anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Muug »

Van opzettelijk geblokkeerd te worden in files heb ik nog nooit iets ondervonden. Zal misschien toeval zijn. Al dat vluchtmisdrijf-gedoe is wel redelijk straf ja.

Jopet
Posts: 815
Joined: 22 May 2014 09:27

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Jopet »

Rij ik met de brommer van mijn zoon op het fietspad naast een auto langs de Damse Vaart, aan het rondpunt stopt het fietspad en moet je dus gewoon het rondpunt oprijden zoals de auto"s, vind madamme met haar Mokka het nodig de hoek af te snijden over het fietspad en mij zo te raken (gelukkig niet gevallen), rijdt madamme niet gewoon door, ik schreeuw zo hard ik kan en steek boos mijn vuist op, madamme stopt een beetje verder en ik rij naast haar en vraag haar of ze dat normaal vind om de hoek af te steken over het fietspad en mij aan te rijden, beweert madamme dat ze mij niet geraakt heeft, a neen zeg ik, stap eens uit en kijk eens naar mijn brommer en uw auto, ze ziet dat zwart van haar band op het plastiek van de brommer en zegt dat dat toch niet van haar is, ik zeg kijk dan eens naar uw auto, een ferme schreef van mijn remhendel van aan het begin van de achterdeur over de benzinetankdop tot helemaal achteraan.... zegt madamme, oeie zou ik je dan toch geraakt hebben, ik heb helemaal niets gevoeld of gehoord... papierkes ingevuld en alles is mooi geregeld via verzekering (364 euro kosten).
Ik zei nog tegen die madamme dat mensen niet kunnen geloven dat je met de vrachtwagen iets kan raken zonder het te voelen of te horen en noemen het dan vluchtmisdrijf, kunnen niet begrijpen dat dode hoek ongevallen kunnen gebeuren en noemen de chauffeurs dan onbekwaam, jij raakt met een auto mij, ziet mij niet, hoort mij niet, rijdt mij aan op het fietspad en pleegt bijna vluchtmisdrijf... dat mens zei daar niet veel op, nu moet ik wel bij zeggen dat ze na eerst wat ongelovig te zijn toch heel vriendelijk en correct was....
Groetjes,
Jopet



Hier een fotoke van de situatie

Image
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure - Honda NT1100 DCT

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Tom Thumper »

Ik kan me op weg naar het werk, vaak nog het meeste ergeren aan andere motorrijders... Zo van die mannen die ne keer met de moto naar het werk rijden en zo wat vaag tussen de auto's gaan rijden, zo soms op de linker rijstrook aan de rechter kant, soms op de rechter rijstrook aan de linker kant.

Soms gaan ze een keertje tussen twee auto's door, soms blijven ze achter de auto maar dan ook op een positie waarvan je weet dat ze elk moment toch kunnen beslissen om dan toch maar te gaan voorsteken.

En dan wil je voorbij steken maar nee, howla, zij gaan toch niet opzij gaan zeker, ze zijn zelf super stoere motorrijders die in al hun godzame stoerheid de ochtendspits trotseren en die voorbijstekende motard is een roekeloos geval, nee, gaan we niet doorlaten, beter zo wat loos in de weg blijven rijden, zo in een positie tussen "in de weg rijden" en "een poging doen om in te halen" in.

Tja, ik blijf daar dan maar braaf en op een veilige afstand achter... De lente is in aantocht, de autostrade gaat weer vol zitten met deze soort... Ik haat het goede weer. :kots:
Me gusta la moto, me gustas tu.

