rijden in de regen

Defensief rijden, assertief rijden, veilig rijden, vaardig rijden, bochtjes pikken, remmen totdat de voorband begint te zingen. Daar gaat het over: over écht Goed Motorrijden verdomme. En niks anders.
the riding man

rijden in de regen

Post by the riding man » 24 Apr 2016 20:25

Ik zou eens willen weten hoe groot het eventuele gripverlies in de regen is. Het zit bij mij dus echt niet goed in mijn koppeke als de weg er nat bij ligt en ik wil me daar over zetten. Heb dit al met ervaren instructeurs besproken en ze zeggen eigenlijk in grote lijnen hetzelfde: veel gaan rijden in de regen en je wordt dat wel gewoon. Maar het blijft een struikelblok voor mij. Gestaafd door het feit dat ik ook daadwerkelijk ben geschoven en gevallen (met mijn ktm duke vorig jaar) waarbij ik als enige reden kan bedenken dat de weg er vochtig bij lag (het was op dat moment gestopt met regenen en de weg was stilletjes aan aan het opdrogen maar er lagen nog veel natte plekken). En sindsdien wordt het erger en erger, hoe meer ik mezelf er probeer over te zetten, hoe erger het wordt. Dit kan ik niet oplossen door op een forum te lezen, enkel maar door te rijden. Maar ik zou wel graag objectief gezien willen weten hoe het nu eigenlijk echt zit. Want water is en blijft toch een laagje vocht dat zich tussen het rubber en de asfalt bevind en dat kan toch niet goed zijn...?
Hoeveel is het gripverlies nu echt (witte lijnen en putdeksels buiten beschouwing gelaten)?
bmw r1200rt lc voor dagritten, weekends en vakantie's.
Kymco uxv700 voor dagelijks woon/werk verkeer, korte verplaatsingen en boodschappen.

zappa

Re: rijden in de regen

Post by zappa » 24 Apr 2016 20:32

ik en mijn bescheiden mening vrezen dat het grotendeels tussen de oren zit.

Als ik offroad rij met m'n husaberg, dan rij ik door modder, over stenen, rotsen, rivierbeddingen, gravel waar 't water in stroompjes over gutst.
Gewoon ontspannen.

Kom ik op ineens op een asfalt, ik ga voor geen meter meer vooruit :?

Soms probeer ik mezelf te overtuigen door met m'n schoen-laars zool over het nat wegdek te schuiven, om me te vergewissen dat ik met die zool evenveel grip heb als dat het zou droog liggen? Meer misschien nog? Het droog poederzand is er niet meer?
sig nature

Tom Thumper

Post by Tom Thumper » 24 Apr 2016 23:10

Volgens mij zit het ook volledig tussen de oren. Als je op natte weg, mits deftige banden en ok vering gewoon rijdt, zo een beetje rekening houden met snelheidsbeperkingen enzo, dan blijf je mijlenver weg van wat zo op een gevarenzone zou gaan beginnen trekken.
In het slechtste geval gaat uw achterwiel zo een keertje een beetje stouwt zijn Gertje maar eigenlijk gaat er niks gebeuren dat ook maar een beetje in de gevarenzone komt te zitten, tenzij als je naar die naar plekken ga zitten kijken. Die zitten onder uw voorwiel. En waar je naar kijkt, daar ga je naar rijden, naar beneden dus. Goed vooruit kijken en niet tussen de oren kijken. Dat kan helpen, banden zijn sinds ergens eind jaren 50 meer dan goed genoeg.
Me gusta la moto, me gustas tu.

bompa

Post by bompa » 25 Apr 2016 00:36

Nog nooit over nagedacht ,den bandenboer zegde in den tijd die banden moet je steken , die zijn ook goed in de regen , dat heb ik dan maar gedaan,en van toen af zorg ik gewoonlijk dat ik banden op de moto liggen heb die ook goed zijn in de regen, en regent het als je vanzins was om die dag te gaan rijden gewoon gaan rijden.Ik heb ook ooit mannen met racers geweten die niet mee vertrokken omdat het wat regende, maar die hadden zo van die banden hier en daar een groefje in het loopvlak (race banden ) dus niet goed voor in Belgie ,want je vertrekt thuis en 80 km verder kan het beginnen regenen , ne goede band voor op droog en nat op de moto daar geraak je altijd veilig terug mee thuis
Op mijne bandit ligt de pr4 , en op de Ten.ligt de Heidenau k60. Eigenlijk nog niks met beide moto's ondervonden op de natte ondergrond, denk ook wel dat het een beetje tussen de oren zal zitten als je een goede band steken hebt .

