bochten aan lage snelheid: filmpje

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
Post Reply
the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

bochten aan lage snelheid: filmpje

Post by the riding man »

Kwam ik net tegen op youtube, bochten nemen aan lage snelheid. Hier wordt getoond dat de moto zichzelf recht houdt zonder je zelfs maar het stuur hoeft aan te raken kan je al bochten nemen, er wordt in het filmpje steeds verder gegaan (van wandelen met de moto tot gymkhana aan hoge snelheid) en getoond hoe je je lichaam moet veranderen naargelang de snelheid van je moto.
Wat ze hier eigenlijk komen te zeggen is dat je de moto zelf moet laten kantelen ipv hem onder je weg te duwen, voor mij is dit een nieuw gegeven, bij trage snelheid duw ik de moto onder me weg terwijl ikzelf min of meer recht blijf zitten, hier zeggen ze dus dat de moto zelf moet "vallen" en dat je geen of slechts minimale invloed op het stuur mag uitoefenen. ALS ik het goed begrijp teminste???

https://www.youtube.com/watch?v=8ZFdxEWpefI
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

bochten aan lage snelheid: filmpje

Post by Raketman »

Samengevat : dat is kort draaien met meer risico op valpartijen...wat hij uiteindelijk ook op't laatste zegt.
Ik zie hem trouwens dienen FJR niet draaien met de handjes los, en ik zou het niet gaan proberen ook :konijnetand.

Bij ne lichte motorfiets aan lage snelheden kunt ge uw lichaamsgewicht laten domineren op de gyroscopische werking van de wielen, als't wat rapper gaat zal het er allemaal nogal stuntelig en log gaan uitzien. Feit is dat als ge niet gezegend zijt met een bovengemiddeld evenwichtsgevoel dat zowieso niet aangeraden is. Lichaam laten inkantelen naar binnen, moto volgt, lichaam terug naar buiten kantelen om te compenseren. Nen halve seconde te laat en ge licht op uw bakhuis.

Bij gymkhana's gebruikte ik ook voorrem om de moto sneller te laten kantelen, maar de basis bleef achterremtechniek met bewust tegenstuur. Dat is en blijft de grootste garantie op controle bij lage snelheid met de minste risico's.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

bochten aan lage snelheid: filmpje

Post by Muug »

Raketman wrote:Ik zie hem trouwens dienen FJR niet draaien met de handjes los, en ik zou het niet gaan proberen ook :konijnetand.
Ge hebt uw handjes nodig voor de precisie he. Ge kunt die moto wel laten kantelen gelijk ze tonen, maar van zodra ze nauwkeurig moeten mikken kunt ge niet zonder uw handen.
Ik zou verder nog willen toevoegen dat ze in dat filmke iets teveel doen of dat tegenstuur totaal overbodig is.... ne moto moet kantelen, da's een feit. Maar afhankelijk van de moto (toer, race) en de situatie (snel, traag, ruime of krappe bocht) ga je meer uw benen-heupen of uw armen-tegenstuur gebruiken om dat kantelen te veroorzaken.
Maar 't is best een leuk filmke

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

bochten aan lage snelheid: filmpje

Post by F M »

En hoe laten die mannen die moto aan een constant laag tempo rijden zonder gas te geven ?
I am confused. Oh no, maybe not!

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

bochten aan lage snelheid: filmpje

Post by Muug »

bvb door de ralenti wat hoger te zetten.

User avatar
Raketman
Posts: 1253
Joined: 20 Oct 2009 19:08

bochten aan lage snelheid: filmpje

Post by Raketman »

Of door een minuscuul streepke gas te geven en dan het hendel te blokkeren...ik deed dat bij de KTM met een koordje tussen de mannet en het metalen gedeelte van de gas. Eenmaal boven de 50 km/h is't trouwens gedaan met puur lichaam-sturen, dan zijn de gyroscopen een beetje te sterk geworden.
Nil volentibus arduum

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

bochten aan lage snelheid: filmpje

Post by Muug »

jaja, woar is den tit van den KNMV !
Ik had een rubber strip van een MRA-ruitje waarmee ik mijn hendel kon blokkeren :mrgreen:

the riding man
Posts: 394
Joined: 28 Jan 2015 17:14

bochten aan lage snelheid: filmpje

Post by the riding man »

Maar als ik dat NIETgetallenteerde dus doe door de moto onder mij weg te duwen dmv knie tegen tank, op voetsteun duwen langs kant bocht en stuurhelft naar beneden duwen langs kant bocht... Ben ik dan goed bezig of doe ik iets verkeerd? Voelt namelijk nog altijd niet volledig vertrouwd aan :dontknow:
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

bochten aan lage snelheid: filmpje

Post by Muug »

gelijk al gezegd, ge moet dat per moto onderzoeken en per situatie.

voorbeeldjes:
- mijn VFR : was heel erg gediend met meewerken met onderste ledematen, veel meer dan mijn KTM. Er was vanzelfsprekend ook tegenstuur.
- mijn KTM : tegenstuur is geweldig, dankzij de enorme hefboom

maar :
- bij mijn VFR : de moto in een bocht doen inkantelen was een combi van tegenstuur, drukken op steun met binnenvoet en drukken tegen tank met buitenknie. MAAR eens in de bocht was het belangrijk om druk te zetten op de BUITENvoet zodat hij stabieler zijn bochtenlijn aanhield.

Lange opritten met contstante straal zijn ideaal om zulke dingen uit te zoeken. Je neemt de bocht, en oefent op ??n item tegelijk. Zo leer je wat het effect is.

Post Reply