Zitpositie...

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Zitpositie...

Post by duibhce Kaelann »

:gieren:

Dat parkoerke herken ik ook nog van op een GM opleidingske met Raketman geloof ik. Tof speeltuintje :ricky:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

zappa wrote:over dat voetstepje duwen zei de Frans Verhoeven: buitenkant bocht = niet driften (in gravel) binnenkant bocht = driften..
is dus wel off-road ;-)

User avatar
Stefke
Posts: 2873
Joined: 19 Oct 2009 20:28

Zitpositie...

Post by Stefke »

diskeletlietje wrote: kijk kijk op de achtergrond ;-)
:mrgreen: , heuuuja, de kans was groot dat er wel iets ging tevoorschijn komen in die aard...

maar ja, het ging over de gewone "openbarewegrijder" in mij h?. Ik ben niet vies van wat foliekes en spielerei ergens op een terreintje, maar op openbare weg... neuhhh...

ene van efkes geleden...
https://www.youtube.com/watch?v=8dagKLG ... playnext=1

Hagar
Posts: 64
Joined: 23 Mar 2015 12:22

Zitpositie...

Post by Hagar »

Eigenlijk schuif ik graag dicht tegen de tank aan, heb zo een stabieler gevoel.
Om zuivere bochtjes te nemen durf ik al eens verschuiven op het zadel, maar verder blijf ik gewoon rechtop.

Waarschijnlijk is dit ook iets persoonlijks, denk ik.

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Zitpositie...

Post by OzzePaa »

Stefke wrote:......... Ik ben niet vies van wat foliekes en spielerei ergens op een terreintje, maar op openbare weg... neuhhh...
ene van efkes geleden...
Uwen traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaage run toen, da was pas e follieke :shock: :grin: :sterrekes:
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
duibhce Kaelann
Posts: 2910
Joined: 01 Dec 2009 23:39
Location: Chapel-of-the-Well
Contact:

Zitpositie...

Post by duibhce Kaelann »

Hagar wrote:Eigenlijk schuif ik graag dicht tegen de tank aan, heb zo een stabieler gevoel.
Om zuivere bochtjes te nemen durf ik al eens verschuiven op het zadel, maar verder blijf ik gewoon rechtop.

Waarschijnlijk is dit ook iets persoonlijks, denk ik.
Op de moto's waarmee ik op de baan rijd zit ik ook vrij dicht op de tank hoor (of waar op een gemiddelde moto de tank zou moeten zitten). Enkel op de TRX en indertijd op de SV kroop ik wat verder naar achteren, maar dat was ook vooral op circuit.
Op mijn andere motoren gaf een positie dichter tegen de tank een aangenamere rechtop zithouding met ontspannen armkes die ook een heel neutrale positie in de bochten toelaat. Maar wel lang niet zo mooi en ontspannen als ik Stefke dat meermaals heb mogen zien doen met mijn TDM-eke (en later mijn Tenereke) tijdens weekendjes in de Voze Gezen. :ricky:
When I'm nervous I count primes.

Destinationworld.be: Journeys... not just travels
Discoveroverland.eu: Inspiring overland travel meetings

User avatar
F M
Posts: 5035
Joined: 26 Oct 2009 21:45

Zitpositie...

Post by F M »

Stefke, nog wat langer geleden :wink:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=LpkHyPzTmPU[/video]
I am confused. Oh no, maybe not!

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Zitpositie...

Post by bompa »

Koeno wrote:
gaan verzitten hoeft voor mij niet, knietjes op de grond al zeker niet,
maar het gevoel dat ik onlangs op die rotonde had, wil ik liever niet meer...
Op een rotonde moet je altijd uitzien wat je doet , want ze helt gewoonlijk af naar de buitenkant ,en als je niet oppast trek je je
onderuit op een rotonde.


Op de baan rij ik gewoon blijf gewoon recht op de moto zitten :grin:


Op het onverhard doe ik het gelijk ik het op mijne crossmoto geleerd heb en dat marcheert zeer goed.

Dan sta ik gewoonlijk op de voetjes iets naar achter hangend , zijn er putten hang ik bijna op het achter spatbord .en dan ga je erover , maar nu rij ik er ook al wel is gewoon door :grin:
In den bocht ga ik gewoonlijk zitten ,dat deed ik vroeger op de cross ook en kan je al is een dammetje gebruiken als er een ligt


Met mijne enduro durfde ik al is mee te sturen met de achterrem om kort door den bocht te gaan op het onverhard

User avatar
Davy78
Posts: 887
Joined: 15 Dec 2012 11:21

Zitpositie...