Jopet

Post by Jopet » 25 Apr 2016 00:46

Volgens mij het belangrijkste aan een motor om in de regen te rijden is de goede staat van de banden, mits voldoende profieldiepte en een gematigde snelheid zou het niet mogen mislopen. Sommigen onder ons vervangen pas banden wanneer ze zichtbaar versleten zijn, dus wanneer de indicatoren bereikt zijn of zelfs tot er nauwelijks nog profiel is en dat is eigenlijk te laat op nat weg dek, op droog wegdek speelt de profieldiepte geen rol maar wel in de regen, hoewel wettelijk 1,6mm het minimum is wordt meestal aangeraden de banden te vervangen nog voor er maar 2mm profieldiepte meer is, hoe meer profieldiepte en meer bandengroeven hoe beter het water kan wegvloeien van onder de band....

Maar zoals de meeste hier zeggen zit het hem ook tussen de oren, ik rij winter en zomer met de motor, de enige keren dat de motor binnen blijft is bij ijzel en sneeuw, voor de rest blijf ik rijden.... Goede banden, rustig vertrekken, gematigde snelheid en niet te bruusk remmen en er kan je in principe niets gebeuren, maar het is ook een kwestie van aanvoelen, ook op het natte durf ik wel eens een beetje doortrekken als ik de baan (en dus ook de bochten) ken, als ik op onbekend terrein ben rij ik op het natte altijd veel rustiger.

Groetjes,
Jopet
Yamaha RD 50 & Honda MT 50 als 50cc motorfiets -
Yamaha RD 125 LC - Yamaha RD 500 LC - Honda CBR 1000F -
Suzuki V-Strom 1000 - Yamaha FJR 1300 AS -
KTM 1190 Adventure - Kymco Xciting 500 Ri ABS -
BMW R1200GS Adventure

Koeno

Post by Koeno » 25 Apr 2016 06:50

't is ook belangrijk om weten:

zodra je spreekt over water tussen het rubber en de asfalt praat je al over aquaplaning
normaal duwt je band (met zijn groefjes) al het water weg vanonder het wiel...

je hebt (zelfs in de regen) meer grip als je zou verwachten...
Je hebt zelf ook in Schotland gereden, en daar ging het altijd vrij vlot, of het nu regen/hagel of sneeuw was...

'k denk dus dat het tussen de oren is, maar misschien kan een slipcursus ofzo helpen?
It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

KlaasN

Post by KlaasN » 25 Apr 2016 07:03

Ik rijd ook gewoon in de regen. Tot nu toe merkte ik geen wezenlijk verschil.
Bochten nemen is iets waar ik nog extra aan moet werken. Mezelf verplichten om wat meer in te kantelen. Als het regent laat ik de verplichting wat meer weg.
Ik dacht gelezen te hebben dat aquaplaning niet bestaat met een motorband. Deze band staat rond en het verschijnsel komt alleen voor bij een autoband. De groeven hebben volgens dat artikel, alleen een koelende werking.
Tja, we lezen zoveel.

pingu

Post by pingu » 25 Apr 2016 11:43

Koeno wrote:'k denk dus dat het tussen de oren is, maar misschien kan een slipcursus ofzo helpen?
:stupid: Dagje (veilig) gaan slippen gaat al veel doen om meer vertrouwen te krijgen denk ik.

Davy78

Post by Davy78 » 25 Apr 2016 13:11

the riding man wrote:Hoeveel is het gripverlies nu echt (witte lijnen en putdeksels buiten beschouwing gelaten)?
Bij een normale rijstijl en proper wegdek is dat verwaarloosbaar denk ik. Maar ge kunt altijd pech hebben en ergens en wreed vettig plekske tegenkomen. Of misschien een foutje gemaakt? (teruggeschakeld in de bocht ofzo)

Ik heb zelf ook geen held in de regen. Een tijdje geleden heb ik zo es een cursus gedaan op een nat terrein. Noodstopkes geoefend etc ... was zeer leerrijk.

F M

Post by F M » 25 Apr 2016 14:14

Ooit is er een moment geweest dat het rijden op natte wegen mij zeer goed afging. In die mate dat een toenmalige rij-instructeur die nu altijd moe is zelfs vond dat ik er nogal vandoor ging.

Maar het zit inderdaad nogal tussen de oren. Ik ben opnieuw een angsthaasje geworden. Ik zou weer eens een paar dagen na mekaar in de regen moeten rijden om weer vertrouwen op te doen. Volgende week in Duitsland misschien?

Toch maar liever niet.
I am confused. Oh no, maybe not!

Post Reply