Muug wrote:keren met stuur tegen aanslag is eigenlijk een eindpunt in de oefening. En, heel erg eigenlijk, h?t ultieme is de moto dan zo superplat duwen dat ge bekanst op de zijkant moet gaan zitten.
jamaar, volgens mij is dat zeer moeilijk haalbaar, ofwel tegen de aanslag en motor redelijk vertikaal, ofwel inkantelen maar dan is het zeer moeilijk om het stuur tegen de aanslag te houden.
Muug wrote:
Grap is dat ge ook altijd weer met elke moto opnieuw moet "herbeginnen". Gelijk met mijn KTM kan ik bovenstaande behoorlijk goed. Maar nu zondag eens een achtje geprobeerd met die 1100GS. En amai dat was sukkelen. Die heeft nl een ERG korte draaicirkel, dus op dat vlak is er zeker geen probleem, maar ik ben die koppeling niet gewend ! Da's een speciaal soort "auto"-koppeling waarbij een speciaal soort drukring gebruikt wordt ipv drukveren gelijk we dat kennen van bij bvb de Jappen. En die drukring heeft zo'n "kantelpunt" waar voorbij hij plots enorm wilt happen, en ge voelt 'm dan ook erg trekken aan dat koppelingshendel.
En toch is dat koppelingske van zo'n GS boterzacht en haarfijn te doseren...
Muug wrote:
Bij de KTM daarentegen is die koppeling over de hele lijn zeer zoet aanspreekbaar. En de achterrem ook. Op die moto ga ik dus een evenwicht zoeken tussen aandrijving (door de koppeling te laten slippen en door gas te geven) en afremming (door de achterrem te laten slepen). Beide akties geven een heel stabiele moto die ge rustig en beheerst kunt doen inkantelen.
Yep, Susse zijnen eerste had ik al na 5 meter rijden tegen de aanslag. maar ook hier weer is inkantelen en tegen de aanslag houden zeer moeilijk. Zeket als het een ketel betreft met een erg korte draaicirkel. Bovendien is dat inkantelen eigenlijk alleen bruikbaar op verharde en effen ondergrond. Op een grasveldje zal dat toch al minder goed lukken... :grotegrijns
Muug wrote:
Sowieso is het een goed advies om je instrumenten niet te hard te laten werken, of je gaat schade hebben ! Je zou bvb hoog in toeren kunnen gaan om aandrijving te hebben, maar dan moet je koppeling erg hard slippen of je gaat veel te snel. Je gaat dan ook je achterrem behoorlijk hard moeten aanspreken, ook om af te remmen. Je snapt dat de koppeling snel erg heet zal worden. Zeker bij BMW's waar die gewoon in de lucht draait kan dat een echt groot probleem worden. Als ze begint te stinken gelijk verbrande remmen is het eigenlijk al te laat, je hebt de koppeling te heet laten worden dan, door overmatig slippen. En tja, dan ga je een nieuwe koppeling moeten laten plaatsen... je zou de eerste niet zijn die na een dagje motoropleiding naar de garage mag bellen wegens dergelijke schade. Natte koppelingen - die in de olie draaien dus - hebben daar veel minder snel last van. Gaat het dan absoluut niet met een BMW? Tuurlijk wel, zorg gewoon regelmatig voor een afkoelperiode, waarin je wat gaat rijden, of gewoon de moto voor een kwartiertje aan de kant zet.
Bah, neen, als je dat goed is dat niet zo'n probleem. Natte koppelingen draait ge door minder goed gebruik ook gewoon in de soep zenne...
Muug wrote:
Probeer naar 't achterlicht van je moto te kijken, da's al een ferme stap in de goeie richting !
aiaiai, neen zeg ik dan, want ge kijkt naar beneden en dus verstoor je uw evenwicht...horizontaal kijken zeg ik u!
en moet dees topic niet bij rijtechnieken staan?