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Koeno »

Tom Thumper wrote:Ik kan me op weg naar het werk, vaak nog het meeste ergeren aan andere motorrijders... Zo van die mannen die ne keer met de moto naar het werk rijden en zo wat vaag tussen de auto's gaan rijden, zo soms op de linker rijstrook aan de rechter kant, soms op de rechter rijstrook aan de linker kant.
Iedereen moet het eens leren he...
Mijn eerste keren tussen de file door was verre van vlot te noemen, en soms zeer twijfelend... :blush:
Nu gaat het meestal beter, al kan ik soms ook dagen hebben dat het helemaal niet wilt lukken... :angel:

maar jij was van de eerste dag een volleerd filefilteraar, die zonder enige vorm van twijfel er tussendoor vloog? :ermm: :silly: :blob1:

Tom Thumper
Posts: 1658
Joined: 04 Nov 2009 12:22

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Tom Thumper »

Koeno wrote:
Tom Thumper wrote:Ik kan me op weg naar het werk, vaak nog het meeste ergeren aan andere motorrijders... Zo van die mannen die ne keer met de moto naar het werk rijden en zo wat vaag tussen de auto's gaan rijden, zo soms op de linker rijstrook aan de rechter kant, soms op de rechter rijstrook aan de linker kant.
Iedereen moet het eens leren he...
Mijn eerste keren tussen de file door was verre van vlot te noemen, en soms zeer twijfelend... :blush:
Nu gaat het meestal beter, al kan ik soms ook dagen hebben dat het helemaal niet wilt lukken... :angel:

maar jij was van de eerste dag een volleerd filefilteraar, die zonder enige vorm van twijfel er tussendoor vloog? :ermm: :silly: :blob1:
Please don't let me be misunderstood...

Het gaat hier niet over leren, het gaat over de plaats die motorrijders innemen in het verkeer en daardoor zichzelf en andere in gevaar brengen. Als motorrijder ben je kwetsbaar, als je dan zo van die halfslachtige maneuvers gaat maken, weten andere weggebruikers niet wat je van plan bent, proberen mensen te anticiperen maar kunnen het eigenlijk niet en gaan dan ook zotte dingen doen.

En langs de andere kant was ik een beetje aan het hopen op een gelijkaardige reactie. Alle ergernissen hierboven zijn ergernissen aan niet-motorrijders maar eigenlijk, we mogen ons terecht soms ook echt wel ergeren aan andere motorrijders en ik heb regelmatig begrip voor de ergernissen die niet-motorrijders hebben ten aanzien van de motorrijders.

We maken allemaal fouten maar de fouten van de anderen zijn altijd puur uit stommiteit of moedwilligheid, die van ons zijn een klein foutje en de andere moet daar nu toch niet zo over van zijnen tak maken, zo erg was het nu toch ook weer niet, en ierdereen moet het toch leren....

Nee Koeno, neem dit niet persoonlijk op, ik heb gewoon een slecht karakter ;)
Me gusta la moto, me gustas tu.

Koeno
Posts: 3180
Joined: 03 Sep 2012 11:01

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Koeno »

Ik weet niet goed wat antwoorden nu maar toch een poging:

1. 'k Zeg niet, en ik pretendeer niet dat wij/ik, motorrijder(s), geen fouten/stommiteiten maken... Nobody's perfect (But I'm pretty f*cking close ;) )

2. Iedereen moet leren juist reageren in allerlei situaties rotondes / Files / ...

3. In het voorbeeld hierboven las ik eerder het verhaal van een twijfelende filefilteraar die in de weg reed van een meer ervaren filteraar

4. Geeuw, tijd voor ne koffie ;)

KlaasN
Posts: 190
Joined: 23 Apr 2015 17:22

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by KlaasN »

Ja, dat blijft moeilijk dat filefilteren, de ene autobaan zal de andere niet zijn zeker!!

Ik probeer dat toch heel voorzichtig te doen. Als ik zelf in de auto aan het filerijden ben, dan merk ik dat ik vaak wat zit te dromen en helemaal niet meer goed aan het opletten ben. Ik blijf wel op mijn baanvak! Mensen die heel de tijd van baanvak veranderen omdat ze zo sneller denken te zijn, zijn echt irritant.

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Muug »

Tom Thumper wrote:Ik kan me op weg naar het werk, vaak nog het meeste ergeren aan andere motorrijders... Zo van die mannen die ne keer met de moto naar het werk rijden en zo wat vaag tussen de auto's gaan rijden, zo soms op de linker rijstrook aan de rechter kant, soms op de rechter rijstrook aan de linker kant.