Post by Davy78 »

Koeno wrote:Het probleem zit hem, dat ik op een rotonde al een paar keer het gevoel had "ver opt einde" van den band te zitten (en dus het gevoel te hebben dat den achterkant een stapke zet) zonder dat ik eigenlijk overdreven zot de rotonde pak...
Ik voel mijn vfr zeer zelden een stapke zetten, zelfs in de regen. Wat voor banden liggen daar op? Zijn het banden die ge er onlangs zelf op hebt laten leggen of zijn het nog de banden die er al op lagen als ge de moto kocht?

Koeno
Posts: 3183
Joined: 03 Sep 2012 11:01

Zitpositie...

Post by Koeno »

Awel,

De banden lagen er al op...

vooraan 3 jaar oud (maart-2012), achteraan 4 jaar oud (november-2011).
Wel nog genoeg voldoende profiel ('k denk dat de vorige eigenaar wel onderhoud deed, maar af en toe vergat te rijden).

Als ik mij niet vergis pilot road 2, maar ben even niet meer zeker...
De leeftijd is waarschijnlijk randje kantje aan het worden?

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Zitpositie...

Post by Borniet »

diskeletlietje wrote:traag = moto plat manneke recht
snel = moto recht manneke plat

:book:
Beter en duidelijker dan dit kan dat niet uitgelegd worden denk ik ;-)

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

Zitpositie...

Post by the riding man »

Borniet wrote:
diskeletlietje wrote:traag = moto plat manneke recht
snel = moto recht manneke plat

:book:
Beter en duidelijker dan dit kan dat niet uitgelegd worden denk ik ;-)
Inderdaad, ??ntje voor te onthouden. :thumbsup:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

Koeno wrote:Awel,

De banden lagen er al op...

vooraan 3 jaar oud (maart-2012), achteraan 4 jaar oud (november-2011).
Wel nog genoeg voldoende profiel ('k denk dat de vorige eigenaar wel onderhoud deed, maar af en toe vergat te rijden).

Als ik mij niet vergis pilot road 2, maar ben even niet meer zeker...
De leeftijd is waarschijnlijk randje kantje aan het worden?
Leeftijd is ok. Binst een jaar zijn die toch versleten. :-)
Let met rotondes altijd op, nooit gek doen. Rotondes zijn verzamelplaatsen van allerlei vette vloeistoffen.
Voordeel van kort op de tank te zitten bij de VFR is dat je gemakkelijk kan gaan "hangen" aan je ruggegraat, om je armen en polsen te ontlasten. Maw rompspieren wat opspannen en dan niet meer steunen op je armen. Voor alle duidelijkheid: ik heb het hier over "hangen" bij rechtdoor rijden!
Probeer volgende keer eens een Bridgestone, zeer neutrale en erg stabiele banden vind ik dat. Ik ben helaas niet mee met hun gamma dus ik kan geen advies eigen ervaring geven. Maar ik denk dat je best kiest tussen de T30 Evo en de S20.

Hier twee fotootjes van de achterband:
S20:
Image
T30 EvoImage
Wat duidelijk opvalt is dat de wangen van S20 aan de buitenkanten veel platter zijn dan bij de T30 Evo. Bij die laatste blijven de wangen gekromd tot aan het randje. Praktisch komt het er op neer dat de S20 op hellingshoek meer rubber tegen de grond drukt. Aja, een plat blad papier heeft ook meer touch dan ??n dat wat opgerold is.
Ook lijkt er mij meer dan voldoende profiel te zijn om belgisch regenweer goed te overleven, ook in de voorbanden.

User avatar
Droopy
Posts: 1059
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Zitpositie...

Post by Droopy »

:lurker:
Dit is nu eens een echt interessante topic.


