Ruimte vragen/eisen

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
User avatar
Mick
Posts: 50
Joined: 25 Apr 2015 16:22
Location: Hageland

Ruimte vragen/eisen

Post by Mick »

Als ik de ruimte achter mij niet krijg dan probeer ik ze te recupereren aan de voorkant. Dus, is er een voorligger dan laat ik een groter gat vallen. Is er geen voorligger, dan probeer ik "overdreven" anticiperend te rijden, zodat ik geen te bruuske vertragingen moet doen en dus wat buffer inbouw voor die achter mij. En als het echt te akelig wordt zal ik niet meer aarzelen om hetzij aan de kant te gaan, hetzij het gas te gebruiken.

User avatar
Muug
Posts: 11762
Joined: 17 Oct 2009 13:04

Ruimte vragen/eisen

Post by Muug »

Op de heetste dagen gedragen de chauffeurs zich ook "heet", heb ik al veel gezien, priv? en als rijschoolinstructeur in de brave trage leswagen. Op zo'n hete dagen rijdt iedereen precies met nen opgefokte hitsige Ferrari. :mrgreen:

User avatar
Droopy
Posts: 1060
Joined: 21 Dec 2010 16:29

Ruimte vragen/eisen

Post by Droopy »

F M wrote:Het is soms moeilijk, maar probeer er altijd aan te denken dat je een veel zwakkere weggebruiker bent dan een automobilist. Dus, kalm blijven, en op ??n of andere manier uit de weg geraken van de agressieveling. Al is het met plaats maken.

....

:stupid:
In zo'n geval rij ik dan iets meer aan de rechterkant van het baanvak en doe ik met een brede zwaai teken dat ze mogen voorbijsteken. :P
Meestal is dit voldoend om de "plakker" te laten nadenken en op andere gedachten te brengen, volgens mij zijn er ook heel wat mensen die gewoon niet beseffen dat ze te dichtbij rijden.
Blijven ze aggresief dichtbij rijden dan ga ik even aan de kant staan, liever een paar minuten later thuis dan nooit meer thuis komen. :wink:

User avatar
zappa
Posts: 4502
Joined: 23 Oct 2009 11:44

Ruimte vragen/eisen

Post by zappa »

Als ik zo'n plakker aan m'n kont heb :mrgreen: dan laat ik die gewoon door, even naar rechtervak zodat hij voorbij kan.

Meeste van die plakkers zitten op de Kennedybaan (zelzate/gent) je mag daar maar 90, er zijn ook verkeerslichten, maar velen die daar rijden zijn op weg naar of komen terug van hun werk, en die tijd moet blijkbaar zo kort mogelijk blijven, (fietsende vrouw die opgeschept werd ten spijt :confused: ) Dus laten voorbij komen, tot de volgende lichten, netjes tussen de twee rijen koekdooskens gaan staan, liefst zelfs nog ne keer vriendelijk knikken, en als 't groen wordt blijft hunne plakker niet plakken :blbl:
sig nature

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Ruimte vragen/eisen

Post by petervdc »

Koeno wrote:
Borniet wrote: +10 jaar gevechtsport
7 jaar mma (Thai + BJJ) gedaan...
Ikke 7j karate (enfin, al 10 jaar gestopt hoor), en het nooit "in het echt" nodig gehad. Op training heb je wel pittige gevechtjes soms, maar wrsch is dat in het echt anders met iemand die zich niet aan de "regels" houdt dan. Autodeuren heb je niet in de sportclub h? ;-)
Goh, rustig blijven zou ik in ieder geval w?l doen denk ik.

Soit, da's zoals met een noodstop h?, in het echt is dat altijd anders dan op training...
Keep going

petervdc
Posts: 3451
Joined: 23 Oct 2009 11:45

Ruimte vragen/eisen

Post by petervdc »

Droopy wrote: In zo'n geval rij ik dan iets meer aan de rechterkant van het baanvak en doe ik met een brede zwaai teken dat ze mogen voorbijsteken. :P
Meestal is dit voldoend om de "plakker" te laten nadenken en op andere gedachten te brengen, volgens mij zijn er ook heel wat mensen die gewoon niet beseffen dat ze te dichtbij rijden.
Blijven ze aggresief dichtbij rijden dan ga ik even aan de kant staan, liever een paar minuten later thuis dan nooit meer thuis komen. :wink:
Lijkt me een goed idee. Omver gereden worden lijkt me niet prettig, als motorijder ben je gewoon kwetsbaarder ook, zonder ijzeren kooi rondom je.
Keep going

TimS
Posts: 169
Joined: 30 Dec 2012 12:17

Ruimte vragen/eisen

Post by TimS »

Droopy wrote: Blijven ze aggresief dichtbij rijden dan ga ik even aan de kant staan, liever een paar minuten later thuis dan nooit meer thuis komen. :wink:
+1 Dat is hier ook een beetje het motto.
Today is the tomorrow you were promised yesterday.

Post Reply