Soms gaan ze een keertje tussen twee auto's door, soms blijven ze achter de auto maar dan ook op een positie waarvan je weet dat ze elk moment toch kunnen beslissen om dan toch maar te gaan voorsteken.

En dan wil je voorbij steken maar nee, howla, zij gaan toch niet opzij gaan zeker, ze zijn zelf super stoere motorrijders die in al hun godzame stoerheid de ochtendspits trotseren en die voorbijstekende motard is een roekeloos geval, nee, gaan we niet doorlaten, beter zo wat loos in de weg blijven rijden, zo in een positie tussen "in de weg rijden" en "een poging doen om in te halen" in.
Tommy, ge gaat er van uit dat ze u gezien hebben. :P
Ik heb ook al tamelijk vaak zo'n gevallen voor mij gehad, en volgens mij hebben ze gewoon nooit door dat er iemand anders achter hun hangt. :cool:

bompa
Posts: 1810
Joined: 25 Apr 2011 22:46

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by bompa »

Laatst een met en moto, ik stond eerst voor en bareel van het spoor ,komt er een moto voor mij staan voorbij de lijn op de baan,
bareel naar omhoog licht op wit, ik vertrek en moet gelijk alles terug dicht stampen of ik had vanachter op die motorfiets gehangen :confused2: meneertje vond het nodig om op ralenti te vertrekken en zo een tijdje verder te rijden , blijf dan in de rij staan he seg
Een week later weer zo een aan het rode licht , of nen andere steekt nog voorbij waar het niet meer kon ,moest zelf remmen om hem er toch nog voorbij te laten , of hij had op den tegenligger geplakt , als je zo in je rug hebt en je moet je met de wagen verplaatsen zie je nogal 't een en ander gebeuren wat die motorrijders allemaal uitsteken amai.
Pasop ik zeg niet dat ik niks verkeerd doe met de wagen of moto of fiets , maar ik hou me toch zoveel mogelijk aan de regels.

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Stefke »

Tom Thumper wrote:Ik kan me op weg naar het werk, vaak nog het meeste ergeren aan andere motorrijders...
tja, zoals:
vlak achter een camion of een camionet gaan staan,
niks doen aan de positionering,
rechts of links afslaan zoals het helemaal niet goed is,
bochtenlijnen rijden die er geen zijn,
op de rechte stukken kot open en in den bocht billen toe,
parkeren zodat het ganse terras moet rechtstaan om mee te gaan sleuren,
uiterst rechts 90 rijden op de snelweg of nog erger tegen 150 slalommen in de spits,
en mijn favorietje; gelijk een houten klaas filefilteren, langs elke kant nog een halve meter over maar wel al direct de beentjes laten hangen vanwege twijfel en daarbij dan nog claxonneren en van hun kloten maken met veel misbaar omdat ze niet genoeg plaats hebben.. :twisted: (terwijl er nog een7 moto's achter hun hangen)
ach ja, ieder zijn hobby zeker...

User avatar
F M
Posts: 5029
Joined: 26 Oct 2009 21:45

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by F M »

bompa wrote:Laatst een met en moto, ik stond eerst voor en bareel van het spoor ,komt er een moto voor mij staan voorbij de lijn op de baan,
bareel naar omhoog licht op wit, ik vertrek en moet gelijk alles terug dicht stampen of ik had vanachter op die motorfiets gehangen :confused2: meneertje vond het nodig om op ralenti te vertrekken en zo een tijdje verder te rijden , blijf dan in de rij staan he seg
Iets gelijkaardig met de auto meegemaakt. Vertrekken aan een rood licht (ik bedoel, het was groen geworden :wink: ) vanop 2 rijstroken, ik rechts. 200 m verder wordt dat ??n rijstrook. Een VW-minibus wringt zich vanop het linker rijvak op het allerlaatste nippertje nog voor me om dan de ganse weg aan 50-60 km te rijden op een weg van maximum 70km/u, en constant doorlopende lijn... :schieten: :whip: :motten:
I am confused. Oh no, maybe not!