Duwen tegen je stuur, sturen met je heupen, sturen met je knie?n heb ik al geleerd maar (tegen)duwen op de steps is nieuw voor mij. :oops:
Volgend ritje testen dus. :grin:


@Koeno:
Wat die pilot road 2 betreft : 'k heb dat ook verschillende keren gehad, om de een of andere onverklaarbare reden ging mijn moto ook soms een stapje opzij in een flauwe bocht (zoals een rotonde). Warme of koude band had er niets mee te maken en dat was altijd aan brave rustige snelheden. :dontknow:
Misschien heeft dat met hun twee componenten gedoe te maken want aan die rustige snelheden, zoals bochten nemen op een rotonde rij je een beetje op het harde en een beetje op het zachte stuk van de band.
Nu heb ik Pirelli's opliggen en daar heb ik dat probleem nog niet mee gehad, die schuift alleen onverwacht als ik te hard door korte bochten vlam. :huh:

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Zitpositie...

Post by Borniet »

Droopy wrote::lurker:
Dit is nu eens een echt interessante topic.


Duwen tegen je stuur, sturen met je heupen, sturen met je knie?n heb ik al geleerd maar (tegen)duwen op de steps is nieuw voor mij. :oops:
Volgend ritje testen dus. :grin:
:stupid: :thumbsup:

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

Borniet wrote:
Droopy wrote::lurker:
Dit is nu eens een echt interessante topic.


Duwen tegen je stuur, sturen met je heupen, sturen met je knie?n heb ik al geleerd maar (tegen)duwen op de steps is nieuw voor mij. :oops:
Volgend ritje testen dus. :grin:
:stupid: :thumbsup:
Bouwt dat aub op 't gemak op, trapsgewijs. Maak eerst van de tegensturen een automatisme. Ne keer ge daar niet meer op moet concentreren probeer je dat stepjesgedoe. Begrijp en aanvaard ook dat het niet op elk model even nuttig is. Hoe sportiever de moto hoe meer knie?n en voeten nuttig worden.

Borniet
Posts: 178
Joined: 30 Mar 2015 10:23

Zitpositie...

Post by Borniet »

Muug wrote:
Borniet wrote:
Droopy wrote::lurker:
Dit is nu eens een echt interessante topic.


Duwen tegen je stuur, sturen met je heupen, sturen met je knie?n heb ik al geleerd maar (tegen)duwen op de steps is nieuw voor mij. :oops:
Volgend ritje testen dus. :grin:
:stupid: :thumbsup:
Bouwt dat aub op 't gemak op, trapsgewijs. Maak eerst van de tegensturen een automatisme. Ne keer ge daar niet meer op moet concentreren probeer je dat stepjesgedoe. Begrijp en aanvaard ook dat het niet op elk model even nuttig is. Hoe sportiever de moto hoe meer knie?n en voeten nuttig worden.
Thanks!!
Da's eigenlijk nen nog betere tip ;-)

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

Zitpositie...

Post by bompa »

Droopy wrote::lurker:
Dit is nu eens een echt interessante topic.



Wat die pilot road 2 betreft : 'k heb dat ook verschillende keren gehad, om de een of andere onverklaarbare reden ging mijn moto ook soms een stapje opzij in een flauwe bocht (zoals een rotonde). Warme of koude band had er niets mee te maken en dat was altijd aan brave rustige snelheden. :dontknow:
:
Op een rotonde moet je altijd opletten want de meeste liggen hellend naar de buitenkant of negatief, bvb foto
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... M3TP4IuPWQ
En met teveel gas trek je de moto van die helling af met gevolg een stapje opzij,
Ik ben daar gewoonlijk redelijk rustig op

User avatar
OzzePaa
Posts: 2380
Joined: 03 Jul 2014 12:24

Zitpositie...

Post by OzzePaa »

Borniet wrote:
Muug wrote:
Borniet wrote: Bouwt dat aub op 't gemak op, trapsgewijs. Maak eerst van de tegensturen een automatisme. Ne keer ge daar niet meer op moet concentreren probeer je dat stepjesgedoe. Begrijp en aanvaard ook dat het niet op elk model even nuttig is. Hoe sportiever de moto hoe meer knie?n en voeten nuttig worden.
Thanks!!
Da's eigenlijk nen nog betere tip ;-)
En da's dus ook waarover het hier gaat :pijlr: performance bike-riding op circuit
TE is nooit goe ... alleen in TEgoei en TEvreden ......................................... en TEquilla

User avatar
Muug
Posts: 11713
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Zitpositie...

Post by Muug »

waw, goeie tekst, zelfs als je de focus op circuit weglaat , merci ! :thumbsup:

Post Reply