ABS h

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

ABS - zin en onzin

Post by Koeno »

petervdc wrote:
Bas wrote:Ik ben en blijf tegen ABS, je kan best zonder.
Om het in jouw taal te zeggen : ah man, zeik niet...
Ik hoop dat je een "echte" noodstop overleeft zonder je abs.
Peter, laat het jong, 't heeft geen zin...
ge kunt nog beter tegen uwe muur staan klappen, ge gaat er meer van leren...

'k heb mij lang genoeg laten opjutten, gedaan ermee... :stop: :stop: :stop: (in the name of love.... :p )

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

ABS - zin en onzin

Post by Stefke »

BAS op 2 wielen is niet geweldig.
Ik ben en blijf tegen BAS, je kan best zonder.
:evil:

Post Reply