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by diskeletlietje »

ik ben geen held om tussen de file door te rijden op de autostrade ,
de meeste merken je pas op als je er al naast rijd en gaan zich dan met een overdreven maneuver zo snel mogelijk veel plaats maken om zich op een of andere manier te verontschuldigen :kouvanu: , anderen zien u komen en gaan expres zo rechts mogelijk gaan rijden op het linker vak ,remmen uitwijken en mikken waar je wil uitkomen? als er dan 2 meter vrij is langs de linkerkant van het obstakel is het gewoon ik rijd wel even langs de andere kant voorbij ... en dan een handje of een voetje uitsteken om te bedanken :icon:

andere motorrijders die dan ergens achter u rijden en een het flikkeren en tutten zijn om voorbij te geraken , je laat die voorbij en dan dropt de snelheid plots enorm ... als ze zelf de Mozesfactor zijn is mijn gezapig tempo van net er voor plots te snel ???
:shock:

User avatar
Muug
Posts: 11701
Joined: 17 Oct 2009 13:04

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Muug »

diskeletlietje wrote:ik ben geen held om tussen de file door te rijden op de autostrade ,
de meeste merken je pas op als je er al naast rijd en gaan zich dan met een overdreven maneuver zo snel mogelijk veel plaats maken om zich op een of andere manier te verontschuldigen :kouvanu: , anderen zien u komen en gaan expres zo rechts mogelijk gaan rijden op het linker vak ,remmen uitwijken en mikken waar je wil uitkomen? als er dan 2 meter vrij is langs de linkerkant van het obstakel is het gewoon ik rijd wel even langs de andere kant voorbij ... en dan een handje of een voetje uitsteken om te bedanken :icon:

andere motorrijders die dan ergens achter u rijden en een het flikkeren en tutten zijn om voorbij te geraken , je laat die voorbij en dan dropt de snelheid plots enorm ... als ze zelf de Mozesfactor zijn is mijn gezapig tempo van net er voor plots te snel ???
:shock:
amai Lietje gij trekt precies wel al 't ongeluk aan ! :yikes: Ik moet zeggen dat ik meestal bijna "geniet" van 't filefilteren: rustig rijdend, meanderend tussen de wagens, overal een zee van ruimte, alle chauffeurs gedragen zich voorbeeldig, iedereen gebruikt zijn pinkers, wie ik inhaal ziet me komen en gaat mooi aan de kant. :ricky: Rijdt gij ne keer met mij mee jong, dan gaat ge zien dat ge dat ook relax kunt doen :sweeet:

diskeletlietje
Posts: 330
Joined: 25 Sep 2014 18:50

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by diskeletlietje »

Muug wrote:
diskeletlietje wrote:ik ben geen held om tussen de file door te rijden op de autostrade ,
de meeste merken je pas op als je er al naast rijd en gaan zich dan met een overdreven maneuver zo snel mogelijk veel plaats maken om zich op een of andere manier te verontschuldigen :kouvanu: , anderen zien u komen en gaan expres zo rechts mogelijk gaan rijden op het linker vak ,remmen uitwijken en mikken waar je wil uitkomen? als er dan 2 meter vrij is langs de linkerkant van het obstakel is het gewoon ik rijd wel even langs de andere kant voorbij ... en dan een handje of een voetje uitsteken om te bedanken :icon:

andere motorrijders die dan ergens achter u rijden en een het flikkeren en tutten zijn om voorbij te geraken , je laat die voorbij en dan dropt de snelheid plots enorm ... als ze zelf de Mozesfactor zijn is mijn gezapig tempo van net er voor plots te snel ???
:shock:
amai Lietje gij trekt precies wel al 't ongeluk aan ! :yikes: Ik moet zeggen dat ik meestal bijna "geniet" van 't filefilteren: rustig rijdend, meanderend tussen de wagens, overal een zee van ruimte, alle chauffeurs gedragen zich voorbeeldig, iedereen gebruikt zijn pinkers, wie ik inhaal ziet me komen en gaat mooi aan de kant. :ricky: Rijdt gij ne keer met mij mee jong, dan gaat ge zien dat ge dat ook relax kunt doen :sweeet:
gaan oefenen voor iets wat ik niet graag doe ( files op de autostrade gaan zoeken) , om het de volgende keer nog steeds niet graag te doen ? kweetnie :dontknow:

User avatar
toeternietoe
Posts: 233
Joined: 21 Jun 2011 17:35

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by toeternietoe »

Ik viseer hier niemand in het bijzonder, maar als ik al die frustraties lees dan moet ik automatisch denken aan het bekende verhaal van de splinter en de balk. Iedereen maakt fouten, maar het zijn vooral die van een ander die we opmerken. Misschien moeten we allen toch wat meer onszelf in vraag stellen.
To ride, shoot straight and speak the truth (+ Jeff Cooper)

User avatar
Blackbert
Posts: 3393
Joined: 17 Oct 2009 15:30

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Blackbert »

Filefilteren. ruime ervaring op E313 en R1. Wat opvalt:
- meestal plaats genoeg rechts van 't linkse rijvak. Tenzij er 2 opleggers naast elkaar 'rijden'. (is dat afgeschaft, geen +3,5ton op de derde strook? of is dat vervangen door 'geen -3.5t op de rechterstrook'?)
- sufferaars of opzettelingen die 'het gat' dichthouden, dat duurt nooit lang. die RO of LT trucker rechts van mij maakt wel plaats :thumbsup:
- andere motorrijders die 'het gat' blokkeren omdat hun (denkbeeldige) koffers veel te breed zijn en ze mij niet zien of horen (ondanks mijn stadionverlichting en net nog legale dempers). duurt meestal al wat langer. die 4 knipperlichten en bengelende voetjes helpen ook niet echt, dan.

op een weekdag voel ik mij veel geruster op mijn motor dan in de auto, zo in de spits. veel beter overzicht, vooral.
grease up your baby for a ball on the hill

zwiep
Posts: 108
Joined: 24 Nov 2014 09:08

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by zwiep »

wat me nog het meeste ergert zijn degene die het je wel eens willen laten zien hoe je moet rijden, ik ga echt niet in ieder gaatje duiken om toch maar het linker rijvak vrij te maken, ik bedoel maar als ik op het linker vak rij, aan een gezonde 120km/u en er een gaatje is van pakweg 50m tss twee vrachtwagens ga ik echt daar niet invoegen, om dan een ganse tijd vast te zitten tussen die twee vrachtwagens omdat er geen kans is om terug in te voegen op het linker vak, als het rechter vak voor een paar 100m vrij is uiteraard wel. Mijn inziens wordt file veroorzaakt door het constant veranderen van vak.
als je op de snelweg constant uw remlichten moet laten oplichten ben je mijn inziens verkeerd bezig, rechts inhalen en accelereren om het toch maar te halen ook
LOF AAN ALLE VROUWEN MET KLEINE BORSTEN

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Stefke »

zwiep wrote:wat me nog het meeste ergert zijn degene die het je wel eens willen laten zien hoe je moet rijden
mij betalen ze daarvoor, weliswaar niet echt veel maar toch.... :-)

User avatar
Stefke
Posts: 2867
Joined: 19 Oct 2009 20:28

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by Stefke »

toeternietoe wrote:Iedereen maakt fouten, maar het zijn vooral die van een ander die we opmerken. Misschien moeten we allen toch wat meer onszelf in vraag stellen.
elke dag moeten we ons in vraag stellen, alsge dat niet doet ga je ook niks bijleren. Maar uw frustraties nekeer ventileren kan wel deugd doen he. :-)

User avatar
den Bullet
Posts: 1469
Joined: 23 Oct 2009 11:18

anticiperen , analyseren , frustreren & chalarmeren

Post by den Bullet »

Zaterdagspiloten; erger dan de zondagse exemplaren ...

Post Reply